  • 201. Data: 2019-02-01 09:42:11
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 05:46:05 +0100, HF5BS napisał(a):

    > Naładuje (wypraktykowane), ale bardzo mało. Może na światła i jedno
    > zakręcenie wystarczy...?

    > W Syrenie mierzyłem, dochodziło do ok. 14.5. Nie chciałbym, aby jakieś 16

    To byl prosty elektromagneto-mechaniczny regulator.
    Dzialal tak, jak go ktos wyregulowal, plus starzenie sprezyn,
    wypalanie stykow itp.

    Ogolnie Syrena z zapalaniem nie miala klopotow.

    > (1) z fiutkiem (z kawałkiem znaczy się), upaliło mi żarówkę w światłach,
    > zwłaszcza w środku nocy gdzieś pod Zadupicami Mniejszymi, choćby i w środku

    19V nie pali .. przynajmniej nie od razu

    > lasu w deszczową pogodę. A do tego zjarało choćby radio, że "panie, nie jedź
    > pan przez Zadupice, bo tam lokalny strumyk wywaliło i podmył drogę po
    > ulewach. Sytuacja mocno osob liwa, ale nie nierealna, jak już żzycie zdążyło
    > tu i tam pokazywać, może szczegóły były inne.

    Radia tez nie pali ... poza tym w Syrenie nie bylo radia, a w
    Zadupicach nie bylo telefonu, zeby mogli cala Polske powiadomic :-)

    O dokladne mierniki tez bylo trudno, wiec ten amperomierz to byl dobry
    pomysl ... ale w Syrenie juz go nie bylo.

    > Ty to wiesz, ja to wiem, my to wiemy. Ale czy inni wiedzą? Po co by
    > regulator zwierał wzbudzenie przy wyższych obrotach? Dla fantacji przecież
    > nie.

    Trudno mi powiedzec czy zwieral.

    > Po co je załącza przy niższych?

    To akurat wiadomo - napiecie spada, to trzeba wieksze wzbudzenie.

    > Takowoż nie jako bajeczkę dla dzieci.
    > Elektronika... Kiedyś u Ś.P. Ciotki w Ładzie, dupnęło ładowanie. Parę dni
    > tak przejeździło (dobry aku był), aż zajechał do warsztatu. Mechanik
    > stwierdził, że to regulator prądnicy AC (a niech mi który powie, że
    > alternator nie jest prądnicą, zagryzę bez litości), a może ona była DC,
    > nieważne. Że jest ten elektroniczny regulator do dupy, coś tam jeszcze się
    > mocno niepochlebnie wyraził, dał regulator elektromechaniczny i powiedział,
    > że to na lata będzie.

    Ogolnie tak. Moze niezbyt precyzyjny, ale dzialal. I mozna bylo sobie
    ustawic napiecie wedle gustu.

    Ale elektronika widac zrobila postep, bo teraz wszystkie
    elektroniczne.

    J.

  • 202. Data: 2019-02-01 09:49:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Jan 2019 19:16:03 -0800 (PST), Zenek Kapelinder
    napisał(a):
    > Idea pracy traktora troche inna niz samochodu. Jak odpali to cztery
    > godziny jezdzi. W miejskim samochodzie raczej niemozliwy taki tryb
    > pracy. Kierunkowskazow i swiatel stopu na polu nie uzywa. Silnika

    Ale potem trzeba do skupu pojechac :-)

    > wentylatora chlodnicy nie ma, elektrycznej pompy paliwa nie ma,
    > zaplonu elektrycznego nie ma. To i 250W pradnica jest w sam raz.

    Nie mowie nie. Ale alternator chyba prostszy, kto wie czy nie tanszy,
    szczotki mu sie tak szybko nie zuzywaja, a przy 4h pracy dziennie to
    raczej istotne ?
    I komutator mu sie nie zuzywa.

    > Poza tym nie zgasnie jak mu pradu braknie.

    Ale jak nieswiadomie sam zgasi, to juz nie ruszy.

    W tych starych byc moze, ale nowe ... nie dopadly ich normy emisji,
    czy elektryfikacja maszyn ?

    W kazdym badz razie google twiedzi ze "ursus alternator" to popularny
    temat.

    J.

