  • 11. Data: 2017-08-12 09:54:03
    Temat: Re: Podłączenie starego zewnętrznego dysku twardego
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 Aug 2017 09:15:34 +0200, JoteR napisał(a):

    > Na < 170 PLN.
    > A na ile wyceniasz zdobyte w tym czasie i podczas rzekomych "kłopotów"
    > doświadczenie?

    Sam piszesz:
    1. Przejściówka SATA --> IDE - ~20 PLN (od tego trzymałbym się z daleka)
    2. Kontroler PCI --> IDE - ~30 PLN (tak, ta płyta ma jeszcze gniazdo
    PCI)
    Co do punktu 1 sam "wietrzysz kłopoty", co do drugiego, potrzeba
    sterownika który nie musi pasować do twojego OS-a a nawet jak zapasuje
    to może sprawiać kłopoty. Dysk który pytający ma zapewne jest cholernie
    stary (40 GB) i nie musi być sprawny (nie wiadomo czy został sprawdzony,
    raczej nie z uwagi na brak gniazda) i pewnie wkrótce okaże się za mały.
    Na przejściówkę trzeba czekać parę dni stąd strata czasu. Dysk USB
    kupisz od ręki w sklepie.
    Doświadczenie jest o tyle warte o ile da sie w przyszłości wykorzystać.
    Potrzebę podłaczenia PATA do SATA ma się na tyle rzadko że nie warto
    nabywać doświadczenia, lepiej się posłużyć cudzym. Mam nadzieję że
    wystarczająco konstruktywnie ci odpowiedziałem.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2017-08-12 11:07:29
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 11.08.2017 o 23:44, JoteR pisze:

    > 1. Przejściówka SATA --> IDE - ~20 PLN (od tego trzymałbym się z daleka)
    > 2. Kontroler PCI --> IDE - ~30 PLN (tak, ta płyta ma jeszcze gniazdo PCI)
    >
    > Gdzie rozdają dyski 500 GB po trzy dychy, bo nie dosłyszałem?

    Po 40-50 na olxach i innych alledrogo? Dyski nie 25-letnie jak ten 40GB,
    a pewnie co najwyżej 10-letnie (pewnie młodsze). I natywnie obsługiwane
    przez wspołczesne płyty główne.

    > 3. Obudowa 3,5 cala IDE --> USB - ~85 PLN (IMHO dla 40 GB nie warto)
    > 4. UNITEK Y-3322 - ~ 100 PLN (rozwiązanie uniwersalne i przyszłościowe)
    > 5. Dysk zewnętrzny 500 GB - ~170 PLN+ (to jakby trochę więcej niż 3 dychy)
    >
    > Sam kiedyś kupiłem za trzy dychy obudowę do wytarganego z laptopa dysku IDE
    > 40 GB - do zabawy z nagrywaniem z TV, z Windows ToGo i takich tam
    > zberezieństw. Ale do dysku 3,5 cala to bez sensu impreza.

    Dla kogoś kto właśnie wykopał 25-letni dysk o pojemności pendrajwa
    wartego 20-30 zł wydawanie ~100 zł to rzeczywiście "przyszłościowe"
    rozwiązanie. Nada się w sam raz gdy za kolejne 25 lat wykopie dysk 500GB.

  • 13. Data: 2017-08-12 11:35:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" ommggi$rt7$...@n...news.atman.pl

    > Dla kogoś kto właśnie wykopał 25-letni dysk o pojemności pendrajwa wartego 20-30 zł

    Za tyle można kupić 40GB? Ja tyle (nieco ponad 2 dychy) dałem
    za 32GB. Cruzer Switch 32 GB. Podobny, 8 GB kosztował mnie
    niemal dychę. (chlip, chlip -- ale to już bardzo dawno było...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. http://danutac.bialystok.pl .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'.. http://danutac.net.pl ..;\|/......

  • 14. Data: 2017-08-12 12:28:38
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "knrdz" napisał:

    > Po 40-50 na olxach i innych alledrogo?

    Taa, jasne, "Stan dysku nieznany , po podłączeniu jest wykrywany , pojawia
    się ikonka dysku ale nie można na niego wejść".

