  • 31. Data: 2014-10-22 14:13:54
    Temat: Re: Op-amp, sztuczna masa, rezystory
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > W tym, że Ci się garść drutów nie będzie plątać przy nawijaniu.

    No tak, to prawda.

    > Im więcej człowiek się uczy, tym boleśniej się przekonuje, jak mało
    > wie :(

    A to prawda... "wiedza jest potęgą, wszechwiedza słabością"...

    Przyszła dziś paczka z Ferystera (3 rdzenie i DNE 0.7), ale jest ryzyko,
    że będę musiał odłożyć temat do końca listopada (bo szykuje mi się inna
    fucha, tym razem w "mojej" dziedzinie, a wiadomo że to, co na siebie
    zarabia, ma priorytet nad tym, co ma cieszyć, uczyć i być przydatne)...

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 32. Data: 2014-10-26 20:50:25
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Gof <g...@s...invalid> wrote:

    > Przyszła dziś paczka z Ferystera (3 rdzenie i DNE 0.7), ale jest ryzyko,
    > że będę musiał odłożyć temat do końca listopada (bo szykuje mi się inna

    Jednak nie odłożyłem. No cóż, wygląda na to, że wszystko działa tak, jak
    powinno :)

    Kilka pomiarów gotowego już układu.

    1. Częstotliwość (mierzona na bramkach tranzystorów) zamiast założonego
    54kHz wynosi 60kHz, pewnie dlatego, że zamiast kondensatora 1n użyłem
    2x470p. Mam nadzieję, że to nie problem dla transformatora?

    2. Stan bez obciążenia: Uwe=13.8V Iwe=650mA Uwy=75.7V. To normalne, że
    układ bez obciążenia na dzień dobry bierze pół ampera? Na co to idzie?
    Na magnesowanie rdzenia? Prąd jest pobierany przez część wysokoprądową
    (mosfety i transformator), nie przez sterownik.

    3. Obciążenie (130W - takie akurat miałem): Uwe=13.1V Iwe=11.12A Uwy=54.4V
    Iwy=2.4A. Mówiłeś, że napięcie wyjściowe spadnie po obciążeniu, ale
    właściwie dlaczego tak się dzieje? Na czym są wtedy większe spadki?
    Klęknięcie zasilacza pomijam, przy 13.1V spodziewałem się 71.8V.

    4. Zauważyłem, że mosfety grzeją się bardziej, niż myślałem (myślałem,
    że głównie będą grzały się diody, a tymczasem mosfety robią się ciepłe
    mniej więcej tak, jak diody). Tak ma być, czy np. mam za duże rezystory
    do bramek (19.5R)?

    Pozdr.

  • 33. Data: 2014-10-26 22:11:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Sunday, October 26, 2014, 8:50:25 PM, you wrote:

    > Jednak nie odłożyłem. No cóż, wygląda na to, że wszystko działa tak, jak
    > powinno :)

    Cieszę się :)

> [...]
    > 54kHz wynosi 60kHz, pewnie dlatego, że zamiast kondensatora 1n użyłem
    > 2x470p. Mam nadzieję, że to nie problem dla transformatora?

    Dobry dowcip ;)

> [...]
    > Na magnesowanie rdzenia? Prąd jest pobierany przez część wysokoprądową
    > (mosfety i transformator), nie przez sterownik.

    Nie odpowiem Ci nie widząc, w którym miejscu włączyłeś amperomierz i
    jak dobre masz kondensatory w układzie. Często zdarza się, że składowa
    szybkozmienna z niezbyt dobrze zablokowanego zasilania fałszuje pomiar
    prądu. Musisz też pamiętać o tym, że nie używasz PWM, w związku z tym
    masz stałe straty związane z przełączaniem tranzystorów.
    Masz też stałe straty w gasikach.

> [...]
    > właściwie dlaczego tak się dzieje? Na czym są wtedy większe spadki?
    > Klęknięcie zasilacza pomijam, przy 13.1V spodziewałem się 71.8V.

