  • 31. Data: 2016-10-25 11:31:05
    Temat: Re: Prowadzenie masy
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-25 o 10:55, Elektrolot pisze:

    > Nieprawda. Przy sterowaniu wektorowym nie utrzymujemy U/f = const. Na
    > przykład w metodzie DTC w oparciu o aktualną wartość i położenie wektora
    > strumienia stojana oraz wartość momentu silnika wybiera się bezpośrednio
    > określony wektor napięcia stojana.

    No właśnie i nie bierzesz dowolnego wektora z sufitu tylko precyzyjnie
    wyliczony i dalekim uproszczeniem tych obliczeń musi być zachowanie U
    (skutecznego, nie chwilowego) do f (też "skutecznej").

    > Przy założeniu że jest odpowiednio obciążony.

    Mówimy tylko o obciążeniu znamionowym, bo tylko takiego dotyczy wzór
    U/f=const.

  • 32. Data: 2016-10-25 11:37:11
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-10-24 o 21:03, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > No ja się domyślam, że w latach 70. tyrystory GTO i tranzystory IGBT to było
    fantasy. Ale mamy rok
    > 2016 i one kurwa istnieją! Wyjmij głowę z 40-letniego zamrażalnika marki Mińsk.

    Po przemyśleniu sprawy muszę przyznać, że na wyjściu cyklokonwertora można uzyskać
    częstotliwość
    wyższą od częstotliwości wejściowej. Jest to słuszne przy założeniu, że mamy do
    czynienia z
    komutacją wymuszoną. Więc niekoniecznie trzeba stosować GTO czy IGBT. W układach z
    tyrystorami
    komutację wewnętrzną uzyskuje się za pomocą dodatkowego układu.

    Pozostaje pytanie - czy jest sens budować cyklokonwerter na elementach w pełni
    sterowalnych żeby
    sterować silnikiem w pralce? To kompletnie nie ma to sensu. Lepiej wykorzystać do
    tego celu
    przetwornicę częstotliwości z obwodem pośredniczącym.

  • 33. Data: 2016-10-25 11:56:47
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-10-25 o 11:31, Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    dalekim
    > uproszczeniem tych obliczeń musi być zachowanie U (skutecznego, nie chwilowego) do

    Z tym precyzyjnie wyliczonym wektorem to bym nie przesadzał. Dla standardowej
    topologi falownika
    trójfazowego można uzyskać tylko 6 wektorów aktywnych (przesunięte o 60 stopni i
    wszystkie o tej
    samej długości) i dwa zerowe. Wybierane są one z tabeli na podstawie wspomnianych
    zmiennych.

    Z tym że metoda DTC zapewnia w pewnym sensie określoną modulację napięcia to się
    zgadzam
    (szczególnie w stanie ustalonym).

  • 34. Data: 2016-10-25 11:56:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-25 o 11:37, Elektrolot pisze:

> [...]
    > pełni sterowalnych żeby sterować silnikiem w pralce? To kompletnie nie
    > ma to sensu. Lepiej wykorzystać do tego celu przetwornicę częstotliwości

    Oczywiście, że nie ma. Cyklokonwerter ma sens dopiero wtedy, kiedy
    natężenie prądu stałego w układzie prostownik-falownik zaczyna być
    problematyczne. A więc to już muszą być tysiące A.

  • 35. Data: 2016-10-25 12:01:02
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-25 o 11:56, Elektrolot pisze:

> [...]
    > wektorów aktywnych (przesunięte o 60 stopni i wszystkie o tej samej
    > długości) i dwa zerowe. Wybierane są one z tabeli na podstawie

    Czas jest precyzyjnie wyliczony. Oczywiście, że napięcie jest 0-1.

    Jeśli więc scałkujesz napięcie po czasie na odcinku 1 obrotu wirnika, to
    zobaczysz że U/f jest utrzymane, bo inaczej być nie może - klatka by się
    stopiła albo stojan poszedł z dymem.

  • 36. Data: 2016-10-25 12:09:39
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2016-10-25 o 12:01, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > Czas jest precyzyjnie wyliczony. Oczywiście, że napięcie jest 0-1.

    W DTC żaden czas nie jest wyliczany. Chyba chodzi ci o modulację wektorową, a nie
    sterowanie
    wektorowe? W modulacji wektorowej jest wyznaczany dokładnie czas włączenia
    poszczególnych wektorów.
    Tylko że modulator wektorowy można stosować w metodzie skalarnej.

  • 37. Data: 2016-10-25 12:50:22
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-25 o 12:09, Elektrolot pisze:

> [...]
    > wyznaczany dokładnie czas włączenia poszczególnych wektorów.
    > Tylko że modulator wektorowy można stosować w metodzie skalarnej.

    To chyba rzeczywiście mówimy o dwóch różnych rzeczach. Dzięki za
    zwrócenie uwagi na tą różnicę.

  • 38. Data: 2016-10-25 13:41:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2016-10-25 o 11:14, Elektrolot pisze:

    >Chodzi o to, że jeśli otworzysz tyrystor i płynący w uzwojeniu prąd
    >spowoduje obrót wirnika, to zbliżający się do tego uzwojenia
    >przeciwny biegun magnetyczny spowoduje wytworzenie przeciwnie
    >skierowanej SEM, która zdusi prąd, tym samym wyłączając tyrystor.

    Cos w tym jest ... ale to SEM jest najwieksze, jak wirnik obrocony o
    90 st wzgledem bieguna.
    Potem jak sie zbliza, to SEM maleje.

    Cos to chyba zle wrozy dla zamykania.

    >Asynchroniczny silnik tego nie zrobi,

    Nie bylbym pewien - skoro bydle potrafi dzialac jako pradnica, to SEM
    jakies generuje.
    ALe jak on dziala w trybie generatora, to jeszcze nie rozumiem :-)

    >A wiesz że przewzbudzony silnik synchroniczny produkuje moc bierną?

    Pojemnosciowa w dodatku.

    J.

  • 39. Data: 2016-10-27 11:43:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Elektrolot" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2016-10-24 o 21:13, Tomasz Wójtowicz pisze:

    >Zastosowanie cyklokonwertora do sterowania prędkości silnika w pralce
    >nie ma technicznego, ani ekonomicznego sensu.
    >Takie przekształtniki mają sens w przypadku dużych mocy.

    Zadanie jest analogiczne, a ze moce znikome, to koszt inny.
    W dodatku mamy tylko jedna faze zasilania, a w silniku moze tylko 2,
    wiec zadanie sie upraszcza.
    Triaki i uC teraz tanie :-)

    J.

  • 40. Data: 2016-10-27 11:58:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup

    >No ja się domyślam, że w latach 70. tyrystory GTO i tranzystory IGBT
    >to było fantasy. Ale mamy rok 2016 i one kurwa istnieją! Wyjmij głowę
    >z 40-letniego zamrażalnika marki Mińsk.

    IGBT istnieja, zwykle tranzystory i mosfety tez coraz lepsze, ale GTO
    jest to stosowane, czy taki troche meteor - niby jest, ale nikt nie
    uzywa ?

    J.