  • 11. Data: 2017-04-24 23:56:25
    Temat: Re: Przeciazony obwod - AGD
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Pawel pisze tak:

    > Problem w tym, ze kuchnia jest juz zrobiona, pomalowana i taka
    > niespodzianka wyszla przypadkiem w trakcie montazu mebli. Obwod z
    > piekarnikiem jest na samym koncu kuchni(tam juz meble sa skrecone,
    > a gniazdko jest w szafce - nie bedzie dostepu z poziomu blatu), a
    > zmywarka i czajnik beda prawie przy samym wejscciu do kuchni
    > (meble jeszcze nie sa skrecone). Gniazdka do mikrofali i czajnika
    > beda nad blatem.

    Nie łam sie. Prawie wszyscy popełniają te błędy i kończy się na tym, że
    zamiast kuć decydują się używać urządzeń pojedynczo :)

    Jeśli naprawdę są trzy fazy do płyty to podłączyłbym czajnik i
    mikrofalówkę do tej trzeciej nieużywanej fazy a zmywarkę do
    piekarnikowej.

    Jakie bezpieczniki dała elektrownia na wejściu do mieszkania?

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 12. Data: 2017-04-25 00:13:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 24 Apr 2017 22:19:11 +0200, Pawel napisał(a):

    > Tak mowil elektryk. Z tego co rozumiem, to jest osobne podlaczenia w
    > szafce nad drzwiami wejsciowymi do mieszkania. Osobne podlaczenie ma
    > plyta, osobne piekarnik i osobne na cala reszte.

    Szafke rozkrecic, albo za kuchenke zajrzec - czesto to bedzie 1 puszka
    z 3 fazami w scianie.

    > Z tego co zerknalem kiedys do instrukcji plyty, to plyte mozna podlaczyc
    > do 2,
    > jak i 3 faz, a kiedys w necie czytalem, ze jak sie podlaczy tylko dwie
    > fazy, to podobno plyta nie bedzie mogla wykorzystac w pelni swoich
    > mozliwosci. Nie wiem ile w tym prawdy.

    Wiekszosc plyt ma dwa osobne uklady (twoja tez 2*3700W), ktore
    przylacza sie miedzy faze a N, wiec razem uzywa 2 faz.
    Mozna podlaczyc oba pod jedna faze ... ale domowa siec raczej nie
    zapewnia 7.4 kW z jedej fazy.

    To zrob, tej elektryki moze przybyc.

    J.

  • 13. Data: 2017-04-25 00:33:08
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 25.04.2017 o 00:13, J.F. pisze:

    > Szafke rozkrecic, albo za kuchenke zajrzec - czesto to bedzie 1 puszka
    > z 3 fazami w scianie.
    Jezeli chodzi ci o gniazdko do plyty, to jest to kwadratowe gniazdko z 5
    kablami (z tego co pamietam) w srodku, z czego 3 sa pod napieciem (z
    tegi ci pamietam).

    A obwody, to ja mialem na mysli, osobny kabel ktory prowadzi ze skrzynki
    z bezpiecznikami do konkretnego gniazdka w scianie.

> [...]
    > przylacza sie miedzy faze a N, wiec razem uzywa 2 faz.
    > Mozna podlaczyc oba pod jedna faze ... ale domowa siec raczej nie

    Moja plyta, to konkretnie model Electrolux ehi6540fok
    http://www.electrolux.pl/kitchen/cooking/hobs/induct
    ion-hob/ehi6540fok/

    A powiedz mi jedna rzecz. Czemu akurat do plyty daja takie dziwaczne
    gniazdka i to na dodatek z tymi 5 kablami? Do tej pory myslalem, ze te 5
    kabli podlacza sie do plyty, a z tego co slysze, to wyglada jakby tu
    chodzilo o mozliwosc podpiecia plyty i piekarnika do takiego jednego
    gniazdka, albo jednej kuchenki (plyta indukcyhjna + piekarnik elektryczny)

    > To zrob, tej elektryki moze przybyc.
    Na osobne podpiecie zmywarki, to sie juz zdecydowalem, a co do kolejnego
    obwodu do czajnika i mikrofali, to pewnie tez sie zdecyduje, choc
    jeszcze mysle nad tym.
    Jedynie troche mnie martwi brak mozliwosc ewentualnego dolozenia
    kolejnego obwodu w przyszlosci, jak teraz wykorzystam wszystkie wolne
    punkty w skrzynce z bezpiecznikami.

