  • 111. Data: 2014-12-01 16:27:15
    Temat: Re: [OT] Czy obecne odnawialne źródła energii nie mają sensu?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Rzeklbym, ze od temperatury dymu zalezy.

    Musi być wysoka, żeby sadze się nie osadzały w kominie i żeby ciąg był.

    > I to na gdzies wysoko, bo nizsze czesci komina pokoje tez grzeja :-)

    Jak mieszkasz na parterze?

    > Nowoczesne kotly gazowe czy olejowe maja niska,

    Mają wymuszone dostarczanie powietrza.

    > stare weglowe juz gorzej.

    Ano właśnie. Dodatkowo mnóstwo traci się na niepełnym spalaniu -
    ludzie nie potrafią palić w piecach.

    > Ale ... elektrownia tez ma komin ...

    Ale też odzysk energii z kondensacji. Dla domowego pieca nierealne.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 112. Data: 2014-12-01 16:51:31
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 1 grudnia 2014 16:27:19 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz
    napisał:

> [...]
    > Best regards,
    > RoMan
    > PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

    W typowym dla początku XX wieku kaflowym piecu raczej nie da się palić od góry. Nie
    jest to niemożliwe ale wymaga przebudowy paleniska. Niemcy gustują w dużych piecach
    kaflowych. Zrobili akumulacyjne piece kaflowe godne początku XXI wieku. Mają szybkę
    jak kominek i podajnik peletu. Czyli pracuje na paliwie odnawialnym.

  • 113. Data: 2014-12-01 18:26:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-12-01 13:56, J.F. wrote:

    > Mowisz ? Sprawnosc elektrowni weglowej, wraz z liniami transmisyjnymi,
    > gdzies w okolicach 30% bedzie.
    > Piecyk domowy mowisz tak malo sprawny ?
    >
    > No, dowoz wegla tez kosztuje :-)

    A w lokalnym piecu w domku jednorodzinnym to węgiel się bierze z...?

    Shrek.

  • 114. Data: 2014-12-01 18:45:14
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-12-01 14:08, J.F. wrote:

    > Tylko ze lodowki wszystkie sa na prad, to i tak samo sie liczy.

    A skąd - moga być na prąd z eletrownii odnawialnej, z węglowej, z
    gazowej, atomu, a nawet z własnego źródła odnawialnego, czy też zwykłego
    disla.

    > A jednak nie calkiem :-)

    Znaczy, że co - że jeśli minister w rozporządzeniu ogłosi, że 1GW z
    biomasy (a w zasadzie z tabliczki znamionowej kominka, bo nikt nie
    sprawdza czy ktoś w nim pali i czym) jest równy 15 GW z energii
    elektrycznej, to coś jest na rzeczy? Dobrze, że nie zapisał, że każdy ma
    zarabiać dwie średnie krajowe. Zrobiłby szach-mat mat-fizom;)

    > A to juz kwestia doboru wspolczynnikow przez ministra.

    No weź mnie nie załamuj - znaczy, że jak minister dobrze dobierze
    współczynniki, to smog jest ekologiczny, a elektrownia z filtrami nie???
    Bez jaj!

    > U nas akurat sprawa jest prosta - GJ pradu znacznie wiecej wegla wymaga,
    > niz GJ ciepla z pieca.

    To akurat 3 prawda - elektrownia rzeczywiście ma koło 30, natomiast
    piece węglowe o 9X% sprawności to znajdziesz tylko w broszurkach
    marketingowych. A i tak jak tą definicją policzysz piec kondensacyjny to
    ci wyjdzie sprawność 107-109 procent. Bo taka sprytna jest definicja dla
    sprawności pieca;)

    > no i spalilismy wiekszosc dostepnych paliw :-)

    A takiej ropy i gazu z każdym rokiem... starcza na dłużej. Spaliliśmy
    większość uranu, gazu też chyba nie? Nawet węglem palimy już 3 stulecie
    i nie chce się skubany skończyć:P Ba, stawiam na to, że ropy też sporo
    powyżej połowy zostało.

