  • 1. Data: 2015-06-23 21:58:57
    Temat: Piec gazowy + UPS.
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Piec gazowy Termet GCO DP-23-47. UPS Lestar SIN 830Es - czysty sinus. Przy
    odłączeniu zasilania sieciowego piec zskakuje na jakieś 2 sekundy i wyłącza
    się. Piec jest wrażliwy np. na zmianę położenia wtyczki w gnieździe
    sieciowym ( w ścianie) i wtedy nie zaskakuje (nie słychać iskry). Instrukcja
    podaje pobór mocy ok. 120W. Pomiar watomierzem wykazał <80W. UPS nie jest
    jakoś specjalnie rekomendowany do pieca, ale przedstawiciel Lestara
    powiedział, że ten UPS powinien współpracować nawet z lodówką (85W).
    Niestety. Zdusiło go czy piec go nie toleruje? Znalazłem też UPS
    rekomendowany do pieca, drzwi garażowych, pomp, itd ale teraz mam duży
    dystans do tych zapewnień. Brak jakichkolwiek schematów. Czas podtrzymania
    z aku 9 Ah jest raczej symboliczny, ale dręczy mnie problem braku
    współpracy. Docelowo mógłbym podłączyć aku samochodowy. Macie jakieś
    wytłumaczenie, pomysły?

    neelix

  • 2. Data: 2015-06-23 23:51:11
    Temat: Re: Piec gazowy + UPS.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-06-23 o 21:58, neelix pisze:
> [...]
    > dręczy mnie problem braku współpracy. Docelowo mógłbym podłączyć aku
    > samochodowy. Macie jakieś wytłumaczenie, pomysły?

    A czy przypadkiem pomiędzy UPS a piec nie włożyłeś jako przedłużacza
    listwy filtrującej? Co prawda filtry LC przy sinusie nie powinny działać
    (w przeciwieństwie do nie-sinusowych UPS-ów), ale nigdy nic nie wiadomo.

    Problemem może być długi czas przełączania. Wtedy rozwiązaniem byłby UPS
    typu on-line, ale to już inna półka cenowa.
    Sprawdź to w sposób "odwrotny" ;) - czyli odłącz zasilanie od pieca,
    poczekaj kilka minut i włącz piec do UPS-a. Jeśli piec ruszy, to
    wiadomo, o co chodzi.

    Pisałeś: "Piec jest wrażliwy np. na zmianę położenia wtyczki w gnieździe
    sieciowym" - znaczy, że on jest zasilany tylko dwoma przewodami, bez zera?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2015-06-24 00:40:35
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "neelix" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > braku współpracy. Docelowo mógłbym podłączyć aku samochodowy. Macie jakieś

    Zauważyłem, że niektóre UPS-y przy pracy z baterii zamieniają sobie
    miejscami L i N na wyjściu albo w ogóle N traci odniesienie do PE i mamy
    115V względem ziemi na każdym przewodzie. Sprawdź neonówką jak jest w tym
    Lestarze i spróbuj odpalić piec włączając odwrotnie wtyczkę.
    Jeśli to ten trop, to musisz poszukać UPS-a, który nie ma na wyjściu gniazd,
    a podłącza jego wyjście kablami do rozdzielni. Taki UPS może współpracować
    też z zewnętrznym by-passem.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 4. Data: 2015-06-24 10:07:54
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    > A czy przypadkiem pomiędzy UPS a piec nie włożyłeś jako przedłużacza
    > listwy filtrującej? Co prawda filtry LC przy sinusie nie powinny działać
    > (w przeciwieństwie do nie-sinusowych UPS-ów), ale nigdy nic nie wiadomo.

    Nie. Zwykła samoróbka nawet bez bolca uziemiającego. Goła listwa.

> [...]
    > Sprawdź to w sposób "odwrotny" ;) - czyli odłącz zasilanie od pieca,
    > poczekaj kilka minut i włącz piec do UPS-a. Jeśli piec ruszy, to wiadomo,

    Podczas prób mnie nie chodziło o ciągłość pracy podczas przełączania a o to
    czy w ogóle piec włączy się w dowolnym momencie po zaniku sieci. Nie
    chciałem przegrzać wody i długo czekać na ponowne uruchomienie.
    Kilkadziesiąt sekund czy kilka minut po zaniku sieci UPS już dawno jest w
    stanie "batt. mode". Ten UPS ma tzw. zimny start więc po pojawieniu się
    iskry piec powinien pracować a nie wyłączać się po 2 s. Tego UPSa już nie
    mam, bo oddałem.

