  • 251. Data: 2010-04-24 10:58:24
    Temat: Re: Ostatni krok Achillesa
    Od: "syzyf" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > wykonał już Alef0/2 kroków?
    > Dla ułatwienia przypomnę, że Alef0 = log_2 C
    > Edward Robak* z Nowej Huty
    >
    > syzyf:
    > Po zrobieniu połowy kroków pozostanie 1/4*(C+1) - 1
    > Czyli około 1/4 całej drogi.
    > syzyf
    >
    > Robakks:
    > Źle policzyłeś.
    >
    > syzyf:
    > Dobrze wiesz Robakksie, że policzyłem dobrze...
    > Policz dokładnie:
    > 1 - 1/2 + 1/2^2 + 1/2^3 + ...+1/2^(Alef0/2)
    > Wylicz tę długość i podaj ile ma punktów 1/C

    Ok:
    N - ilość wszystkich kroków
    C = 2^N - 1 to ilość wszystkich odcinków długości 1/C

    Po N/2 krokach pozostaje 2^(N/2) - 1 kawałków o długości 1/C
    W porównaniu do całości to mniej niż 1/N część, bo:
    [2^(N/2) - 1] / (2^N - 1) < 1/N

    O to chodziło, tak? Rzeczywiście pomyliłem się w prostych
    obliczaniach...

    > 1/C to nie jest "mój niepodzielny punkt" ale jeden z continuum:
    > punkt który nie składa się z części Euklidesa.
    > Czemu w twojej geometrii syzyfie zabraniasz żółwiowi przesunąć
    > się o C/2 przeskalowanych punktów, każdy o wielkości 1/C^2 ??
    > Robakks
    > *°"˝'´¨˘`˙.^:;~>¤<×÷-.,˛¸

    W geometrii Euklidesa po N-tym kroku Achillesa zółw będzie
    oddalony od niego właśnie o odległość 1/(2C) lub jak wolisz
    o C/2 odcinków, każdy o długości 1/C^2. Nie ma powodu by
    żółwiowi tego zabraniać. Zresztą sam onegdaj pisałeś, iż "punkt"
    w twojej geometrii można podzielić na "podpunkty", a te z kolei
    na "podpodpunkty" i tak dalej.... Teraz te "podpodpodpunkty"
    przezywasz "punktami przeskalowanymi", co oczywiście "mąci
    wodę" w temacie, ale w istocie oznacza, że kiedy Robakksowi
    wygodnie to dzieli sobie swój "punkt" na dowolne mniejsze części,
    innym razem pisze o "niepodzielnym punkcie"...

    syzyf

  • 252. Data: 2010-04-24 13:33:25
    Od: "Robakks" <R...@g...pl>

    "syzyf" <s...@p...onet.pl>
> [...]

    > wygodnie to dzieli sobie swój "punkt" na dowolne mniejsze części,
    > innym razem pisze o "niepodzielnym punkcie"...

    syzyf:
[...]

    Po przejściu połowy wszystkich kroków Achillesowi pozostaje
    do przejścia krótszy odcinek niż 1/oo, bowiem N=oo.
    W Twojej religii o nazwie Teoria Mnogości taka długość 1/oo = 0.
    Po co chcesz użytkowniku "syzyf" dzielić tę wielkość na mniejsze
    elementy 1/C i 1/C^2
    - skoro Achilles już JEST na końcu?
    Robakks
    *°"˝'´¨˘`˙.^:;~>¤<×÷-.,˛¸

  • 253. Data: 2010-04-24 15:38:43
    Od: "syzyf" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > W Twojej religii o nazwie Teoria Mnogości taka długość 1/oo = 0.
    > Po co chcesz użytkowniku "syzyf" dzielić tę wielkość na mniejsze

    Skądże. W twojej wersji wyścigu Achillesa Robakksie ilość kroków
    N to liczba skończona i oczywiście 1/N > 0. Po zrobieniu N/2 kroków
    Achilles jest w innym miejscu niż żółw, w żadnym razie nie jest to
    koniec wyścigu.

    syzyf

  • 254. Data: 2010-04-24 18:38:16
    Od: "Robakks" <R...@g...pl>

> [...]
    > N to liczba skończona i oczywiście 1/N > 0. Po zrobieniu N/2 kroków
    > Achilles jest w innym miejscu niż żółw, w żadnym razie nie jest to

    OK. To podam Ci jeszcze jedną wersję tzw. "wesja kupojada".

