  • 61. Data: 2019-05-05 16:26:27
    Temat: Re: Procek i5 czy i7, RAM 4GB czy 8GB, jaka grafa?
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-05-05 o 16:25, Filip454 pisze:

    > Zdajesz sobie sprawę, że autorka nigdzie nie znajdzie nowego laptopa w
    > takiej konfiguracji za tę cenę (2300 zł)? Taka cena jest jak najbardziej
    > odpowiednia. Normalnie taki konfig kosztuje 3000-3500 zł.
    >
    > W tym ThinkPadzie, który podałeś, jest 5-letni procesor, który w
    > benchmarkach jest o wiele gorszy, niż ten i5 z HP.
    >
    > Karta graficzna w HP też jest nieco mocniejsza, mimo że w ThinkPadzie
    > masz Quadro.
    >
    > Autorka zapłaci pół ceny, ale za wiekowy sprzęt - nie oszukujmy się.

    Co ja gadam, właściwie to ten procek i7 z ThinkPada jest nawet starszy,
    bo z 2009 roku.

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 62. Data: 2019-05-05 16:39:28
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Gdybym szukał dla siebie czegoś wygodnego do przeglądania internetu,
    > oglądania filmów i liczenia tabelek w excelu, to nie celowałbym w nic
    > powyżej tego (link przykładowy, nie znam tej firmy ani ich oferty):
    >
    > https://pro4it.pl/pl/p/LENOVO-ThinkPad-W510-15.6-HD-
    i7-Q820-8GB-
    > DDR3-320GB-HDD-nVidia-Quadro-FX-880M-WINDOWS-7-PRO/1
    38

    Z całym szacunkiem, ale sobie jaja robisz.
    Pierwsza generacja Intel Core w dodatku i7 który w zimie ogrzeje
    mieszkanie i w dodatku wcale to takie wydajne nie jest na dzisiejsze
    czasy patrząc nie tylko pod kątem procesora ale całego subsystemu - USB,
    pamięci, transfery dysku itp.
    Mam podobny konfig Dell, obok drugi Dell ale z procesorem i5 3
    generacji. Obok siebie, przełączam się między nimi KVM'em.
    Jakbym miał z nich wybrać jeden to za cholerę tego starszego. Stoi
    jeszcze bo jest do prymitywnych zadań inaczej dawno by wyleciał.

    Jeśli używka to według mnie z co najmniej 4 generacji. A tu już się nie
    robi tak tanio.

    pozdrawiam

    --
    Irokez

  • 63. Data: 2019-05-05 16:54:17
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-05-05 o 09:00, Ewa pisze:

    > Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości

    > Nie napisałam, że prawdopodobieństwo jest zerowe.
    >
    > Ewa

    Spójrz ile kosztuje nowy ThinkPad, nie ze szrotu niewiadomego pochodzenia.

    https://www.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/thinkp
    ad-p/c/thinkpadp
    https://www.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/thinkp
    ad-t-series/c/thinkpadt

    Np. X1 jest sprzętowo i tak słabszy od tego HP bo jest ultrabookiem. W
    ThinkPadach bardziej chodzi o ergonomię, a nie faktyczną moc sprzętu, a
    jeśli chcesz dobrej konfiguracji to musisz zapłacić większą cenę (np. za
    stację roboczą z serii P). Nowe ThinkPady są ergonomiczne i lekkie.
    ThinkPady to takie MacBooki Pro, tylko że wśród pecetów (są też
    generalnie mniej awaryjne od MacBooków - tak się ogólnie uważa).

    Nowe ThinkPady są ogólnie drogie, dlatego w tej cenie nigdy nie kupisz
    porównywalnego stricte wydajnościowo z tym HP (czy jakimkolwiek innym
    laptopem za 3000 zł), nowego ThinkPada. Między innymi w Polsce, co drugi
    pryszczaty, nastoletni fanatyk instalowania Linuxa i żonglowania
    systemami (bez wyraźnego powodu), chodzi z poleasingowym ThinkPadem.
    Magistrowie i inni doktoranci kupują za to gamingowe laptopy bo też
    szkoda im kasy na nowego ThinkPada, skoro mocniejszy sprzęt jest za
    połowę tej ceny.