    > Pisałeś: "Piec jest wrażliwy np. na zmianę położenia wtyczki w gnieździe
    > sieciowym" - znaczy, że on jest zasilany tylko dwoma przewodami, bez zera?

    Bez uziemienia też działa tylko wtyczka musi być w odpowiednim położeniu.
    Być może jest tak, że wyjście zerowe i fazowe UPSa ma się nijak do tego w
    gniazdku sieciowym i piec głupieje. Chce się włączyć ale coś mu nie pasuje
    więc gaśnie. Tego nie sprawdziłem. Może neonówka by coś powiedziała. Jeśli
    tak jest to pewnie na żadnym zasilaczu nie zadziała. Pamiętam jak kiedyś
    naprawiając cz-b TV Antares (typu L-T) nie sprawdziłem z pośpiechu czy na
    masie nie ma fazy i podłączyłem oscyloskop. Oscyloskop padł. Piec przy
    odwrotnej wtyczce nie pada ale nie włącza się.

    neelix

  • 5. Data: 2015-06-24 10:47:16
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:5589dff9$0$2196$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > gniazd, a podłącza jego wyjście kablami do rozdzielni. Taki UPS może
    > współpracować też z zewnętrznym by-passem.

    Ten rekomendowany, że niby też do pieca, wygląda na standardowy-z gniazdami
    (FR z bolcem, Schuko lub IEC). Innych nie widziałem. Jak specjalistyczny to
    będzie koszt co najmniej kilku kzł. Ciekawy jestem czy na tamtym Lestarze
    brama ogrodzeniowa by ruszyła ale może być ten sam cyrk z L i N i to w
    każdym klasycznym tanim UPSie. Sam sinus może nic nie dać. Lestar oddany do
    sklepu więc nic już nie sprawdzę. Wtyczkę wkładałem odwrotnie w oba gniazda
    UPSa. Bez znaczenia. Też w pewnym momencie kiedy nie zadziałało pomyślałerm,
    że stany w gnieździe UPS i sieciowym są różne, piec zrobiony jest pod sieć,
    a UPS tylko teoretycznie zasila wszystko bo ma sinusa. Producent specjalnie
    nie wyszczególnia urządzeń do zasilania. Ogranicza się raczej do komputerów.
    Handlowcy natomiast dodają takie różne informacje najprawdopodobniej w
    celach marketingowych. Do komputera kupiłem taniego Trusta 1000VA i ze
    względu na APFC w zasilaczu bezpośrednio nie zadziałał. W sklepach jest dużo
    towarów tylko większość z nich jest "nie dla idiotów".

    falcor

  • 6. Data: 2015-06-24 11:23:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-06-24 o 10:07, neelix pisze:

    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nie. Zwykła samoróbka nawet bez bolca uziemiającego. Goła listwa.

    Tu UPS nie będzie prawidłowo działał. Może Ci dawać sztuczną masę na
    bolec zerujący.

    > Podczas prób mnie nie chodziło o ciągłość pracy podczas przełączania a o
    > to czy w ogóle piec włączy się w dowolnym momencie po zaniku sieci. Nie

    Nie rozumiesz.

    Niektóre urządzenia (np. lodówki), jeśli mają krótkotrwały zanik
    zasilania, to się wyłączają. Jeśli UPS jest typu Off-Line - daje
    krótkotrwały zanik zasilania, co powoduje wyłączenie urządzenia - tak,
    jak opisałeś.
    Testem na to jest włączenie urządzenia wyłącznie do UPS-a.

> [...]
    > w stanie "batt. mode". Ten UPS ma tzw. zimny start więc po pojawieniu
    > się iskry piec powinien pracować a nie wyłączać się po 2 s. Tego UPSa

    A co ma zimny start do iskry?

    > Bez uziemienia też działa tylko wtyczka musi być w odpowiednim położeniu.

