  • 21. Data: 2014-10-17 15:56:22
    Temat: Re: Op-amp, sztuczna masa, rezystory
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-10-17 14:48, bartekltg wrote:
    [...]
    > Może obecnie światli ludzie wiedzą, że wzmacniacz pomiarowy
    > to taki nudny w jakimś urządzeniu w laboratorium,
    > a wzmacniacz instrumentalny dobrze przenosi ciepło
    > basów instrumentów muzycznych.
    Pewnie tak. Bo w marketingu i handlu tylko światli ludzie pracują.
    Światli inaczej. :-D

  • 22. Data: 2014-10-17 16:52:10
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Jakoś wolę mieć pojemności na niższych potencjałach :)

    >>> 10kB (ślizgacz zwarty do ,,górnego" końca) i mieć regulację
    >
    > Jeśli chcesz mieć 3Vp, to nie robisz błędu - tylko po co tak dużo? Nie
    > przesterujesz następnego stopnia?

    > Ja bym zrobił ogólną sztuczną masę zamiast pierdyliarda dzielników.

    Tym bardziej, że już ją masz.
    Zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie ma jeszcze jedną wadę. Przez R1 i
    R3 zakłócenia z zasilania przechodzą na wejścia. Choć w tym układzie nie
    będzie to bolesne.
    Możesz dać zwykłe pięcioprocentowe oporniki, symetria nie jest tu konieczna.

    P.P.

  • 23. Data: 2014-10-18 00:11:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello,

    [...]

    > Pod obciążeniem sporo zjedzie - ale to dobrze.
    > No to nie ma potrzeby liczyć aż takiego prądu - licz 2-2.5A.
    > Jaki kontroler chcesz użyć? I pamiętaj, że w typowych kontrolerach
    > rzeczywista częstotliwość pracy, to oscylator/2!

    No to do roboty:

    Transformator na rdzeniu RTF-31X19X13-F867 za 3.43PLN
    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=21216&ca
    tegory_id=645&option=com_virtuemart&Itemid=163

    Radzę najpierw nawinąć wtórne - 16 zwojów dwoma licami w oplocie
    90x0.1 - 29.27PLN za 100g (14.5metra) ale może uda się kupić mniej.
    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23082&ca
    tegory_id=730&option=com_virtuemart&Itemid=163
    Jeśli to za drogo, to 16 zwojów 4-ma drutami DNEE 0.71 - tylko nie
    pomieszaj końców - trzeba to pogrupować po dwa druty na każdą połówkę
    wtórnego i nie można ich pomieszać.

    Teraz najlepiej zalakierować uzwojenie wtórne, żeby nie piszczało i
    się nie rozłaziło. Najlepiej lakierem izolacyjnym i do pieca ale z
    braku laku może być nawet kapon czy inny Plastic70

    Uzwojenie pierwotne 6 zwojów dwoma licami 20x0.355 - 19.38PLN za 100g
    (5.3m)
    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=22414&ca
    tegory_id=730&keyword=lica+20x&option=com_virtuemart
    &Itemid=163
    Jeśli za drogo, to sam sobie skręć licę 5x0.71mm z drutu DNEE 0.7

    I znów zalakierować. Kilka razy, na beton ;)

    Obydwa uzwojenia mają taką samą konstrukcję, czyli są nawijane
    bifilarnie. Musisz umowny koniec jednego uzwojenia połączyć z
    początkiem drugiego, uzyskując w ten sposób odczep. Poprawność
    połączenia sprawdzasz mierząc indukcyjność skrajnych wyprowadzeń po
    połączeniu odczepów - pierwotne ok. 420uH a wtórne ok. 3mH

    Dławik na rdzeniu MS-106075-2
    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23181&ca
    tegory_id=719&keyword=rtmss-27&option=com_virtuemart
    &Itemid=163
    Uzwojenie 14 zwojów DWOMA drutami DNEE 0.8-1
    Indukcyjność ok. 2x18uH (ok. 74uH przy połączeniu szeregowym obu
    uzwojeń).

    > Nie - jest za mały na taką indukcyjność i się nasyci - też Ci coś
    > zaproponuję ale kończy się właśnie tydzień i chciałbym chwilę pożyć ;)

    Na dławik wejściowy weź rdzeń RTP-26,9X14,5X14.6-KT
    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23459&ca
    tegory_id=646&keyword=rtp&option=com_virtuemart&Item
    id=163
    Uzwojenie nawiń taką samą licą jak pierwotne transformatora - 20x0.355
    lub 5x0.71 - zwój przy zwoju jedną warstwę.

