    From: "JoteR" <u...@i...eu>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Podłączenie starego zewnętrznego dysku twardego
    Date: Sat, 12 Aug 2017 13:13:53 +0200

    "Jacek Maciejewski" napisał:

    > Sam piszesz:
    > 1. Przejściówka SATA --> IDE - ~20 PLN (od tego trzymałbym się z daleka)
    > 2. Kontroler PCI --> IDE - ~30 PLN (tak, ta płyta ma jeszcze gniazdo
    > PCI)

    Owszem, przedstawiłem w punktach możliwe rozwiązania od najtańszego do
    najdroższego.

    > Co do punktu 1 sam "wietrzysz kłopoty",

    Tak, przejściówki za 2 dychy omijałbym szerokim łukiem. Za 5 dych można by
    już zaryzykować jakiś bardziej markowy mostek. Ale jest tu jeszcze inna
    kwestia - zarówno w przypadku 1. jak i 2. ów dysk (używany wszak
    sporadycznie do backupu) kręciłby się cały czas bez sensu, co w przypadku
    obudowy (zawężającej temat do dysków IDE 3, 5 cala) czy UNITEK-a (nie
    zawężającego niczego) nie miałoby miejsca.

    > co do drugiego, potrzeba sterownika który nie musi pasować do twojego OS-a

    Tak, jak trafi na kontroler z chipsetem (o ile dobrze pamiętam) PDC zamiast
    VIA to ze swoją Windą 64-bit będzie leżał i kwiczał.

    > Dysk który pytający ma zapewne jest cholernie stary (40 GB) i nie musi być
    > sprawny (nie wiadomo czy został sprawdzony,
    > raczej nie z uwagi na brak gniazda)

    Dla potrzeb dyskusji zakładam, że jest sprawny. W przeciwieństwie do dysków
    kupowanych na bazarach.

    > i pewnie wkrótce okaże się za mały.

    Każdy dysk wkrótce okaże się za mały ;-> Właśnie przerzucam dane pomiędzy
    dwiema 500-tkami USB i poważnie rozważam zakup czegoś znacznie ale to
    znacznie pojemniejszego.

    > Na przejściówkę trzeba czekać parę dni

    Na zakończenie tej dyskusji pewnie znacznie dłużej.

    > Doświadczenie jest o tyle warte o ile da sie w przyszłości wykorzystać.

    Tego nie wiemy na pewno, ale ja zakładam, że tak - wszak ten dysk "pewnie
    wkrótce okaże się za mały" ;->, zaś wątkotwórca wejdzie w posiadanie dysku
    np. 160 GB IDE.

    > Potrzebę podłaczenia PATA do SATA ma się na tyle rzadko że nie warto
    > nabywać doświadczenia

    Z tym się nie zgodzę. Doświadczenie zawsze procentuje, nawet w sytuacjach
    zdawałoby się zupełnie niezwiązanych z tematem. Tym tematem.

    > lepiej się posłużyć cudzym.

    No nie wiem. Jeśli na pytanie "jak ożenić dysk PATA z płytą SATA only" pada
    odpowiedź "kup se dysk", to już lepiej poeksperymentować samemu.
    Żeby nie było nieporozumień: ja doskonale rozumiem twój tok myślenia i nawet
    po części się z nim zgadzam, ale już mam taką naturę, że najpierw spędziłbym
    kilka godzin na próbie podłączenia tego interesu, a na koniec (niezależnie
    od wyniku) i tak kupiłbym gotowy dysk zewnętrzny o konkretnej pojemności.

    > Mam nadzieję że wystarczająco konstruktywnie ci odpowiedziałem.

    Owszem, dziękuję.

    JoteR