  • 203. Data: 2019-02-01 09:57:17
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To byl prosty elektromagneto-mechaniczny regulator.
    > Dzialal tak, jak go ktos wyregulowal, plus starzenie sprezyn,
    > wypalanie stykow itp.

    Nie inaczej.

    > Ogolnie Syrena z zapalaniem nie miala klopotow.

    > 19V nie pali .. przynajmniej nie od razu

    Ale wiesz, jak to z prawamu Murphy'ego jest... Nirmalnie nie pali, ale
    akurat spali tam, gdzie to jest szczególnie niepożądane, np, na zakręcie i
    nie zobaczymy drzewa, na które jedziemy...

    > Radia tez nie pali ... poza tym w Syrenie nie bylo radia, a w

    Model Safari-2 (czy inne z plusem na masie, podobno ruda mniej żre takie
    auta, zresztą telekomunikacja ma plus na masie, jedynie BL jest uminusowana.

    > Zadupicach nie bylo telefonu, zeby mogli cala Polske powiadomic :-)

    Dzisiaj jest i dzisiejsze czasy mam na myśli.
    Że komórki są? Powiedzmy, żze nie polegałbym ślepi na nich, poza tym, akurat
    bateria doszła minut swych ostatnich, a podpiąć nie ma jak.

    > O dokladne mierniki tez bylo trudno, wiec ten amperomierz to byl dobry
    > pomysl ... ale w Syrenie juz go nie bylo.

    Niektórzy zakładali.

    > Trudno mi powiedzec czy zwieral.

    W opisie było, że miał trzy stany - załączenie wzbudzenia przy niskich,
    odizolowanie przy średnich i zwarcie przy wysokich.

    > Ale elektronika widac zrobila postep, bo teraz wszystkie
    > elektroniczne.

    Czekam tylko, aż takie auto przejedzie koło jakiejś silnej radiostacji, czy
    zaliczy epizod z piorunem, czy bezpośrednio, czy akurat przejeżdżał koło
    piorunochronu, w który akurat zaiwaniło.
    Ale skoro loki z falownikami jeżdżą w czasie burzy, to może i nic złego nie
    będzie?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 204. Data: 2019-02-01 10:16:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    Friday, February 1, 2019, 5:52:24 AM, you wrote:

    [...]

    > Tak mi się skojarzyło z życiem np. cukrzyka - czy przed pójściem do piachu
    > wybierze 8 lat nudnego życia,

    Znaczy ja już żyję na kredyt? A ludzie z cukrzycą typu I, którzy
    przezywają dziesiątki lat, całe życie na insulinie?

    > odmawiania sobie wszystkiego, pieprzenia się z lekami, insuliną (nie
    > każdy), dietami,

    Przy cukrzycy typu I niczego nie musisz sobie odmawiać. Wystarczy, że
    będziesz panował nad insuliną. Przy typie II do diagnozy dochodzi
    zazwyczaj na podstawie powikłań, gdy organizm już jest w złym stanie.
    Ale jeśli zapanujesz nad sytuacją, to możesz sobie pozwolić na dużo.

    > czy wybierze szalone życie ze znajomymi, imprezy, radość, swoboda,
    > mieć wszystko złe w dupie...

    I za pół roku do piachu.

    Zły przykład wybrałeś.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 205. Data: 2019-02-01 10:25:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 09:57:17 +0100, HF5BS napisał(a):

    > Ale wiesz, jak to z prawamu Murphy'ego jest... Nirmalnie nie pali, ale
    > akurat spali tam, gdzie to jest szczególnie niepożądane, np, na zakręcie i
    > nie zobaczymy drzewa, na które jedziemy...

    Ogolnie to zarowki sie czasem pala, wiec musisz byc na to
    przygotowany.

    > Model Safari-2 (czy inne z plusem na masie, podobno ruda mniej żre takie
    > auta, zresztą telekomunikacja ma plus na masie, jedynie BL jest uminusowana.

    Ale to nie bylo wyposazenie fabryczne fabryka nie odpowiadala :-)

    P.S. Do germanowych tranzystorow pasuje plus na masie/

    > Dzisiaj jest i dzisiejsze czasy mam na myśli.
    > Że komórki są? Powiedzmy, żze nie polegałbym ślepi na nich, poza tym, akurat
    > bateria doszła minut swych ostatnich, a podpiąć nie ma jak.

