  • 11. Data: 2014-10-15 13:27:13
    Temat: Re: Op-amp, sztuczna masa, rezystory
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Wednesday, October 15, 2014, 1:09:33 PM, you wrote:

    > Jak tak sobie przypomnę, to fakt, że kojarzę coś takiego.
    > Chyba coś ucięło... co byś dodał?

    Trzeci rezystor. Ale, po przemyśleniu - kupiłbym takie rezystory:
    http://www.tme.eu/pl/details/tc0525b4992t1e/rezystor
    y-smd-0805/royal-ohm/#
    dzielnik dałbym przed kondensatorami, z dwóch rezystorów 49k9 i
    jednego byle 4k7, wejścia spolaryzowałbym rezystorami 49k9 za
    kondensatorami, kondensatory o znacznie mniejszej pojemności - szkoda
    uszu na ich ładowanie. Spokojnie wystarczy 330nF.

    > Też racja, dzięki. Wtedy R8 (Rg) też nie będzie potrzebny?

    Oczywiście. Na dobrą sprawę, dla bardzo oszczędnych wystarczyłyby
    wtórniki na tranzystorach...

    [...]

    > Osobną kwestią jest zasilanie tej końcówki, kiedyś już o to pytałem, potem
    > temat umarł, ale teraz w nowym samochodzie chcę go pociągnąć dalej. Zerknij
    > jak możesz tutaj:
    > http://sound.westhost.com/project89.htm
    > Chcę się wzorować na układzie z Figure 9 (na dole strony).

    Tak na żywca? Bez dławików? Fuj!

    > Tranzystory IRFZ44N, diody MBR20100CTP (będą OK, czy za wolne dla ok. 50kHz?),

    Schottky za wolne?

    > rdzeń... i tu pojawia się pytanie, czy rdzeń o średnicy ok. 25mm
    > przeniesie ok. 200W?

    Rdzeń nie przenosi mocy - moc przenoszą uzwojenia. Przekrój rdzenia
    określa minimalną ilość zwojów a okno w rdzeniu ogranicza łączny
    przekrój uzwojeń. Dałbym większy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2014-10-15 13:33:04
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-10-15 13:11, Gof wrote:

    > Słowo klucz - wzmacniacz instrumentalny, nie znałem go. Poczytam o nich,
    > znalazłem coś takiego: http://ep.com.pl/files/1432.pdf
    Bo nie ma takiego pojęcia. Wedle mojej wiedzy "instrumentation
    amplifier" zawsze tłumaczyło się jako "wzmacniacz pomiarowy".
    "Wzmacniacz instrumentalny" to jakiś współczesny potworek w stylu
    "ładowarki solarnej" tudzież innych urządzeń "solarnych". :-D

  • 13. Data: 2014-10-15 18:51:26
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 15.10.2014 13:33, JDX wrote:

> [...]
    > "Wzmacniacz instrumentalny" to jakiś współczesny potworek w stylu
    > "ładowarki solarnej" tudzież innych urządzeń "solarnych". :-D

    Ostatnio słyszałem jeszcze dziwniejsze określenie: wzmacniacz
    instrumentacyjny :-D

    Jakub Rakus

  • 14. Data: 2014-10-15 18:59:14
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam!

    > Rdzeń nie przenosi mocy - moc przenoszą uzwojenia. Przekrój rdzenia
    > określa minimalną ilość zwojów a okno w rdzeniu ogranicza łączny
    > przekrój uzwojeń. Dałbym większy.

    Czym się kierować przy doborze optymalnej ilości zwojów dla takiego
    dziwoląga? Podobnie jak przy klasycznej przetwornicy przepustowej, aby
    prąd magnesujący nie spowodował nasycenia rdzenia? Ma sens nawijanie
    więcej zwojów? Choć tutaj chyba indukcyjności rozproszenia (w uzwojeniu
    wtórnym) są mile widziane - te kondensatory na wyjściu chyba ostro
    dostają...?

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 15. Data: 2014-10-15 19:21:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dykus,

    Wednesday, October 15, 2014, 6:59:14 PM, you wrote:

    > Czym się kierować przy doborze optymalnej ilości zwojów dla takiego
    > dziwoląga? Podobnie jak przy klasycznej przetwornicy przepustowej, aby
    > prąd magnesujący nie spowodował nasycenia rdzenia?

    Ta zasada obowiązuje ZAWSZE.