    > Wieczorem Ci tutaj napiszę wszystko.

    Troszkę się spóźniłem ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2014-10-18 01:40:31
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > Jeśli to za drogo, to 16 zwojów 4-ma drutami DNEE 0.71 - tylko nie
    > pomieszaj końców - trzeba to pogrupować po dwa druty na każdą połówkę

    Mogę te dwa zwoje licy lub cztery druty najpierw skręcić ze sobą?

    > Teraz najlepiej zalakierować uzwojenie wtórne, żeby nie piszczało i
    > się nie rozłaziło. Najlepiej lakierem izolacyjnym i do pieca ale z
    > braku laku może być nawet kapon czy inny Plastic70

    Mam jakiś czarny lakier w sprayu, służy do malowania a nie do sklejania.
    Powinien się nadać, czy jednak zainwestować w plastik 70?

> [...]
    &Itemid=163
    > Jeśli za drogo, to sam sobie skręć licę 5x0.71mm z drutu DNEE 0.7

    Czym się różni DNE od DNEE? DNE to Drut Nawojowy Emaliowany, a DNEE?
    Mogę kupić na oba uzwojenia ten?

    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=22220&ca
    tegory_id=699&option=com_virtuemart&Itemid=163

    Swoją drogą czemu najpierw wtórne a potem pierwotne (znów - nie
    kwestionuję, pytam)?

> [...]
    tegory_id=719&keyword=rtmss-27&option=com_virtuemart
    &Itemid=163
    > Uzwojenie 14 zwojów DWOMA drutami DNEE 0.8-1

    Może być czterema drutami 0.7 (ten, który wkleiłem wyżej)? Wtedy powstaną
    mi cztery uzwojenia, łączę je równolegle tak, żeby mieć dwa, i jedno z
    nich podłączam odwrotnie (tzn. początek jednego do diod, a koniec do
    kondensatorów, a drugie odwrotnie - koniec do diod), tak?

> [...]
    > Uzwojenie nawiń taką samą licą jak pierwotne transformatora - 20x0.355
    > lub 5x0.71 - zwój przy zwoju jedną warstwę.

    Znowu, skręcić te 5 drutów ze sobą?

    > Troszkę się spóźniłem ;)

    Nie mam pojęcia, jak to policzyłeś, ale chylę czoła (serio) i dzięki za
    zaangażowanie :) Jest kilka dziedzin elektroniki, które są dla mnie
    totalnie czarną magią, jedną z nich są właśnie tematy związane z
    indukcyjnościami (drugą są anteny, te bardziej skomplikowane od
    podstawowych konstrukcji).

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 25. Data: 2014-10-18 01:59:48
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    > Jeśli chcesz mieć 3Vp, to nie robisz błędu - tylko po co tak dużo? Nie
    > przesterujesz następnego stopnia?

    TDA7348 ma clipping level minimalnie 2.1 Vrms... przy 3Vpp mamy 1Vrms, więc
    nie powinien się przesterować... czy może jednak? W sumie ciekawe, że podają
    to dla Vrms a nie dla pp.

    http://www.st.com/web/en/resource/technical/document
    /datasheet/CD00000191.pdf

    > Ja bym zrobił ogólną sztuczną masę zamiast pierdyliarda dzielników.

    Czyli na op-ampie, ok. I spolaryzować z niej wejścia po prostu łącząc je
    do niej przez rezystor?

    > Stała czasowa filtra = R*C - nie myl stałej czasowej z okresem
    > napięcia przemiennego.

    Ok, ale czemu dla 10Hz to będzie 15.9ms? Jak to liczysz?

    > Nie skompensowany, tylko sprzężony. Skompensowany jest na rdzeniu o
    > dużej przenikalności a Ty potrzebujesz rdzenia o małej przenikalności.

    Ok, tu mam za małą wiedzę... chciałem zapytać o wpływ tej przenikalności
    na to (chodzi wynikowo o sprzężenie dwóch cewek?), ale to chyba bez sensu,
    żebyś tłumaczył podstawy - poczytam o tym.

    > Jeśli nie wiesz, z jakiego materiału masz rdzeń a nowy kosztuje
    > grosze, to UFO wyrzuć. Jeśli nowy kosztuje majątek a użycie UFO
    > uratuje Ci życie, to pożycz od kogoś miernik indukcyjności,

    Przystawka do pomiaru indukcyjności to kolejne, co miałem sobie już dawno
    zrobić :) Są różne podejścia, jedno mierzy reaktancję przy danej stałej
    częstotliwości, inne robi generator LC i mierzy częstotliwość... które
    byś polecał?

