  • 11. Data: 2018-05-10 22:35:14
    Temat: Re: Poziom RMS audio, płyta CD a dynamika dźwięku
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2018-05-09 o 13:05, jedrek pisze:

    > Większość CD do 1988 brzmi faktycznie miło dla ucha, a później to już
    > 90% wydań dla ludu co słoń na ucho nastąpił.

    Zanim powstała możliwość w pełni cyfrowej obróbki sygnału i zanim
    realizatorzy zachłysnęli się kompresją, dodawaniem do wszystkiego
    pogłosu i jeszcze najczęściej chorusowaniem tegoż, miksowanie polegało
    najczęściej jedynie na ustawieniu poziomów składowych ścieżek oraz
    rozmieszczeniu ich w panoramie stereo.

    Tak nagrane utwory obecnie brzmią wedle szaleńców "winylowo" i "lepiej
    od płyty CD".

    Tylko różnica nie leży w nośniku, a w miksie nagrania.

    Albumy z lat 70. i początku 80. wydane na CD też brzmią winylowo, czyli
    normalnie.

    Ba, nawet przekompresowane tuzin razy nagrania na jutubie z lat 70. też
    brzmią w miarę winylowo!

    L.

  • 12. Data: 2018-05-10 23:34:02
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > To chyba jakis prosty blad programisty.

    Albo "khooyovi" kodek, gdzie sekwencja danych ze strumienia trochę nie taka
    i już miga panorama tak, ze wycina przynajmniej połowę treści. "Wuglądało"
    to mniej-więcej tak, jakby uderzenie basu bramkowało na chwilę jeden z
    kanałów, powodując jego zanik na ok. 0.1-0.2 sekundy.

    > O ile pamietam, to MP3 ma dane w blokach stalej dlugosci, wiec jakies
    > przeklamanie danych powinno byc tylko krotkie mgnienie slyszalne.

    Stawiam raczej na kodek właśnie, na danych pękał dekoder i podstawiał
    sieczkę. Tylko ten jeden utwór. Pewnie był to jakiś najprostszy algorytm,
    aby jedynie mieć orientację, czy się ściąga ten utwór, co trzeba. Czy stałe
    bloki... Muszę się przekopać przez algorytmy dla VBR/ABR (które jest odmianą
    VBR) i zobaczyć, jak wygląda ramkowanie, poczatek ramki łatwo znaleźć po
    nagłówku, a jego konstrukcja jest dobrze opisana. Co do dekodowania, to
    jeszcze sam muszę się wgryźć i może spróbuję sam jakiś dekoder napisać? Do
    tego chyba użyję QBASIC64, jeśli uda mi się to sprząc z jakąś biblioteką,
    wyprowadzającą dźwięk na głośniki (potrzebuję do pewnego programu, który
    chcę napisać, który od dawna za mną chodzi, koncept już mam), a ZTCW, takowa
    istnieje... to sobie może napiszę, dla zabawy, bo na szczególny rezultat nie
    liczę... Coś jak (mniejsza o stronę etyczną, łowienie ryb bez potrzeby
    zaspokojenia głodu pachnie mi znęcaniem się nad zwierzętami... no chyba, że
    jest to łowienie ryb aparatem fotograficznym, czy kamerą, filmującą ich
    życie) zrobienie własnej wędki przez 5-latka, który weźmie kawałek kijka, 5
    metrów żyłki, oraz haczyk ze spławikiem... może złowi jakąś rybkę? Inaczej
    pozostanie jedynie rendering rezultatu do pliku i jego odtworzenie. Może uda
    mi się porobić takich niby-wadliwych plików i zobaczyć, jak na nie reagują
    popularne kodeki? Z ciekawości :) Napisałbym też coś, co powycina zbędne
    obszary z pliku (po kilkadziesiąt, a nawet i kilkaset kB samych zer,
    zamulających tylko miejsce w pliku), albo np. ponaprawia uszkodzone ramki
    (zwykle słyszane jako "myk - myk", czy pofiukiwanie)...?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 13. Data: 2018-05-11 00:29:12
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Luke" <l...@l...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > pogłosu i jeszcze najczęściej chorusowaniem tegoż, miksowanie polegało
    > najczęściej jedynie na ustawieniu poziomów składowych ścieżek oraz

    Omega - Perłowowłosa dziewczyna...

    > Tak nagrane utwory obecnie brzmią wedle szaleńców "winylowo" i "lepiej
    > od płyty CD".