    To niestety już nie moja wina, tak się ustabilizował rynek. Albo
    kupujesz gamingowego i mocnego laptopa, albo kupujesz biznesowego i
    płacisz większą cenę za fajną ergonomię, lekkość, powabność itp., lecz
    dodatkowo (w pakiecie) płacisz za lepszy sprzęt włożony w to bardziej
    ergonomiczne opakowanie - już nie wspominam o rzeczach typu serwis u
    Della itp.

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 64. Data: 2019-05-05 17:08:06
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 05 May 2019 16:25:35 +0200, Filip454 wrote:
    > Zdajesz sobie sprawę, że autorka nigdzie nie znajdzie nowego laptopa w
    > takiej konfiguracji za tę cenę (2300 zł)?
    > (...)
    > Autorka zapłaci pół ceny, ale za wiekowy sprzęt - nie oszukujmy się.

    Wszystko sprowadza się do rachunku potrzeba vs cena. Po co przepłacać za
    nowy, gamingowy sprzęt, który będzie wykorzystywany w 20% by i tak za
    kilka lat i trafić na śmietnik?

    Mateusz

  • 65. Data: 2019-05-05 17:18:43
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 66. Data: 2019-05-05 17:21:43
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 05 May 2019 16:54:17 +0200, Filip454 wrote:
    > Między innymi w Polsce, co drugi pryszczaty, nastoletni fanatyk
    > instalowania Linuxa i żonglowania systemami (bez wyraźnego powodu),
    > chodzi z poleasingowym ThinkPadem.

    Nie jestem ani pryszczaty, ani (tym bardziej) nastoletni :)
    Od lat korzystam wyłącznie z poleasingowego sprzętu - nie dlatego że
    tańszy a działa równie dobrze co nowy, tylko dlatego że uważam ślepy
    konsumpcjonizm za skrajny idiotyzm.

    > Magistrowie i inni doktoranci kupują za to gamingowe laptopy bo też
    > szkoda im kasy na nowego ThinkPada, skoro mocniejszy sprzęt jest za
    > połowę tej ceny.

    "Mocniejszy" (w sensie osiągów) niekoniecznie znaczy lepszy. Epoka, w
    której liczył się każdy dodatkowy megaherc i kilobajt RAMu już dawno za
    nami. Obecnie każdy *rozsądnie* dobrany laptop jest w zupełności
    wystarczający do wszystkiego, co Kowalski robi na co dzień.

    > Albo kupujesz gamingowego i mocnego laptopa, albo kupujesz biznesowego
    > i płacisz większą cenę za fajną ergonomię, lekkość, powabność itp.

    I za to - moim zdaniem - warto płacić (ale nie w nowym sprzęcie - od
    kupowania nowego są korporacje, a planetę mamy - póki co - tylko jedną).

    Mateusz

  • 67. Data: 2019-05-05 17:51:32
    Od: Filip454 <f...@g...com>

    W dniu 2019-05-04 o 13:07, Ewa pisze:

    > Proszę o rady, najlepiej wynikające z Waszych własnych doświadczeń.
    >
    > Pozdrawiam
    > Ewa

    Łap jeszcze listę kilku laptopów, które się opłacają, do 3000 zł (w
    sklepie X-Kom.pl.

    1. Lenovo Ideapad 330 - to samo co ten pierwszy HP, tylko ma SSD 240 GB
    wbudowany na starcie

    https://www.x-kom.pl/p/468583-notebook-laptop-156-le
    novo-ideapad-330-15-i5-8300h-8gb-240-gtx1050.html

    2. Wersja powyższego, ale bez SSD

    https://www.x-kom.pl/p/468548-notebook-laptop-156-le
    novo-ideapad-330-15-i5-8300h-8gb-1tb-gtx1050.html

    3. Lenovo Ideapad 330 - to samo co ten pierwszy HP, tylko ma SSD 480 GB
    wbudowany na starcie

    https://www.x-kom.pl/p/468586-notebook-laptop-156-le
    novo-ideapad-330-15-i5-8300h-8gb-480-gtx1050.html

    4. Ten sam model, ale ma SSD 240 + 1 TB HDD na magazyn

    https://www.x-kom.pl/p/468597-notebook-laptop-156-le
    novo-ideapad-330-15-i5-8300h-8gb-2401tb-gtx1050.html

    5. Ten sam model, tylko z mocniejszym procesorem i 1 TB HDD

    https://www.x-kom.pl/p/466249-notebook-laptop-156-le
    novo-ideapad-330-15-i7-8750h-8gb-1tb-gtx1050.html

