  • 11. Data: 2010-05-30 18:17:40
    Temat: Re: Ogniskowa - glebia ostrosci
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 30 maja 2010 19:27, romek76 wyraził następujacą opinię:

    > Zaten czy im dłuższa ogniskowa, tym mniejsza głębia ostrości?

    Odpowiedź otrzymałeś już w pierwszym poście w wątku, wystarczyło wejść na
    podaną stronę i zrobić eksperyment.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 12. Data: 2010-05-30 18:24:38
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <htu97j$g0s$1@inews.gazeta.pl>,
    Dariusz Zygmunt nabazgrał:

    > Wskazuję gdzie tkwi błąd a przynajmniej pewna nieścisłość przykładu który
    > podał Mateusz i robię to akurat w tym fragmencie który wyciąłeś.

    Wyciąłem:
    #v+
    Łatwo to sprawdzić kadrując do bardzo dużej "ogniskowej" gdy zostaje Ci kadr
    wielkości kilkadziesiąt na kilkadziesiąt pikseli - o ile jego zawartość
    będzie w ogóle jeszcze czytelna, to GO będzie zupełnie nieadekwatna do GO
    uzyskanej obiektywem z właściwą ogniskową.
    #v-
    Co jak dla mnie nie przesądza, czy przyjmujesz to założenie. Jak dla mnie
    ten przykład niewiele wyjaśnia...

    > Jeśli masz coś istotnego do dodania, może jakiś błąd w moim wyjaśnieniu to
    > pisz bez obaw, podyskutujemy, ale jeśli chodzi Ci tylko o bicie piany to z
    > mojej strony EOT.

    Niby mógłbym dać prawidłową odpowiedź na pytanie z tematu, ale chodziło
    mi tylko o zrozumienie, co chciałeś przekazać przez swój post.

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Nowy Slackware!

  • 13. Data: 2010-05-30 18:57:04
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 30 maja 2010 20:10, Mateusz Ludwin wyraził następujacą opinię:
    > Rzecze Dariusz Zygmunt:

    > Będzie dokładnie taka sama. Jedynie rozdzielczość się zmniejszy.

    Ale pytającemu nie chodziło o zmniejszanie rozdzielczości tylko o
    zwiększanie ogniskowej przy zachowaniu _wszystkich_ innych parametrów, w
    szczególności przy zachowaniu pierwotnej rozdzielczości - a to jest pewna
    różnica.

    > Ale co rozumiesz przez GO?

    To co {jak mi się wydaje} wszyscy - obszar mierzony od aparatu/obiektywu w
    którym rozmiar nieostrości jest mniejszy niż średnica krążka rozproszenia.
    A Ty jak uważasz?

    > Bo jak do tego worka dorzucisz jeszcze rozdzielczość zdjęcia w pikselach
    > to już w ogóle nie będzie to mieć sensu.

    Kadrując gotowe zdjęcie GO nie możesz zmienić.

    Możesz za to zawsze GO gotowego zdjęcia powiększyć zmniejszając
    rozdzielczość zdjęcia - dzieje się tak ponieważ zwiększasz w ten sposób
    krążek rozproszenia {nieważne że nie wprost na matrycy a "post factum"} a
    więc GO rośnie.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 14. Data: 2010-05-30 19:41:49
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Dariusz Zygmunt:

> [...]
    > szczególności przy zachowaniu pierwotnej rozdzielczości - a to jest pewna

    To niech pytający kupi sobie zestaw obiektywów i je przepina patrząc co się
    dzieje...

    A jak nie chce wydawać 10k zł to niech się bawi w Photoshopie i może zauwazy
    jak działa zmiana ogniskowej. W szczególności może zauważy to, że zmiana
    ogniskowej nie zmienia w ogóle rozmycia tła.

    > To co {jak mi się wydaje} wszyscy - obszar mierzony od aparatu/obiektywu w
    > którym rozmiar nieostrości jest mniejszy niż średnica krążka rozproszenia.
    > A Ty jak uważasz?

    A ja uważam że dla poczatkującego w dobie cyfry ta definicja jest kompletnie
    nieprzydatna i dodatkowo myląca, bo np. zmniejszając rozmiar matrycy GO nam
    maleje, choć rozmycie rośnie...