    Tego już przez grzeczność nie skomentuję :(

> [...]
    > sprawdziłem z pośpiechu czy na masie nie ma fazy i podłączyłem
    > oscyloskop. Oscyloskop padł. Piec przy odwrotnej wtyczce nie pada ale

    Przy takim podejściu do tematu życzę powodzenia. I dużo zdrowia ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2015-06-24 12:17:34
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    > Tu UPS nie będzie prawidłowo działał. Może Ci dawać sztuczną masę na bolec
    > zerujący.

    Nieporozumienie. Piec podłączany bezpośrednio do UPSa. Wcześniej był
    przedłużacz.

> [...]
    > zasilania, to się wyłączają. Jeśli UPS jest typu Off-Line - daje
    > krótkotrwały zanik zasilania, co powoduje wyłączenie urządzenia - tak, jak

    Piec za którymś zanikiem zasilania też się wyłączy i trzeba go zresetować
    ale nie za pierwszym i nie za drugim zanikiem sieci. Nadal włączał się na 2
    s. Może jednak być tak, że te 2 s to zmyłka i on już się nie włączał. Czy
    kilka ms zwłoki to tak długi czas zaniku zasilania by piec wymagał resetu???
    > Testem na to jest włączenie urządzenia wyłącznie do UPS-a.

    Testem na co?

    > A co ma zimny start do iskry?

    To, że układ UPS-odbiornik jest w stanie pracować w dowolnym momencie a nie
    tylko na zasadzie przełączania. Piec też wyłącza się i potrzebuje iskry
    kiedy już nie ma sieci. Zimny start to chyba taka cecha która zapobiega
    zduszeniu UPSa właśnie na zimno czyli przy braku sieci.

    > Tego już przez grzeczność nie skomentuję :(

    Nie ma co komentować. Taki jest fakt. Sprawa bezpieczeństwa to inna sprawa.

    > Przy takim podejściu do tematu życzę powodzenia. I dużo zdrowia ;)

    A jakie może być inne podejście do tematu skoro przedstawiciel producenta
    mówi, że UPS zadziała? Tylko empiryczne a reszta wniosków oparta na
    domysłach. Mogę kupić ten niby dedykowany podobnej linii. Zadziała bo
    obiecują? Producent specjalnie nie pisze o piecach, bramach, czasem napisze
    o urządzeniach domowych innych niż komputer. Info prawdopodobnie rozszerzają
    handlowcy. Zakupy na zasadzie ryzyka i częstych zwrotów. Odpowiedzi na forum
    bez przeprowadzenia doświadczenia też najczęściej są tylko teoretyzowaniem i
    wróżeniem z fusów.

    neelix

  • 8. Data: 2015-06-25 00:42:33
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

> [...]
    > wyłącza się. Piec jest wrażliwy np. na zmianę położenia wtyczki w
    > gnieździe sieciowym ( w ścianie) i wtedy nie zaskakuje (nie słychać

    //

    Gdybys uziemnil jeden przwod roboczy, (np: N), z wyjscia UPS'a?

  • 9. Data: 2015-06-25 10:30:22
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > bezpośrednio nie zadziałał. W sklepach jest dużo towarów tylko większość z

    Zaraz, zgubiłem się. Czego oczekujesz? Podania modelu UPS, który na 100%
    zadziała z Twoim piecem? To może być ciężko o gotową odpowiedź. :))
    Może zacznijmy od początku. Jakie podłączenie ma piec? L, N, PE? W formie
    wtyczki do gniazdka czy opisanych zacisków pod przewody?
    Producent UPS-a nie może wyszczególnić urządzeń do zasilania, bo nie ma 100%
    pewności, że każdy model urządzenia łyknie prąd wychodzący z UPS-a.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 10. Data: 2015-06-25 12:53:52
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:558bbbb1$0$27529$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > Producent UPS-a nie może wyszczególnić urządzeń do zasilania, bo nie ma
    > 100% pewności, że każdy model urządzenia łyknie prąd wychodzący z UPS-a.

    Wtyczka do gniazdka w ścianie. Lestar "zapewniał". Mam na widoku też inny
    UPS, ale to na osobny wątek. Najlepiej by producent podawał wszystkie
    niezbędne informacje. Napięcie na wyjściu bywa kluczowe przy zakupie. Kiedyś
    dołączali schematy a teraz to tajemnice bo przeważnie wciskają lipę. Trust
    pod komputer dzieli napięcia względem PE: 111 V i 118V.

    neelix