    Źle się spodziewałeś - nie wziąłeś pod uwagę wypełnienia. A napięcie
    pod obciążeniem jest proporcjonalne właśnie do niego.

> [...]
    > że głównie będą grzały się diody, a tymczasem mosfety robią się ciepłe
    > mniej więcej tak, jak diody). Tak ma być, czy np. mam za duże rezystory

    IRFZ44 nie są rewelacyjne. Możesz spróbować zmniejszyć trochę
    rezystory bramkowe i sprawdzić na jałowym, czy zmniejszył się istotnie
    pobór mocy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 34. Data: 2014-10-27 06:52:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 Oct 2014 22:11:05 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello Gof,
    >
    > Dobry dowcip ;)

    No wiesz - w druga strone juz nie bylby dowcip :-)

> [...]
    > prądu. Musisz też pamiętać o tym, że nie używasz PWM, w związku z tym
    > masz stałe straty związane z przełączaniem tranzystorów.

    8W ... wylaczyc i pomacac gdzie ta moc sie wydziela.
    Tranzystory chyba:

    > IRFZ44 nie są rewelacyjne. Możesz spróbować zmniejszyć trochę
    > rezystory bramkowe i sprawdzić na jałowym, czy zmniejszył się istotnie
    > pobór mocy.

    No i obejrzec przebiegi na oscyloskopie.

    J.

  • 35. Data: 2014-10-29 14:35:39
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    > Dobry dowcip ;)

    No jakoś go wyliczyłeś, licząc pytałeś o częstotliwość, więc zakładam że
    ona ma jakiś wpływ :) Idąc bardziej ekstremalnie - chyba inny będzie
    transformator dla 5kHz a inny dla 500kHz? Czy nie?

    > Nie odpowiem Ci nie widząc, w którym miejscu włączyłeś amperomierz

    Jest w zasilaczu - analogowy, wychyłowy.

    > i jak dobre masz kondensatory w układzie.

    Na razie zamiast 10000u po stronie pierwotnej jest 6800u.

    > Masz też stałe straty w gasikach.

    Wygląda na to, że to głównie to. Podpiąłem oscyloskop równolegle do
    każdego z rezystorów w gasikach, zmierzyłem Vrms i wychodzi, że:

    - rezystory na wejściu (6x 330R = 55R), Vrms na każdym = 11.4V,
    czyli P = 2.37W na każdym

    - rezystor na wyjściu (6x 39R = 234R), Vrms = 9.4V, czyli P = 0.378W

    Ptotal = 5.2W, czyli 0.34A z zasilacza na same gasiki.

    Przy okazji - najpierw zamiast 6x 39R (w gasiku na wyjściu) wlutowałem 1x
    330R (1/4W) i momentalnie zaczął się palić, ale nie mierzyłem, ile
    dostał...

    Ma jakieś znaczenie, jakich kondensatorów użyłem w gasikach?

    Rozumiem że te gasiki są po to, żeby zewrzeć dzwonienie, które pojawiałoby
    się przy przełączaniu (i to dzwonienie ma dużo większą częstotliwość, niż
    ta, z którą następuje przełączanie). Dobrze rozumiem?

    > Źle się spodziewałeś - nie wziąłeś pod uwagę wypełnienia. A napięcie
    > pod obciążeniem jest proporcjonalne właśnie do niego.

    Tzn. bez obciążenia nawet mając wypełnienie 10% napięcie na wyjściu byłoby
    takie, jak na wejściu * przekładnia trafo, a pod obciążeniem zaczynałoby
    szybko (w funkcji obciążenia) maleć (tym wolniej, im większe wypełnienie)?

    Tu wypełnienie mam prawie 50% (prawie, bo trzeba odjąć dead time).

    > IRFZ44 nie są rewelacyjne. Możesz spróbować zmniejszyć trochę
    > rezystory bramkowe i sprawdzić na jałowym, czy zmniejszył się istotnie
    > pobór mocy.