    Strasznie sztuczna jest taka panorama, aż razi. Sytuację ratuje wartość
    artystyczna i poprawne porozstawianei elementów w tej panoramie.

    > Tylko różnica nie leży w nośniku, a w miksie nagrania.

    Nie inaczej.

    > Albumy z lat 70. i początku 80. wydane na CD też brzmią winylowo, czyli
    > normalnie.

    Winylowo... branzel dla hipsterów... Winyla często w tym tyle, ile smaku w
    pieczonym raku.

    > Ba, nawet przekompresowane tuzin razy nagrania na jutubie z lat 70. też
    > brzmią w miarę winylowo!

    Plijz, "podwujnom ślepom psze..."
    My wcale nie wiemy, czy nagranie, ze sztuczną panoramą, w ogóle, pomiędzy
    taśmą-matką, a aktualnym odsłuchem, widziało choćby kawałek winyla...
    A... aha... no tak... taśma pewnie jest winylowa, zapomniałem :P A ja tu się
    wytrząsam nad kolejnym "wudu" (chyba raczej "wód(k)u")...
    Pewnie wspominałem, że w czasach, gdy zajmowałem się masowo P2P, oraz
    "rypaniem" nagrań z CD, spostrzegłem niepokojące mnie zjawisko - im
    chujowiej nagrany utwór, tym większe przeświadczenie, ze zgranie go 320 kbps
    insane, cudownie poprawi jakość. tymczasem poprawnie (podkreślam, POPRAWNIE)
    wykonane zgranie do MP3, co już nie jest takie błahe, zagra lepiej w dobrym
    96 kbps, zwłaszcza MP3pro, niż chuj^H^Hałowe 320... Ja przykładam się do
    zadania i przeważnie zgrywam w 128, czaaasem, z rzadka, 160, ale w
    najszczegółowszym, zarazem najwolniejszym trybie. Jak mam coś wypuścić w
    świat, to ma to grać, a nie srać. W wolniejszych bitrate zgrywam, jeśli
    utwór ma wąskie pasmo i dynamikę, ale też nie robię chujowizny. Choć do
    zgrywania poniżej 128 nie używam LAME.
    A winylowo, to brzmi płyta winylowa, jeśli nie pojebano jej masteringu, bądź
    innego, poprawnego technicznie przygotowania. The end, dot.

  • 14. Data: 2018-05-11 09:43:20
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-05-09 o 20:06, RadoslawF pisze:

    dla ludu co słoń na ucho nastąpił.

    > Nie nie może, i dlatego się podbija głośność i kompresje dynamiki.
    > Wtedy postrzegasz je lepiej, do czasu kiedy to puścisz na
    > normalnych kolumnach.

    Jeszcze pozostają do wyboru wydawnictwa audiofilskie: dobry dźwięk - słaby repertuar.

  • 15. Data: 2018-05-11 10:06:09
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2018-05-10 o 12:16, J.F. pisze:

    > O ile pamietem, to w MP3 odtwarzanie jest dobrze ustandaryzowane.
    > Wiec kazdy odtwarzacz powinien brzmiec tak samo, nawet ten za $10.
    > Chyba, ze ta kwota juz nie pozwala zrobic porzadnie :-)

    A każdy człowiek ma dwóch uszów.
    Więc wszyscy powinni słyszeć tak samo ze wszystkiego.

  • 16. Data: 2018-05-11 11:49:28
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Thu, 10 May 2018 22:35:14 +0200, Luke pisze:
> [...]
    > pogłosu i jeszcze najczęściej chorusowaniem tegoż, miksowanie polegało
    > najczęściej jedynie na ustawieniu poziomów składowych ścieżek oraz

    O jakich czasach piszesz? Bo miksowanie od dość dawna polegało *także*
    na modyfikacjach dynamiki, jak również dodawaniu efektów. Jak sądzisz,
    po co i od kiedy stały w studiach takie zabawki, jak Fairchild 660/670,
    czy Altec 436C?

    > Tylko różnica nie leży w nośniku, a w miksie nagrania.

    Oraz masteringu.

    > Albumy z lat 70. i początku 80. wydane na CD też brzmią winylowo, czyli
    > normalnie.

    No właśnie. A kompresja i efekty (w tym cyfrowe) używane były pełną
    gębą.

    Wszystko jest fajne, jak używane z umiarem. To ludzie w ramach
    idiotycznych loudness wars zapsuli nagrania.

    k.

