  • 11. Data: 2018-06-28 11:18:54
    Temat: Re: Phreaking, urmety, darmofon, KF, bekacz itd ;)
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Na CB mozna spotkać wielu pytających o drogę i korki, więc możliwe że
    > pozostaną sami o możliwościach intelektualnych nie pozwalających na
    > obsługę smartfona i ludzie cierpiący na potrzebę mówienia o niczym.

    Może się okazać, że masz rację...

    > Oczywiście 145 ;)

    No tak, to trochę zmienia ;) Pytałeś, czy radio nie piszczy, podając znak?
    Czy nie masz licencji?

    Krótkofalowcy są wyczuleni na osoby bez licencji na pasmach. Inna sprawa,
    że zgodnie z przepisami nie wolno im z nimi rozmawiać.

    > Znajomy krótkofalarz znalazł jakiś rok temu stację na 3.5 która
    > okresowo, ale przez spory czas nadawała naprzemiennie FUCK,FUCK,FUCK
    > albo automatycznie jakieś teksty literackie bez sensu. Kultura na morsie
    > nawet upadła ;) Albo numbering station ;)

    W sumie każde hobby ma swoją specyfikę. Mam wrażenie, że krótkofalarstwo
    przyciąga średnio więcej popaprańców niż inne hobby. Nie mam pojęcia z
    czego to wynika.

    > E tam. Raczej ochroniarze :D

    Praca to co innego, mi chodzi o amatorów :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 12. Data: 2018-06-28 21:36:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/28/2018 11:18 AM, Adam Wysocki wrote:
    > No tak, to trochę zmienia ;) Pytałeś, czy radio nie piszczy, podając znak?

    Oni tez nie podawali ;)

    > Czy nie masz licencji?

    Nie mam. Musialem naprawić baterię po zalaniu a że nie mialem wtedy
    odbiornika SDR to nie było jak sprawdzić czy stawia nośna.

    > Krótkofalowcy są wyczuleni na osoby bez licencji na pasmach. Inna sprawa,
    > że zgodnie z przepisami nie wolno im z nimi rozmawiać.

    E tam, obecnie czasem zaglądam na pasma amatorskie w miare jak moja
    żałosna antena na 2 drutach coś złapie szukając jakiś ciekawych
    transmisji cyfrowych. Może na tych magicznych ciagle jest po staremu,
    ale na pasmach gdzie sięgają zwykłe dwuzakresowe radia od chińczyka nie
    ma żadnych zasad.

    Zobacz:

    https://www.aliexpress.com/item/BaoFeng-UV-5R-Walkie
    -Talkie-Professional-CB-Radio-Baofeng-UV5R-Transceiv
    er-128CH-5W-VHF-UHF-Handheld/32806565368.html

    80zł z przesyłką. Absurd. I co gorsza działa. I co jeszcze gorsze da się
    ponoć przeprogramować na szersze zakresy.

    > W sumie każde hobby ma swoją specyfikę. Mam wrażenie, że krótkofalarstwo
    > przyciąga średnio więcej popaprańców niż inne hobby. Nie mam pojęcia z
    > czego to wynika.

    Gdzieś czytałem że prawdopodobieństwo uszkodzenia psychiki rośnie z
    inteligencją.

    > Praca to co innego, mi chodzi o amatorów :)

    A ten 60-latek w garniturze to nie amator ;) ?

  • 13. Data: 2018-06-29 16:26:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-06-27 o 16:17, BaSk pisze:

    >  - i co ten krótkofalarski świadek zeznał?