    > Wiele rdzeni proszkowych klasycznych (z proszku żelaznego) jest
    > malowane na charakterystyczne kolory, np żółty z jednym bokiem białym,
    > to materiał -26 - najbardziej typowy proszek o gównianych parametrach.
    > Tanizna produkowana na całym świecie i pakowana do każdej
    > chińszczyzny.

    Co z nim nie tak? Nie trzyma parametrów (przenikalności)?

    > Pod obciążeniem sporo zjedzie - ale to dobrze.

    Poważnie? Czytałem że akurat przetwornica przy tym podejściu ma dobry load
    regulation... i dlaczego to dobrze, że zjedzie?

    > No to nie ma potrzeby liczyć aż takiego prądu - licz 2-2.5A.

    2A będzie mocno na styk... ale w sumie nie będę tam puszczał sinusa na
    pełnej mocy, tylko muzykę, więc duże obciążenie będzie jedynie chwilowo
    (a to powinny załatwić kondensatory)...

    > Jaki kontroler chcesz użyć?

    SG3525A.

    > I pamiętaj, że w typowych kontrolerach rzeczywista częstotliwość pracy, to
    > oscylator/2!

    Dlatego że w jednym cyklu zasila jedną część uzwojenia a w drugim drugą?

    > Wieczorem Ci tutaj napiszę wszystko.

    Dzięki jeszcze raz! :)

  • 26. Data: 2014-10-18 10:20:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Saturday, October 18, 2014, 1:40:31 AM, you wrote:

    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23082&ca
    tegory_id=730&option=com_virtuemart&Itemid=163
    > Mogę te dwa zwoje licy lub cztery druty najpierw skręcić ze sobą?

    Po co? Na płasko będą dobrze przylegać do rdzenia - mniejsze
    rozproszenie.

> [...]
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=22414&ca
    tegory_id=730&keyword=lica+20x&option=com_virtuemart

    DNEE to moje stare przyzwyczajenie do oznaczania drutu w podwójnej
    emalii (Grade 2).

> [...]
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=22220&ca
    tegory_id=699&option=com_virtuemart&Itemid=163

    Możesz.

    Na Twoim miejscu policzyłbym, ile licy potrzebujesz na komplet i kupił
    tyle rdzeni, żeby ją wykorzystać - chętni na gotowe elementy
    indukcyjne na pewno by się szybko znaleźli.

    > Swoją drogą czemu najpierw wtórne a potem pierwotne (znów - nie
    > kwestionuję, pytam)?

    Bo wtórne się dobrze ułoży w jednej warstwie blisko rdzenia. A
    uzwojenia na toroidzie mają być blisko rdzenia i równomiernie na
    obwodzie.

> [...]
    > Może być czterema drutami 0.7 (ten, który wkleiłem wyżej)? Wtedy powstaną
    > mi cztery uzwojenia, łączę je równolegle tak, żeby mieć dwa,

    Ale 4 druty 0.71 nie ułożą Ci się w jednej warstwie - tutaj to już
    tylko kwestia estetyki. Poza tym - nawet 2 druty 0.71 wystarczą -
    jednowarstwowy dławik ma dobre chłodzenie.

    > i jedno z nich podłączam odwrotnie (tzn. początek jednego do diod, a koniec do
    > kondensatorów, a drugie odwrotnie - koniec do diod), tak?

    Tak.

    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=23459&ca
    tegory_id=646&keyword=rtp&option=com_virtuemart&Item
> [...]

    To moja praca.

> [...]
    > z nich są właśnie tematy związane z indukcyjnościami (drugą są
    > anteny, te bardziej skomplikowane od podstawowych konstrukcji).

    Nie ma szans, żeby być guru we wszystkim.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2014-10-18 10:31:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Saturday, October 18, 2014, 1:59:48 AM, you wrote:

    > TDA7348 ma clipping level minimalnie 2.1 Vrms... przy 3Vpp mamy 1Vrms, więc

    Ale przy podanych rezystancjach masz 3Vp a nie pp, czyli 6Vpp - jeśli wyjście
    głośnikowe jest symetryczne

> [...]

    > do niej przez rezystor?

    > Ok, ale czemu dla 10Hz to będzie 15.9ms? Jak to liczysz?

    f=1/(2*pi*R*C) - częstotliwość dla której masz spadek o 3 dB

> [...]

    > zrobić :) Są różne podejścia, jedno mierzy reaktancję przy danej stałej
    > częstotliwości, inne robi generator LC i mierzy częstotliwość... które

    Polecałbym miernik z wbudowanym pomiarem indukcyjności :P

    > Co z nim nie tak? Nie trzyma parametrów (przenikalności)?

