  • 51. Data: 2023-11-02 20:31:27
    Temat: Re: Print serwer problemy
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 2 lis 2023 o 12:52, Adam pisze:

    > Nie pomyliłeś się?

    Nie jestem nieomylny, ale akurat APek łączony z Dunajem ma
    adres 6.6.1.1 -- o czym wielokrotnie już pisałem. Kolejny
    ma 6.6.6.1 ( jest to Tenda z 5Ghz za chyba 75 pln) itd...

    Co gorsza -- porty też są ,,zabronione''. ;)
    http://6.6.1.1:12346
    http://6.6.2.1:12122
    http://6.6.3.1:12123
    Powyższe po prostu przed chwilą skopiowałem z adresu przeglądarki,
    siedząc na Pogodnej. :)
    (6.6.1.1 i 6.6.2.1 są na Krętej; 6.6.3.1 jest na Pogodnej)

    > Nie miało być: 10.6.6.6?

    Nie.

    Kiedyś była kolejność -- teraz jest trochę inaczej, bo żal
    mi dobrego APka na sieć Dunaja...

    Każdy APek tworzy kolejną podsieć -- bo tak jest najłatwiej,
    choć kusi coś innego...

    > Przecież 6.x to adres publiczny.

    Owszem. ;)

    > A który to model ma zafiksowany adres?

    Tenda W311R+
    Current system version: V5.07.15_en_02; Publishing date: Sep 14 2011

    Rajfi dał wisienki -- kupiłem tę Tendę (bo kultowa 340 TPLinka już
    wówczas trochę ;) niedomagała) i tuner DVBT na USB. Zamierzałem
    nawet wciągnąć skrętkę w podłogę, ale zrezygnowałem. :) Ww. Tenda
    od lat sprawuje się dobrze.

    Mam dwie 340 TP-linka -- obie już raczej ;) tylko jako
    quasi-zarządzalne switche.

    Przy okazji do 340 podpiąłem TV -- choć taki sobie z tego zysk.
    (TV nie ma WiFi; kiedyś stał przy nim APC TP-linka)

    > U klientów stoją różne Tendy ustawione także na 172.x.x.x

    Na Krętej mam inną Tendę.

    > Czy wiesz, do czego służy maska?

    Owszem -- wytłumaczono mi to dosłownie kilkoma słowami ze 30 lat temu.

    > U siebie w domu możesz używać /28

    Takiego zapisu nie stosowałem -- i już jestem za stary na jego
    stosowanie.

    > jak masz kilka urządzeń, jak i /8 jeśli
    > masz tych urządzeń znacznie znacznie więcej.
    > Standardowo używa się /24

    W Tendze na Pogodnej nie mogę ustawić dowolnej maski.
    Na szczęście w domu jest mi to niezbyt ;) mocno potrzebne.

    -=-

    Aby było jasne -- nie mam konfiguracyjnych problemów.
    Jedynie podczas niesprzyjających warunków (choćby długotrwałego
    deszczu) mam problem łączności balko_starych, ;) już zdychających
    hybryd TP-linka...

    Kiedyś dawały 2MB/s -- teraz przy dobrych ,,wiatrach'' dają 2Mb/s.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 52. Data: 2023-11-03 13:07:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 2 lis 2023 o 20:31, Eneuel Leszek Ciszewski aposterriori:

    > Tenda W311R+
    > Current system version: V5.07.15_en_02; Publishing date: Sep 14 2011

    Nie jest zafiksowany do końca, ale z taką maską (255.255.255.0)
    nie można dać takiego adresu, jaki chcę. Można z maską 255.0.0.0
    dać 10.x i można dać z tą maską to, co chcę, ale pamiętam jakiś
    problem przed laty (miałem wówczas WXP) z taką maską -- który
    zniechęcił mnie do pójścia tą drogą.