    Achilles jest znanym kupojadem żółwich kupek. Pewnego razu
    zobaczył żółwia będąc od niego w odległości 1/2 wiorsty i zobaczył,
    że żółw zrobił kupę wielkości punktu - rzucił się więc w jego kierunku
    z prędkością 2. W tym samym momencie żółw także wystartował, ale
    porusza się z prędkością 1, a więc dwa razy wolniej od Achillesa.
    Gdy Achilles dobiegł do kupki znajdującej się od niego w odległości
    1/2 wiorsty to w tym samym momencie żółw zrobił drugą kupkę
    wielkości punktu.
    Obaj biegli cały czas nie zmieniając swojej prędkości a Achilles
    pożerał kupy żółwia w locie, które żółw robił za każdym razem
    gdy Achilles pożerał poprzednią.
    Bieg skończył się gdy Achilles zrównał się z żółwiem i klepnął go w
    skorupę.
    Pytanie:
    Ile kupek pożarł Achilles? :-)
    źródło:
    http://matematyka-polska.phorum.pl/viewtopic.php?f=1
    &t=2&p=58#p58
    Tamże zaskakująca odpowiedź. ;)
    Edward Robak* z Nowej Huty
    ~>°<~
    miłośnik mądrości

  • 255. Data: 2010-04-25 09:20:29
    Od: "syzyf" <s...@p...onet.pl>

    > OK. To podam Ci jeszcze jedną wersję tzw. "wesja kupojada".

    Zupełnie niepotrzebnie mnożysz te wersje, zamiast choć raz
    wysilić się i przeymyśleć argumenty, które Robakksie zostały
    przedstawione.

    W twoim wyobrażeniu Achilles wykonuje skończoną ilość
    kroków. Po przedostatnim kroku żółw zatrzymuje się, robi
    2 kupy w tym samym miejscu i czeka aż Achilles go dogoni.

    W orginalnej wersji nie ma czegoś takiego jak ostatni krok
    Achillesa. To wyobrażenie odpowiada euklidesowemu
    _modelowi_ przestrzeni. Bez problemu jednak w tym
    modelu można odzwierciedlić to, że Achilles żółwia dogania,
    mimo, iż coś takiego jak ostatni krok w tym modelu nie
    istnieje. Ciągle Robakksie mylisz _model_ z rzeczywistością.
    Sam np używasz modelu przedstawiając żółwia jako "punkt",
    a przecież pysk żółwia jest w innym miejscu niż ogon.

    I znów, zamiast w/w argumenty przemyślesz odpiszesz tylko
    coś o "bełkocie nowomowy"...

    syzyf

  • 256. Data: 2010-04-25 09:39:40
    Od: "Robakks" <R...@g...pl>

    Robakks:
[...]

    Robakks: Dokładnie tak. "Achilles wykonuje skończoną ilość kroków"
    Jaką liczbę porządkową ma ostatnia kupka pożarta przez Achillesa?

  • 257. Data: 2010-04-25 10:15:41
    Od: "syzyf" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Robakks: Dokładnie tak. "Achilles wykonuje skończoną ilość kroków"
    > Jaką liczbę porządkową ma ostatnia kupka pożarta przez Achillesa?

    Dwie ostatnie pożera Achilles w tym samym miejscu i w tej samej
    chwili, po tym jak żółw się zatrzymał i zrobił dwie w tym samym miejscu.
    Kiedyś numerowałeś je Re1-1 i Re1, ale ciągle mieszasz z tymi
    oznaczeniami...

    syzyf

  • 258. Data: 2010-04-25 12:36:10
    Od: "zdumiony" <z...@j...pl>

    Użytkownik "Robakks" <R...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Edward Robak* z Nowej Huty
    > Achilles wykonuje skończoną ilość kroków.

    Większą niż milion? Jak udowodnisz?

  • 259. Data: 2010-04-25 14:08:57
    Od: "Robakks" <r...@o...eu>

    "zdumiony" <z...@j...pl>
    > "Robakks" <R...@g...pl>

    > Większą niż milion? Jak udowodnisz?

    Osoby, które znają postęp geometryczny wiedzą jak udowodnić,
    że po 1000 krokach Achilles nie osiągnął jeszcze granicy.
    "suma szeregu geometrycznego"
    Możesz też zadać to pytanie na forum ..:matematyka polska:..
    http://matematyka-polska.phorum.pl/index.php
    a dowiesz się prawdy, jeśli sam nie umiesz znaleźć.
    Robakks
    *°"˝'´¨˘`˙.^:;~>¤<×÷-.,˛¸

  • 260. Data: 2010-04-25 14:19:41
    Od: "zdumiony" <z...@j...pl>

    Użytkownik "Robakks" <r...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Osoby, które znają postęp geometryczny wiedzą jak udowodnić,
    > że po 1000 krokach Achilles nie osiągnął jeszcze granicy.
    > "suma szeregu geometrycznego"

    Mi wychodzi że dla DOWOLNEJ liczby nie osiągniemy granicy. Równiez dla Alef0

    > Możesz też zadać to pytanie na forum ..:matematyka polska:..
    > http://matematyka-polska.phorum.pl/index.php
    > a dowiesz się prawdy, jeśli sam nie umiesz znaleźć.
    > Robakks

    Ty jednak twierdzisz że dla Alef0 osiągniemy granicę, dlaczego mam pytać się na
    http://matematyka-polska.phorum.pl/index.php a nie możesz odpowiedziec tu?
    Dlaczego Alef0 jest większe od 1000 ?