  • 31. Data: 2019-02-22 18:47:14
    Temat: Re: Opportunity się zepsuł ale wcześniej się zestarzał
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ponoć te łaziki mają wbudowane 386 :) Z tego co czytałem to B+R zajmuje
    > im tyle czasu, że w kosmos lecą zawsze mocno przestarzałe (z naszego
    > punktu widzenia) technologie.
    Nie to nie tego wina, idą tam technologie dobrze przetestowane o i muszą
    być odporne na promieniowanie kosmiczne, dlatego jeszcze niedawno NASA
    skupowała stare procki :)

    Oni by chętnie tam coś nowszego dali bo i łatwiej się pisze i uruchamia
    ale uwarunkowania kosmiczne ich nie puszczają.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 32. Data: 2019-02-23 18:50:31
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Stracili łączność z łazikiem, ale co ciekawe zaczęła mu szwankować pamięć
    > flash już w 2014 a potem musieli ją całkiem wyłączyć,
    > jak to nazwali łazik się "zestarzał" :)

    Ale przecież tam (chyba?) nie ma promieniowania o takim natężeniu, które
    powoduje aż taką kumulację defektów strukturalnych, by flash padł. A na
    wyciek danych pomaga scrubbing, np. raz na tydzień. Satelity ziemskie
    są jeszcze bliżej Słońca i w ogóle nie ma atmosfery (zwłaszcza na
    orbicie geostacjonarnej), a jakoś wytrzymują dekadę+.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 33. Data: 2019-02-23 19:00:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ale na promieniowanie kosmiczne i rom nie pomoże

    Pomoże, pomoże. Mam słoik rdzeni do pamięci rdzeniowych, mogę
    ponegocjować z NASA. ;-)

    > chyba że będzie
    > zrobiony w procesie wiekszym od chyba 160nm a to juz dawno nikt nie robi.

    Możesz mieć tych romów dowolnie wiele i sobie zrobić układ głosujący.
    Po prostu flash to jest słaba technologia i się zaczynają pojawiać
    pierwsze efekty jej stosowania w zastosowaniach krytycznych.

    Jakoś Voyager się nie może od 40 lat popsuć, a warunki pracy ma gorsze...

    > Mogli jeszcze maską programować ale wtedy trudno poprawki się robi.

    Mogli też upleść sobie core rope. Pół wieku temu umieli, teraz "nie umią".

    Pozdrawiam, Piotr

  • 34. Data: 2019-02-23 19:37:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Pomoże, pomoże. Mam słoik rdzeni do pamięci rdzeniowych, mogę
    > ponegocjować z NASA. ;-)

    > Możesz mieć tych romów dowolnie wiele i sobie zrobić układ głosujący.
    Nie nie można, raz że potrzebują energię, dwa miejsce, trzy nie ma żadnej
    gwarancji że poskładane tak bity będą prawidłowe.

    > Po prostu flash to jest słaba technologia i się zaczynają pojawiać
    > pierwsze efekty jej stosowania w zastosowaniach krytycznych.
    To prawda ale to wynika z tego że tej pamięci potrzebują więcej niż 40
    czy 50 lat temu.

    > Jakoś Voyager się nie może od 40 lat popsuć, a warunki pracy ma gorsze...
    Ale on może być na ferytach.

    > Mogli też upleść sobie core rope. Pół wieku temu umieli, teraz "nie umią".
    Bo tej pamięci potrzebuja o kilka rzędów więcej niż w 50 lat temu, i
    zeby to zmieścić
    to ten łazik by musiał za soba przyczepke ciagnąć.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 35. Data: 2019-02-23 19:49:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Nie nie można, raz że potrzebują energię, dwa miejsce, trzy nie ma żadnej
    > gwarancji że poskładane tak bity będą prawidłowe.

    Czemu mają nie być prawidłowe z prawdopodobieństwem dramatycznie wyższym
    niż w przypadku pojedynczego bloku? Sam to stosuję w zastosowaniach
    ziemskich na pamięciach SPI, szumna nazwa "układ głosujący" to
    multiplekser 74153. Układ toleruje awarię dowolnego fragmentu
    dowolnego z trzech bloków. Jak trzy nie wystarczą, to dam 5, flash jest
    tani.

    > Ale on może być na ferytach.

    Dla mnie może być na taśmach perforowanych. Liczy się to, że działa.