    Teraz pobieżnie sprawdziłem i niby można, ale nie mam ochoty na głębokie
    eksperymenty, bo prowadzą do zawieszania APków, które może doprowadzić
    do resetu ustawień -- ani bakapu tych ustawień nie mam, ani nie mam jak
    dostać się do zresetowanego APka. (trzeba by ethernetem)

    Takie adresy (jakie mam) mi odpowiadają. Stukam w przeglądarkę
    6 (ew. 6.6) i mam od razu w propozycjach przeglądarki spis tych
    APków. Nie mam jednego z nich, ale do tego rzadko zaglądam. Do
    Tendy z 5GHz zaglądam z uwagi na drukarkę, balkonowe hybrydy
    wymagają częstych :) restartów i prób z różnymi ustawkami
    zwiększającymi czas życia pomiędzy restartami i transfery,
    a i APek łączący się z Dunajem czasami trzeba sprawdzić...
    (Dunaj śpi czy u mnie jest problem)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 53. Data: 2023-11-03 15:08:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Nov 2023 13:07:54 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > dać 10.x i można dać z tą maską to, co chcę, ale pamiętam jakiś
    > problem przed laty (miałem wówczas WXP) z taką maską -- który

    Ale co to ma do rzeczy?
    Maska definiuje tylko ilość oadresów do wykorzystania, a nie pulę adresową.
    Adresację 10.x możesz położyć zarówno w dawnej klasie A jak i w C albo
    maskę dać dowolnie inaczej.

> [...]
    > zwiększającymi czas życia pomiędzy restartami i transfery,
    > a i APek łączący się z Dunajem czasami trzeba sprawdzić...

    Nie wiem, o jakim Dunaju piszesz, ale dziwią mnie restarty.
    Jak ja mam gdzieś zrobić restart po kilku miesiącach uptime, to twierdzę,
    że restarty są "co chwilę". A mam urządzenia, które mają uptime po kilka
    lat.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 54. Data: 2023-11-04 03:16:53
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 3 lis 2023 o 15:08, Adam pisze:

    > Ale co to ma do rzeczy?
    > Maska definiuje tylko ilość oadresów do wykorzystania, a nie pulę
    adresową.

    Maska definiuje liczbę bitów identyfikatora sieci? (przykrywa bity
    sieci?) Mnie to człowiek wytłumaczył przed laty trzema słowami. Od
    tamtej pory (~30 lat) rzadki miałem z tej nauki zysk, ale jednak. :)

    > Adresację 10.x możesz położyć zarówno w dawnej klasie A jak i w C albo
    > maskę dać dowolnie inaczej.

    Podałem model i soft APka.

    > Nie wiem, o jakim Dunaju piszesz, ale dziwią mnie restarty.

    ~Przed dobą -- trzy restarty APka, bo były trzy zawieszenia
    wywołana właśnie zmianą maski i adresu tworzonej sieci. Nie
    znam powodu, ale trzy razy zawiesił się. Za każdym razem to
    samo przeżywałem -- co wówczas, gdy konieczny będzie reset?
    Nie mam ani bakapu ustawień, ani nawet czym podpiąć się po
    resecie. Co wówczas, gdy zawieszę balkonową hybrydę -- zimno,
    niewygodnie...

    Bakapy konfiguracji mogę zrobić, mogę zabrać lapka do podłączenia
    via ethernet po ewentualnym resecie itd. -- ale to trochę czasu
    zabiera a zysk z tego żaden...

    > Jak ja mam gdzieś zrobić restart po kilku miesiącach uptime, to twierdzę,
    > że restarty są "co chwilę". A mam urządzenia, które mają uptime po kilka
    > lat.

    Tenda na Pogodnej jest bezobsługowa. (ma ~10 lat)

    Do Tendy na Krętej zaglądam często -- zwykle uruchamiam bądź
    wyłączam 2.4GHz w związku z drukowaniem. Teraz na stałe podpiąłem
    ojca telefon (6.6.6.8/24 -- może jednak nie jestem za stary) ale
    poza tym raczej rzadko tam zaglądam.