    6. Ten sam model, z małym SSD 120 GB + 12 GB RAM

    https://www.x-kom.pl/p/468618-notebook-laptop-156-le
    novo-ideapad-330-15-i5-8300h-12gb-120-gtx1050.html

    7. Ten sam model, z SSD 480 GB + 12 GB RAM

    https://www.x-kom.pl/p/443091-notebook-laptop-156-le
    novo-ideapad-330-15-i5-8300h-12gb-480-gtx1050.html

    Osobiście brałbym ten HP, który podałem na początku lub Lenovo numer 4,
    bo jest najlepiej wypośrodkowany na magazyn (filmy)/aplikacje (SSD).

    Dużo jest wariacji konfiguracyjnych, wybrałem te, które były nieco
    droższe lub tańsze od pierwszego HP, ale nadal się mieszczą w widełkach
    cenowych przez Ciebie podanych.

    HP ma lepszy dysk HDD od montowanego w Lenovo - ma 7200 obr., ale nie ma
    SSD.

    Ponadto, żeby Cię nie oszukiwać, to w X-Kom - z najlepszych cena/jakość,
    są tylko te modele Lenovo, które wypisałem i ten jeden HP, tylko że w
    wersji z zielonym podświetleniem. Inny niż ten, który podawałem wcześniej.

    https://www.x-kom.pl/p/459383-notebook-laptop-156-hp
    -pavilion-power-i5-8300h-8gb-1tb-gtx1050.html

    W tym przedziale cenowym jest mały wybór pod względem wyglądu, ale
    laptopy są wydajne i nie są to typowo gamingowe, brzydkie i świecące się
    jak... ^^

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 68. Data: 2019-05-05 17:57:25
    Od: Filip454 <f...@g...com>

> [...]
    > Od lat korzystam wyłącznie z poleasingowego sprzętu - nie dlatego że
    > tańszy a działa równie dobrze co nowy, tylko dlatego że uważam ślepy

    Dlaczego uważasz, że pisałem o Tobie? Nie przesadzaj. Pisałem o
    tendencji, którą obserwowałem przez kilka ostatnich lat. ThinkPady są
    używane również przez programistów. To dobre sprzęty, ale zwyczajnie się
    starzeją sprzętowo, jak każdy laptop.

    Wiesz, konsumpcjonizm =/= dobry wybór cena/jakość.

> [...]
    > nami. Obecnie każdy *rozsądnie* dobrany laptop jest w zupełności
    > wystarczający do wszystkiego, co Kowalski robi na co dzień.

    Ale problem w tym, że ten poleasingowy laptop nie różni się cyferkami,
    tylko po prostu jest faktycznie wydajniejszy.

    Porównanie poniżej

    PassMark i5-8300H:
    https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+
    i5-8300H+%40+2.30GHz&id=3254

    PassMark i7-820QM:
    https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+
    i7-820QM+%40+1.73GHz&id=853

    Quadro FX 880M (2010 rok)
    https://www.techpowerup.com/gpu-specs/quadro-fx-880m
    .c1394
    Moc: 116.2 GFLOPS

    GeForce GTX1050 (2016 rok)
    https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-10
    50.c2875
    Moc: 1.862 TFLOPS

    Ogromna różnica, nie?

    Autorka chce sprzętu na co najmniej kilka lat, a ten, który podałeś może
    nie wystarczyć. Nie chodzi tylko o wydajność. Ma dysk 320GB HDD, nie
    wiadomo jaki jest przebieg, nie wiadomo, czy nie ma bad sektorów itp.,
    itd. Jak sama autorka pisze - używane sprzęty (w szczególności laptopy)
    to ryzyko dopłacania drugi raz tej samej kwoty w celu ich późniejszej
    naprawy.

    > Dlaczego nowego? Używany laptop z górnej półki z reguły będzie dużo
    > lepszy/trwalszy niż jakiś tani - ale nowy - marketowy gniot.

    Marketowe gnioty to tak do 1500 zł. Od 2000 zł wzwyż, zaczynają się
    normalne, mid-range'owe laptopy, którym wiele nie można zarzucić i są
    bardzo dobrze wykonane. I jak widać w moim porównaniu benchmarków - nie,
    nie będzie wydajnościowo lepszy, na pewno (a w sumie to w jakości
    wykonania też nie musi być lepszy).

