  • 11. Data: 2015-01-25 09:14:08
    Temat: Re: Obrotowy uchwyt wrzeciona
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-01-25 o 00:23, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    wrzeciono%20obrotowe%20ostateczna%20wersja.jpg

    Krazek po zluzowaniu srub bedzie na nich wisial.
    Aby tak nie bylo, warto go podeprzec od dolu.

    Az cztery sruby do dokrecania.
    Moze lepiej dac jedna duza centralnie i zamiast krazka solidny krzyzak?

    > A jak ustalasz położenie wrzeciona (poziome, pionowe, pod określonym kątem)?

    Najwiekszy problem bedzie z precyzyjnym ustawieniem okreslonego kata.
    Przypuszczam, ze sa jakies najczesciej uzywane katy np: 0,30,45,60,90°.
    Mozna wywiercic na suwliwej powierzchni uchwytu wglebienia odpowiadajace
    tym polozeniom i zamocowac w czesci nieruchomej jakis element ustalajacy np:
    http://www.essentracomponents.pl/dzwigniowe-elementy
    -ustalajace
    http://www.essentracomponents.pl/element-ustalajacy-
    -z-pierscieniem
    http://www.essentracomponents.pl/element-ustalajacy-
    --z-lub-bez-mozliwosci-blokowania-polozenia-90
    http://www.essentracomponents.pl/elementy-ustalajace
    -z-kulka-i-sprezynka

  • 12. Data: 2015-01-25 10:28:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Konrad Anikiel"
    > A jak ustalasz położenie wrzeciona (poziome, pionowe, pod określonym
    > kątem)?

    Albo kątomierzem. Ma dokładnośc 0,1° (prawda to?)
    http://sklep.polfrez.pl/galerie/k/katomierz-cyfrowy-
    maly_939.jpg

    albo umocuję do uchwytu wrzeciona laser punktowy i nacechuję punkty na
    ścianach i suficie. Na odległości 2 m mam przesunięcie plamki 3,5 mm przy
    o,1°.

    Robert

  • 13. Data: 2015-01-25 10:55:57
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "WM"
    > Krazek po zluzowaniu srub bedzie na nich wisial.
    > Aby tak nie bylo, warto go podeprzec od dolu.

    A co w tym złego, że będzie wisiał? Tam są kołki ustalające, łaczące krążek
    z uchwytem.

    > Az cztery sruby do dokrecania.
    > Moze lepiej dac jedna duza centralnie i zamiast krazka solidny krzyzak?

    Też o tym myślałem, ale tam tylko 14 mm materiału. Na gwint wydawało mi się
    mało, a łba bym w otworze nie zagłębił bym, bo nie ma dojścia od góry.
    Trzeba by przewiercić uchwyt od góry.
    I jeszcze (może się mylę) ciągnąc centralnie uchwyt nie byłby dociskany całą
    powierzchnią, tylko krawędziami.

> [...]
    > Mozna wywiercic na suwliwej powierzchni uchwytu wglebienia odpowiadajace
    > tym polozeniom i zamocowac w czesci nieruchomej jakis element ustalajacy
    --z-lub-bez-mozliwosci
    > -blokowania-polozenia-90
    > http://www.essentracomponents.pl/elementy-ustalajace
    -z-kulka-i-sprezynka

    Fajne te bolce ustalające. Ale dla dokładnego pozycjonowania to powinny być
    po stożku.
    Zrobię tak jak odpisałem konradowi.

    Robert

  • 14. Data: 2015-01-25 11:51:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 25 stycznia 2015 10:28:53 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
> [...]
    >
    > albo umocuję do uchwytu wrzeciona laser punktowy i nacechuję punkty na
    > ścianach i suficie. Na odległości 2 m mam przesunięcie plamki 3,5 mm przy

    Wibracje rozwalą Ci ten laser, a pył go zalepi. Nie montuj go na wrzecionie, tylko na
    ścianie. Do wrzeciona przyklej lusterko, niech ten laser świeci na to lusterko, a na
    sufit niech pada odbicie z tego lusterka. Lusterko przetrzesz i działa, a laser
    musiałbyś za każdym razem szorować. Ale ten kątomierz całkiem niegłupio wygląda. 162
    PLN, nie majątek.

  • 15. Data: 2015-01-25 13:05:35
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > góry. Trzeba by przewiercić uchwyt od góry.
    > I jeszcze (może się mylę) ciągnąc centralnie uchwyt nie byłby dociskany

    Najlepszy docisk bedzie i tak w poblizu krawedzi duzego otworu,
    bo tam zadziala sila dociskajaca od ugietego krazka.

    Czasem warto sprawdzic ugiecia programem wytrzymalosciowym
    i tak dobrac geometrie, by ugiecia obu sciskanych czesci szly rownolegle.
    Wtedy jest szansa, ze beda przylegac na wiekszym obszarze.
    Zeby krazek naciskal nie przy krawedzi, ale dalej od niej,
    mozna mu dac wystajace obrzeze, czyli zrobic z niego miseczke.

> [...]
    --z-lub-bez-mozliwosci

    -z-kulka-i-sprezynka

    > Fajne te bolce ustalające. Ale dla dokładnego pozycjonowania to powinny

    Do obrobki drewna potrzebujesz az tak duzej dokladnosci?
    Element ustalajacy na promieniu 50mm z luzem 0,1 mm tez daje blad 0,1°.
    Przynajmniej masz dodatkowe zabezpieczenie na wypadek
    gdy od drgan i sil skrawania poluzuja sie nakretki.

    WM

  • 16. Data: 2015-01-25 16:04:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Konrad Anikiel"
> [...]
    > lusterka. Lusterko przetrzesz i działa, a laser musiałbyś za każdym razem
    > szorować. Ale ten kątomierz całkiem niegłupio wygląda. 162 PLN, nie

    Laser mogę mocować na czas obracania. Lustero fajajne, ale dla małych kątów
    obrotu wrzeciona. Jak obrócę o 90° to się nie odbije promień. No chyba, że
    jakoś to inaczej widzisz.

    Robert

  • 17. Data: 2015-01-25 16:09:43
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "WM"
    > Czasem warto sprawdzic ugiecia programem wytrzymalosciowym

    Ale to trzeba być biegłym w tych rzeczach. To mnie przerasta.

    > Do obrobki drewna potrzebujesz az tak duzej dokladnosci?
    > Element ustalajacy na promieniu 50mm z luzem 0,1 mm tez daje blad 0,1°.

    0,1° pewnie aż nadto, tylko nie wiem czy ten kątomierz ma te 0,1° czy 1° w
    rzeczywistości.

    Robert

  • 18. Data: 2015-01-25 17:58:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 25 stycznia 2015 16:04:57 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski
    napisał:
> [...]
    > obrotu wrzeciona. Jak obrócę o 90° to się nie odbije promień. No chyba, że

    Nie patrz na zakres kąta 0..90, tylko -45..+45. Znaczy, jak jest poziomo, to pada pod
    kątem -45, a pionowo +45. Wtedy nie masz problemu.

  • 19. Data: 2015-01-25 19:50:01
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > "Konrad Anikiel"
    >
    > Albo kątomierzem. Ma dokładnośc 0,1° (prawda to?)
    > http://sklep.polfrez.pl/galerie/k/katomierz-cyfrowy-
    maly_939.jpg

    Raczej rozdzielczość, a nie dokładność.

    --