    Była wojna między starymi i nowymi, poszło o CB i zasady na pasmach,
    bekacz starych zagłuszał, nowi także ale słabi byli,
    trzeba poczytać bo to za dużo pisania aby tu opowiadać.
    --
    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2018-06-30 10:17:36
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Oni tez nie podawali ;)

    Niestety, o tempora, o mores, do mody weszło, nie podawać znaku nawet przez
    pół godziny. Nie jest mi wiadome, aby przepisy na to pozwalały. Takżze jak
    latam po KF, próbując łowić DX-y, to tłucze taki jednego za drugim, ale do
    cholery, nie będę godzinę czekać, aż się dowiem jego znaku (a latanie po
    DX-clusterach nie leży w moich zainteresowaniach, to ma być zrobione
    wyłacznie moimi własnymi siłami). Jeszcze, że jak już dojdzie do jego
    podania, nie mamrotał, jakby miał skrajną wadę wymowy, muszę kilka razy
    odczekać, az wreszcie wada wymowy ustąpi, nie mylić z niezbyt dobrą wymową w
    danym języku. Pile up jest raczej taki sam, jak kiedyś, tu wiele się nie
    zmieniło.

    > Nie mam. Musialem naprawić baterię po zalaniu a że nie mialem wtedy
    > odbiornika SDR to nie było jak sprawdzić czy stawia nośna.

    websdr.org, nie ma czegoś w pobliżu? Można też stare radio UKF, może któraś
    harmoniczna przemiesza się z heterodyną, bądź jej z kolei harmoniczną... Tak
    mnie na SR5A, jak był na Jelonkach, sluchał mój ś.p. Ojciec.

> [...]
    > gdzie sięgają zwykłe dwuzakresowe radia od chińczyka nie ma żadnych zasad.

    Cóż, plonuje brak prawdziwych kursów, poczytać dwie godziny, wio na egzamin
    i działamy, tak naprawdę nie znając nawet podstawowych zasad, zero praktyki
    nasłuchowej, czy na stacji w klubie... Już odpuszczę tę cholerną telegrafię,
    która uważam, ze dla najwyższej kategorii licencji powinna pozostać. Ale
    niech chociaż będzie tak - "byle jak kurwa, ale się kurwa zachowuj".

> [...]
    >
    > 80zł z przesyłką. Absurd. I co gorsza działa. I co jeszcze gorsze da się
    > ponoć przeprogramować na szersze zakresy.

    Te radia od dawna można kupić, nawet wersję z 8W z końcówki i baterią o
    podwójnej pojemności.

    > Gdzieś czytałem że prawdopodobieństwo uszkodzenia psychiki rośnie z
    > inteligencją.

    To, że ktoś bywa jebnięty (niestety, coraz więcej), jednak nie wiązałbym z
    inteligencją, któryś z pisarzy napomknął, że suma inteligencji jest stała,
    tylko ludzi przybywa. Więc rośnie ryzyko, że trafi się jakiś szczur, do
    szybkiego odłowienia przez kota.

    > A ten 60-latek w garniturze to nie amator ;) ?

    Jeśli ma w domu radio, licencję, czy choćby CB w paśmie, to czemu nie?
    Byle nie właził w mikrofon, jakby chciał gadać od drugiej strony membrany,
    słychać to strasznie, na wypowiedzi gromada bum bum pff pff w rytmie
    mówienia. Zwłaszcza tam, gdzie na kursie/szkoleniu, nie był uczony, jak
    trzymać mikrofon i jak do niego mówić.

    Krótkofalowców ubywa chyba, kiedyś na 2m, zawsze kogoś znalazłem. A tu nawet
    przemienniki z pasma 2m poznikały (w Warszawie). Do tego, co się robi, w
    obliczu zmniejszania "pogłowia" krótkofalowców? Na 70cm, nie wiem jak teraz,
    stawiało się przemienniki i blokowało je CTCSS, co najmniej w połowie
    zaprzeczając idei ich istnienia. Stawiajmy co kilometr i blokujmy je
    wszelkimi sposobami, zaraz grono amatorów obłoży je 24/7/365 :P Zejdą z
    arcygównianego fejzbuka i wrócą do radia :P
    Dlatego ja bardziej chodzę po pasmach KF, chociaż sobie DX-ów posłucham jak
    mi okoliczne przetwornice nie zapierdzą eteru na S9 z plusem niekiedy,
    zwłaszcza na niższych pasmach.
    ("The Pip" na 3.758 nadal działa, choć coraz trudniej mu przebić sie przez
    zakłócenia)

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 15. Data: 2018-06-30 10:53:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 6/30/2018 10:17 AM, HF5BS wrote:
    > websdr.org, nie ma czegoś w pobliżu?

