  • 131. Data: 2013-01-28 09:07:10
    Temat: Re: Problemy z SSD
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-01-26, o godz. 23:08:19
    "qwerty" <q...@p...fm> napisał(a):

    > Ci co kupili i im nie padł to będą zachwycać SSD, bo nie potrafią
    > przyznać się do błędu.

    No ja kupiłem. Nie padł mi. Nie zachwycam się - jestem zadowolony że w
    moim zastosowaniu w jednym komputerze dość radykalnie skrócił mi czas
    części operacji. Nie uważam tego zakupu za błąd. Czyli co? nie potrafię
    przyznać się do błędu? Tylko wytłumacz mi jeszcze na czym ten błąd
    polegał bo ja go nie dostrzegam.

    Zdrówko

  • 132. Data: 2013-01-28 09:09:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.01.2013 09:07, Maciek Babcia Dobosz pisze:

    > No ja kupiłem. Nie padł mi. Nie zachwycam się - jestem zadowolony że w
    > moim zastosowaniu w jednym komputerze dość radykalnie skrócił mi czas
    > części operacji. Nie uważam tego zakupu za błąd. Czyli co? nie potrafię

    Tak z ciekawości: ile już działa, jaki i co na nim masz?

    Też się zastanawiam do serwera, żeby w razie restartu szybciej wstawał,
    ale musiałby tak ze dwa lata pochodzić jako źródło systemu (swap, log i
    tmp oczywiście gdzie indziej).

  • 133. Data: 2013-01-28 12:37:34
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-01-28, o godz. 09:09:38
    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    > Tak z ciekawości: ile już działa, jaki i co na nim masz?

    Obecny (Samsung 830) ~4 miesiące. Poprzedni (Intel 320) w poprzednim
    laptopie jakieś półtora roku. Mam na nim 4 systemy: Ubuntu 12.04,
    Win2k, WinXP i Win7. Głównie pracuje na Ubuntu. Już kiedyś pisałem że
    zdarzają się dni po kilkanaście restartów i zmiany systemu. Niestety
    wiele urządzeń ma GUI działające tylko z konkretna wersją IE - np.
    wiele rejestratorów wideo czy np. switche Linksys (by Cisco chyba
    jeszcze). Wirtualizacja nie za bardzo pomaga - pojawiają się problemy
    głównie z obsługa interfejsów sieciowych. Na dysku SSD mam systemy i
    narzędzia. Dane "wrażliwe" siedzą na drugim dysku HDD w miejscu napędu
    DVD.

    > Też się zastanawiam do serwera, żeby w razie restartu szybciej
    > wstawał, ale musiałby tak ze dwa lata pochodzić jako źródło systemu
    > (swap, log i tmp oczywiście gdzie indziej).

    IMHO do serwera akurat nie ma sensu - zwłaszcza jako systemowy. U mnie w
    serwerze domowym siedzi jako systemowy dysk moduł DOM (Disk On Module)
    o pojemności 4GB produkcji Transcenda na złączu IDE. Na dane mam
    klasyczne dyski SSD. Takie moduły pracują u mnie np. w różnego rodzaju
    urządzeniach opartych na starych PC-tach po 5-6 lat. Parę kompów
    robiących za HotSpot-y za pomocą Mikrotika mam tak postawione.

    Zdrówko

  • 134. Data: 2013-01-28 12:51:27
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-01-28 09:09, Andrzej Lawa wrote:
    [.....]
> [...]
    >
    > Też się zastanawiam do serwera, żeby w razie restartu szybciej wstawał,
    > ale musiałby tak ze dwa lata pochodzić jako źródło systemu (swap, log i
    ??? A dlaczego miałby w takiej konfiguracji nie popracować przez 2 lata?
    Odczyty również zużywają pamięci NAND Flash? :-D Mój Vertex 2 60GB
    którego mam od 27 miesięcy wg. SMART przepracował 18121 godzin, zapisał
    2,94TB, odczytał 11,81TB i nic nie wskazuje na to, aby miał wkrótce
    paść. Używam go w zwykłym PC i jest przeznaczony tylko i wyłącznie pod
    dane PostgreSQL-a.