    Spróbuję tak. Chociaż wygląda na to, że to głównie gasiki, a z tym się
    pewnie nic nie zrobi, bo - jeśli dobrze rozumiem - taka jest ich rola,
    żeby zwierać to, co normalnie poszłoby na diody (prostownicze oraz te
    w tranzystorach)...

  • 36. Data: 2014-10-29 14:48:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Gof,

    Wednesday, October 29, 2014, 2:35:39 PM, you wrote:

> [...]
    > ona ma jakiś wpływ :) Idąc bardziej ekstremalnie - chyba inny będzie
    > transformator dla 5kHz a inny dla 500kHz? Czy nie?

    Nie pytałeś o różnicę pomiędzy 5 a 500 (100x) ale pomiędzy 54 a 60
    (1.11(1)x)...

    > Jest w zasilaczu - analogowy, wychyłowy.

    Nie powinien fałszować.

> [...]
    > każdego z rezystorów w gasikach, zmierzyłem Vrms i wychodzi, że:
    > - rezystory na wejściu (6x 330R = 55R), Vrms na każdym = 11.4V,

    Tyle na ten temat. Możesz spróbować wywalić kilka...

> [...]
    > dostał...
    > Ma jakieś znaczenie, jakich kondensatorów użyłem w gasikach?

    Dobre ceramiczne...

    > Rozumiem że te gasiki są po to, żeby zewrzeć dzwonienie, które pojawiałoby
    > się przy przełączaniu (i to dzwonienie ma dużo większą częstotliwość, niż
    > ta, z którą następuje przełączanie). Dobrze rozumiem?

    Dobrze. Dlatego warto podpiąć oscyloskop i pokombinować ze
    zmniejszaniem pojemności kondensatorów i zwiększaniem rezystancji.

    >>> 3. Obciążenie (130W - takie akurat miałem): Uwe=13.1V Iwe=11.12A Uwy=54.4V
    > Tzn. bez obciążenia nawet mając wypełnienie 10% napięcie na wyjściu byłoby
    > takie, jak na wejściu * przekładnia trafo,

    Nawet wyższe - szpilki trochę podbijają.

    > a pod obciążeniem zaczynałoby szybko (w funkcji obciążenia) maleć
    > (tym wolniej, im większe wypełnienie)?

    Napięcie spada dość szybko i stabilizuje się po osiągnięciu prądu
    krytycznego (wejścia dławika w tryb CCM), dalszy spadek napięcia to
    już straty w rezystancjach po drodze.

    > Tu wypełnienie mam prawie 50% (prawie, bo trzeba odjąć dead time).

    I właśnie to ,,prawie" daje różnicę.

> [...]
    > pewnie nic nie zrobi, bo - jeśli dobrze rozumiem - taka jest ich rola,
    > żeby zwierać to, co normalnie poszłoby na diody (prostownicze oraz te

    Nie tak - przy transformatorze o małej indukcyjności rozproszenia (a
    takiej można się spodziewać po ciasno nawiniętym toroidzie) można
    gasiki dać mniej żrące energii. Ale do tego trzeba oscyloskopu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 37. Data: 2014-11-21 10:10:05
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Przetwornica działa, wzmacniacz działa. Zmieniłem trochę koncepcję.
    Zostawię oryginalny wzmacniacz w samochodzie i on będzie sterował
    jedynie subwooferem (nadal biorąc sygnał z głośników). Zrobiłem taki
    schemat:

    http://www.chmurka.net/r/lpf.png

    L+, L-, R+, R- to wejścia ze wzmacniacza samochodowego. Całość zasilana
    jest z 5V dlatego, że potencjometry P1 (wzmocnienie) i P2 (głośność)
    będą potencjometrami cyfrowymi (zastanawiałem się, czy nie pominąć
    stopnia z IC2C i nie zrobić potencjometru głośności zamiast R12, ale
    potencjometry cyfrowe muszą pracować w zakresie swojego napięcia
    zasilania, dlatego tutaj ich statyczny punkt pracy jest na 1/2 Vcc).
    Zasilanie będzie analogowe (tzn. część cyfrowa będzie zasilana osobno,
    a linie danych potencjometrów będą sterowane przez transoptory, żeby
    żaden cyfrowy syf się nie przedostawał).

