  • 61. Data: 2017-06-26 13:38:53
    Temat: Re: Następny wieżowiec się spalił
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 czerwca 2017 20:17:12 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Swiadomie ? Troche watpie, ale kto wie.

    Skłaniasz się ku wersji że samo tak się zrobiło bez ingerencji człowieka?

    > Trzezwy bylem, to raczej slyszalem.
    > Natomiast grosza nie postawie na to, skad mowiacy to wiedzial, czy
    > naprawde jest taki przepis, czy tylko tak mu powiedziano.

    Szkoda że nie spytałeś. Stawiam dolary przeciw guzikom że to plotka rozpowszechniana
    przez lokalnego wytwórcę drewnianej stolarki.

    > Jak widac - sens pewien to ma, tylko czy drewniane beda lepsze niz
    > plastikowe ?
    > A moze aluminiowe wypelnione pianka izolacyjna beda lesze ? ;-)

    Zależy na co lepsze. Na zapaloną firankę, czy pożar jak w Grenfel Tower? Bo jak przez
    kilka godzin bucha na to płomień dobrze powyżej tysiąca stopni i nikt tego nie gasi,
    to wszystko jedno z czego ta rama. Ale owszem, aluminiowa wytrzyma trochę dłużej.

  • 62. Data: 2017-06-26 15:02:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Skłaniasz się ku wersji że samo tak się zrobiło bez ingerencji
    >człowieka?

    Moze jestem naiwny, ale jakos nie chce mi sie wierzyc, aby w kraju tak
    dbajacym o przepisy ppoz zrobiono to swiadomie.
    Pozostaje wiec nieswiadomie.

    Nawiasem mowiac - te panele maja tej pianki PE pare mm ... to by sie
    tak ostro palilo ?

    >Szkoda że nie spytałeś.

    No to wlasnie pytam :-)

    >Stawiam dolary przeciw guzikom że to plotka rozpowszechniana przez
    >lokalnego wytwórcę drewnianej stolarki.

    Nie mowie nie ... ale w takich nowych budynkach, to okna chyba tez nie
    sa drewniane

    >Zależy na co lepsze. Na zapaloną firankę, czy pożar jak w Grenfel
    >Tower?

    Zaczelo sie chyba od zapalonej firanki.
    Tzn lodowki, od niej meble/dywany, potem firanki, potem okna, potem
    elewacja, potem okna, potem firanki, potem meble :-)

    >Bo jak przez kilka godzin bucha na to płomień dobrze powyżej tysiąca
    >stopni i nikt tego nie gasi,
    >to wszystko jedno z czego ta rama. Ale owszem, aluminiowa wytrzyma
    >trochę dłużej.

    Aluminium niby palne, ale po puszce w ognisku tego nie widac.
    Mi jednak chodzi o te pianke w srodku - jak sie dobrze podgrzeje, to
    beda palne gazy sie ulatniac :-)

    J.

  • 63. Data: 2017-06-26 21:27:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-26 o 15:02, J.F. pisze:
    > Mi jednak chodzi o te pianke w srodku - jak sie dobrze podgrzeje, to
    > beda palne gazy sie ulatniac
    https://uk.reuters.com/article/britain-fire-cladding
    -idUKL8N1JD3YI
    jeżeli dali PE a nie FR to wszystko wyjaśnia.

    Robert

  • 64. Data: 2017-06-27 00:02:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 26 Jun 2017 21:27:12 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):
    > https://uk.reuters.com/article/britain-fire-cladding
    -idUKL8N1JD3YI
    > jeżeli dali PE a nie FR to wszystko wyjaśnia.

    Paru rzeczy nie wyjasnia.
    -dlaczego dali PE,

    -to PE ma chyba 4mm i to pianki
    http://omnisexteriors.com/roofing-and-cladding/metal
    -facade-systems/acm/
    czyli malo materialu, ale moze wystarczy na sredni ogien.