    Balkonowe hybrydy... Te trzeba restartować kilka razy na dobę; raz
    za razem coś przestawię, by szło szybciej bądź stabilniej... Poza
    zwyczajnymi ustawkami tam jest kilka ciekawostek typu odległość
    pomiędzy APkami czy indoor. Właśnie teraz najlepsze efekty są na
    Indoor. (ale różnie bywa) Apki jakby pracują wewnątrz -- nie na
    balkonach. Droga przez mękę, ale nie mam pomysłu -- najlepsza
    byłaby hybryda taka jak ta:

    https://www.dmtrade.pl/p24288,router-lte-cudy-lt500-
    od.html?gclid=Cj0KCQjwtJKqBhCaARIsAN_yS_lM_EaPO1M8Fh
    ZopDydm5xy6ABLGFmZCih8kfStggyZlr-X-JxxlngaAsbyEALw_w
    cB

    4G LTE WiFi 300Mbps SIM WAN N300 IP65 POE Cudy LT400-Outdoor

    Właśnie Dunaj (ISP) ma problem... Zwykle nocą łączy morsem. ;)
    (kilkadziesiąt sekund jest łączność, później nie ma przez kilka
    czy kilkanaście sekund i tak przez parę godzin...)

    To niewiele kosztuje, ale jest słabe. Trzeba szybszego LTE i szybszego
    WiFi, i szybszego ethernetu. Dunaj jest słabym ISP. Twierdzi, że jest
    OK, że wina leży po stronie starego systemu (ojciec miał wówczas WXP)
    i że u niego/Dunaj jest OK! Problem w tym, że ojca komputer można było
    odczepić mechanicznie (jest na ethernecie) bez rezygnacji z problemu...
    Teraz ojciec ma Q4OS i nie ma problemów. ;) Czyli ojciec może uważać,
    że jednak Dunaj miał rację. ;)

    W istocie łączność jest raz za razem tracona nadal. Tenda z 5GHz
    nie tolerowała takich skoków, dlatego dałem po drodze TPlinka.
    Rzecz jasna cudów nie osiągam, ale TPlinka mi nie żal -- przy
    okazji podczepiłem TV pod ów ,,bezpiecznik''...

    Dunaj dał rozpadającą się złączkę RJ45 -- klejoną przeźroczystą taśmą...

    -=-

    Kiedyś i u mnie wszystko pracowało miesiącami bez restartów, ale teraz
    balkonowe hybrydy (zwłaszcza pod obciążeniem) szybko zawieszają się
    a deszcz bardzo szybko je gasi... W piękną pogodę, gdy brak liści na
    drzewach -- nieźle, ale deszcz, śnieg, liście, ściąganie gigabajtów...
    Zapytałem kiedyś na grupie o możliwe przyczyny...

    Długotrwałe ściąganie gigabajtów == proszenie o zwiechę. :)

    -=-

    Nie wiem, dlaczego APek zawiesza się w efekcie zmiany maski i adresu.
    Wczoraj zawiesił się z tego powody 3 razy -- choć stabilnie pracuje
    wiele lat. Sam z siebie zawiesza się rzadko, ale ze 4 lata temu
    zawiesił się akurat tak, że sporo (filmy z padającego Asusa Maxa)
    straciłem, bo restart trwał zbyt długo... Filmy wartości nie miały...

    -=-

    Nie wiem, dlaczego APek nie zezwala na ustawienie 6.x.x.x/24 -- podałem
    model i soft. Pozwala na 6.x.x.x/8 -- ale tu też słodko nie jest. Nadto
    takie cosie (osiem bitów na sieć) nie podoba się mi. Nie dlatego, że za
    mało na sieć, ale z innego powodu. 6.x.x.x z maską inną niż 250.0.0.0
    najwyraźniej nie jest możliwe w tym sofcie. Tylko ten jeden APek taki
    mam. (razem mam: 2 APki TPlinka; 1 APCek TPlinka; 2 balkonowe APCki
    TPlinka; 2 APCki Tendy -- tylko jedna Tenda taka jest)

    Teraz mam tam maskę 255.0.0.0 -- pamiętam, że przed laty miałem z tym
    jakiś problem, dlatego zostało 192.6.4.1/24 czyli 255.255.255.0.