    Wszędzie, gdzie chciałem użyć 47k, użyłem jednoprocentowych, ale wierzę
    że tak naprawdę tylko R2, R5, R8 i R9 muszą być 1%, reszta może mieć
    większą tolerancję.

    Nie wiem, czy nie zmniejszyć nieco R12 - to umożliwi większe ściszenie
    subwoofera (ale może zamiast niego dam potencjometr 10k - normalny, nie
    cyfrowy - to umożliwi wstępną regulację wzmocnienia, a właściwa regulacja
    będzie już cyfrowo przez P2).

    Filtr to układ w topologii Sallen-Key, obliczyłem go tak, żeby był
    regulowany od 33Hz do 150Hz, dobroć wychodzi 0.738.

    Macie jakieś uwagi?

  • 38. Data: 2014-11-21 10:13:02
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Gof <g...@s...invalid> wrote:

> [...]
    > Zostawię oryginalny wzmacniacz w samochodzie i on będzie sterował
    > jedynie subwooferem (nadal biorąc sygnał z głośników). Zrobiłem taki

    Tzn. żeby było jasne - mam gotową końcówkę mocy do subwoofera, ten
    schemat to układ, który będzie brał sygnał z głośników samochodowych,
    ustawiał (potencjometrami cyfrowymi) wzmocnienie i częstotliwość LPF
    i dawał sygnał na końcówkę mocy na TDA7294.

  • 39. Data: 2014-11-21 10:59:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-11-21 10:10, Gof pisze:
    [...]
    > Macie jakieś uwagi?

    Zwróć uwagę na fakt, że zakres napięć wejściowych LM358 rozciąga się od
    zera do Vcc-2V, zastanów się jednak nad zwiększeniem napięcia
    zasilającego. C3 podłącz do masy, nie do sztucznej masy, przy C5<C3
    możesz zrobić generator zamiast wzmacniacza.

    P.P.

  • 40. Data: 2014-11-21 12:49:12
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl> wrote:

    > Zwróć uwagę na fakt, że zakres napięć wejściowych LM358 rozciąga się od
    > zera do Vcc-2V,

    Rzeczywiście - dla LM324 tak samo... dzięki.

    > zastanów się jednak nad zwiększeniem napięcia zasilającego.

    Chętnie bym zwiększył, ale wtedy trzebaby odseparować potencjometry
    cyfrowe i ustawić im sztuczną masę... może jest jakiś op-amp, który
    nie ma takiego ograniczenia?

    Inną opcją byłoby zmniejszenie R12 i zamiana bloków I2C i I2D miejscami,
    tak żeby całość pracowała w zakresie 2Vpp (czyli spoczynkowo nadal 2.5V,
    minimum 2V a maksimum 3V), a dopiero ostatni stopień wzmacniałby to ze 2x
    (nie wiem jakie może być maksymalne napięcie wyjściowe wzmacniacza, nie
    mogę się doczytać w datasheecie).

    W razie czego wzmocnienie samej końcówki mocy można będzie zwiększyć, max
    w closed-loop mode może być 40dB, co jeśli dobrze liczę przy zasileniu jej
    +/-80V wysteruje głośnik całkowicie przy sygnale wejściowym 800mVpp, czyli
    jest pole do manewru...

    > C3 podłącz do masy, nie do sztucznej masy, przy C5<C3 możesz zrobić
    > generator zamiast wzmacniacza.

    Ok. A jaka jest w ogóle zaleta i wada podłączenia C3 do masy lub sztucznej
    masy (zakładając alternatywę w postaci dodania np. 10u równolegle do C5)?

    I z ciekawości - czemu generator? Co by oscylowało i dlaczego?