  • 21. Data: 2011-05-11 16:19:28
    Temat: Re: Pekniecie przewodu hamulcowego
    Od: " e^x/dx" <d...@N...gazeta.pl>

    Miałem taką przygodę kilka dobrych lat temu w służbowym UNO Fire utrzymywanym
    w idealnym stanie (regularne serwisy etc. - to tak na wypadek załeżeń, ze był
    to złom). Wjazd do Kłodzka od strony Bystrzycy. Lekko pochyło na "blacie" z
    80. Wrażenia niezapomniane. Pedał wpada do podłogi pod swoim ciężarem i za nic
    ma układ dwuobwodowy. Auto powoli przyspiesza a o ręcznym można zapomnieć
    chociaż bardziej zaciągnąć się go nie dało. Redukcja biegu to SF - prędzej
    zrywa się sprzęgło (może jakby był czas poćwiczyć taki manewr wcześniej i
    dobrać optymalne przełożenia ...). Z naprzeciwka sznur samochodów a 100m dalej
    na moim pasie stoją auta, bo jednemu z nich zachciało się skręcić w lewo ...
    Mam nadzieję, że życiowy limit pecha z tej dziedziny już wyczerpałem. Dobrze,
    że nie stało mi się to kilka kilometrów dalej na zjeździe przed Brdem.

    Pozdrawiam,
    e^x/dx

  • 22. Data: 2011-05-11 16:37:54
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    DJ wrote:
    > Ogladalem ostatnio swoj samochod od spodu i przewody hamulcowe mam
    > skorodowane do wymiany.

    Korozja hmm - a gnojek na stacji kontroli pojazdow musi to sprawdzic?
    U mnie nigdy nie widzialem by sie interesowal wezykami cisnieniowymi, w
    szczegolnosci przy kolach. Tak samo bule 60zl wiecej za LPG i nic dodatkowo
    gosciu nie sprawdza (sorry raz na kilka wizyt sprawdzil czy mam taki sam numer
    butli jak na papierku).

    A sytuacjie taka MIALEM, przetarl sie wezyk z serwa o obudowe filtra powietrza
    lub weze od LPG (nie jestem do konca pewien). Oplot pekl, byl "wyswiechtany" i
    spolerowany wiec ewidentnie o cos ocieral. Prawdopodobnie goscie od LPG przy
    montazu cos zdejmowali i juz nie do konca dobrze zalozyli - nie wiem, nie
    zlapie za reke.

    Peklo jak ostro hamowalem przed czerwonym swiatlem - na szczescie nikt
    przedemna nie stal, przejechalem zanim ruszyly auta z boku... auto hamowalo
    bardzo kiepsko ale hamowalo. Jechalem powoli i z duzym zapasem z przodu i
    dojechalem do mechanika. Akurat mial bratni woz VAG odstawiony przez klienta i
    mi wykrecil z niego ow przewodzik (jemu zaplacilem za nowy - na sprowadzenie
    mial 1 dzien).

    NIE polecam wrazen z takiego wydarzenia. Mgielka/areozol plynu leciala przez
    szczeliny miedzy maska a szyba, w srodku uwalony silnik DOTem 4.

    Wezykow przy kolach nigdy nie sprawdzalem.
    Wg mechanika z duzym stazem to jak wygrac w totka by samo peklo w takim
    miejscu, musialo cos przetrzec no i jak pisalem widac bylo slady takiego
    dzialania.

  • 23. Data: 2011-05-11 16:43:25
    Od: Kudłaty na klacie <k...@g...pl>

    W dniu 2011-05-11 09:43, DJ pisze:

    > Moze wiec ktos z wlasnego doswiadczenia potrafi powiedziec co sie wtedy
    > dzieje. Czy samochod wcale nie hamuje, czy tez pedal wchodzi glebiej, ale
    > hamuje na pozostalych kolach, a moze trzeba "podpompowac" zeby pozostale
    > kola hamowaly?

