  • 101. Data: 2017-04-30 09:14:22
    Temat: Re: Przeciazony obwod - AGD
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-29 o 14:07, Piotr Gałka pisze:

    > Nie zmieści się za kuchenką więc nie dosuniesz jej do ściany i wszyscy
    > będą oglądać :)
    > P.G.

    I tak zazwyczaj gniazda dla kuchenki montuje się obok w szafce np. pod
    zlewem czy za szufladami, gdzie tego miejsca jest aż za nadto.

  • 102. Data: 2017-04-30 09:16:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-29 o 14:38, J.F. pisze:

> [...]
    amka_7411_PL_pelny.html
    > Zona :-)
    >
    > No i troche wymiary ...
    >
    > J.

    No to wygonić. Przyprowadzić drugą i opowiedzieć jej dlaczego się
    pozbyło poprzedniej :)

  • 103. Data: 2017-05-01 01:48:37
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-04-29 o 16:46, J.F. pisze:

    > O tyle odpowiednia sprawa, ze wtedy wylaczenie jednej fazy powinno
    > wylaczyc 2 razy wiecej czesci, albo jeszcze ciekawsze efekty
    > spowodowac.

    No ale chwila. Czy płyta lub inne urządzenie, które jest zasilane z 3
    faz (i wymaga tego) ale nie korzysta z napięcia międzyfazowego 400V nie
    jest urządzeniem 3-fazowym?

    Właśnie, jaka jest definicja urządzenia 3-fazowego?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 104. Data: 2017-05-01 10:54:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 May 2017 01:48:37 +0200, Marek S napisał(a):

    > No ale chwila. Czy płyta lub inne urządzenie, które jest zasilane z 3
    > faz (i wymaga tego) ale nie korzysta z napięcia międzyfazowego 400V nie
    > jest urządzeniem 3-fazowym?

    W zasadzie jest, ale zaczelo sie od tego, ze plyta jest 2-fazowa, bo
    korzysta tylko z 2 faz :-)

    No i nie wymaga tego, moze byc z 1 zasilana.

    No i jak ma grzalki wlaczane osobno, to to sa bardzej 4 grzejniki
    1-fazowe, a nie plyta 3-fazowa, bo chocby obciazenie faz bedzie rozne,
    chyba, ze ktos akurat wszystkie 4 pola uzywa.

    A propos
    https://www.amica.pl/produkty/produkt/3553-Plyta_grz
    ejna_ceramiczna--PH6220ZT
    https://data.amica.com.pl/files/pubs/instrukcje/IOAA
    -608.pdf

    grzejniki 1.2, 1.8, 2.2 i 2.2 kW.

    I mozliwosc podlaczenia do 1, 3 lub 2 faz.

    To jak oni podzielili te grzejniki na fazy ?

    1.2+1.8 dalbym na jednej, 2.2 na pozostale fazy ... ale jak te 2*2.2
    polacze razem, to mi sie zrobi 4.4 kW z drugiej fazy.
    Troche duzo.

    Moze ma jakies ambitniejsze grzalki i dynamicznie dzielone ?

    J.

  • 105. Data: 2017-05-01 18:14:49
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-01 o 10:54, J.F. pisze:

    > No i jak ma grzalki wlaczane osobno, to to sa bardzej 4 grzejniki
    > 1-fazowe, a nie plyta 3-fazowa, bo chocby obciazenie faz bedzie rozne,
    > chyba, ze ktos akurat wszystkie 4 pola uzywa.

    No bo tak fizycznie jest. W zasadzie można by w ten sposób dywagować nad
    układem trójfazowym typu "trójkąt". Są to trzy obciążenia jednofazowe :-D

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_tr%C3%B3jfa
    zowy#/media/File:Tr%C3%B3jkat_gwiazda.svg

    Stąd tylko krok do podważenia istnienia prądu trójfazowego :-D

> [...]
    > Troche duzo.
    >
    > Moze ma jakies ambitniejsze grzalki i dynamicznie dzielone ?