    > Bo tej pamięci potrzebuja o kilka rzędów więcej niż w 50 lat temu

    To niech przestaną potrzebować. Podkreślam, kiedyś się dało.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2019-02-23 19:54:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ale przecież tam (chyba?) nie ma promieniowania o takim natężeniu, które
    Jest bo nie ma pola magnetycznego.

> [...]
    > są jeszcze bliżej Słońca i w ogóle nie ma atmosfery (zwłaszcza na
    > orbicie geostacjonarnej), a jakoś wytrzymują dekadę+.
    Ale to nie ma nic wspólnego z atmosferą, ziemię i otoczenie chroni pole
    magnetyczne
    ziemi dlatego satelity sie nie psują a i ludzie mogą przebywać na
    orbicie bez dodatkowych osłon, to tak w wielkim uproszczeniu bo
    oczywiście częściowo są narażeni na promieniowanie.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Promieniowanie_kosmicz
    ne

    Ono też powoduje że ludzie na marsa szybko nie dotrą bo jak na razie nie
    ma ich jak
    chronić przed promieniowaniem kosmicznym.
    https://www.spidersweb.pl/2017/09/misja-na-marsa-pro
    mieniowanie-kosmiczne.html
    https://zapytajfizyka.fuw.edu.pl/pytania/czy-jestesm
    y-w-stanie-oslonic-sie-przed-promieniowaniem-kosmicz
    nym/
    https://www.urania.edu.pl/wiadomosci/naukowcy-odkryw
    aja-promieniowanie-kosmiczne-jest-jeszcze-bardziej-n
    iebezpieczne-4214.html

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 37. Data: 2019-02-23 20:10:53
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ale to nie ma nic wspólnego z atmosferą, ziemię i otoczenie chroni pole
    > magnetyczne

    Atmosfera też bardzo dobrze pochłania, zobacz sobie wykresy
    funkcji natężenia promieniowania kosmicznego od wysokości.

    > ziemi dlatego satelity sie nie psują a i ludzie mogą przebywać na
    > orbicie bez dodatkowych osłon, to tak w wielkim uproszczeniu

    Na orbicie gostacjonarnej to pole jest już znacznie słabsze, a lata
    tam sporo niezawodnego sprzętu. Nie takie dawki promieniowania ludzki
    sprzęt potrafi znieść -- na Marsa po prostu wysłali coś słabego, bo
    90 dni to miało działać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 38. Data: 2019-02-23 20:39:03
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Wyderski wrote on 23.02.2019 20:10:

    > Atmosfera też bardzo dobrze pochłania, zobacz sobie wykresy
    > funkcji natężenia promieniowania kosmicznego od wysokości.

    Tu się nie ma o co kłócić, na Marsie to ani pola magnetycznego ani
    grubej atmosfery nie ma.

    > Na orbicie gostacjonarnej to pole jest już znacznie słabsze, a lata
    > tam sporo niezawodnego sprzętu. Nie takie dawki promieniowania ludzki
    > sprzęt potrafi znieść

    Tia, jest tak odporny, że pasy Van Allena trzeba omijać, a jak satelita
    ma latać przez anomalie magnetyczne na Brazylią, to albo ma dodatkowe
    osłony, albo się go czasowo wyłącza.

    https://en.wikipedia.org/wiki/South_Atlantic_Anomaly
    #Effects

  • 39. Data: 2019-02-25 08:57:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    > Tu się nie ma o co kłócić, na Marsie to ani pola magnetycznego ani
    > grubej atmosfery nie ma.

    Faktycznie, nie ma się o co kłócić:

    https://phys.org/news/2016-11-bad-mars.html

    8 radów na rok. No nie róbmy sobie kpin...

    MOSFETy wytrzymujące milion radów są w obrocie komercyjnym,
    inne elementy również. Łazik zdechł, bo miał zdechnąć.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 40. Data: 2019-02-25 10:19:31
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 25.02.2019 o 08:57, Piotr Wyderski pisze:

    > Faktycznie, nie ma się o co kłócić:
    >
    > https://phys.org/news/2016-11-bad-mars.html
    >
    > 8 radów na rok. No nie róbmy sobie kpin...
    >
    > MOSFETy wytrzymujące milion radów są w obrocie komercyjnym,
    > inne elementy również.

    W pamięciach flash?