    Ale nie chodzi mi o to żeby wykłócać się o definicję GO.

> [...]
    > rozdzielczość zdjęcia - dzieje się tak ponieważ zwiększasz w ten sposób
    > krążek rozproszenia {nieważne że nie wprost na matrycy a "post factum"} a

    Wiem, ale pytanie w tym wątku dotyczy tego jak ogniskowa wpływa na rozmycie
    tła. Dodawanie do tego krążka rozproszenia już całkowicie zaciemnia temat.

  • 15. Data: 2010-05-30 20:04:28
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 30 maja 2010 20:24, l...@l...localdomain wyraził
    następujacą opinię:
> [...]

    > Niby mógłbym dać prawidłową odpowiedź na pytanie z tematu, ale chodziło
    > mi tylko o zrozumienie, co chciałeś przekazać przez swój post.

    Chciałem tylko sprostować to co Mateusz napisał, jego przykład jest
    niepoprawny ponieważ symulując zmianę ogniskowej przez zmianę kadru zmienia
    też wielkość zdjęcia {albo rozdzielczość} a nie o taki efekt chodziło.
    Przykład podany przez Mateusza pokazuje jedynie jak zmienia się kadr przy
    zmianie ogniskowej, natomiast nie pokazuje GO uzyskiwanej przez obiektyw o
    określonej ogniskowej w konkretnym aparacie, konkretnej wielkości zdjęcia i
    rozdzielczości.

    Powtarza się sytuacja z dyskusji o zmianie perspektywy przez zoomowanie gdy
    niektórzy mieszali wszystko ze wszystkim twierdząc {w porywach} że "w
    fotografii jest inaczej niż w fizyce".

    A jeśli chodzi o odpowiedź to w sumie udzielił jej Zibi w pierwszym poście w
    tym wątku odsyłając do dofmaster-a gdzie wszystko można przeeksperymentować,
    nie wchodząc w teorię a jeśli ktoś teorię chce poznać to jest fajny wzór w
    Wikipedii, dokładny choć z deka ... niepraktyczny w użyciu ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 16. Data: 2010-05-30 20:07:46
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 30 maja 2010 21:41, Mateusz Ludwin wyraził następujacą opinię:

    > ... pytanie w tym wątku dotyczy tego jak ogniskowa wpływa na
    > rozmycie tła. Dodawanie do tego krążka rozproszenia już całkowicie
    > zaciemnia temat.

    Hmm, no ale pytanie nie było o rozmycie tła a właśnie literalnie o GO a GO
    nie istnieje bez krążka rozproszenia :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 17. Data: 2010-05-30 20:12:46
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <htugcd$chb$1@inews.gazeta.pl>,
    Dariusz Zygmunt nabazgrał:
> [...]
    > określonej ogniskowej w konkretnym aparacie, konkretnej wielkości zdjęcia i

    LOL, no to zupełnie opacznie zrozumiałem Twój post :D

  • 18. Data: 2010-05-30 20:17:53
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

> [...]

    > zaciemnia temat.

    Hmm, no ale pytanie nie było o rozmycie tła a właśnie literalnie o GO a GO
    nie istnieje bez krążka rozproszenia przy czym w przypadku fotografii
    cyfrowej akurat minimalny {teoretyczny} krążek rozproszenia jest jasno
    określony jako rozmiar piksela :-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 19. Data: 2010-05-30 20:24:08
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela, 30 maja 2010 22:12, l...@l...localdomain wyraził
    następujacą opinię:
    > Dariusz Zygmunt nabazgrał:

    > LOL, no to zupełnie opacznie zrozumiałem Twój post :D

    Sorki, w przyszłości postaram się poprawić czytelność i zrozumiałość moich
    tekstów oraz nie reagować zbyt nerwowo ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 20. Data: 2010-05-30 20:44:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Dariusz Zygmunt:

> [...]
    > nie istnieje bez krążka rozproszenia przy czym w przypadku fotografii
    > cyfrowej akurat minimalny {teoretyczny} krążek rozproszenia jest jasno

    Poczatkujacy myślą że GO to rozmycie tła.