  • 14. Data: 2017-04-25 00:38:00
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 24.04.2017 o 23:56, PiteR pisze:

    > Nie łam sie. Prawie wszyscy popełniają te błędy i kończy się na tym, że
    > zamiast kuć decydują się używać urządzeń pojedynczo :)

    Tak jak wspomnialem, poki jeszcze nie wszystko zrobione, wiec moge
    jeszcze troche pokombinowac, ale wielkiego pola manewru nie mam.

    > Jeśli naprawdę są trzy fazy do płyty to podłączyłbym czajnik i
    > mikrofalówkę do tej trzeciej nieużywanej fazy a zmywarkę do
    > piekarnikowej.

    Moze glupio zabrzmi to moje pytanie, ale co to sa te fazy? Czy to chodzi
    o jeden kabelek z napieciem? czy cos innego?

    > Jakie bezpieczniki dała elektrownia na wejściu do mieszkania?

    Nie wiem co elektrownia dala, ale wiem ze na projekcie bylo napisane 16A
    przy gniezdzie do plyty.

  • 15. Data: 2017-04-25 02:29:17
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 24 kwietnia 2017 23:19:39 UTC+2 użytkownik Pawel napisał:

    > W instrukcji do piekarnika pisze cos takiego:
    > Górna grzałka 1100 W
    > Dolna grzałka 1100 W
    > Termoobieg (górny / dolny) 1200 W / 1200 W

    Jak na razie, wszystko w miarę pasuje. Do termoobiegu jest jakiś "wiatraczek" 100
    Watowy, no i wszystko gra.

    > Moc wejściowa 230 V, 50 Hz, 3650 W

    Moc w Voltach?! Oj te szkoły... Te 3650W, też z poopy wzięte, bo 2*1200=2400.

    > plyta indukcyjna:
    > Całkowity pobór mocy [W]:7400

    NAJGORSZY z możliwych wyborów!! Nie wdając się w szczegóły zasady działania, w fizykę
    prądów wirowych, prawda jest taka: jest tam trochę duperelnej nikomu nie potrzebnej
    elektroniki, która niepotrzebnie komplikuje banalny proces.. Podgrzanie żarcia.. Bez
    odpowiednich garów ni chuchu, to nie zadziała. Ta elektronika w świetle pierdyktyw
    RoHS dupcy się na okrągło. To już lepiej wstawić koksownik. Serio!!

    > W okapie takie cos znalazlem:
    > Moc silnika pochłaniana: 1x230W
    > Lampy: 2x20W

    OK!

    > Lodowka:
    > Jedyna informacje jaka znalazlem, to ze ciagnie 253 kWat/rok

    Oj te szkoły... kW vs. kWh, ale któż by się tam przejmował jedną literką. To nie ma
    znaczenia, tak jak moc wejściowa w Voltach:) Diabli wiedzą co to znaczy 253kW/rok?
    Toż to 10-cio krotnie przebija szczytowe zapotrzebowanie mocy sporej chałupy!! Na
    wszystko!!

    > Zmywarka:
    > użycie energii w programie Eco 50: 0.75 kWh - Pewnie trzeba liczyc ponad
    > 1000 W w jakims normalnym programie
    > Dodatkowo taki cos jeszcze pisze:
    > Moc przyłączeniowa (W) 2400 W
    > Natężenie (A) 10 A
    > Napięcie (V) 220-240 V
    > Częstotliwość (Hz) 50; 60 Hz

    OK

    > Mikrofali i czajnika jeszcze niema, wiec nie wiem ile moze ciagnac.

    Jakieś 1-2kW.

