  • 1. Data: 2019-09-19 13:51:23
    Temat: Prosty sterownik do lutownicy z rezystorem pomiarowym?
    Od: m...@s...com

    Witam!
    Jak w temacie. Rozglądam się za prostym, sprawdzonym sterownikiem do
    lurownicy / rozlutownicy z rezystorem pomiarowym (nie termoparą), coś
    z pokrętłem ze skalą temperatur i diodką LED grzeje - nie grzeje, 24V,
    ok. 90W. W internecie jest trochę projektów, ale głównie z
    mikrokontrolerem i głównie dla termopary.

    Czy ktoś mógłby polecić jakiś przetestowany projekt?
    Z góry dziękuję :)

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2019-09-19 15:17:23
    Od: wowa <w...@g...pl>

> [...]
    > ok. 90W. W internecie jest trochę projektów, ale głównie z
    > mikrokontrolerem i głównie dla termopary.

    Mówisz o termistorze? One pracują do ok 300*C. Trochę mało do
    lutownicy.
    Wojtek

  • 3. Data: 2019-09-19 16:49:09
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.09.2019 o 15:17, wowa pisze:

    > Mówisz o termistorze? One pracują do ok 300*C. Trochę mało do lutownicy.
    > Wojtek

    Może Pt100? Tylko po co platyniak w lutownicy? I to sterowanej grzeje -
    nie grzeje.

    P.P.

  • 4. Data: 2019-09-19 18:04:35
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 19 Sep 2019 16:49:09 +0200
    is the real date, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> has
    written something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Może Pt100? Tylko po co platyniak w lutownicy? I to sterowanej grzeje -
    >nie grzeje.

    OK, kilka słów wyjaśnień:
    kupiłem kolbę rozlutownicy zd-915 licząc, że podepnę ją pod stację
    którą już mam (klon Hakko 907). Nie udało się, z guglania wynika że
    klon Hakko ma termoparę i pomiar miliwoltomierzem to potwierdza,
    natomiast rozlutownica ma za sensor temperatury coś co ma rezystancję
    ok. 55R w temperaturze pokojowej, po ogrzaniu gorącym powietrzem
    rezystancja rośnie, miliwoltomierz natomiast pokazuje zero.. Zatem nie
    termopara, tylko jakiś czujnik o zmiennej rezystancji. I do tego muszę
    dostrugać zasilacz i sterowanie.
    Znalazłem na niemieckim forum schemat tej stacji, jeśli to coś pomoże:
    https://circuit-board.de/forum/index.php/Attachment/
    117339-ZD-915-Main-Circuit-Diagram-JPG/?s=82fb57ba36
    3ef6e876ec4cf2c47b35cba9c18bcc

    https://circuit-board.de/forum/index.php/Attachment/
    117340-ZD-915-Power-supply-JPG/?s=82fb57ba363ef6e876
    ec4cf2c47b35cba9c18bcc

    Pozdrawiam!

  • 5. Data: 2019-09-20 23:01:24
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-09-19 o 18:04, m...@s...com pisze:
> [...]
    > https://circuit-board.de/forum/index.php/Attachment/
    117339-ZD-915-Main-Circuit-Diagram-JPG/?s=82fb57ba36

    Ciekawy tyrystor tam występuje IRF640 :)
    > https://circuit-board.de/forum/index.php/Attachment/
    117340-ZD-915-Power-supply-JPG/?s=82fb57ba363ef6e876
    ec4cf2c47b35cba9c18bcc

    Wystarczy Ci analogowy układ bez pomiaru temperatury?
    Jeśli tak to bierzesz ze schematu tylko układ z LM358 a na drugiej
    połówce robisz komparator porównujący napięcie z 1 połówki z zadanym z
    potencjometru.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2019-09-21 00:27:54
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Fri, 20 Sep 2019 23:01:24 +0200
    is the real date, jacek <j...@w...pl> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    [cut]
    117339-ZD-915-Main-Circuit-Diagram-JPG/?s=82fb57ba36
    3ef6e876ec4cf2c47b35cba9c18bcc

    >Ciekawy tyrystor tam występuje IRF640 :)

    a to nie jest power mosfet?

> [...]
    >Jeśli tak to bierzesz ze schematu tylko układ z LM358 a na drugiej
    >połówce robisz komparator porównujący napięcie z 1 połówki z zadanym z

    Raczej tak, przynajmniej na razie więcej mi do szczęścia nie potrzeba.
    OK, mniej więcej wiem w jakim kierunku podążać :)
    Dzięki!

  • 7. Data: 2019-09-21 12:10:21
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-09-21 o 00:27, m...@s...com pisze:
> [...]
    > quite wise. But (s)he wasn`t the one.
    >
    > [cut]
    117339-ZD-915-Main-Circuit-Diagram-JPG/?s=82fb57ba36

    Tak dokładnie z oznaczenia to mosfet i nawet pasuje do układu sterowania.
    Dla tyrystora trochę mało prądu ale niskoprądowy też da radę jeśli
    dobrze pamiętam są z Ig=5mA.

    Jeśli czujnik jest liniowy to można pokusić się o zastosowanie linijki
    led lub chińskiego modułu miliwoltomierza panelowego po dostosowaniu
    dzielnika i przesunięcia zera...
    Prościej procesor dać ale jak nie lubisz...

    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2019-09-22 01:55:23
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Sat, 21 Sep 2019 12:10:21 +0200
> [...]

    >dzielnika i przesunięcia zera...
    >Prościej procesor dać ale jak nie lubisz...

    Niekoniecznie nie lubię, raczej miałem nadzieję, że uda mi się sklecić
    na szybko coś co będzie działać, zamiast pakowania się w de facto
    kolejny projekt... Ale widzę, że i tak mnie to nie ominie, z
    procesorem czy bez :)

    Jeszcze raz dzięki!

  • 9. Data: 2019-09-22 04:26:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wyglada na to ze tam PT50 zamontowali. Troche dziwna wartosc ale dlaczego nie. Dla
    konkretnej temperatury mozna probowac zrobic z PT i rezystora dzielnik ktory da na
    wyjsciu miliwolty potrzebne stacji do wlaczania i wylaczania zasilania. Ale moze sie
    nie udac i potrzebne bedzie troche bardziej skomplikowane miedzymordzie z
    komparatorem. Ogolnie proste jak budowa cepa i dziwne ze ktos kto ma stacje,
    rozlutownice i miernik nie wie co to prawo Ohma i jak z niego korzystac.