    Teoretycznie dwa koła powinny jako tako hamować, bo układ jest
    dwuobwodowy: lewe przednie i prawe tylne koła są niezależne od prawego
    przedniego i lewego tylnego. W praktyce - hamulec praktycznie nie
    działa, trzeba się wspomagać ręcznym, który i tak dość szybko traci na
    skuteczności. Rozwiązania są trzy:
    - dzwonić po lawetę
    - jechać po mieście powolutku, bardzo uważając na światła i
    wyjeżdżających, ale to zabójcze dla pozostałej mizernej siły hamowania.
    Kilkaset metrów, 2-3 km da się pokonać, pamiętając, że toczący się
    samochód przyciąga uwagę służb mundurowych a jazda z niesprawnym układem
    hamulcowym jest nie do końca przepisowa.
    - wjechać na jakąś obwodnicę, tak da się przejechać nawet 20-30 km.
    Widać daleko, łatwo hamować więc silnikiem, dopiero pod koniec wciskając
    to co zostało i ratować ręcznym, w ten sposób dajesz też trochę odpocząć
    tym biednym hamulcom.
    Co polecam? Lawetę. Przejechałem się po mieście z pękniętym układem,
    wjechałem też na trasę toruńską w DC, przejechałem spory jej kawałek i
    uważam, że była to najgłupsza rzecz jaką w życiu zrobiłem. A zrobiłem
    ich sporo. Nie ma co udawać chojraka i lepiej wtedy zapłacić za lawetę.
    Oczywiście najlepiej do takiej sytuacji nie dopuścić, ale różnie się zdarza.

    Pzdr
    --
    Kudłaty

  • 24. Data: 2011-05-11 16:45:38
    Od: "Antek" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Kudłaty na klacie" <k...@g...pl> napisał

    > ich sporo. Nie ma co udawać chojraka i lepiej wtedy zapłacić za lawetę.
    > Oczywiście najlepiej do takiej sytuacji nie dopuścić, ale różnie się
    > zdarza.

    A ile taki laweciarz bierze ?

    I to trzeba placic od razu? A jak sie nie ma przy sobie gotowki?

  • 25. Data: 2011-05-11 17:00:17
    Od: Kudłaty na klacie <k...@g...pl>

    W dniu 2011-05-11 16:45, Antek pisze:
    > Użytkownik "Kudłaty na klacie" <k...@g...pl> napisał

    > A ile taki laweciarz bierze ?

    Cholera wie. Jak masz jakieś assistance czy np. ubezpieczenie od Różnych
    Dziwnych Zdarzeń np. w karcie kredytowej to sami Ci przyślą. A tak?
    Naprawdę nie wiem, ja bym zostawił grata w rowie i później szukał
    transportu. Ale tak od razu, w granicach miasta to pewnie mają jakąś
    stawkę za km. Wydaje mi się, że blisko taksówki.

    > I to trzeba placic od razu? A jak sie nie ma przy sobie gotowki?

    Bankomat po drodze, inaczej nie widzę.

    Pzdr
    --
    Kudłaty

  • 26. Data: 2011-05-11 18:37:23
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 11.05.2011 16:45, Antek pisze:
    > Użytkownik "Kudłaty na klacie" <k...@g...pl> napisał

    > A ile taki laweciarz bierze ?
    >
    > I to trzeba placic od razu? A jak sie nie ma przy sobie gotowki?

    Nie wiem czy wszędzie takie ceny, ale dwa razy co miałem przyjemność to
    kwoty były rzędu 50-70zł za załadunek + jakieś 50zł za podwiezienie w
    granicach nie dużego miasta, ~3..5km.

  • 27. Data: 2011-05-11 18:55:17
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 11-05-11 17:00, Kudłaty na klacie pisze:
> [...]
    > transportu. Ale tak od razu, w granicach miasta to pewnie mają jakąś
    > stawkę za km. Wydaje mi się, że blisko taksówki.

    Blisko taksowki?
    Raz korzystalem na koszt ubezpieczyciela po kolizji, drugi raz
    zadzwonilem w ramach assistance w KK. W pierwszym przypadku byla faktura
    na 220zl (ryczalt w ramach miasta - przejechalo na lawecie 4km w
    60-tysiecznym miescie). Za drugim razem, bylo to ok. 20km od
    najblizszego miasta - prawie 500zl.