  • 17. Data: 2018-05-11 11:52:44
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-11 o 09:43, robot pisze:

    > Jeszcze pozostają do wyboru wydawnictwa audiofilskie: dobry dźwięk -
    > słaby repertuar.

    A cena ?

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2018-05-11 11:56:39
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Fri, 11 May 2018 09:43:20 +0200, robot pisze:
    dla ludu co słoń na ucho nastąpił.
    > Jeszcze pozostają do wyboru wydawnictwa audiofilskie: dobry dźwięk - słaby
    repertuar.

    To już wolę te zepsute... Jednak też odnoszę wrażenie, że sytuacja się
    poprawia, przynajmniej poza tzw. ,,mainstreamem".

    k.

  • 19. Data: 2018-05-11 12:34:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "robot" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jeszcze pozostają do wyboru wydawnictwa audiofilskie: dobry dźwięk - słaby
    > repertuar.

    Świetnie ujęte, tak mi się skojarzyło z pociem kawy (tu: dla uproszczenia
    rozpuszczalnej), że zamiast sobie ładnie wszystko pomieszać, zależnie od
    preferowanego smaku (jeden lubi gorzko, inny posłodzone), dodać przypraw
    specjalnie do kawy, robi tak, ze wrzatek osobno, łyżeczka kawy osobno (swoją
    drogą, to świetny doraźny środek na lekki ból głowy, czy zębów, jak mamy
    dyskomfort, a do otwarcia najbliższego gabinetu jeszcze 2-3 godziny.
    Zażywamy łyżeczkę na sucho, to b. ważne, smoktamy robiąc jakby iryska i
    powoli ssamy, niczym nie popijając, aż zejdzie wszystko. tylko wtedy, ma to
    lekkie działanie przeciwbólowe, na jakieś 2-3 godziny.), mleczko/śmietanka
    osobno, przyprawa, itd, osobno... Mamy sterylne i nieskażone składniki w sam
    raz na VooDoo... ale IMHO, to chuj, nie kawa. Dopiero zmieszanie wszystkiego
    i wzajemne pozanieczyszczanie składników, wydobywa pełnię aromatu, smaku...
    I jeszcze ważne nastawienie - jaka kawa będzie lepiej smakować, czy średniej
    jakości kawa zrobiona przez Mamę, czy najwyższej jakości kawa, "popełniona"
    przez burkliwego baritę ze "starbaksa"? Mnie zawsze i wszędzie kawa od Mamy.

  • 20. Data: 2018-05-11 12:59:00
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2018-05-11 o 11:49, Krzysztof Gajdemski pisze:

> [...]
    > na modyfikacjach dynamiki, jak również dodawaniu efektów. Jak sądzisz,
    > po co i od kiedy stały w studiach takie zabawki, jak Fairchild 660/670,

    Te kompresory kompresowały z mocą 10% tego, co można dzisiaj. I raczej
    też używano ich w razie rzeczywistej potrzeby (np. zejście z dynamiką
    przy nagrywaniu orkiestry symfonicznej).

    Zresztą nie mówię, że w tamtych czasach nikt nie przekształcał niczym
    sygnału, od samego początku były w użyciu efekty gitarowe, w tym
    kompresory dynamiki, ale one miały na celu uzyskanie odpowiedniego
    brzmienia, a nie prasowanie nagrania.

    > No właśnie. A kompresja i efekty (w tym cyfrowe) używane były pełną
    > gębą.

    Kiedy? Podczas nagrywania w latach 80 były efekty cyfrowe? To może ja
    coś przespałem?

    A jeśli mówisz o reedycjach na płytach CD, to raczej nikt tego nie
    kaleczył kompresją. Tak się składa, że jeden z albumów z połowy lat 70.
    leży u mnie na półce w oryginalnej wersji winylowej i wznowienie na CD.
    Obie wersje nie mają różnic w dynamice.

    Wznawiane winyle z Biedronki też nie wykazują różnic w stosunku do
    wersji WAV lub MP3 pobranych z zawartego wewnątrz linku.

    > Wszystko jest fajne, jak używane z umiarem. To ludzie w ramach
    > idiotycznych loudness wars zapsuli nagrania.

    Tu się zgadzam, a piszę głównie o tym, że brak loudnessu jest przez
    większość szalenców postrzegany jako "winylowość", czyli oni to
    brzmienie kojarzą z winylem, a nie z rodzajem miksu i masteringu.

    L.