    > Dla kogoś kto właśnie wykopał 25-letni dysk o pojemności pendrajwa wartego
    > 20-30 zł wydawanie ~100 zł to rzeczywiście "przyszłościowe" rozwiązanie.
    > Nada się w sam raz gdy za kolejne 25 lat wykopie dysk 500GB.

    A jak "wykopie" za tydzień coś na SATA, to co? Też go wyślesz na (za
    przeproszeniem) Allegro czy na inny śmietnik po kolejny dysk "jak nowy"?
    Dlaczego w ogóle uważasz, że podłączenie omawianego dysku kończy działalność
    wątkopodawcy na wieki wieków amen?

    JoteR

  • 15. Data: 2017-08-12 13:13:53
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Jacek Maciejewski" napisał:

    > Sam piszesz:
    > 1. Przejściówka SATA --> IDE - ~20 PLN (od tego trzymałbym się z daleka)
    > 2. Kontroler PCI --> IDE - ~30 PLN (tak, ta płyta ma jeszcze gniazdo
    > PCI)

    Owszem, przedstawiłem w punktach możliwe rozwiązania od najtańszego do
    najdroższego.

    > Co do punktu 1 sam "wietrzysz kłopoty",

    Tak, przejściówki za 2 dychy omijałbym szerokim łukiem. Za 5 dych można by
    już zaryzykować jakiś bardziej markowy mostek. Ale jest tu jeszcze inna
    kwestia - zarówno w przypadku 1. jak i 2. ów dysk (używany wszak
    sporadycznie do backupu) kręciłby się cały czas bez sensu, co w przypadku
    obudowy (zawężającej temat do dysków IDE 3, 5 cala) czy UNITEK-a (nie
    zawężającego niczego) nie miałoby miejsca.

    > co do drugiego, potrzeba sterownika który nie musi pasować do twojego OS-a

    Tak, jak trafi na kontroler z chipsetem (o ile dobrze pamiętam) PDC zamiast
    VIA to ze swoją Windą 64-bit będzie leżał i kwiczał.

    > Dysk który pytający ma zapewne jest cholernie stary (40 GB) i nie musi być
    > sprawny (nie wiadomo czy został sprawdzony,
    > raczej nie z uwagi na brak gniazda)

    Dla potrzeb dyskusji zakładam, że jest sprawny. W przeciwieństwie do dysków
    kupowanych na bazarach.

    > i pewnie wkrótce okaże się za mały.

    Każdy dysk wkrótce okaże się za mały ;-> Właśnie przerzucam dane pomiędzy
    dwiema 500-tkami USB i poważnie rozważam zakup czegoś znacznie ale to
    znacznie pojemniejszego.

    > Na przejściówkę trzeba czekać parę dni

    Na zakończenie tej dyskusji pewnie znacznie dłużej.

    > Doświadczenie jest o tyle warte o ile da sie w przyszłości wykorzystać.

    Tego nie wiemy na pewno, ale ja zakładam, że tak - wszak ten dysk "pewnie
    wkrótce okaże się za mały" ;->, zaś wątkotwórca wejdzie w posiadanie dysku
    np. 160 GB IDE.

    > Potrzebę podłaczenia PATA do SATA ma się na tyle rzadko że nie warto
    > nabywać doświadczenia

    Z tym się nie zgodzę. Doświadczenie zawsze procentuje, nawet w sytuacjach
    zdawałoby się zupełnie niezwiązanych z tematem. Tym tematem.

    > lepiej się posłużyć cudzym.

    No nie wiem. Jeśli na pytanie "jak ożenić dysk PATA z płytą SATA only" pada
    odpowiedź "kup se dysk", to już lepiej poeksperymentować samemu.
    Żeby nie było nieporozumień: ja doskonale rozumiem twój tok myślenia i nawet
    po części się z nim zgadzam, ale już mam taką naturę, że najpierw spędziłbym
    kilka godzin na próbie podłączenia tego interesu, a na koniec (niezależnie
    od wyniku) i tak kupiłbym gotowy dysk zewnętrzny o konkretnej pojemności.

    > Mam nadzieję że wystarczająco konstruktywnie ci odpowiedziałem.

    Owszem, dziękuję.