    No ale dzieki nim ktos z Zadupic moze powiadomi ze most zerwalo.
    A za PRL ... nie ma telefonu, nie ma samochodu, nie ma benzyny.

    No dobra, wladza sie starala, aby we wsi jeden telefon byl.

    > W opisie było, że miał trzy stany - załączenie wzbudzenia przy niskich,
    > odizolowanie przy średnich i zwarcie przy wysokich.

    Musialbym odszukac, ale
    https://www.polmozbytbielsko.pl/?2064,pl_regulator-n
    apiecia-rg-15k

    Rzucaja sie w oczy dwa oporniki, to moze bylo zasilanie pelnym
    napieciem, przez opornik lub wcale ... albo przez dwa oporniki.

    A ile elektroniki w samolotach.

    J.

  • 206. Data: 2019-02-01 12:06:23
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    stanie ani nic zabrać ani nic dodać. Nie wiem czemu uważasz, że po 10 minutach coś
    zniknie.
    > po 10 minutach jazdy!!!!

    Ani jazdy, ani postoju. Nie ma takiej opcji.

    znamionowe to on raczył się od tego rozładować?
    stanie spoczynku ma 12,8 V to przyłożenie > napięcia 14,4 V (alternator) powoduje
    jego doładowywanie a nie rozładowywanie.
    > właśnie!!! jeśli masz akumulator naładowany do 16v, a alternator daje
    > maksymalnie 14.4v, to wegług wspomnianej zasady, ładowanie nie wystąpi.
    > co wystąpi? Rozładowanie. do jakiego poziomu? 14.4v. po jakim czasie? Po
    > odpaleniu rozrusznikiem, albo najdalej po 10 minutach pracy silnika.

    Przecież ci napisałem, że akumulator nie ma napięcia 16 V! Nie da się naładować tak
    akumulatora, aby w stanie wolnym, po odłączeniu od prostownika miał 16 V.
    Te 16 V uzyskasz na biegunach tylko w momencie jak będzie on podłączony do
    prostownika i skończy się jego proces ładowania. Jak wyłączysz prostownik z sieci to
    napięcie na akumulatorze spadnie od razu do około 13 V. Ponieważ jest to napięcie
    niższe niż napięcie w instalacji pokładowej pojazdu, więc po włożeniu takiego
    akumulatora do samochodu i włączeniu silnika będzie on w dalszym ciągu doładowywany
    niewielkim prądem (tzw. prądem konserwującym). I teraz jak będziesz nim w kółko
    jeździł nie pobierając zeń prądu tak akumulator będzie stale naładowany w 100%.
    Ponieważ nie będziesz tedy pobierać prądu z akumulatora ale z alternatora, który ma
    wyższe napięcie niż akumulator. Napięcie z akumulatora będzie pobierane wtedy, gdy:
    albo alternator nie pracuje, bo np. silnik jest wyłączony albo gdy alternator nie
    wyrabia się, bo za dużo urządzeń włączyłeś.

    utrzymywał swój ładunek. Popłynie tzw. prąd konserwujący na poziomie około 100-500
    mA. Prąd zapobiegnie rozładowaniu.
    prądem Q1/10, który powoduje powolny wzrost napięcia. Po osiągnięciu napięcia
    15,8-16,2 V dalej już napięcie nie będzie rosło i cała energia pójdzie w rozkład wody
    na H i O. Wtedy można zakończyć ładowanie.

> [...]
    > rozruch - bardzo dynamiczny,bo zamiast 14.4 mamy 16. super. ale te 1.6
    > atm róznicy - się traci przy rozruchu. Jak nie przy rozruchu to (załóżmy
    > że tak jest) ciśnienie jest potrzebne w układize hamulcowym i znika. w
    > takim przypadku kompresor zaczyna działać i "dobija" do 14.4 atomosfery
    > i taki stan się stabilizuje
    > pytanie. czy po 3 dniach butla która była kilka dni temu naładowana do
    > 16atmosfer, "pamięta" o tym, zachowuje się jakakolwiek pozytywna
    > pozostałość, cecha, coś lepiej działa? Przełóż sobie atmosfery na