    -=-

    Zdziwiłeś się zafiksowaniem, więc uczciwie dodałem, że z inną maską
    można dać coś innego niż 192 na początku. Ale ta inna maska tak
    sobie mi odpowiada z różnych powodów a przed laty w ogóle nie
    mogła być brama pod uwagę...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel$gmail.com '.O_'

  • 55. Data: 2023-11-04 03:24:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 lis 2023 o 03:16, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > mało na sieć, ale z innego powodu. 6.x.x.x z maską inną niż 250.0.0.0

    255.0.0.0 rzecz jasna

  • 56. Data: 2023-11-05 08:53:35
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 4 lis 2023 o 03:16, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    Niby piję mleko, ale zsiadłe... ;)

    > Tenda na Pogodnej jest bezobsługowa. (ma ~10 lat)
    + Tenda na Krętej jest bezobsługowa. (ma ~10 lat)
    Ostatni (najdalej od ISP) mój APek.
    To ten, w którym przejdzie jedynie 192.x/24 -- może
    nie jestem zbyt stary? ;)

    > Do Tendy na Krętej zaglądam często -- zwykle uruchamiam bądź
    > Do Tendy na Pogodnej zaglądam często -- zwykle uruchamiam bądź
    To ten z 5GHz oraz z 2.4GHz i podczepioną drukarką.

    ISP-TPlink-Tenda-hybryda~~hybryda-Tenda
    Pogodna Kręta

    https://youtu.be/D46wbZAGoJg?t=2542

> [...]

    >   4G LTE WiFi 300Mbps SIM WAN N300 IP65 POE Cudy LT400-Outdoor

    > To niewiele kosztuje, ale jest słabe. Trzeba szybszego LTE i szybszego

    Chciałbym coś taniego i niezawodnego:
    LTE 600M/b
    WiFi 2.4GHz+5GHz (wówczas najpierw podmieniłbym tylko jedną hybrydę)
    Ethernet 1Gb/s

    > Dunaj dał rozpadającą się złączkę RJ45 -- klejoną przeźroczystą taśmą...

    Jedna z końcówek nie trzymała się złączki -- była więc jakoś poddrutowana...

    > Zapytałem kiedyś na grupie o możliwe przyczyny...

    Zasilacze (230V/12V) zapewne mogłyby być lepsze -- ale zapewne
    nie tylko w zasilaczach tkwi problem.

  • 57. Data: 2023-11-05 12:41:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 4 Nov 2023 03:24:18 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > 255.0.0.0 rzecz jasna

    Maskę liczysz do pierwszebo bitu, więc albo 248.0.0.0 (i ponad 134 miliony
    adresów) albo 255.0.0.0 i prawie 17 milionów adresów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 59. Data: 2023-11-06 20:46:10
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 lis 2023 o 12:41, Adam pisze:

    > Maskę liczysz do pierwszebo bitu, więc albo 248.0.0.0 (i ponad 134 miliony
    > adresów) albo 255.0.0.0 i prawie 17 milionów adresów.

    Dlaczego albo-albo? Nie mogę dać innej?
    Liczbę urządzeń łatwo poznać:
    2 podnosimy do liczby zerowych bitów maski i odejmujemy 2.
    Ale i co z tego? -- co nam ta liczba da w domowej podsieci,
    liczącej zazwyczaj kilka do kilkunastu urządzeń?

    Co to znaczy -- ,,liczysz do pierwszego bitu''?

    -=-

    Ze 30 (może 28?) lat minęło, ale było to jakoś tak:

    T: On chce maski kończącej się trzema zerami, bo ponoć tylko na taką
    zezwala soft jego routera. Jak mam dać mu tak luźną/szeroką maskę?
    To absurd -- szybko by adresów zabrakło, gdyby tak hojnie rozdawać...
    E: Nie znam zadania maski.
    T: Zasłania identyfikator podsieci.
    Pojąłem, że zasłania jak malarska taśma, ale dopytałem:
    E: Czyli te końcowe ,,trzy zera'' na adresy dwóch :) jego komputerów?...
    T: Tak. A cała reszta ;) na identyfikację podsieci...