    > Ma sens nawijanie więcej zwojów?

    Ma sens, byle bez przesady.

    > Choć tutaj chyba indukcyjności rozproszenia (w uzwojeniu
    > wtórnym) są mile widziane - te kondensatory na wyjściu chyba ostro
    > dostają...?

    Dlatego protestuję przeciw brakowi dławików.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2014-10-17 12:47:36
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]
    y-smd-0805/royal-ohm/#
    > dzielnik dałbym przed kondensatorami, z dwóch rezystorów 49k9 i

    Czemu przed?
    Czemu dwa rezystory 49k9 a nie jeden?
    Dzielnik do sztucznej masy?

    > kondensatory o znacznie mniejszej pojemności - szkoda uszu na ich
    > ładowanie. Spokojnie wystarczy 330nF.

    330nF nie obetnie za bardzo pasma od dołu? Uszy to nie problem, bo
    wzmacniacze mają dodatkowe kondensatory na wejściach mute, żeby
    startowały dopiero po paru sekundach, jak już wszystkie pojemności
    się poładują.

    > Tak na żywca? Bez dławików? Fuj!

    Gdzie dałbyś dławik(i)? Z wyjścia trafo do masy, tak jak tu?
    http://circuit-zone.com/ediy_blog/340/01.gif

    Czy może jeden dławik skompensowany na dwóch pozostałych wyjściach trafo
    (albo np. na wyjściach prostownika)?

    Ile mniej więcej zwojów? Bo rozumiem że chodzi o wycięcie w.cz. żeby nie
    nadwyrężać kondensatorów?

    > Schottky za wolne?

    Czyli nie będą za wolne, OK :)

    > Rdzeń nie przenosi mocy - moc przenoszą uzwojenia. Przekrój rdzenia
    > określa minimalną ilość zwojów a okno w rdzeniu ogranicza łączny
    > przekrój uzwojeń. Dałbym większy.

    Mam taki rdzeń, mogę go użyć na ten dławik, o którym pisałeś, a na trafo
    skombinować większy... bo chyba na dławik wystarczy?

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 17. Data: 2014-10-17 13:27:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Friday, October 17, 2014, 12:47:36 PM, you wrote:

    y-smd-0805/royal-ohm/#
    > Czemu przed?

    A po co za?

    > Czemu dwa rezystory 49k9 a nie jeden?

    Bo masz dwa wejścia.

    > Dzielnik do sztucznej masy?

    Nie - trzy rezystory szeregowo - 49k9, 4k7, 49k9. Na końce wejścia z
    głośnikowych, na 4k7 kondensatory do wtórników. Wtórniki polaryzowane
    49k9 za kondensatorami. Zamiast rezystora 4k7 możesz dać potencjometr
    10kB (ślizgacz zwarty do ,,górnego" końca) i mieć regulację
    wzmocnienia...

    > 330nF nie obetnie za bardzo pasma od dołu?

    330nF*49k9= ok. 16.5ms - stała czasowa dla 10Hz (-3dB) to 15.9ms,
    czyli tu będziesz miał spadek dla 20Hz mniejszy niż 1dB.

    > Uszy to nie problem, bo wzmacniacze mają dodatkowe kondensatory na
    > wejściach mute, żeby startowały dopiero po paru sekundach, jak już
    > wszystkie pojemności się poładują.

    Ale po co Ci tam elektrolity z ich upływnościami? Za mało 330nF? Daj
    1uF ale nieelektrolityczny.

    > Gdzie dałbyś dławik(i)? Z wyjścia trafo do masy, tak jak tu?
    > http://circuit-zone.com/ediy_blog/340/01.gif

    OMG! Czego to amatorzy nie wymyślą, żeby na elementach indukcyjnych
    ,,oszczędzić"...

    > Czy może jeden dławik skompensowany

    Na pewno nie skompensowany, wręcz przeciwnie - pola mają się sumować.

    > na dwóch pozostałych wyjściach trafo (albo np. na wyjściach
    > prostownika)?

    Na wyjściach prostownika, przed kondensatorami.

    > Ile mniej więcej zwojów?

    Jak już będziesz miał to wszystko poukładane do końca, to policzę Ci
    konkretnie dławik.

    > Bo rozumiem że chodzi o wycięcie w.cz. żeby nie nadwyrężać
    > kondensatorów?

    I tranzystorów, i diod.