    --
    Filip454
    [f...@g...com]

  • 69. Data: 2019-05-05 18:41:27
    Od: "Ewa" <.@.>

    Bardzo Wam wszystkim dziękuję za te rady i rozważania.
    Zbieram wszystkie informacje i próbuję sobie je w głowie
    poukładać.
    Na obecnym etapie dochodzenia do decyzji co kupić
    przydałaby mi się jakaś "wyszukiwarka", to znaczy
    taka strona gdzie mogłabym wybrać zakres parametrów,
    np. procesory i5, i7, przekątne ekranu 14.0,15.4,
    dyski SSD 256 GB, 512GB itd. Coś takiego jak jest
    na przykład przy wybieraniu na Allegro. Myślę, że wiecie
    o co mi chodzi. Kiedyś coś takiego widziałam, ale nie
    zapisałam linku i teraz nie mogę tego znaleźć. Szukałam
    w Google, ale otrzymuję obrazki, z których mam wybrać
    do domu, do biura, do biznesu itd. Nie o to mi chodzi.
    Chciałabym żeby w wyniku zaznaczenia odpowiadających
    mi prametrów pokazała się lista laptopów, które te warunki
    spełniają. Taka jakby pierwsza selekcja.
    A potem to już dalsze porównywanie, czytanie opinii itd.
    Dotyczyłoby to raczej laptopów nowych i ku wyborze
    takiego się raczej skłaniam. Jeśli jednak jest coś takiego
    dla polizingowców, to też zobaczyłabym co z tego wyjdzie.

    Jeśli więc znacie adresy takich stron, to bardzo proszę
    podajcie. Ten stary laptop jeszcze jakoś żyje, na wszelki
    wypadek go nie wyłączam, bo nie mam pewności czy po
    kolejnym (re)starcie jeszcze wstanie.
    Po sklepach też pochodzę żeby, jak to tu ktoś napisał,
    pomacać, ale muszę wpierw to jakoś zawęzić i macać
    tylko jakąś grupę, a nie wszystkie laptopy w sklepie.

    Czekam na linki (im więcej ich podacie tym lepiej) i pozdrawiam
    Ewa

  • 70. Data: 2019-05-05 18:56:11
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 05 May 2019 17:57:25 +0200, Filip454 wrote:
    > Dlaczego uważasz, że pisałem o Tobie? Nie przesadzaj. Pisałem o
    > tendencji, którą obserwowałem przez kilka ostatnich lat.

    Nie uważam, podałem swój przykład w ramach anty-tezy :)

    > Ale problem w tym, że ten poleasingowy laptop nie różni się cyferkami,
    > tylko po prostu jest faktycznie wydajniejszy.
    > (...)
    > Ogromna różnica, nie?

    Zaiste. Taka jak między F1 McLaren a Dodge Viperem. No ale aby poruszać
    się sprawnie po europejskich drogach Multipla jest równie skuteczna...

    > Autorka chce sprzętu na co najmniej kilka lat, a ten, który podałeś może
    > nie wystarczyć.

    Hmm... To już gdybanie. No ale wszystko możliwe. Z mojej obserwacji mogę
    tylko podać, że przez ostatnie 6 lat pracowałem na T520 z dwurdzeniowym i5
    2520M. I do tej pory bym pracował bo był (i jest) bardzo szybki we
    wszelkich codziennych zadaniach, ale oddałem małżonce bo jej uległ
    zniszczeniu po zalaniu i potrzebowała zamiennik "na zaraz". Teraz działam
    na W530 z czterordzeniowym i7-3740QM i... w ogóle nie odczuwam różnicy.
    Wszystko działa równie błyskawicznie jak przedtem (jedynym zauważalnym
    wyjątkiem jest konwersja filmów rodzinnych do x264, która zajmuje teraz
    ok. 2x mniej czasu).

    > Nie chodzi tylko o wydajność. Ma dysk 320GB HDD, nie
    > wiadomo jaki jest przebieg, nie wiadomo, czy nie ma bad sektorów itp.

    No to poszukać modelu z SSD. Albo samemu wymienić.

    > itd. Jak sama autorka pisze - używane sprzęty (w szczególności laptopy)
    > to ryzyko dopłacania drugi raz tej samej kwoty w celu ich późniejszej
    > naprawy.

    Z nowym jest dokładnie to samo ryzyko, jeśli nie wyższe.

    Mateusz