  • 11. Data: 2018-11-02 15:59:08
    Temat: Re: Prędkość maksymalna samochodów elektrycznych - skad różnica ws do spalinowych?
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    > Energii ma tyle samo, a druty ciensze - czyli same zalety.
    > Tylko falownik trzeba na wyzsze napiecie ... i tranzystory nie wyrabiaja
    > :-)

    To nie do końca tak.
    Jak dasz cieńsze druty, to nie uzyskasz większego momentu, a taki
    potrzebujesz aby nie spadły osiągi związane z przyspieszeniem, jeżeli
    dałeś przekładnię o mniejszym przełożeniu. Jeżeli nie dałeś przekładni,
    to musiałeś wpłynąć na parametry silnika (słabsze magnesy, mniej
    zwoi...zwojów...hmm...), aby mógł się kręcić szybciej, a to oznacza że
    potrzebujesz większe prądy i wracasz do początku.
    Masz rację, energie teoretycznie te same, ale ekonomia wykonania i
    eksploatacji na pewno już nie :)

    > W USA moze dochodzic sprawa przetwornicy do ładowania, skoro w gniazdku
    > 110V
    > (ale 220 tez maja czesto).
    > No i kwestia bezpieczenstwa ogolnego - jak bedzie wypadek, to lepiej,
    > zeby pod maska nie bylo 1000V ...

    Na pewno to co tam jest (nie wiem, ktoś wie ile?) już jest
    niebezpieczne, więc powód że nie 1kV jest raczej taki, że 1kV potrafi
    być mega upierdliwy w izolowaniu, jak jest wilgotno, a rozmawiamy nie
    tylko o bateriach. :)

    > Jeszcze Tesla miala silniki indukcyjne - tam to jeszcze inaczej wyglada.
    > Ale juz od nich odeszli ...

    No tak, ale to niewiele zmienia. Utrata momentu powyżej pewnej prędkości
    podobna (mniej stroma ale i tak nie do przyjęcia).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 12. Data: 2018-11-02 18:42:14
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Skąd taka różnica w Vmax dla samochodów z identycznym oporem powietrza? Przecież
    załadowany spalinowy Golf tez pojedzie na poziomym odcinku ok 210 km/h.

    1. to ze silnik ma ileś tam koni, oznacza że to jest jego moc
    maksymalna. jadąc przez miasto, wykorzystujesz tylko parę, paręnaście
    koni. na szczęście i elektryk i (przybliżeniu) spalinowy zużyje paliwa
    /energii tylko tyle ile Ty potrzebujesz koni. więc przy 210 spalasz
    12litrów/100km, albo cały zapas energii akumulatorów w 25 minut. No
    sory, elektryki mają sens w mieście, gdzie jeździ się wolno. jeździ się
    na krótkich odcinkach, wiec akumulatory mogłyby być mniejsze auta
    tańsze. a nie sory. klienci chcą kabrioletów z relingami, elektryków z
    dużym zasiegiem (potrzebnym 2 razy w roku)
    2. obawiam się że owe silniki, przetworniki akumulatory, mają nie 100%
    sprawność i pewne ograniczenia eneretyczne. o tym się nie wspomina, no
    bo jak by to wyglądało w folderach reklamowych. diesle - wiadmomo 30-40%
    paliwa zamieniają na energię mechaniczną. A elektryki ? nikt nie śmie
    pytać. wiadomo ze silnik elektryczny ma duuużo większą sprawność. ale
    jak dużo w konkretnym aucie? No i ta nieidealna sprawność, miedź która
    jednak ma jakiś opór i reakcje chemiczne które też musza przebiegać w
    jakimś czasie, powodują że 100KW to elektryczny golf ma, ale przez
    chwilę. to oczywiście domysły poparte zdrowym rozdądkiem i wiedzą z
    technikum elektrycznego, nie z użytkowania takiego samochodu, ale
    zdziwiłbym się niezmiernie, gdyby wszystkie komponenty 100kw instalacji
    elektrycznej, były liczone na nieograniczony czas pracy.

    ToMasz

  • 13. Data: 2018-11-02 22:41:22
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Dodaj do tego jeszcze jedno.
    Duży samochód, SUV, jadący w okolicach 160-180km/h ma straty własne na
    poziomie ~60KM bez uwzględnienia oporów powietrza. To bardzo dużo.
    Co jeszcze bardziej ciekawe, straty te rosną idealnie proporcjonalnie z
    prędkością, a więc można przyjąć, że moment hamujący w "napędzie" jest
    wielkością stałą.
    Oczywiście elektryk będzie miał znacznie mniejsze opory, ale nie pomijalne.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2018-11-03 00:50:32
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 2 Nov 2018 09:23:02 +0100, J.F. napisał(a):

    > Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    y/news-volkswagen-e-golf-przyszlosc-w-klasycznym-wyd
    aniu,nId,2637934?parametr=zobacz_takze#comments4-1

    > Moze celowo ograniczaja, zeby klient nie narzekal ze zasieg jest
    > nieprawdziwy.
    >
    > Bateria 35kWh starczylaby na 20 minut jazdy ... czyli jakies 70km :-)
    >

    > Ewentualnie ... bateria nie wydala z taka mocą trwale.