    -=-

    Nie wiem, dlaczego obaj nie wówczas wpadliśmy (dobrze znając
    żądającego ,,trzech zer na końcu'') że nie chodziło o maskę
    typu:
    255.0.0.0
    lecz o maskę typu:
    255.255.255.000
    która przecież kończy się ,,trzema zerami''... ;)

    Ponoć żądający apokaliptycznie malował ,,trzy zera na końcu'',
    ale zwykle wyolbrzymiał problemy, dlatego mogliśmy pokusić się
    o poprawną interpretację owych ,,trzech końcowych zer''. (raczej
    mój rozmówca (Tłumaczący) mógł -- ja właśnie podczas tej rozmowy
    po raz pierwszy w życiu dowiedziałem się o roli maski)

    -=-

    Tak oto nieporozumienie wyjaśniło mi rolę maski.

    Inna sprawa, że zapewne wcześniej czy później bym zapytał skąd
    mam wiedzieć, gdzie kończy się identyfikator podsieci a zaczyna
    identyfikator urządzenia w danej sieci -- przyzwyczajony byłem
    do dzielenia bajta na części i wiedziałem, że czasami urządzeń
    w podsieci jest więcej niż 255...

    Dziś (czytając długie wyjaśnienia netowe) bym raczej nie zrozumiał
    roli maski.

    -=-
    Wracając do Tendy -- pamiętam, że poza 192.x.x.x mogłem wstawić
    coś innego z maską 255.0.0.0 -- ale to dało złe rezultaty, dlatego
    zrezygnowałem. Nie mam ochoty na (być może czasochłonną) rewolucję,
    więc raczej nie sprawdzę tego ponownie... Ewentualna utrata łączności
    z APkami mogłaby skutkować potrzebą resetu APka i podczepienia laptopa
    ethernetem w celu dogadania się z APkiem a nie mam na to ochoty z uwagi
    brak lapka -- ten, z którego teraz korzystam nie nadaje się a netbook
    jest zbyt ślamazarny... Właśnie przed chwilą Tenda zbiesiła się -- ale
    wystarczył restart... Po którymś eksperymencie ;) może nie wstać
    zupełnie...

    -=-

    Próba ustawienia 6.6.4.1 z maską 255.255.255.0 daje komunikat:

    Subnet Mask invalid,subnet division not supported!

    Chyba cokolwiek poza 192 domaga się maski 255.0.0.0

    Niby znacznie łatwiej policzyć bity, ale jakoś przyzwyczaiłem
    się do masek typu 255.255.255.0 które przeliczam na łamańce.
    Może dlatego tak jest, że zwykle miałem do czynienia z pełnymi
    255, nie zaś z 192 itp...

    -=-

    Zarówno 248 w masce jak i 240 dają ten sam efekt:
    Subnet Mask invalid,network aggregation not supported!
    192, 128, 224, 254 itd. -- dają ten sam efekt z adresem
    zaczynającym się inaczej niż 192...

    Wszystkie poniższe dają ten sam efekt.
    128.0.0.0
    192.0.0.0
    224.0.0.0
    240.0.0.0
    248.0.0.0
    254.0.0.0

    Najwyraźniej (wszystkich rzecz jasna nie wypróbowałem) wszystkie
    poza 255.0.0.0 domagają się adresu zaczynającego się od 192...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 58. Data: 2023-11-06 20:46:10
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

  • 60. Data: 2023-11-07 06:08:43
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 25 paź 2023 o 03:15, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Moje WiFi nie sięga tak daleko. ;)

    Co nie znaczy, że z Krętej nie widzę drukarki na Pogodnej -- czyli
    oddalonej o ~400 metrów. Niestety -- choć widzę, nie mogę zlecić
    drukowania, bo w podajniku nie ma papieru, gdyż ta drukarka nie
    ma dolnego podajnika a górny jest zazwyczaj pusty...

    Widzę, mogę zlecić drukowanie, mogę zmienić ustawienia drukarki itd...

    > BTW -- me balkonowe TPlinki nawet
    > wewnątrz siebie (pomiędzy portami tej samej hybrydy) nie dają sobie
    > rady... Ostatnie podrygi zdychającej ostrygi...

    Ciekawe, czy te hybrydy pzeniosłyby całe wydruki... ;)
    (czy nie zawiesiłaby się któraś z hybryd bądź obie naraz)

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'