    > Czyli nie będą za wolne, OK :)
    > Mam taki rdzeń, mogę go użyć na ten dławik, o którym pisałeś, a na trafo
    > skombinować większy... bo chyba na dławik wystarczy?

    Średnica rdzenia to najmniej istotny parametr. Rdzeń na dławik nie
    nadaje się na transformator i na odwrót. Tak, jak pisałem wcześniej -
    jak już będziesz miał wszystkie parametry ustalone, to Ci to policzę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2014-10-17 14:11:35
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    > A po co za?

    Hmm, raczej pytam jakie są wady i zalety takiego rozwiązania. W sumie
    przed ograniczy napięcie na kondensatorze, a za pozwoli naładować ten
    kondensator, ale skoro mamy rezystory robiące sztuczną masę, to i tak
    kondensator się naładuje...

> [...]
    > 49k9 za kondensatorami. Zamiast rezystora 4k7 możesz dać potencjometr
    > 10kB (ślizgacz zwarty do ,,górnego" końca) i mieć regulację

    Ok, rozumiem. Chociaż dla napięcia wejściowego 15V i wyjściowego 3V
    wyszło mi że środkowy powinien mieć 1/2 górnego i dolnego... tak:

    http://www.chmurka.net/r/unbalancer-divider.png

    Gdzie robię błąd?

    Na razie poszedłem za radą użycia wzmacniacza pomiarowego i zrobiłem
    taki schemat:

    http://www.chmurka.net/r/unbalancer2.png

    Zamiast 47k będą te 49k9 lub inne precyzyjne. Zastanawiam się tylko nad
    sztuczną masą dla ref, AD623R ma na tym wejściu rezystor 50k, który idzie
    do in- wzmacniacza wyjściowego. Może powinienem zrobić tylko dla tego
    wejścia sztuczną masę na wtórniku?

    > 330nF*49k9= ok. 16.5ms - stała czasowa dla 10Hz (-3dB) to 15.9ms,
    > czyli tu będziesz miał spadek dla 20Hz mniejszy niż 1dB.

    Chyba nie nadążam... czemu dla 10Hz stała to 15.9ms a nie 100ms?

    > Ale po co Ci tam elektrolity z ich upływnościami? Za mało 330nF? Daj
    > 1uF ale nieelektrolityczny.

    Ok.

    > Na pewno nie skompensowany, wręcz przeciwnie - pola mają się sumować.

    Czyli dwa dławiki, czy jeden skompensowany, ale jedno uzwojenie podłączone
    odwrotnie?

    > Na wyjściach prostownika, przed kondensatorami.

    Ok.

    > Jak już będziesz miał to wszystko poukładane do końca, to policzę Ci
    > konkretnie dławik.

    W sumie ciekawi mnie jak to się liczy...

    > Średnica rdzenia to najmniej istotny parametr. Rdzeń na dławik nie
    > nadaje się na transformator i na odwrót.

    Dlaczego? Jak rozpoznać, do czego nadaje się rdzeń?

    > Tak, jak pisałem wcześniej - jak już będziesz miał wszystkie parametry
    > ustalone, to Ci to policzę.

    Parametry:

    Uwe = pojedyncze 15V (dla takiego liczmy, żeby nie spalić wzmacniacza)
    Uwy = symetryczne 40V
    Iwy = 3A (żeby mieć 240W, na głośnik chcę dać max 100W)
    f = 54kHz (bo tyle ma proponowany układ, ale mogę użyć dowolnej, pewnie to
    zależy od transformatora)

    Jakie jeszcze parametry muszę ustalić?

    Domyślam się, że na zasilaniu też musi być dławik, żeby w.cz. nie leciało
    z powrotem do instalacji samochodu. Ten 100uH ze schematu będzie OK?

  • 19. Data: 2014-10-17 14:48:09
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 15.10.2014 13:33, JDX wrote:

> [...]
    > "Wzmacniacz instrumentalny" to jakiś współczesny potworek w stylu
    > "ładowarki solarnej" tudzież innych urządzeń "solarnych". :-D

    A może my błędnie zakładamy, że to tylko bezmyślna kalka.
    Może obecnie światli ludzie wiedzą, że wzmacniacz pomiarowy
    to taki nudny w jakimś urządzeniu w laboratorium,
    a wzmacniacz instrumentalny dobrze przenosi ciepło
    basów instrumentów muzycznych.

    ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 20. Data: 2014-10-17 14:56:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Friday, October 17, 2014, 2:11:35 PM, you wrote:

> [...]
    > przed ograniczy napięcie na kondensatorze, a za pozwoli naładować ten
    > kondensator, ale skoro mamy rezystory robiące sztuczną masę, to i tak

    Jakoś wolę mieć pojemności na niższych potencjałach :)

    > Ok, rozumiem. Chociaż dla napięcia wejściowego 15V i wyjściowego 3V
    > wyszło mi że środkowy powinien mieć 1/2 górnego i dolnego... tak:
    > http://www.chmurka.net/r/unbalancer-divider.png
    > Gdzie robię błąd?

    Jeśli chcesz mieć 3Vp, to nie robisz błędu - tylko po co tak dużo? Nie
    przesterujesz następnego stopnia?

> [...]
    > sztuczną masą dla ref, AD623R ma na tym wejściu rezystor 50k, który idzie
    > do in- wzmacniacza wyjściowego. Może powinienem zrobić tylko dla tego

    Ja bym zrobił ogólną sztuczną masę zamiast pierdyliarda dzielników.

    > Chyba nie nadążam... czemu dla 10Hz stała to 15.9ms a nie 100ms?

    Stała czasowa filtra = R*C - nie myl stałej czasowej z okresem
    napięcia przemiennego.

    > Ok.

    :)

    > Czyli dwa dławiki, czy jeden skompensowany, ale jedno uzwojenie podłączone
    > odwrotnie?

    Nie skompensowany, tylko sprzężony. Skompensowany jest na rdzeniu o
    dużej przenikalności a Ty potrzebujesz rdzenia o małej przenikalności.
    Co do łączenia - tak, jedno uzwojenie łączy się odwrotnie. Zapewnia to
    współbieżność napięć na wyjściach. Gdybyś połączył w tym samym
    kierunku, to obciążone napięcie raptownie by spadało a nieobciążone
    rosło.

    > Ok.
    > W sumie ciekawi mnie jak to się liczy...

    Za dużo teorii na jeden post tutaj.

    > Dlaczego?

    Bo to są całkiem różne materiały o całkiem różnych właściwościach.

    > Jak rozpoznać, do czego nadaje się rdzeń?

    Jeśli nie wiesz, z jakiego materiału masz rdzeń a nowy kosztuje
    grosze, to UFO wyrzuć. Jeśli nowy kosztuje majątek a użycie UFO
    uratuje Ci życie, to pożycz od kogoś miernik indukcyjności, nawiń z 10
    zwojów (w toroidzie liczy się ilość przejść przez środek rdzenia) i
    zmierz indukcyjność. Jak będzie miał:
    - kilkanaście/kilkadziesiąt uH - materiał na dławik mocy (wyjściowy)
    - małe kilkaset uH - materiał na transformator mocy
    - duże kilkaset uH/pojedyncze mH - materiał na dławik skompensowany

    Wiele rdzeni proszkowych klasycznych (z proszku żelaznego) jest
    malowane na charakterystyczne kolory, np żółty z jednym bokiem białym,
    to materiał -26 - najbardziej typowy proszek o gównianych parametrach.
    Tanizna produkowana na całym świecie i pakowana do każdej
    chińszczyzny.

    > Parametry:
    > Uwe = pojedyncze 15V (dla takiego liczmy, żeby nie spalić wzmacniacza)
    > Uwy = symetryczne 40V

    Pod obciążeniem sporo zjedzie - ale to dobrze.

    > Iwy = 3A (żeby mieć 240W, na głośnik chcę dać max 100W)

    No to nie ma potrzeby liczyć aż takiego prądu - licz 2-2.5A.

    > f = 54kHz (bo tyle ma proponowany układ, ale mogę użyć dowolnej, pewnie to
    > zależy od transformatora)

    Jaki kontroler chcesz użyć? I pamiętaj, że w typowych kontrolerach
    rzeczywista częstotliwość pracy, to oscylator/2!

    > Jakie jeszcze parametry muszę ustalić?
    > Domyślam się, że na zasilaniu też musi być dławik, żeby w.cz. nie leciało
    > z powrotem do instalacji samochodu. Ten 100uH ze schematu będzie OK?

    Nie - jest za mały na taką indukcyjność i się nasyci - też Ci coś
    zaproponuję ale kończy się właśnie tydzień i chciałbym chwilę pożyć ;)

    Wieczorem Ci tutaj napiszę wszystko.

    --
    Best regards,
    RoMan