    Nie szukałem prawde mówiąc w tym kierunku, o tego typu zabawkach
    dowiedzialem się dopiero niedawno.

    > Można też stare radio UKF, może
    > któraś harmoniczna przemiesza się z heterodyną, bądź jej z kolei
    > harmoniczną...

    raczej chodzi mi o to czy słychać dobrze a nie czy coś. To że coś
    emituje to ja widzę na swr.

    > To, że ktoś bywa jebnięty (niestety, coraz więcej), jednak nie wiązałbym
    > z inteligencją

    To nie kwestia wiary, tylko nauki:

    https://www.psychologytoday.com/us/blog/ending-addic
    tion-good/201503/is-there-link-between-intelligence-
    and-mental-illness

    https://www.independent.co.uk/news/health/intelligen
    ce-mental-illness-iq-study-findings-depression-a8005
    801.html

    https://bigthink.com/design-for-good/why-highly-inte
    lligent-people-suffer-more-mental-and-physical-disor
    ders

    > Jeśli ma w domu radio, licencję, czy choćby CB w paśmie, to czemu nie?

    A jak nie ma ;)?

    Wydawalo mi się że Motorola ma jakąs konkretna częstotliwość "wykupioną"
    na której może działać swoimi radiami bez licencji. Potem rozmawiałem
    gdzieś na poczatku 200x roku ze znajomym co prawcował w jednej z firm
    ochraniarkich i powiedział ze z powodu tłoku konkurencji w eterze
    przechodza na pasma sasiednie bo znalezli dostawce w chinach co im te
    radia dostarcza na inne f.

    Na ile to legalne nie wiem i co to za f nie wiem. Tak tylko mi się
    przypomnialo że obecnie eter należy do sprytnych.

> [...]
    > rytmie mówienia. Zwłaszcza tam, gdzie na kursie/szkoleniu, nie był
    > uczony, jak trzymać mikrofon i jak do niego mówić.

    Powiedz to kierowcom tirów którzy mikrofony zazwyczaj trzymają w gardle.
    Ponadto jak prawdiłowo trzymac mikrofon to zaobserwuj ochraniarzy w
    supermarketach, nalezy zrobić taki "fikusny" ruch radiem łamiąc sobie
    nadgarstek, antena w dół i uderzeniem w zęby. Do dzisiaj nie wiem o co
    chodzi ale od razu +2 do ważności, razem z garniturem to już +7 ;)

  • 16. Data: 2018-06-30 12:21:23
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A jak nie ma ;)?

    Jeśli nie wejdzie na moje pasma, to "z łaski" niezbyt mnie to jego nadawanie
    zainteresuje. Choćby dlatego, że to nie mnie płacą za namierzanie takich. A
    także, jeśli mi nie przeszkodzi, będąc poza pasmem. To niech będzie.

    > Powiedz to kierowcom tirów którzy mikrofony zazwyczaj trzymają w gardle.

    Cóż, niektórzy potrafią.

> [...]
    > nadgarstek, antena w dół i uderzeniem w zęby. Do dzisiaj nie wiem o co
    > chodzi ale od razu +2 do ważności, razem z garniturem to już +7 ;)

    U mnie, Kalafior Bemowo, mają takie cuś: (o, trafiłem jeszcze coś lepszego,
    niż chciałem... ale idea jest 100% zachowana)
    http://allegro.pl/baofeng-uv-6r-radiotelefon-pmr-duo
    bander-ptt-uv-5r-i6087137726.html,
    radio na pasku, a w uchu takie cacuszko i dyskretne macanie "majka" ręką,
    wczoraj bezpośrednio obserwowałem ochroniarza w akcji. I nawet całkiem
    nieźle to wszystko (ochroniarz i radio) wygląda.

  • 17. Data: 2018-07-02 09:10:33
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]
    > transmisji cyfrowych. Może na tych magicznych ciagle jest po staremu,
    > ale na pasmach gdzie sięgają zwykłe dwuzakresowe radia od chińczyka nie

    Mówisz, że piraci wyparli krótkofalowców?