    Widzę, że oni trzepią te same rozwiązania od lat. Zapewne jest tak jak u
    mnie. Trochę urządzeń na jednej fazie, trochę na drugiej i trzeciej też.
    Gdy siądzie faza zasilająca elektronikę, to zupy nie ugotujesz mimo
    obecności faz pozostałych. Żadnej inteligencji zasilania tam nie ma.
    Zwykłe przekaźniki. Nikt też nie obiecywał symetrii obciążania faz.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 106. Data: 2017-05-01 18:35:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 May 2017 18:14:49 +0200, Marek S napisał(a):

    > No bo tak fizycznie jest. W zasadzie można by w ten sposób dywagować nad
    > układem trójfazowym typu "trójkąt". Są to trzy obciążenia jednofazowe :-D

    Chyba ze ... zero nie podlaczone, bo i po co :-)

> [...]
    > obecności faz pozostałych. Żadnej inteligencji zasilania tam nie ma.
    > Zwykłe przekaźniki. Nikt też nie obiecywał symetrii obciążania faz.

    Symetrii byc nie musi ... ale te 4.4kW na jednej to troche duzo.

    Wymagaja elektryka, a poboru pradu nie podaja ... z przekrojow
    przewodow ma sobie wyliczyc ?

    J.

  • 107. Data: 2017-05-01 19:51:03
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-01 o 18:35, J.F. pisze:

    > Symetrii byc nie musi ... ale te 4.4kW na jednej to troche duzo.

    Problem jest szerszy. Wiele mówi się o potrzebie oszczędzania prądu bo
    sieci przeciążone i będą awarie, blackouty. UE wprowadza ograniczenia
    mocy odkurzaczy, żarówki pseudo energooszczędne. Z drugiej zaś strony
    promuje się rozwiązania o rząd/rzędy wielkości bardziej obciążające
    sieć. Kiedyś rzadkością były płyty grzewcze a teraz to standard w
    mieszkaniach. Promuje się samochody elektryczne, gdzie np. szybka
    ładowarka ma moc do 50kW nawet!!!

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 108. Data: 2017-05-02 13:24:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-30 o 09:03, Uzytkownik pisze:

    > Ale to piszesz o liczniku i instalacji. Oczywiście dla licznika to jeden
    > ch....
    > Ja natomiast mam na myśli urządzenie i prądy płynące w tym urządzeniu.

    Jak masz coś innego na myśli to napisz tak aby było jasne, że piszesz w
    innym kontekście niż aktualny kontekst wątku.

    Przypomnę, że dyskusja dotyczy zabezpieczeń instalacji kuchennej - czy
    pociągnąć dodatkowy obwód aby nie wywalało korków.

    I w tym kontekście ktoś napisał co widać wyżej, że jakie jest połączenie
    w AGD (AGD było w poprzedniej wypowiedzi - przed tym zachowanym cytatem)
    jest bez znaczenia, bo przy konkretnej mocy taki sam prąd płynie.

    W tym miejscu oczywiste było, że mowa jest o prądzie, który może
    prowadzić do wywalenia bezpieczników, a Ty na to, że prądy nie są takie
    same i w całym wywodzie ani słowa, że masz na myśli prądy wewnątrz,
    które z punktu widzenia czy bezpiecznik wywali, czy nie są bez
    znaczenia. Wręcz wyglądało jakbyś uważał, że prądy zasilające też będą
    niższe - przeczytaj jeszcze raz swoją wypowiedź, bez zakładania, że
    czytający wiedzą co masz na myśli.
    P.G.

  • 109. Data: 2017-05-02 15:48:54
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-05-02 o 13:24, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > bez znaczenia. Wręcz wyglądało jakbyś uważał, że prądy zasilające też
    > będą niższe - przeczytaj jeszcze raz swoją wypowiedź, bez zakładania,

    Tu się z Tobą nie mogę zgodzić.

    Jeżeli urządzenie 3fazowe podłączone fazowo (w gwiazdę, czyli 3x 230V),
    miałoby równe obciążenia na wszystkich fazach to przewodem N nie
    powinien płynąć żaden prąd i przewód ten jest teoretycznie zbędny.
    Wszystkie prądy zamykają się pomiędzy fazami. Jak wystąpi tylko jakaś
    asymetria to przewodem N zaczyna płynąć prąd, który jest tym większy im
    większa jest ta asymetria. W przypadku obciążenia tylko jednej fazy,
    przewodem N będzie płyną prąd o takiej samej wartości jak tą fazą, ale
    kiedy załączymy obciążenie drugiej fazy to prąd płynący przewodem N
    zawsze będzie mniejszy od prądu płynącego w najbardziej obciążonej z faz.