    Niestety, tu twoja analogia pneumatyczna nie działa. Analogie mają to do siebie, że
    nie odwzorowują w 100% wszystkich zachowań.
    Nie możesz takiej analogii użyć w tej sytuacji.
    Po prostu akumulatora nie ładujesz tak aby miał 16 V. On nie ma 16 V. On ma 12,8 V po
    całkowitym naładowaniu. Niemniej jednak dla dużego uproszczenia SEM prostownika
    dodaje się do SEM akumulatora i jak oba są razem spięte to na zaciskach jest 16 V.
    Jak to rozłączysz to na akumulatorze będziesz miał tylko 13 V a na prostowniku 14 V.

    Zresztą tak samo masz w samochodzie. Alternator podłączony stale do akumulatora
    wytwarza 14,4 V jak pojedziesz ze Szczecina do Zakopanego i na mecie zdejmiesz
    wyłączysz silnik w samochodzie i podłączysz woltomierz, to jak myślisz będzie na
    akumulatorze 14,4 V ??
    Ja myślę, że nie, ba nawet wiem że nie będzie. Będzie tam około 12-13 V.

  • 207. Data: 2019-02-01 12:22:02
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    > Skoro to takie dobre, to moge i dwa razy dziennie :-P

    Możesz, tylko po co. Akumulator nie musi mieć przecież stale 100% stanu naładowania.
    Jak okresowo jego ładunek jest mniejszy, to po to on właśnie jest. Chodzi tu raczej o
    to, żeby uzupełnić ładunek jak akumulator się wyczerpał. A ponieważ alternator nie
    jest tego w stanie skutecznie zrobić to produkuje się zewnętrzne ładowarki.

    > No przeciez Volvo pisze "Akumulator należy ładować do pełna co
    > najmniej raz na trzy tygodnie. Ale należy to
    > robić przy każdej okazji, na przykład podczas
    > zatrzymania się na noc lub w czasie przerw
    > weekendowych."
    > To ja ma gniazdko w domu, w pracy i moge dwa razy dziennie :-)

    Możesz, bo kto bogatemu zabroni! No, ja mogę nie wiedzieć. Ale taki producent jak
    Volvo czy Toyota (bo w jej materiałach znajdziesz podobne info) chyba się na tym
    lepiej znają niż nasz Zenuś. ;)
    Moja praktyka pokazuje, że okresowe podładowanie akumulatora ma sens praktyczny i
    ekonomiczny.
    Można też to kompletnie zlać licząc się z tym, że nie znając stanu naładowania być
    może się jeździ z połowicznie naładowaną baterią, która szybko stanie się
    bezwartościowa z powodu trwałego zasiarczenia.

    > Areometrem nie moge, bo nie mam dostepu do korkow.
    >
    > A tester to jaki ?

    W google wpisz. Robią dziś tego w tysiącu i jeden gatunku. Może być
    konduktometryczny, może być opornica z woltomierzem, itd.

    > No wlasnie. Ustawic (zadanie dla fabryki) regulator na 14V i zapomniec
    > o akumulatorze :-)

    > Zacytuj fabryczna instrukcje :-P

    Znajdziesz w necie bez problemu dla akumulatorów, które mają dostęp do cel część
    producentów zaleca okresową kontrolę.
    Uznany w całym świecie ukraiński producent znakomitych skądinąd akumulatorów podaje:
    http://www.westa.com.ua/pl/cms/garanties.html
    Przeczytaj:
    3 PRZYGOTOWANIE AKUMULATORA DO PRACY
    3.5
    Po zakończeniu ładowania należy sprawdzić poziom i gęstość elektrolitu.
    W razie konieczności należy uzupełnić poziom elektrolitu zgodnie ze specyfikacją
    określoną w pkt 1.2.
    Gęstość elektrolitu w poszczególnych celach nie może różnić się o więcej niż 0,01
    g/cm3. Zbyt wysoką gęstość elektrolitu należy zmniejszyć poprzez dolanie wody
    destylowanej.
    Po unormowaniu poziomu i gęstości elektrolitu akumulator należy ładować przez 40
    minut pod napięciem 15-16V w celu intensywnego zmieszania elektrolitu.
    Poziom elektrolitu należy dostosować do wymagań określonych w pkt 4.6.