    Używany jako dławik wyjściowy w przetwornicach grzeje się. A im
    bardziej się grzeje, tym bardziej się starzeje. W miarę starzenia
    straty rosną i grzeje się jeszcze bardziej, co przyspiesza starzenie.

    Trwałość rdzeni z materiału -26 przy źle dobranym rdzeniu może być
    niższa niż tanich elektrolitów.

    >>> Uwe = pojedyncze 15V (dla takiego liczmy, żeby nie spalić wzmacniacza)
    > Poważnie? Czytałem że akurat przetwornica przy tym podejściu ma dobry load
    > regulation... i dlaczego to dobrze, że zjedzie?

    Bo TDA7294 nie lubią ,,sztywnych" zasilaczy.

    > 2A będzie mocno na styk... ale w sumie nie będę tam puszczał sinusa na
    > pełnej mocy, tylko muzykę, więc duże obciążenie będzie jedynie chwilowo
    > (a to powinny załatwić kondensatory)...

    Ale nawet przy sinusie sprawność końcówki jest wyższa niż 40% :P

    > SG3525A.
    > Dlatego że w jednym cyklu zasila jedną część uzwojenia a w drugim drugą?

    Dlatego, ze zawiera przerzutnik dzielący częstotliwość oscylatora /2 i
    sterujący kluczami na przemian.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2014-10-18 11:54:24
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-10-17 12:47, Gof pisze:
> [...]
    y-smd-0805/royal-ohm/#

    > Czemu przed?
    > Czemu dwa rezystory 49k9 a nie jeden?
    > Dzielnik do sztucznej masy?

    > 330nF nie obetnie za bardzo pasma od dołu? Uszy to nie problem, bo
    > wzmacniacze mają dodatkowe kondensatory na wejściach mute, żeby
    > startowały dopiero po paru sekundach, jak już wszystkie pojemności
    > się poładują.

    > Gdzie dałbyś dławik(i)? Z wyjścia trafo do masy, tak jak tu?
    > http://circuit-zone.com/ediy_blog/340/01.gif
    O Matko, takiego cuda jeszcze nie widziałem, nie wiem czy wiesz ale ten
    dławik do masy w ogóle nie działa, można go równie dobrze zewrzeć i
    niewiele się zmieni, przetwornica tak samo źle będzie działała.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 29. Data: 2014-10-20 04:15:02
    Od: g...@s...invalid (Gof)

> [...]

    > tyle rdzeni, żeby ją wykorzystać - chętni na gotowe elementy
    > indukcyjne na pewno by się szybko znaleźli.

    A w czym lica będzie lepsza od tego drutu?

    > Ale 4 druty 0.71 nie ułożą Ci się w jednej warstwie - tutaj to już
    > tylko kwestia estetyki. Poza tym - nawet 2 druty 0.71 wystarczą -
    > jednowarstwowy dławik ma dobre chłodzenie.

    Tam i tak pewnie będzie wentylator do chłodzenia radiatora wzmacniacza,
    więc będzie jakiś przepływ powietrza...

    > To moja praca.

    Pytanie, gdzie przyczyna a gdzie skutek - może to Twoja praca, bo dobrze
    rozumiesz takie detale i umiesz to policzyć... pewnie dużo teorii za tym
    stoi.

    > Nie ma szans, żeby być guru we wszystkim.

    Ale można się doskonalić i próbować coraz więcej zrozumieć...

  • 30. Data: 2014-10-20 09:51:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Monday, October 20, 2014, 4:15:02 AM, you wrote:

    > A w czym lica będzie lepsza od tego drutu?

    W tym, że Ci się garść drutów nie będzie plątać przy nawijaniu.

    > Tam i tak pewnie będzie wentylator do chłodzenia radiatora wzmacniacza,
    > więc będzie jakiś przepływ powietrza...

    To tym bardziej nie ma się czym przejmować.

    > Pytanie, gdzie przyczyna a gdzie skutek - może to Twoja praca, bo dobrze
    > rozumiesz takie detale i umiesz to policzyć... pewnie dużo teorii za tym
    > stoi.

    Kiedyś była teoria, teraz są małpie umiejętności korzystania z
    narzędzi. Teoria się przydaje, żeby poprawnie interpretować to, co
    narzędzia z siebie wypluwają.

    > Ale można się doskonalić i próbować coraz więcej zrozumieć...

    Im więcej człowiek się uczy, tym boleśniej się przekonuje, jak mało
    wie :(

    --
    Best regards,
    RoMan