> [...]
    >
    > 80zł z przesyłką. Absurd. I co gorsza działa. I co jeszcze gorsze da się
    > ponoć przeprogramować na szersze zakresy.

    Mam, kupiłem jakiś czas temu z ciekawości. Działa. Fakt, że działa tak,
    jak można się spodziewać za 80 zł, ale gdzieśtam się dowołasz i coś
    usłyszysz...

    > Gdzieś czytałem że prawdopodobieństwo uszkodzenia psychiki rośnie z
    > inteligencją.

    Tylko czy krótkofalowcy są przeciętnie bardziej inteligentni niż ogół
    populacji? Raczej nie zauważyłem... (nie zauważyłem też, żeby mniej)

    > A ten 60-latek w garniturze to nie amator ;) ?

    Też racja :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 18. Data: 2018-07-02 10:52:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Niestety, o tempora, o mores, do mody weszło, nie podawać znaku nawet przez
    > pół godziny. Nie jest mi wiadome, aby przepisy na to pozwalały.

    Tak było już 10 lat temu.

> [...]
    > słychać to strasznie, na wypowiedzi gromada bum bum pff pff w rytmie
    > mówienia. Zwłaszcza tam, gdzie na kursie/szkoleniu, nie był uczony, jak

    Czasem rozmawiając z niektórymi ludźmi przez telefon chciałbym, żeby takie
    kursy były także dla nich.

    > Krótkofalowców ubywa chyba, kiedyś na 2m, zawsze kogoś znalazłem. A tu nawet
    > przemienniki z pasma 2m poznikały (w Warszawie).

    Faktycznie, SR5W wyłączony. Pozostaje SR5U (Ursus) i okoliczny SR5R
    (Pruszków)... z kolei na 70cm jest ich trochę. Ciekawe czemu.

    > Do tego, co się robi, w obliczu zmniejszania "pogłowia" krótkofalowców?
    > Na 70cm, nie wiem jak teraz, stawiało się przemienniki i blokowało je
    > CTCSS, co najmniej w połowie zaprzeczając idei ich istnienia.

    CTCSS nie jest wprowadzone po to, żeby blokować przemienniki przed
    amatorami tylko przed zakłóceniami...

> [...]
    > plusem niekiedy, zwłaszcza na niższych pasmach. ("The Pip" na 3.758
    > nadal działa, choć coraz trudniej mu przebić sie przez zakłócenia)

    Od dawna zastanawiam się nad kupieniem porządnego radia na KF, ale:

    a) nie mam teraz dobrego QTH ani miejsca na montaż anteny (mam na balkonie
    miniwhipa na KF)

    b) mam Degena, do którego wystarczy dorobić filtry wejściowe, żeby lepiej
    działał

    c) boję się, że to byłaby kolejna zabawka, która stałaby i zbierała kurz
    tak, jak robią to inne radia (ten Degen i radio na 2m / 70cm)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 19. Data: 2018-07-02 10:57:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]

    > ochraniarkich i powiedział ze z powodu tłoku konkurencji w eterze
    > przechodza na pasma sasiednie bo znalezli dostawce w chinach co im te

    Jest jeszcze PMR 154:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/PMR_(radio)#PMR_154

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 20. Data: 2018-07-03 01:27:57
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Tak było już 10 lat temu.

    No cóż... jak zaczynałem w '90 (kupiłem radio, w ostatnią sobotę
    października), to wyglądao to inaczej. W każdym razie, jak ktoś za bardzo
    zwlekał z powinnością, był ustawiany przez pozostałych.

    > Faktycznie, SR5W wyłączony. Pozostaje SR5U (Ursus) i okoliczny SR5R
    > (Pruszków)... z kolei na 70cm jest ich trochę. Ciekawe czemu.

    Co po przemienniku, jeśli jego zasięg jest tak nikczemny?

    > CTCSS nie jest wprowadzone po to, żeby blokować przemienniki przed
    > amatorami tylko przed zakłóceniami...

