  • 21. Data: 2018-08-27 22:58:16
    Temat: Re: Naprawa pekniec
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Ciekawe, że polska wiki pisze o drutowaniu ceramiki, natomiast angielska
    > o lutowaniu garnków metalowych.
    > Mieli innych druciarzy?
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Tinker

    Mieszkałem w Poole na południu Anglii, gdzie od czasów prehistorycznych wydobywano
    glinę i lepiono garnki. Ale nie pamiętam z muzeum żeby były jakieś gliniane garnki z
    nowszych czasów niż rzymskie, powiedzmy średniowieczne. Potem to już tylko dachówki,
    rury kanalizacyjne itp. A Poole Pottery, firma założona w 1873, to już wyłącznie
    lepiła kafelki, duperelki, flakoniki, wazoniki- tego nie było potrzeby naprawiać. U
    nas była bieda, jeszcze po wojnie na wsiach garnki gliniane były normą (aż Kargul
    potłukł).

  • 22. Data: 2018-08-27 23:38:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 13:58:16 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > wazoniki- tego nie było potrzeby naprawiać. U nas była bieda,
    > jeszcze po wojnie na wsiach garnki gliniane były normą (aż Kargul

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pottery

    The English city of Stoke-on-Trent is widely known as "The Potteries"
    because of the large number of pottery factories or, colloquially,
    "Pot Banks." It was one of the first industrial cities of the modern
    era where, as early as 1785, two hundred pottery manufacturers
    employed 20,000 workers.

    I muzeum tez tam jest.

    Ale ... mogli juz robic czajniki do herbaty, kubki, kufle do piwa ...

    J.

  • 23. Data: 2018-08-28 02:30:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-08-27, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nawiercenie koncow moze zatrzymac dalsze pekanie, ale przeciez taka
    > srubka zadnych sil nie przenosi.

    Zalezy z jakiego kierunku. Prostopadle w dół może przenosić. Nb. ciekawe
    jak to pekniecie powstało. Od tej śruby?

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2018-08-28 09:23:35
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 27 Aug 2018 06:09:56 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:

    >Skoro tak, to podejrzewam że najpierw wstawiono poprzeczne łączniki, a dopiero potem
    wkręcono kołki rozpierające na linii pęknięcia. Kolejność operacji z filmiku na YT
    nie ma sensu z punktu widzenia naprężeń, wytrzymałości, czy integralności
    konstrukcji.
    Tak na prawdę to nie wiadomo dokładnie jaką metodą naprawiano, bo,
    podejżewam, jak zwykle każdy mówi to samo mając różną metode na myśli.

    Bottom line jest zaś taki że te metody to nie jest kompletne
    mambo-dżambo bo jednak jest używana. A że nie jest idealna i nie
    zwasze ma sens to insza inszość.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 25. Data: 2018-08-28 11:29:39
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-27 o 22:58, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    nas była bieda, jeszcze po wojnie na wsiach garnki gliniane były normą (aż Kargul

    Wygląda na to, że "tinker" to określenie używane na blacharzy.
    https://www.ngv.vic.gov.au/explore/collection/work/3
    4186/

    Naprawiacze naczyń też tak byli nazywani.
    http://spitalfieldslife.com/2012/09/26/the-new-cries
    -of-london-1803/any-work-for-the-tinker/

    WM

  • 26. Data: 2018-08-28 13:26:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Aug 2018 00:30:41 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Zalezy z jakiego kierunku. Prostopadle w dół może przenosić. Nb. ciekawe
    > jak to pekniecie powstało. Od tej śruby?

    Podejrzewam, ze naprezenie tam niezbyt duze.
    No i pozostaly material przenosi je dobrze.

    Czyli ... chyba bardziej z przypadku to pekniecie.

    J.

  • 27. Data: 2018-08-28 14:26:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-08-28 o 13:26, J.F. pisze:

    > Podejrzewam, ze naprezenie tam niezbyt duze.
    > No i pozostaly material przenosi je dobrze.
    >
    > Czyli ... chyba bardziej z przypadku to pekniecie.

    Przyczyny pękania odlewów są ciekawe np.

    "Krzepnięcie staliwa wysokomanganowego charakteryzuje się
    tworzeniem dużych, rozgałęzionych dendrytów austenitu. Ich wzrost
    utrudnia filtrację fazy ciekłej, a przez to właściwe zasilanie odlewu. W
    każdym przypadku na przełomach próbek pojawiły się swobodnie
    wzrastające dendryty, zamykające obszary porowatości. Skutkiem jest
    obserwowany w tym staliwie wtórny zakres kruchości poniżej
    temperatury końca krzepnięcia. Mechanizm tworzenia pęknięć w
    zakresie poniżej solidus jest zbliżony do zaproponowanego przez
    Rappaza [6] - zarodkami kruchych pęknięć sąmikroporowatości. Pod
    wpływem naprężenia ulegają one propagacji. Praca utworzenia
    pęknięcia jest znacznie większa niż w przypadku klasycznych pęknięć
    na gorąco, dlatego lokalnie dochodzi do dużych odkształceń
    plastycznych. W przypadku odlewów proces zatrzymuje się
    przeważnie na wstępnym etapie propagacji, dlatego utworzone
    mikropęknięcia są na ogół niewykrywalne i rozprzestrzeniają się
    dopiero podczas obróbki cieplnej lub pod wpływem dużych naprężeń
    dynamicznych w czasie eksploatacji odlewów. Dodatkowym
    czynnikiem ułatwiającym eksploatacyjne pękanie odlewów ze stali
    Hadfielda może być obecność w strukturze wtórnych węglików.;
    tworzą się one w wyniku zbyt małej szybkości chłodzenia po
    przesycaniu."

    http://sigma-not.net/download.php?token=xe4f0d8c3a92
    dbdc3cb0732ee4ad62536

    WM