  • 1. Data: 2010-10-10 07:11:52
    Temat: Próby niszczące
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Urządzenie zostało przebadane statycznie programem MES
    i ustalono odpowiedni współczynnik bezpieczeństwa.
    Celem wywołania awarii podcinano stopniowo element najbardziej obciążony.

    Współczynnik bezpieczeństwa dawno spadł grubo poniżej 1 ,
    a awarii nadal - jak nie ma, tak nie ma.
    Czy twórcy programów MES dodają swoje własne współczynniki
    bezpieczeństwa na wypadek ewentualnych procesów?
    Może chcą wyeliminować konkurencję i sprzedają
    programy oszukujące niektórych uzytkowników? ;-)

    WM

  • 2. Data: 2010-10-10 08:54:22
    Temat: Re: Próby niszczące
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 10 Paź, 08:11, "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:
    > Urządzenie zostało przebadane statycznie programem MES

    MES jest jak religia: możesz tym bardzo skutecznie oszukać kogoś albo
    siebie, z fatalnymi skutkami. Jeśli chcesz zbadać typowe przyczyny
    niezgodności modeli z rzeczywistością, zacznij od lektury z nafems.
    Jeśli bym miał zgadywać, to strzelałbym że w Twoim modelu nie
    uwzględniono nieliniowego zachowania się materiału.

    Napisz jakim programem, w jaki sposób, co zamodelowano, w jaki sposób
    obciążano i podcinano rzeczywistą konstrukcję, w jakich warunkach
    zaobserwowano jakie niezgodności, może uda się coś wykoncypować.
    Konrad

  • 3. Data: 2010-10-10 09:12:03
    Od: Slavius <s...@g...com>

    On 10 Paź, 04:54, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > obciążano i podcinano rzeczywistą konstrukcję, w jakich warunkach
    > zaobserwowano jakie niezgodności, może uda się coś wykoncypować.

    Dokładnie. Żeby otrzymać prawidłowe wyniki trzeba najpierw wybrać
    odpowiedni model materiału. Poza tym w Metodzie Elementów Skończonych
    nie wszystko da się policzyć.
    No i jest jeszcze sprawa taka, że różne programy wykorzystujące MES do
    obliczeń, różnie sobie radzą z błędami wynikającymi z niedoskonałości
    metod numerycznych.

  • 4. Data: 2010-10-10 16:14:40
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2010-10-10 11:12, Użytkownik Slavius napisał:

> [...]
    > No i jest jeszcze sprawa taka, że różne programy wykorzystujące MES do
    > obliczeń, różnie sobie radzą z błędami wynikającymi z niedoskonałości

    Do tego kwestia parametrów materiałowych. W nich często tkwi spory zapas
    - bo określa się je niejednokrotnie tak żeby były po stronie
    bezpiecznej. To dobre i bezpieczne przy projektowaniu, ale przy analizie
    zniszczenia może dawać wyniki odległe od rzeczywistości.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 5. Data: 2010-10-10 19:09:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Oct 10, 6:14 pm, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:
> [...]
    > bezpiecznej. To dobre i bezpieczne przy projektowaniu, ale przy analizie
    > zniszczenia może dawać wyniki odległe od rzeczywistości.

    Michał, nie znam się na Twojej działce, ale mechanicy nazywają to
    kryterium wytrzymałościowym. To bardzo ładnie uzmysławia jakiś warunek
    do spełnienia, konkretnie że s<=FOS * "coś tam". No więc jak FOS=1 to
    znaczy że mamy to "coś tam". A czy to będzie dopuszczalne naprężenie
    dla grupy materiału w danych przepisach, czy rzeczywista granica
    plastyczności dla tego konkretnego kawałka żelaza który obciążamy, to
    zupełnie inna historia. Operator tego mesa ma to wiedzieć, a jak nie
    wie to krowy pasać ;-)
    Konrad

  • 6. Data: 2010-10-10 19:21:42
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2010-10-10 21:09, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Michał, nie znam się na Twojej działce, ale mechanicy nazywają to
    > kryterium wytrzymałościowym.

    To pojęcie występuje zresztą nie tylko u mechaników.

> [...]
    > plastyczności dla tego konkretnego kawałka żelaza który obciążamy, to
    > zupełnie inna historia. Operator tego mesa ma to wiedzieć, a jak nie

    Aj chyba źle zrozumiałem inicjatora wątku - z pierwszej chwili myślałem
    ze symulował MES-em rzeczywiste doświadczenie i że w obliczeniach "się
    urwało" a w doświadczeniu nie chce. I wtedy przyczyną mogło by być to co
    pisałem.

  • 7. Data: 2010-10-10 19:40:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 10 Paź, 20:21, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:

> [...]
    > ze symulował MES-em rzeczywiste doświadczenie i że w obliczeniach "się
    > urwało" a w doświadczeniu nie chce. I wtedy przyczyną mogło by być to co

    Ja właściwie miałem to samo na myśli, tylko chyba zagmatwałem.
    Chciałem powiedzieć że wynik takiej analizy to jakieś porównanie
    wyliczonych naprężeń z czymś tam. Zanim nie wiemy z czym to
    porównujemy, to nie wiemy co zrobiliśmy. Shit in shit out, paradygmat
    inżynierii.
    Konrad

  • 8. Data: 2010-10-10 20:13:22
    Od: "WM " <c...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > wyliczonych naprężeń z czymś tam. Zanim nie wiemy z czym to
    > porównujemy, to nie wiemy co zrobiliśmy.

    Mam atest na materiał od producenta.

    Myślę, ze dochodzi do niewielkich odkształceń plastycznych,
    ale na małym, ograniczonym obszarze.
    Po zdjęciu obciążenia zostają tam uwięzione naprężenia przeciwnego znaku.
    Po ponownym obciążeniu uwięzione naprężenia odejmują się od
    naprężeń wyliczonych programem.
    Niestety nie ma jak zasymulować w programie tych uwięzionych naprężeń.
    Może jednak dałoby się je jakoś ustalić
    i zastosować superpozycję?
    Gdzieś mam opis metody pomiaru umocnienia materiału po przeciąganiu,
    ale jest ona bardzo kłopotliwa w zastosowaniu praktycznym.

    WM

  • 9. Data: 2010-10-10 20:19:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 10 Paź, 21:13, "WM " <c...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > Gdzieś mam opis metody pomiaru umocnienia materiału po przeciąganiu,
    > ale jest ona bardzo kłopotliwa w zastosowaniu praktycznym.

    No ale powiedz chociaż co Ty tam gnieciesz? Kulkę od łożyska, czy
    most? Z czego? Z drewna? Z betonu? Z plaskitu?
    Konrad

  • 10. Data: 2010-10-11 06:36:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM " <c...@N...gazeta.pl> napisał
> [...]
    > przeciwnego znaku.
    > Po ponownym obciążeniu uwięzione naprężenia odejmują się od

    No to pomysl na kolejne badania - podciac, obciazyc, zdjac
    obciazenie i zmierzyc odksztalcenie trwale.

    Sam material wstepnie przebadac, zeby bylo wiadomo jakie naprawde
    ma parametry.

    J.