    Jednak płyta indukcyjna to urządzenie 2-fazowe o napięciu zasilającym 2
    x 230V, a ponadto urządzenie, które może mieć obciążoną tylko jedną z
    faz. Dlatego przekroje przewodów podłączeniowych muszą być dobrane do
    największego obciążenia prądowego danej fazy. Ponieważ jest to zasilanie
    230V, a nie 400V to przy takiej samej mocy urządzenia, wartość prądu
    będzie większa niż przy zasilaniu 400V.

    Dlatego dla urządzenia takiego jak płyta grzewcza (zasilanego w gwiazdę)
    liczymy prąd I = P / 230 gdzie P to największa moc jednego zestawu
    palników np. 3,5kW. Czyli w tym przypadku ok. 15,22A i do tej wartości
    dobieramy przewody. Przewodem N nigdy nie popłynie większa wartość
    prądu, nawet jak załączymy pobór na drugiej fazie.

    Jeżeli mielibyśmy urządzenie zasilane międzyfazowo z 2 faz na 400V o
    takiej samej mocy to tymi fazami popłynie mniejszy prąd, a przewodem N
    nie popłynie żaden.

    Ponieważ w domu używa się wszystkich faz to po obciążeniu trzeciej fazy
    prądy zaczną też płynąć pomiędzy wszystkimi fazami, a licznik będzie
    "widział" całą tą instalację jako jedno urządzenie 3-fazowe.

    Ot! Taka magia prądu 3-fazowego, że dla urządzenia i przewodów
    zasilających ważne jest czy zasilamy 230V czy też 400V, a dla licznika
    energii elektrycznej nie ma to żadnego znaczenia, czyli mówiąc prościej
    "jeden ch..." :)

    Dla nieelektryka jest to bardzo trudne do zrozumienia, ale uwierz mi, że
    tak się dzieje, a mój tekst dla elektryka jest zrozumiały.

  • 110. Data: 2017-05-02 16:31:39
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-05-02 o 15:48, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > miałoby równe obciążenia na wszystkich fazach to przewodem N nie
    > powinien płynąć żaden prąd i przewód ten jest teoretycznie zbędny.

    Rozszerzasz dyskusję na przewód N na którym nie ma bezpiecznika więc
    temat kiedy go wywali nie dotyczy (mieszkałem kiedyś w mieszkaniu (jedna
    faza) w którym był bezpiecznik na fazie i na N).

> [...]
    > dobieramy przewody. Przewodem N nigdy nie popłynie większa wartość
    > prądu, nawet jak załączymy pobór na drugiej fazie.

    Oczywiste jak zsumować dwa wektory rozwarte pod kątem 120st.

    > Jeżeli mielibyśmy urządzenie zasilane międzyfazowo z 2 faz na 400V o
    > takiej samej mocy to tymi fazami popłynie mniejszy prąd, a przewodem N
    > nie popłynie żaden.

    Mi wychodzi odwrotnie.
    Dla uproszczenia:
    Zasilanie fazowe - dwie grzałki po 230W - z każdej fazy po 1A.
    Urządzenie o tej samej mocy (czyli 2x230W) zasilane międzyfazowo:
    460W/400V=1,15A.
    Każdym z przewodów fazowych popłynie większy a nie mniejszy prąd.
    Licznik energii policzy dobrze bo prądy w każdym przewodzie będą
    przesunięte względem napięcia.

    > Dla nieelektryka jest to bardzo trudne do zrozumienia, ale uwierz mi, że
    > tak się dzieje, a mój tekst dla elektryka jest zrozumiały.

    Wierzę w to, że przy jednakowym obciążeniu każdej z faz przez N płynie
    0. Nie dotyczy to sytuacji, gdy prąd obciążeń zawiera 3-harmoniczną bo
    wtedy przewód N może być solidnie obciążony.
    Natomiast nie wierze tam, gdzie mi wychodzi odwrotnie.
    P.G.