    > Mam nadzieje, ze te informacje wystarcza do udzielenia wlasciwej rady,
    > ale z tego co widzialem jedna odpowiedz, to najwyrazniej trzeba
    > pociagnac osobny obwod minimum do zmywarki.
    >
    > Pytanie tylko, czy jakby sie wlaczylo jednoczesnie mikrofale, czajnik i
    > akurat w tym czasie lodowka sie zalaczyla, to czy by korki wywalalo. Ma
    > ktos takie urzadzzenia? Jak sie to sprawuje.

    ===============

    No i dodaj te Waty do kupy. Nie widzę problemu. Poza jednym, dałeś się wtrąbić w
    mieszkanie w tzw. "apartamentowcu". Tymczasem jest to zwykły blok, gorszy niż za
    komuny, wszystko trza naprawiać, bo nowe ("Nie ma róży bez ognia"), a jak nogę
    skręcisz na krzywych schodach i nie będziesz mógł chodzić do roboty, albo firma
    splajtuje, to i tak te wszystkie pierdulamenty zabierze bank.

  • 16. Data: 2017-04-25 02:50:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Apr 2017 00:33:08 +0200, Pawel napisał(a):

> [...]
    > chodzilo o mozliwosc podpiecia plyty i piekarnika do takiego jednego
    > gniazdka, albo jednej kuchenki (plyta indukcyhjna + piekarnik elektryczny)

    Te 3700W troche przekracza mozliwosci zwyklego gniazdka (to 16A), a
    jak widac plyta ma 2x wiecej. To zreszta nie gniazdko, tylko puszka
    polaczeniowa, kuchnia polaczona na stale. Moze chodzilo o to, aby
    elektryk z uprawnieniami podlaczyl ?

    > Jedynie troche mnie martwi brak mozliwosc ewentualnego dolozenia
    > kolejnego obwodu w przyszlosci, jak teraz wykorzystam wszystkie wolne
    > punkty w skrzynce z bezpiecznikami.

    Skrzynke powiekszyc najlatwiej.

    >Moze glupio zabrzmi to moje pytanie, ale co to sa te fazy?
    >Czy to chodzi o jeden kabelek z napieciem? czy cos innego?

    Tak to juz zrobione, ze elektrownia produkuje 3 osobne napiecia naraz,
    ktorych przebiegi sa przesuniete w czasie.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Three-phase_electric_p
    ower

    Co z jednej strony ulatwia prace silnikow duzej mocy w przemysle.

    A z drugiej, u Ciebie i innych lokatorow - do mieszkania/bloku/osiedla
    dochodza 3 napiecia faz, 1 kabal wspolny (zerowy, neutralny), i 1
    uziemienia. I teraz to trzeba jakos rownomiernie podzielic, zeby
    wszytkie byly podobnie obciazone.

    Wiec masz w mieszkaniu kilka obwodow, ktore sa zasilane z roznych faz.
    Oswietlenie z jednej, czesc gniazdek z drugiej, czesc z trzeciej, a w
    kuchnie jak widac - pol kuchenki, drugie pol kuchenki, piekarnik,
    czajnik ...

    J.

  • 17. Data: 2017-04-25 04:54:48
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Pawel pisze tak:

    > Nie wiem co elektrownia dala, ale wiem ze na projekcie bylo
    > napisane 16A przy gniezdzie do plyty.

    uuu panie to jest bardzo nowe mieszkanie. Kiedyś dawali hojną ręką duże
    bezpieczniki 40A i duże kredyty ;)

    Chodzi o największy bezpiecznik przy liczniku energii. Jeśli masz tylko
    3 x 16A to ja wysiadam z doradzania i nie snuj kolejnych kabli bo
    szkoda twojego trudu.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 18. Data: 2017-04-25 08:27:23
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > Chodzi o największy bezpiecznik przy liczniku energii. Jeśli masz tylko
    > 3 x 16A to ja wysiadam z doradzania i nie snuj kolejnych kabli bo
    > szkoda twojego trudu.

