  • 11. Data: 2023-09-07 14:21:10
    Temat: Re: Przekładnia koronowa
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Sep 2023 07:02:30 -0700 (PDT), WM wrote:
> [...]
    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

    > Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
    > https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
    ample.png
    > W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?

    Jak powazne, to powinny byc koła stożkowe

    > Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
    poosiowych.

    Tylko ze takie zęby bardo źle współpracują

    I efekt znasz - tylko w zabawkach,

    J.

  • 12. Data: 2023-09-07 16:39:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Sep 2023 11:21:00 -0700 (PDT), WM wrote:
> [...]
    dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
    zabawkami powaznych zastosowań.

    > Zależy jakie kto ma zabawki.
    > Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
    > https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
    40

    Ciekawostka. Ale:

    Po pierwsze - zauważ ze predkosci obu osi za zazwyczaj w miare rowne.
    Czyli ta przekladnia prawie nie pracuje :-)

    Po drugie - ma dzielic moment róznie. Stąd oba koła koronowe maja inne
    srednice (2:50), i inną ilość zębów. I stykają sie z satelitami tylko
    na cześci ich szerokości.

    Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...

    gears/

    Wady niech napiszą :-)

    J.

  • 13. Data: 2023-09-07 19:41:30
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):

    (...)

    > Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...

    Zobacz rysunek 3 tutaj:
    https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
    ears-geometry-and-strength

    (...)
    > Wady niech napiszą :-)

    O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)

    Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.

    > J.

    Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne,
    odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
    Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.

    WM

  • 14. Data: 2023-09-07 20:42:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Sep 2023 10:41:30 -0700 (PDT), WM wrote:

    > czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]

    No mam mieszane uczucia ... pisac, ze to przeciez nie moze dobrze
    działac, czy podziwiac CAD, jesli sobie z tym radzi :-)

    Czy jedno i drugie?

    Styk zębów to jakis punktowy jest, czy bardziej ciekawy?

    > (...)
    >
    > O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)
    >
    > Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.

    Hm, cos nie podejrzewam, zeby im sie takie skomplikowane chciało robic
    :-)

    Zrobili cos w rodzaju normalnej nacinarki/szlifierki do kół?

    I wyszło nawet prosciej niz dla stożkowych, bo narzedzie udaje
    zęby prostego koła ?

    > Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne,
    odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
    > Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.

    Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
    punktowy jest, czy bardziej ciekawy?

    Bo wszak w trakcie obrotu o pół zęba to małe kółko przestawia sie o
    poł szerokosci zęba na całej długosci/szerokosci koła.
    A koło koronowe ... dla kazdej srednicy troche inaczej.

    Da sie to wydrukowac w 3D? Bo az mam ochotę zobaczyć, jak to pracuje.
    Hm, tak mi chodzi po glowie, ze to mogloby nawet nieskomplikowane byc
    - tak, jak nacinarka o której pisałem, to po prostu prowadzic glowicę
    po prostych liniach wynikających z geometrii małego koła.
    Tylko to jakis specjalizowany program musiałby być, a nie standardowy
    slicer.

    Alternatywnie ... pojsc na szrot i kupic sobie to z audi?

    J.

  • 15. Data: 2023-09-08 12:20:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > slicer.
    >
    > Alternatywnie ... pojsc na szrot i kupic sobie to z audi?

    W programie FreeCad jest dodatek do kół zębatych i jest też koło koronowe.
    https://wiki.freecad.org/FCGear_Workbench
    Nawet udało mi się je zamodelować.
    Będę miał czas to dorobię do niego koło walcowe i wykonam animację.

    Zresztą na youtube są filmiki zrobione przez innych.
    Tu jest przykładowa animacja.
    https://youtu.be/rX3sAuM7YsU?si=46IADA57Y61as3Hl
    Do pobrania model 3d
    https://www.yeggi.com/q/crown+gear/

  • 16. Data: 2023-09-09 20:26:31
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Będę miał czas to dorobię do niego koło walcowe i wykonam animację.

    Obiecałem animację i oto ona (ruchomy GIF).
    https://megawrzuta.pl/download/03ef60e7b8ec690e58e17
    2dc44db7532.html

    Skorzystałem, przy konstrukcji, z dodatku FCGear do programu FreeCad.
    Wstawiłem liczby zębów 15 i 25, a resztę koła (jednego i drugiego) program sam
    zaproponował; ja tylko zaaprobowałem.
    Wygląda na to, że styk obu kół nie jest wzdłuż linii, jak w przekładni walcowej,
    tylko przypomina taki jaki jest w łożysku kulkowym.
    Tu jest pokazany rzeczywisty styk w przekładni czołowej.
    https://www.zakgear.com/Scrown.html

    WM

  • 17. Data: 2023-09-10 01:40:41
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 09.09.2023 o 20:26, WM pisze:
    > Obiecałem animację i oto ona (ruchomy GIF).
    > https://megawrzuta.pl/download/03ef60e7b8ec690e58e17
    2dc44db7532.html

    To jest tylko animacja, czy we FreeCad-zie zdefiniowany jest tylko obrót
    koła walcowego, a koronowe z nim tylko oddziałuje?

    Robert

  • 18. Data: 2023-09-10 13:31:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    niedziela, 10 września 2023 o 01:40:46 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
    > To jest tylko animacja, czy we FreeCad-zie zdefiniowany jest tylko obrót
    > koła walcowego, a koronowe z nim tylko oddziałuje?
    >
    > Robert

    Dodatek FCGear wykonał koła, na podstawie parametrów, takich jak moduł, liczba
    zębów, średnica wewnętrzna/zewnętrzna, które użytkownik może zmieniać jak zechce.
    Niestety koła sam musiałem potem poobracać i poprzesuwać na ich miejsca, z czym
    miałem problem.
    Luz dobierałem "na oko" i celowo dałem go z nadmiarem, by było lepiej widać
    współpracę zębów.

    Dużą zaletą programu FreeCad, jest możliwość używania w nim prostego języka Python.
    Napisałem krótki skrypt do powiązania obrotów osi kół i robienia fotek co ułamek
    kąta.
    Fotki wrzuciłem do programu Gimp, celem zrobienia ruchomego gifu.

    WM

  • 19. Data: 2023-09-12 19:43:07
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    (...)
    > Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis

    Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?
    Wygląda na to, że to drugie, bo chwilowy punkt obrotu chcą mieć w punkcie styku zębów
    fig4.
    https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
    ears-geometry-and-strength

    W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.
    Nie problem napisać równanie powierzchni na kole koronowym, która styka się z kołem
    walcowym wzdłuż tego samego odcinka.
    Uzyskamy taki efekt, jak byśmy zrobili płynne przekształcenie koła walcowego w koło
    koronowe.

    WM

  • 20. Data: 2023-09-12 19:46:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 12 Sep 2023 10:43:07 -0700 (PDT), WM wrote:
    > czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
    > (...)
    >>
    > (...)
    >
    > Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?

    Akurat w dyfrze do samochodu, to IMO poslizg mało istotny, bo to sie
    prawie nie kręci, natomiast siły duze.
    W helikopterze jakby odwrotnie.

> [...]
    ears-geometry-and-strength

    > W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.

    A tu moze byc calkiem inaczej i to nie przeszkadza.