  • 1. Data: 2019-09-20 17:05:57
    Temat: Silniki elektryczne zabezpieczone ponadprądowym
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Dziecko ma autko do którego może wsiąść i jechać do ok. ~10km/h. Auto
    zasilane jest akumulatorem żelowym 12V. Oryginalnie była tam bateria 7Ah
    ale po 5 latach już dogorywała, to wymieniłem na nową 10Ah - bo taka
    dała się wcisnąć.

    Po tej zmianie pojawił się jeden mankament. Podczas podjeżdżania pod
    górkę albo w gęstej trawie, autko się zatrzymywało i przez kilka sekund
    nie działało zasilanie. Na starej baterii szło mozolnie do przodu, ale
    szło. Między akumulatorem a resztą układu wpięte jest małe pudełko do
    którego wchodzą oba przewody + i - z obu stron. Na pudełku napisane jest
    tylko 5A - domniemam że to jakiś bezpiecznik. Wypiąłem to pudełko z
    układu i teraz auto śmiga po górę z obciążeniem czy bez.

    Pytanie, po co to zabezpieczenie? Układ zasila płytkę z kontrolerem RC
    oraz dwa silniczki elektryczne 12V. I dlaczego zwiększenie pojemności
    baterii, pociągnęło za sobą inne konsekwencje niż tylko wydłużenie czasu
    jazdy?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2019-09-20 17:25:42
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Fri, 20 Sep 2019 17:05:57 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > oraz dwa silniczki elektryczne 12V. I dlaczego zwiększenie pojemności
    > baterii, pociągnęło za sobą inne konsekwencje niż tylko wydłużenie czasu

    To pudełko to pewnie zaiste jakiś "automatic fuse" - otwiera obwód po
    przekroczeniu pewnej wartości, a jak się schłodzi to zwiera ponownie.

    Przypuszczam że stary akumulator pod obciążeniem nie był w stanie wydolić
    tych 5A, być może z racji innej rezystancji wewnętrznej. Obecny jest
    silniejszy, ale elektronika zaprojektowana na mniej, więc zabezpieczenie
    odcina zasilanie... Jeżdżenie z wypiętym fusem może się źle skończyć
    zarówno dla akumulatora, jak i dla płytki elektronicznej - być może
    chińczyk zaprojektował np. szerokość ścieżek właśnie pod te 5A?

    Rozwiązanie: wstaw akumulator taki, jak fabryka kazała :)
    Alternatywnie: przeczekaj. Z czasem nowy aku będzie słabnąć, problem
    rozwiąże się sam.

    Niewykluczone zresztą, że i z poprzednim akumulatorem efekt byłby ten sam
    za nowości, tylko dziecko było wówczas lżejsze i problem się nie wyzwalał.

    Mateusz

  • 3. Data: 2019-09-20 20:28:32
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.09.2019 17:25, Mateusz Viste wrote:

    > To pudełko to pewnie zaiste jakiś "automatic fuse" - otwiera obwód po
    > przekroczeniu pewnej wartości, a jak się schłodzi to zwiera ponownie.

    To tzw. termik - typowe zabezpieczenie silników.
    Ale ja bym sprawdził. czy faktycznie wytrzymuje te 5A, bo ostatnio
    właśnie miałem taki przypadek, że termik przy pompie głębinowej wybijał
    raz na parę dni. Okazało się, że pompa jest w porządku, a termik zrobił
    się zbyt czuły (sprawdziłem na lab-ie). Wymiana na identyczny, nowy pomogła.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2019-09-21 10:03:49
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 20.09.2019 20:28, Mirek wrote:
> [...]
    > się zbyt czuły (sprawdziłem na lab-ie). Wymiana na identyczny, nowy pomogła.

    Dzięki Wam za odpowiedź.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2019-09-23 13:24:11
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > zarówno dla akumulatora, jak i dla płytki elektronicznej - być może
    > chińczyk zaprojektował np. szerokość ścieżek właśnie pod te 5A?

    Ścieżki ścieżkami, gorzej jak mosfet sterujący silnikiem się zewrze albo
    styki w przekaźniku zapieką i samochodu nie da się zatrzymać.