  • 1. Data: 2019-12-05 04:00:06
    Temat: Posredni tpms, mit taksowkarza w nowej odslonie.
    Od: s...@g...com

    No wiec dowiedzialem sie ze istnieje cos takiego jak posredni tpms.
    I o ile nie mam watpliwosci ze dziala korzystajac z czujnikow abs/esp czy jakichs tam
    jeszcze o tyle wszystkie zrodla podaja ze wynik podaje mierzac ilosc obrotow kol.

    "Bo niedopompowane kolo jest mniejsze."

    Na co ja odpowiadam ze to bzdura.

    I teraz co? Mamy powtorke mitu o taksowkarzu oszuscie co se upuscil powietrza zeby
    klienta na dodatkowe kilometry naciagnac?

    Orientuje sie ktos nieco bardziej w temacie?

    Bo mi sie zdaje ze tam po prostu bedzie permanentna roznica w odpowiedzi na
    przyspieszenie lub hamowanie a nie roznica w predkosciach obrotowych.

    Jesli tam ma byc jakas roznica w predkosci obrotowej to raczej drobna i np. zalozenie
    bardziej zuzytej opony da nam falszywe alerty bo na tych 16 calach (406mm) 1mm
    roznicy zuzycia bieznika to jest jakies 0.25% a nie sadze aby niedopompowana opona
    zmienila obwod o duzo wiecej.
    I tak dla ciekawosci:

    https://youtu.be/_2l5bOhHNxU

    Niby sie w jednym miejscu ne zgadza ale tylko troche, na koncu sie znowu zgadza a
    upuscili o dobre 5% promienia...

    Wiec jak? Ktos temat badal albo mial z tym wynalazkiem do czynienia i moze nieco
    swiatla rzucic?

  • 2. Data: 2019-12-05 05:21:33
    Od: andal <a...@a...org>

    On Wed, 04 Dec 2019 19:00:06 -0800, sczygiel wrote:

> [...]
    > zgadza a upuscili o dobre 5% promienia...
    >
    > Wiec jak? Ktos temat badal albo mial z tym wynalazkiem do czynienia i

    Tarcie potoczyste

    http://www.if.pw.edu.pl/~anadam/WykLadyFO/FoWWW_05.h
    tml

  • 3. Data: 2019-12-05 09:40:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sczygiel,

    Thursday, December 5, 2019, 4:00:06 AM, you wrote:

> [...]
    > I o ile nie mam watpliwosci ze dziala korzystajac z czujnikow
    > abs/esp czy jakichs tam jeszcze o tyle wszystkie zrodla podaja ze

    śp. Wojtek Borczyk zrobił kiedyś test 10 obrotów koła z ciśnieniem
    normalnym i obniżonym o 1 atm - różnica wyszła bodaj 1 cm. Co daje
    mniej niż 0.2% w typowym samochodzie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2019-12-05 10:08:13
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-12-05 09:40, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > śp. Wojtek Borczyk zrobił kiedyś test 10 obrotów koła z ciśnieniem
    > normalnym i obniżonym o 1 atm - różnica wyszła bodaj 1 cm. Co daje
    > mniej niż 0.2% w typowym samochodzie.

    Wojtek Borczyk zmarl? O masz :( nie bylo chyba tu info na grupie?
    Dopiero teraz w googlach widze date..

    --

    memento lorem ipsum

  • 5. Data: 2019-12-05 11:49:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello elmer,

    Thursday, December 5, 2019, 10:08:13 AM, you wrote:

    > Wojtek Borczyk zmarl?

    Niestety...

    > O masz :( nie bylo chyba tu info na grupie?

    Jakoś się tak głupio złożyło, że nawet ci, którym się zdawało, że są
    blisko, nie mieli żadnej informacji :(

    > Dopiero teraz w googlach widze date..

    27 lutego 2019 r. Ledwie 54 lata.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2019-12-05 13:32:49
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2019-12-05 o 04:00, s...@g...com pisze:
> [...]
    upuscili o dobre 5% promienia...

    > Wiec jak? Ktos temat badal albo mial z tym wynalazkiem do czynienia i moze nieco

    Widać na filmiku że już po jednym obrocie koła ma ok 1 cm różnicy.
    T.

  • 7. Data: 2019-12-05 15:42:54
    Od: s...@g...com

    On Wednesday, 4 December 2019 22:21:36 UTC-6, andal wrote:

    > Tarcie potoczyste
    >
    > http://www.if.pw.edu.pl/~anadam/WykLadyFO/FoWWW_05.h
    tml

    Tak, na moje oko to jest lepsze wytlumaczenie.

  • 8. Data: 2019-12-05 15:44:48
    Od: s...@g...com

    On Thursday, 5 December 2019 06:32:52 UTC-6, T. wrote:
> [...]
    opona zmienila obwod o duzo wiecej.

    upuscili o dobre 5% promienia...

    > Widać na filmiku że już po jednym obrocie koła ma ok 1 cm różnicy.

    Ale w punkcie startowym po zrobieniu dwu obrotow znowu jest jak bylo.
    To ze sie cos gdzies nie bedzie zgadzac to oczywiste, opona sie odksztalca ale obwod
    sie zmienia albo niewiele albo wcale, co zreszta Roman zauwazyl.