    JoteR

  • 16. Data: 2017-08-12 13:28:34
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Akarm" napisał:

    > 1. O jakiej stracie czasu uparcie piszesz?
    > Chodzi o czas stracony na podłączenie dysku do przejściówki/obudowy?
    >
    > 2. O jakich kłopotach uparcie piszesz?
    > Tej odpowiedzi już w ogóle nie potrafię sobie wyobrazić.

    Przy przejściówce SATA --> PATA mogą być kłopoty różne - zależy, w którym
    garażu Chińczyk ją oprogramowywał ;-> Przy popularnych (czytaj: tanich)
    kartach PCI z kontrolerem IDE może mieć ze swoją 64-bitową Windą problemy,
    jeśli natrafi na niewspierany już chipset. Przy UNITEK-ach będzie miał jeden
    problem - mianowicie finansowy, bo jeżeli jest to jednorazowa akcja, to ten
    zakup ma umiarkowany ekonomicznie sens.

    JoteR

  • 17. Data: 2017-08-12 14:42:38
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2017-08-12 o 13:28, JoteR pisze:

    > Przy UNITEK-ach
    > będzie miał jeden problem - mianowicie finansowy, bo jeżeli jest to
    > jednorazowa akcja, to ten zakup ma umiarkowany ekonomicznie sens.

    Akurat jest promocja - za niecałe 4 dychy Unitek Y-1031:
    https://www.morele.net/stacja-dokujaca-dla-dysku-twa
    rdego-unitek-y-1031-306486/

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 18. Data: 2017-08-12 15:25:24
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 12.08.2017 o 12:28, JoteR pisze:

    > Taa, jasne, "Stan dysku nieznany , po podłączeniu jest wykrywany , pojawia
    > się ikonka dysku ale nie można na niego wejść".

    Sprawdź jeszcze raz. Jak się chce, to się znajdzie za 50 zł nawet z
    paromiesięczną "gwarancją" sprzedawcy. A na olx zwykle taniej i "z ręki
    do ręki", więc można sobie podłączyć i choćby sprawdzić SMART.

> [...]
    > Dlaczego w ogóle uważasz, że podłączenie omawianego dysku kończy działalność

    Jak wykopie coś na SATA to sobie podłączy bezpośrednio do płyty. Chyba
    że wykopie za kolejnych 25 lat, wtedy nie podłączy do ówczesnej płyty,
    ale i "uniteka" też pewnie nie podłączy, bo USB 3.1 gen 1 będą wówczas w
    tym samym muzeum w którym są dziś płyty z PATA.
    Poważnie, kupowanie czegokolwiek żeby podłączyć dysk 40GB nawet za 30 zł
    to marnowanie pieniędzy, bo za te same pieniadze można kupić choćby
    kilka fabrycznie nowych pendrive o łącznej pojemności zbliżonej do tegoż
    dysku, a o ile wygodniejszych w obsłudze i przechowywaniu, i
    pewniejszych że nie padną przy kolejnym podłączeniu (czego o 25-letnim
    dysku powiedzieć się na pewno nie da).

  • 19. Data: 2017-08-12 15:29:00
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 12.08.2017 o 11:35, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Za tyle można kupić 40GB? Ja tyle (nieco ponad 2 dychy) dałem
    > za 32GB. Cruzer Switch 32 GB. Podobny, 8 GB kosztował mnie
    > niemal dychę. (chlip, chlip -- ale to już bardzo dawno było...)

    40GB w pojedynczym urządzeniu to pewnie nawet nikt nie robi, ale sam
    piszesz że za 40 GB (32+8) zapłaciłeś około 30 zł właśnie (nieco ponad 2
    dychy plus niemal dychę). Można też założyć, że jeśli ktoś planuje
    podłączyć dysk 40GB "na backupy", to pewnie i pojedynczy pendrive 32GB
    też by mu wystarczył.

  • 20. Data: 2017-08-12 15:34:15
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Akarm" napisał:

    > Akurat jest promocja - za niecałe 4 dychy Unitek Y-1031:
    > https://www.morele.net/stacja-dokujaca-dla-dysku-twa
    rdego-unitek-y-1031-306486/

    No to nic, tylko braść ;->, bo do końca "promocji" zostało trochę ponad
    dobę.
    Chociaż nie ma wyłącznika zasilania, co bardzo sobie cenię w moim UNITEK-u.

    JoteR