    Jest? Co nie ma jak jest!

    > Sie nie da, bo korki zaklejone.
    > Tzn sie da, ale gwarancja zniknie :-)

    jak obsługa każdego innego urządzenia technicznego.

    > Miliony ludzi nie dotykaja wcale ... no ale moze im wytrzymuje 4-5 lat
    > zamiast 8 :-)

    Oczywiście. Stąd pisałem; można to olać i wymieniać częściej, ale można nie olewać i
    wymieniać rzadziej. Każdy ma wybór, w żadnym razie nikogo przecież nie zmuszam, tym
    bardziej, że nie każdy ma możliwość doładowania okresowego - z różnych powodów.

  • 208. Data: 2019-02-01 12:29:57
    Od: Tomalo <r...@g...com>

    > A po co zmieniac w samochodach ? Widac alternatory lepsze ..

    Nikt już nie stosuje prądnic prądu stałego! Jedyna możliwość, to jako część zamienna
    do istniejącego urządzenia np. Ursusa C-330. Prądnica prądu stałego ma szereg bardzo
    poważnych wad w stosunku do prądnicy trójfazowej prądu przemiennego - tzw.
    alternatora.
    1. Jest cięższa i wymaga większej ilości materiałów dla tej samej mocy.
    2. Musi być stosowany skomplikowany układ regulacji napięcia, bo prądnica wymaga
    dodatkowo wyłącznika prądu zwrotnego (aby akumulator się nie rozładował po wyłączeniu
    silnika), oraz regulatora prądu. Załatwia to jedno urządzenie elektromechaniczne
    zwane "reglerem". Alternator tych rzeczy nie wymaga, regulacja prądu jest
    automatyczna a prąd zwrotny blokują diody mostka a wystarczy tylko półprzewodnikowy
    regulator napięcia - lub elektromechaniczny.
    3. Praktyczny brak ładowania na obrotach biegu jałowego, gdzie alternator ładuje przy
    tych obrotach znakomicie.
    4. Większa zawodność - komutator.
    5. Bardziej skomplikowana konstrukcja
    6. itd, itp.

  • 209. Data: 2019-02-01 12:37:37
    Od: Tomalo <r...@g...com>

> [...]
    > znamionowym 12V"
    >
    > A tak naprawde to ~14V.
    >
    > Zreszta pradnica jak alternator byla regulowana - to regulator

    No wcale, wcale! Stąd już prądnic się nie stosuje, gdyż prądnica o mocy 1 czy 2 kW do
    współczesnego samochodu miałaby wielkość 2x większą niż tej samej mocy alternator.
    Prądnica na biegu jałowym wyciągała przeciętnie 12,8-13,2 V stąd powszechnie się mówi
    że prądnica jest dwunastowoltowa. Natomiast alternator na biegu jałowym wyciąga
    14,2-14,4 V stąd się mówi i pisze na alternatorze 14 V.

  • 210. Data: 2019-02-01 12:55:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Feb 2019 03:37:37 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):

> [...]
    > prądnica jest dwunastowoltowa. Natomiast alternator na biegu
    > jałowym wyciąga 14,2-14,4 V stąd się mówi i pisze na alternatorze

    I co - w ciezarowkach pradnic nie bylo, bo nie da sie zrobic 24V?
    To trzeba zrobic zrobic 14.4V, skoro taka potrzebna.

    Niestety - immanentna cecha pradnic, w tym i alternatorow, jest
    zaleznosc napiecia od obrotow.
    A ze w samochodzie zakres obrotow szeroki, to potrzebny jest
    regulator.

    Oba rodzaje maja swoje charakterystki i to juz od konstruktora zalezy
    czy da odpowiednio duza, czy szkoda mu miejsca/masy, wiec zalozy, ze
    samochod jezdzi a nie stoi, wiec na wolnych obrotach pradu dla
    wszystkich nie musi starczyc.

    A jak by wygladala wspolczesna pradnica DC ... nie wiem, ale jesli
    calkiem male silniki maja 20kW i wiecej ...
    Alternatory tez zrobily postep, kiedys byly 45A, 55A, dzis 205A, a
    wymiary niewiele wieksze ...

    J.