    > No wlasnie, ograniczyc. A wiec nie grzac pradem, chyba ze przez pompe
    > ciepla.

    Przecież i tak prawie nikt, kto ma wybór nie grzeje prądem. Ale nie ze
    względu na ekologię, tylko na koszty.

    > Ale myslisz ze naj jak dlugo starczy - 100 lat, 200, 1000 ?

    Ostatnio coś pisali o 200 latach. Biorąc pod uwagę, że już się miała
    skończyć to naprawdę nieźle. 200 lat dla ludzkości na obecnym etapie
    rozwoju, to cała epoka (albo ze dwie).

    Shrek.

  • 115. Data: 2014-12-01 18:48:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-12-01 15:49, masti wrote:

    > i potrafisz to uzasadnić wyliczeniami?

    To akurat prawda - elektrownia wraz systemem przesyłowym będzie miała
    sprawność około 30%, dobry piec węglowy jakieś 60-70%.

    Inna sprawa, że ekologia to nie tylko ilość CO2, a i łatwiej przywieźć
    pociąg węgla do elektrowni, niż dwie tony na podwórko.

    Shrek.

  • 116. Data: 2014-12-01 20:35:51
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 1 grudnia 2014 18:48:21 UTC+1 użytkownik Shrek napisał:

> [...]
    >
    > Inna sprawa, że ekologia to nie tylko ilość CO2, a i łatwiej przywieźć
    > pociąg węgla do elektrowni, niż dwie tony na podwórko.

    Może dlatego ten na podwórku dwa- trzy razy droższy.

  • 117. Data: 2014-12-01 21:21:55
    Od: masti <g...@t...hell>

    J.F. wrote:

    > Sprawnosc elektrowni.
    > Rozne liczby padaja, mowi sie "do 46%", przy czym w przypadku starych
    > kluczowe jest "do" :-)

    w zeszłym tygodniu trafiłem na filmik elektrowni z turbina gazową.
    Sprawność elektrociepłowni na poziomi ponad 90%
    Oczywiście, że są stary na przesyle ale za to sprawność pieca domowego
    też jest _do_ 60%

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 118. Data: 2014-12-01 21:26:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-12-01 20:35, k...@g...com wrote:

    > Może dlatego ten na podwórku dwa- trzy razy droższy.

    I częściowo wynika to z ilości energii, jaką trzeba, żeby go ram
    dowieźć. Więc jak już uczciwie liczyć sprawność, to i tą enrgię trzeba
    doliczyć;)

    Shrek.

  • 119. Data: 2014-12-01 21:40:58
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 1 grudnia 2014 21:26:43 UTC+1 użytkownik Shrek napisał:

    > I częściowo wynika to z ilości energii, jaką trzeba, żeby go ram
    > dowieźć. Więc jak już uczciwie liczyć sprawność, to i tą enrgię trzeba
    > doliczyć;)
    >
    > Shrek.

    Nie trzeba. jest w cenie dostarczonego węgla

  • 120. Data: 2014-12-01 21:54:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >w zeszłym tygodniu trafiłem na filmik elektrowni z turbina gazową.
    >Sprawność elektrociepłowni na poziomi ponad 90%

    elektrocieplowni. Czyli elektrowni 60%, a pozostale 30% pod warunkiem
    znalezienia klientow na cieplo odpadowe.
    A w tym celu musza oni sie miescic "za plotem" i nie moga grzac pradem
    :-)

    No i turbina gazowa. A u nas jest turbina parowa ogrzewana weglem.

    >Oczywiście, że są stary na przesyle ale za to sprawność pieca
    >domowego
    >też jest _do_ 60%

    Nie mierzylem, ale podaja znacznie wyzsze. Czy prawde podaja ... hm,
    kondensat wyplywa ...

    J.