    Zakłócenia - rozumiem, ale teraz zobacz - ilość amatorów zdecydowanie
    maleje, nieraz przelatuję przez pasmo 2m i całe jest puste, z rzadka, jak
    akurat trafię, to ramkę AX25, bo akurat się jakiś APRS odezwał... To ilość
    amatorów maleje, ale rośnie (przynajmniej do niedawna takie wrażenie miałęm,
    z jednego miejsca z ręki otwierając chyba 10 przekaźników) ilość
    przemienników. Rozumiem ochronę przed zakłóceniami, JEŚLI RZECZYWIŚCIE JEST
    PROBLEM. Bo tłumaczenie "bo jak się zasięg zwiększy przy lepszej propagacji"
    nie przystaje, sygnał tak samo doleci i tak samo może zakłócić komunikację
    lokalną. Czasem jednak występuje idea dla idei, bez praktycznej rzeczywistej
    potrzeby, byle było, dla samego bycia. I to mi się nie podoba. Uważam, że
    przy tak małym ruchu, powinno się raczej pójść w kierunku urządzenia
    porządnego przemiennika o solidnym zasięgu (te małego niech będą, ale w
    dedykowanych miejscach i wolałbym, aby jeśli nie ma problemu zakłóceń, nie
    były blokowane, bo zapewniam, że nie będę specjalnie tonu szukać, by np.
    zapytać się, jak przejechać przez miasto, nie pozdrowię kolegów przez radio,
    pozdrawiam ich tutaj, bo mam możliwość, bo np. kierując autem, nie będę
    narażać się na wypadek, szukając tonu w radiu, zamiast uważając na drogę
    (tak, mam autoszukanie w opcjach, ale nastawienie tego też trwa)), wtedy
    rzeczywiście może z jakąś blokadą, aby go byle co nie odpalało, ale do
    licha, niech mnie przemiennik nie zmusza np. do pół godziny nie wiem,
    bekania, pierdzenia, pipania nośną, proszenia o raport, czy najdenniejszego
    chyba zapytania "co to za przemiennik?", by łaskawie raczył się przedstawić.
    Nie muszę znać wszystkich powtarzaczy w *.pl. Chyba pójdę na KF i tam
    zawołam. Większa szansa, że bez tonu i zastanawiania się, co jest medium
    mojej rozmowy, dowołam się do celu.

    > Od dawna zastanawiam się nad kupieniem porządnego radia na KF, ale:
    >
    > a) nie mam teraz dobrego QTH ani miejsca na montaż anteny (mam na balkonie
    > miniwhipa na KF)

    Mam na balkonie to:
    https://www.avantiradio.pl/hb-250b-lafayette-bazowa-
    antena-kf.html pod radio
    FT817ND tamże też nabyte. Zamierzam nabyć drugą, pod UKF, np.
    https://www.avantiradio.pl/gp-9n-comet-amatorska-ant
    ena-bazowa.html albo
    https://www.avantiradio.pl/category/anteny-amatorski
    e-bazowe albo
    https://www.avantiradio.pl/x-700-diamond.html, a nawet pójść dalej i dołożyć
    23 cm
    https://www.avantiradio.pl/x-7000n-diamond-amatorska
    -antena-bazowa.html, to
    tylko przedwstępny wybór.

    > b) mam Degena, do którego wystarczy dorobić filtry wejściowe, żeby lepiej
    > działał

    No, na pewno przydało by się ofiltrować, ale myślę, że lepiej w postaci
    zewnętrznej skrzynki, nie musialbyś ingerować w środek radia i ryzykować, że
    https://www.youtube.com/watch?v=2VkQcpMhrxI

    > c) boję się, że to byłaby kolejna zabawka, która stałaby i zbierała kurz
    > tak, jak robią to inne radia (ten Degen i radio na 2m / 70cm)

    Moje też się w zasadzie kurzy, ale czasem włączę i nawet znów jakieś 1-2 Mm
    odległości na 50 MHz (*) było słychać. U mnie to głównie zapierdziane przez
    przetwornice, bardziej to mnie zniechęca.

    (*) Kto dopuścił, by w *.pl nie było dopuszczone pracować w FM? Ale nie ma
    bólu, w SSB dobrze sobie radzę.