  • 135. Data: 2013-01-28 14:00:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 28.01.2013 12:51, JDX pisze:
    > On 2013-01-28 09:09, Andrzej Lawa wrote:
    > [.....]

    > ??? A dlaczego miałby w takiej konfiguracji nie popracować przez 2 lata?
    > Odczyty również zużywają pamięci NAND Flash? :-D Mój Vertex 2 60GB

    Odczyty nie, ale konfiguracja czasem się zmienia.

    Wiem, że teoretycznie przy takich "tylko" zmianach powinien być
    "wieczny", ale interesuje mnie praktyka :)

  • 136. Data: 2013-01-28 14:15:24
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Mon, 28 Jan 2013 14:00:14 +0100
    doszła do mnie wiadomość <5106765e$1@news.home.net.pl>
    od Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> :

    >Odczyty nie, ale konfiguracja czasem się zmienia.
    >
    >Wiem, że teoretycznie przy takich "tylko" zmianach powinien być
    >"wieczny", ale interesuje mnie praktyka :)

    Co do odczytów, to sprawa nie jest tak oczywista(read disturb):
    http://trs-new.jpl.nasa.gov/dspace/bitstream/2014/40
    761/1/08-07.pdf
    http://www.lostcircuits.com/mambo//index.php?option=
    com_content&task=view&id=88&Itemid=1&limit=1&limitst
    art=3
    --
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
    ge&v=NF-R-McfN1Q#t=80s

  • 137. Data: 2013-01-28 14:53:22
    Od: Miroslaw Kwasniak <m...@i...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    JDX <j...@o...pl> wrote:
> [...]
    > 2,94TB, odczytał 11,81TB i nic nie wskazuje na to, aby miał wkrótce
    > paść. Używam go w zwykłym PC i jest przeznaczony tylko i wyłącznie pod

    NAND Flash Not Always a Hard Drive Replacement
    NAND Flashs susceptibilities differ from those of hard drives.

    One significant difference is that NAND Flash is *susceptible to wear* caused
    by *repeated reads to the same physical area* of the memory array.

  • 138. Data: 2013-01-28 16:44:53
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-01-28 14:53, Miroslaw Kwasniak wrote:
    [.....]
    > One significant difference is that NAND Flash is *susceptible to wear* caused
    > by *repeated reads to the same physical area* of the memory array.
    Fakt, ale jest to efekt odwracalny i zajmuje się kontroler. Do tego
    stanowi parę rzędów wielkości mniejszy problem niż zużycie związane z
    zapisami. Tak czy inaczej, jako dysk systemowy w serwerze SSD
    najprawdopodobniej będzie nieśmiertelny. W przeciwieństwie do HDD. :-D

    A dla zwolenników bajek o tym jak to HDD są lepsze od SSD polecam ten
    papier: http://tnij.org/uccb .

  • 139. Data: 2013-01-28 17:27:47
    Od: gawfron <g...@s...pl>

    W dniu 2013-01-25 17:17, qwerty pisze:
    > Użytkownik "h.w.d.p." napisał w wiadomości grup
    >
    > Ceną, pojemnością i wydajnością.

    Dlatego właśnie ja nie kupię porsche, póki jego cena i pojemność nie
    dorówna staremu, dobremu żukowi.

  • 140. Data: 2013-01-28 18:39:26
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2013-01-28 17:27, gawfron pisze:

    > Dlatego właśnie ja nie kupię porsche, póki jego cena i pojemność nie
    > dorówna staremu, dobremu żukowi.
    Aleś wypalił.Ten żuk to np. jakiś nowy dysk 3TB?
    Uważasz, że naprawdę nie ma dobrych i wystarczająco szybkich dysków
    mechanicznych?
    A tego porsche i tak nigdy nie kupisz :-)