    W jego przypadku jak nie ma pola manewru, niech połączy tak jak pisałeś
    piekarnik ze zmywarką na jeden obwód (współczynnik jednoczesności
    używania można tutaj praktycznie wyzerować bez uszczerbku na nerwach :-) ).
    Reszta pewnie pociągnie.
    Jeżeli tutaj ma 16A, w piwnicy czy gdzieś tam wcześniej pewnie będzie
    miał zabezpieczenia 20A-25A na lokal.
    To daje w pierwszym przypadku 4,6kW na fazę. Jak kiedyś patrzyłem na
    charakterystyki wyłączników nadprądowych to można przeciągnąć je o 15%
    bez wywarcia na nich wrażenia ;-). Czyli powinien uzyskać realnie ~5,3kW
    na fazę.
    Zakładając, że ma wszystkie urządzenia (poza indukcją) na tej samej
    fazie ale na piekarnik i zmywarkę oddzielny obwód i włącza je wymiennie,
    powinno banglać ;-)

  • 19. Data: 2017-04-25 10:48:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-25 o 02:29, s...@g...com pisze:

    > Jak na razie, wszystko w miarę pasuje. Do termoobiegu jest jakiś "wiatraczek" 100
    Watowy, no i wszystko gra.

    > Moc w Voltach?! Oj te szkoły... Te 3650W, też z poopy wzięte, bo 2*1200=2400.

    Moja kuchenka ma w termoobiegu osobną grzałkę. Tu może być tak samo
    2*1100+1200=3400 do tego moc wentylatora i się może prawie zgodzić.

> [...]
    pierdyktyw RoHS dupcy się na okrągło. To już lepiej wstawić koksownik. Serio!!

    Ponad rok temu padła mi około 25-letnia kuchenka ceramiczna. Kupiłem
    indukcyjną. Wszystkie gary jakie miałem (25-letnie) działają. Dodatkowo
    np. emaliowane, których nie można używać na ceramicznej teraz mogę używać.
    Czas zagotowania wody w garze znacznie krótszy niż na ceramicznej =
    oszczędność.
    Największa zaleta - jak coś wykipi to zmycie banalne.

    Co do duperelnej elektroniki to mam podobne obawy jak Ty.
    Moja kuchenka ma wentylator do elektroniki co sugeruje, że sama
    elektronika jest zaprojektowana z małym zapasem. A wentylator to
    mechanika, jak kiedyś zacznie się słabiej kręcić to elektronika się
    przegrzeje i wysiądzie.
    P.G.

  • 20. Data: 2017-04-25 11:10:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-24 o 22:19, Pawel pisze:

    > Tak mowil elektryk. Z tego co rozumiem, to jest osobne podlaczenia w
    > szafce nad drzwiami wejsciowymi do mieszkania. Osobne podlaczenie ma
    > plyta, osobne piekarnik i osobne na cala reszte.

    Nie wyczaiłem z Twoich wypowiedzi jednej ważnej informacji:
    Czy te 3 fazy do kuchni i piekarnika są osobno od całej reszty, czy te
    inne gniazdka masz podłączane pod poszczególne fazy z tych 3 faz?
    Podłączanie innych pod te trzy fazy byłoby dla mnie dziwne, ale z
    pierwszej Twojej wypowiedzi wynika jakby tak właśnie było a potem nic
    nie przekonało mnie, że tak nie jest.
    Według mnie ważne jest aby to było jasne, chyba, że dla innych już jest
    jasne.

    Aby się przekonać - sprawdź czy masz:
    1. na płytę i piekarnik szeroki potrójny bezpiecznik, a na inne obwody
    osobne bezpieczniki,
    2. na całą kuchnię tylko ten potrójny bezpiecznik,
    3. jakoś inaczej.

    U mnie (mieszkanie budowane 20 lat temu) mam:
    - puszkę z 3 fazami (5 drutów - neutralny, ochronny i 3 fazy) do
    podłączenia kuchenki i na to potrójny bezpiecznik.
    - osobny obwód 1 fazowy (gniazdko z bolcem) do zmywarki + bezpiecznik
    - lodówka i inne to nie pamiętam nawet czy gniazdka w kuchni osobno od
    pokoi.

> [...]
    > trzeba zrobic dziure na kabel, to jakos to przezyje, ale jakb trzeba
    > bylo kiedys robic dziury i rozbierac meble, to juz bym nie byl z tego

    Słusznie.
    Jak dokładnie wiesz co meble zasłonią to według mnie kabel nie
    koniecznie musi być wkuty w ścianę.
    P.G.