  • 1. Data: 2010-03-16 10:13:38
    Temat: Plecionka, a przewód lity
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    Czy powierzchnia przewodu ma istotny wpływ opornosć przewodu?
    Jaki to ma wpływ na opornosc, gdy znamy o ile procent zwiększona
    jest powierzchnia, przy stałym przekroju?

    WM

  • 2. Data: 2010-03-16 10:24:30
    Temat: Re: Plecionka, a przewód lity
    Od: PH <s...@w...pl>

    WM pisze:
    > Czy powierzchnia przewodu ma istotny wpływ opornosć przewodu?
    > Jaki to ma wpływ na opornosc, gdy znamy o ile procent zwiększona
    > jest powierzchnia, przy stałym przekroju?

    Ma wpływ na oporność dla prądu zmiennego, czyli impedancję. Dla prądu
    stałego nie ma to znaczenia.
    http://www.google.pl/search?rlz=1C1CHMB_plPL343PL343
    &aq=0&oq=efekt+nask%C3%B3&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q
    =efekt+nask%C3%B3rkowo%C5%9Bci

    W układach w.cz. (radiotechnika) prawie cały prąd płynie tylko po
    powierzchni, więc przewody się srebrzy.

    --
    PH

  • 3. Data: 2010-03-16 12:10:01
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On wto, 16 mar 2010 11:24:30 in article news:<hnnm8q$4at$1@julia.coi.pw.edu.pl>
    PH wrote:
    > W układach w.cz. (radiotechnika) prawie cały prąd płynie tylko po
    > powierzchni, więc przewody się srebrzy.

    Dla każdej częstotliwości występuje ten efekt, zależy też od materiału.
    Dla 50 Hz głębokość wnikania prądu w miedzi wynosi 10mm ;)

  • 4. Data: 2010-03-16 15:56:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PH" <s...@w...pl> napisał w

    > Ma wpływ na oporność dla prądu zmiennego, czyli impedancję. Dla
    > prądu stałego nie ma to znaczenia.
    > W układach w.cz. (radiotechnika) prawie cały prąd płynie tylko po
    > powierzchni, więc przewody się srebrzy.

    Jakos juz dawno nie widzialem srebrzanki w uzyciu, ponoc po
    zasiarczeniu dziala jeszcze gorzej niz miedz.

    W technice w.cz. [a dzis byle zasilacz impulsowy jest w.cz.]
    stosuje się tzw licę - czyli przewod z wielu cienkich drucikow,
    kazdy z osobna izolowany.
    Dzieki temu kazdy z osobna przewodzi "po powierzchni".
    Tylko trzeba umiec odizolowac przy lutowaniu :-)

    Znane sa tez transformatory nawijane paskiem foli a nie drutem,

    Jesli natomiast nie chodzi o w.cz.. no to linka o danej srednicy
    ma niestety mniejszy przekrój niz lity drut.
    No ale i tak kupuje sie na wage :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-03-19 20:13:42
    Od: Piotr <z...@g...com>

    Dnia 16-03-2010 o 16:56:50 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Jesli natomiast nie chodzi o w.cz.. no to linka o danej srednicy ma
    > niestety mniejszy przekrój niz lity drut.

    Panowie, a moglibyście rozwinąć skrót "w. cz."? Wątek mnie zainteresował i
    chciałbym z niego wynieść jak najwięcej.

    --
    Piotr AKA Zbój
    z...@g...com

  • 6. Data: 2010-03-19 20:40:24
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Panowie, a moglibyście rozwinąć skrót "w. cz."? Wątek mnie zainteresował
    > i chciałbym z niego wynieść jak najwięcej.

    w.cz. - wysoka częstotliwość

  • 7. Data: 2010-03-19 20:44:59
    Od: Piotr <z...@g...com>

    Dnia 19-03-2010 o 21:40:24 nadir <n...@h...org> napisał(a):

    > w.cz. - wysoka częstotliwość

    Dziękuję :)

    --
    Piotr AKA Zbój
    z...@g...com

  • 8. Data: 2010-03-19 20:59:48
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Panowie, a moglibyście rozwinąć skrót "w. cz."? Wątek mnie zainteresował
    > i chciałbym z niego wynieść jak najwięcej.

    Na pudełku było napisane wzmacniacz w.cz. więc przy najbliższej
    inwentaryzacji spisujący poprosił wzmacniacz w częściach... dawne
    dzieje, średnia ale o właściwym profilu :)

    Irek.N.

  • 9. Data: 2010-03-19 23:35:00
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-03-16 11:24, PH pisze:
    > Ma wpływ na oporność dla prądu zmiennego, czyli impedancję. Dla prądu
    > stałego nie ma to znaczenia.
    Jest jeszcze jeden powód - mechanika. Jeśli przewód ma (szansę) się
    poruszać, to przewód lity będzie musiał się wyginać, a im większa
    grubość jedno-drutowego przewodu, tym większe/poważniejsze odkształcenia
    i zmiany w jego strukturze podczas odkształceń, możliwość mechanicznego
    uszkodzenia struktury przy przegięciu ponad elastyczność i groźba
    uszkodzenia w tym miejscu (a przynajmniej pogorszenia przewodności w
    miejscu mikrouszkodzeń, co pod wpływem prądu spowoduje miejscowe grzanie
    i co znów może spowodować całkowite przepalenie tego miejsca)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 10. Data: 2010-03-20 03:45:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 20 Mar 2010 00:35:00 +0100, BartekK wrote:
> [...]
    >miejscu mikrouszkodzeń, co pod wpływem prądu spowoduje miejscowe grzanie
    >i co znów może spowodować całkowite przepalenie tego miejsca)

    Grubego drutu to przede wszystkim tak nie wygniesz, albo niewiele
    razy.

    No ale w drukarkach czy dyskach nie ma miedzianej linki, tylko sa
    sciezki na folii :-)

    J.