    -czemu do 10m wysokosci sie nadaje ?

    J.

  • 65. Data: 2017-06-27 02:20:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 czerwca 2017 04:27:11 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > https://uk.reuters.com/article/britain-fire-cladding
    -idUKL8N1JD3YI
    > jeżeli dali PE a nie FR to wszystko wyjaśnia.

    Przestańcie się wreszcie podniecać tym polietylenem. On miał najmniejsze znaczenie.
    Tam na betonowej ścianie było 10 centymetrów styropianu z doskonałym dopływem
    świeżego powietrza. Główna rola pianki w panelach fasadowych to ich usztywnienie do
    tego stopnia, że kiedy ogień pod nimi buchał jak w Wielkim Piecu, to strażacy nie
    mogli tego ugasić, bo woda spływała po panelach zamiast dostać się do pustki
    powietrznej pod nimi. Strumień wody był za słaby żeby taki panel złamać. Równie
    dobrze tam mógł być jakiś spieniony gips, niczego by to nie zmieniło.

  • 66. Data: 2017-06-27 11:42:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-27 o 02:20, Konrad Anikiel pisze:
    > Tam na betonowej ścianie było 10 centymetrów styropianu
    Z tego co czytałem to tam była pianka PIR.
    I na zdjęciach widać, że została (ta co nie odpadła).
    https://www.celotex.co.uk/products/fr5000

    Robert

  • 67. Data: 2017-06-27 11:43:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > na zdjęciach
    e3.365dm.com/17/06/1600x900/dcfab4ef141a2896e92b2a1a
    fcf022f34eb181e5b8e2bad25cd6ac0470b3a997_3979313.jpg

    Robert

  • 68. Data: 2017-06-27 11:59:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 czerwca 2017 18:37:37 UTC+9 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Z tego co czytałem to tam była pianka PIR.
    > I na zdjęciach widać, że została (ta co nie odpadła).
    > https://www.celotex.co.uk/products/fr5000

    Może i PIR, różnica w praktyce jak widać niewielka. Produktów rozkładu chemicznego
    wystarczyło żeby w ciągu kwadransa cały wieżowiec objęły płomienie. A jak się pali
    styropianowa elewacja, tyle że zabezpieczona tynkiem akrylowym i siatką, to wiemy z
    pożarów w Polsce. Nic wielkiego, odymiona farba, parę metrów kwadratowych
    przypalonego styropianu i to wszystko. Różnica zasadnicza. Ale jak ktoś ma ochotę to
    niech wałkuje teraz czy w panelach aluminiowych był polietylen, czy coś innego.

  • 69. Data: 2017-06-27 12:50:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Wańkowski napisał:
> [...]

    >najmniejsze znaczenie.
    >Tam na betonowej ścianie było 10 centymetrów styropianu z doskonałym

    Innymi slowy - trzeba bylo sluchac polskich budowlancow, oni by im
    pokazali jak to nalezy zrobic :-)
    Moze i dwa razy wiecej by kosztowalo, ale nie byloby milionowych strat
    :-)

> [...]
    >pod nimi.
    >Strumień wody był za słaby żeby taki panel złamać.

    Gwoli scislosci - tej pianki juz tam nie bylo, bo ona mieknie powyzej
    100C, a przy 200 to wyplywa gwaltownie ... i kapie w dol plonacymi
    kroplami.

    J.

  • 70. Data: 2017-06-27 12:55:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >e3.365dm.com/17/06/1600x900/dcfab4ef141a2896e92b2a1
    afcf022f34eb181e5b8e2bad25cd6ac0470b3a997_3979313.jp

    Czekaj, ale co tu widac ?
    Resztki pianki PIR po zwegleniu, czy jakies welny mineralne ?

    Bo jesli tak zweglona ... to moze sie kiepsko palila, a zrodlo ognia
    bylo gdzie indziej ?

    J.