  • 28. Data: 2011-05-11 19:12:21
    Od: Kudłaty na klacie <k...@g...pl>

    W dniu 2011-05-11 18:55, neoniusz pisze:

> [...]
    > na 220zl (ryczalt w ramach miasta - przejechalo na lawecie 4km w
    > 60-tysiecznym miescie). Za drugim razem, bylo to ok. 20km od

    Różnie bywa, ja raz korzystałem choć nie osobiście, po wypadku na wsi
    pod Olsztynem. Pamiętam, że koszt przywiezienia auta do DC to było
    jakieś 500-700 zł. Zależy jak trafisz :/

    Pzdr
    --
    Kudłaty

  • 29. Data: 2011-05-11 20:53:47
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

    DJ <d...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > hamuje na pozostalych kolach, a moze trzeba "podpompowac" zeby pozostale

    Ja wyrwałem/przeciąłem tylną rurkę (łopata czy coś takiego
    na drodze była).

    Generalnie da się jechać tylko że:

    -pedał hamulca wchodzi po 2..3 sek trzymania do podłogi
    (i płyn się wylewa)

    -płynu starcza na około 15 naciśnięć do dechy potem
    wyskakiwał komunikat o niskim poziomie płynu.

    -ja lałem już cokolwiek (wode potem a najpierw chyba mirindę
    /sprite nalałem) bo miałem ~700km do zrobienia (ale podobno tak nie robić)

    -jak lekko hamujesz to hamowało normalnie, przy mocnym huśtało autem
    na jeden bok (siadało bardziej z jednej strony) i dziobały trakje/absy.

    -przy wyrwanej/przeciętej tylnej rurce można było "awaryjnie" hamować
    ze 140km/h i zatrzymywało się sprawnie.

    --

    Za to >>masakra<< się robi jak się to pudełko od dystrybucji sił popsuje
    abesów itp.. - masakra, jak nierówno daje siłę na przednie koła

    pozdrawiam!

  • 30. Data: 2011-05-11 21:59:47
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]
    > hamuje na pozostalych kolach, a moze trzeba "podpompowac" zeby pozostale

    Zależy od samochodu - powinien normalnie zadziałać drugi układ hamulcowy.
    Kilka samochodów pod tym kątem już badałem, bo zwracam na to specjalnie
    uwagę przy odpowietrzaniu hamulców i w niektórych samochodach to działa,
    a w niektórych nie (co uważam za coś wręcz szokującego) - zwłaszcza jak
    ten drugi obwód nie jest bardzo twardy (np. lekko zapowietrzony).

    Teoria jest taka, że pedał wpadnie głębiej niż zwykle, ale drugi obwód
    hamulcowy zadziała z normalną skutecznością.

    Pompa hamulcowa zbudowana jest w taki sposób:
    http://www.skoda.yoyo.pl/porady/hamulce/rys_3_pompa_
    hamulcowa.jpg
    Pedał pcha tłoczek z lewej strony, jeżeli w jednym obwodzie jest dziura,
    tłoczek dziurawego obwodu bez oporu wpadnie aż oprze się na końcu na
    fioletowym kołku.
    Od tego momentu drugi obwód powinien normalnie zadziałać.

    Natomiast w praktyce różnie bywa.
    Bywa że pedał się oprze o podłogę nim ciśnienie w drugim obwodzie
    wzrośnie wystarczająco.
    Jakąś tam przyczyną jest napakowanie pod pedał grubych dywaników, ale to
    nie tłumaczy wszystkiego.
    Wychodzi na to, że producenci powiększają skok pedału tak żeby się lżej
    hamowało, ale dzieje się to kosztem ograniczenia skoku tłoka pompy
    hamulcowej. Nie wiem dlaczego w to miejsce nie przedłuża się tych
    fioletowych kołków z rysunku, bo to by tu pomogło.

    Wygląda więc na to, że w niektórych samochodach skok pedału jest
    niewystarczający żeby wykorzystać całą wydajność obu obwodów pompy
    hamulcowej i w tych autach rozszczelnienie jednego obwodu może
    spowodować również problemy z uruchomieniem drugiego obwodu.

    Na pewno w jakimś stopniu pomoże kilkukrotne podpompowanie hamulcem.