    I bateria nie lubi szybkiego rozładowywania i ogólnie problemy z
    chłodzeniem.

    Lokomotywa ma "moc godzinną" (ale tam wszystko wielkie, ciężkie i z dużą
    bezwładnością cieplną). W samochodzie pewnie też jest taki parametr, tylko
    pewnie jest to "moc pięciominutowa" i jest sporo mniejsza niż te 136KM.

  • 15. Data: 2018-11-03 01:41:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    60KM to jakies 15 litrow paliwa na godzine. Przy predkosci jaka podales to ok 10
    litrow na setke. A ludzie pisza ze im przy 160/h samochody pala 12 litrow. To kto sie
    mija z prawda Ty czy oni?

  • 16. Data: 2018-11-03 07:23:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.11.2018 o 00:50, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > pewnie jest to "moc pięciominutowa" i jest sporo mniejsza niż te 136KM.

    Raczej większa, albo równa te 136KM. "pieciominutowa" będzie większa od
    ciągłęj. Jest jeszcze opcja że podają "pieciomunutową" w katalogu a
    ciągłą ma 80kM;)

    Shrek

  • 17. Data: 2018-11-03 10:09:46
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 3 Nov 2018 07:23:21 +0100, Shrek napisał(a):

    > Raczej większa, albo równa te 136KM. "pieciominutowa" będzie większa od
    > ciągłęj. Jest jeszcze opcja że podają "pieciomunutową" w katalogu a
    > ciągłą ma 80kM;)

    Tzn. mając na myśli pięciominutową miałem na myśli że pięć minut dla układu
    chłodzenia samochodu to długo.
    Czyli że pięciominutowa to w zasadzie już moc ciągła.
    Możliwe są krótsze zrywy wyższej mocy, ale uśredniające się w ciągu pięciu
    minut maksymalnie do takiej odpowiadającej jeździe z Vmax - powiedzmy pod
    Górę Św. Anny.

  • 18. Data: 2018-11-03 11:01:15
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 03.11.2018 o 10:09, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > minut maksymalnie do takiej odpowiadającej jeździe z Vmax - powiedzmy pod

    W sumie cholera wie co oni podają - jak dla mnie jestem praie pewnym, że
    maksymalną jaką można uzyskać. Pytanie jak długo można ją utrzymać i czy
    to nie powiedzmy 1 minuta - w sumie do wyprzedzania wystarczy;)

    Mocy godzinnej, nie mówiąc już o ciągłej podać się nie da, bo po
    godzinie pałowania silnika moc wynosi zero, ze względu na pustke w accu;)

    Shrek

  • 19. Data: 2018-11-03 11:29:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Nov 2018 18:42:14 +0100, ToMasz napisał(a):
> [...]
    > koni. na szczęście i elektryk i (przybliżeniu) spalinowy zużyje paliwa
    > /energii tylko tyle ile Ty potrzebujesz koni.

    Mnie tam po miescie spalanie rosnie.
    Bo jak ruszam, to wciskam pedal gleboko.

    Elektryk o tyle lepszy, ze stojac na swiatlach energii nie zuzywa, a
    hamujac moze troche odzyskac.

    > 2. obawiam się że owe silniki, przetworniki akumulatory, mają nie 100%
    > sprawność i pewne ograniczenia eneretyczne.

    Zapewne. I te 136kW to tylko przez chwile.

    J.

  • 20. Data: 2018-11-03 12:13:35
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Zenek Kapelinder pisze:
    > 60KM to jakies 15 litrow paliwa na godzine. Przy predkosci jaka podales to ok 10
    litrow na setke. A ludzie pisza ze im przy 160/h samochody pala 12 litrow. To kto sie
    mija z prawda Ty czy oni?

    Nie mam pojęcia kto.
    Nie wiem ile mój pali przy 160, bo nie da się tak w PL poruszać, w
    dodatku zmiany pochyłości drogi mocno wpływają na wynik. Coś jednak musi
    być na rzeczy, bo nie rozmawiamy o oporach powietrza.
    Te 60KM jest zdjęte z wykresu przy hamowaniu mojego samochodu. Hamownia
    rozpędza, a następnie opory toczenia (wszelakie) hamują rozpędzoną
    hamownię i na tej podstawie obliczana jest moc tracona. U nas mówi się o
    mocy na silniku, w US na kołach, taka procedura hamowania pozwala na
    zmierzenie obu wartości.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. jak staram się jechać szybko, czyli przeważnie mam 160, ale czasami
    120, to spalanie wychodzi na poziomie 10. Kompletnie nie zgadza się to z
    Twoimi obliczeniami, tylko dlaczego?