  • 21. Data: 2023-10-24 17:14:07
    Temat: Re: Przekładnia koronowa
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    wtorek, 12 września 2023 o 19:46:28 UTC+2 J.F napisał(a):

    > Akurat w dyfrze do samochodu, to IMO poslizg mało istotny, bo to sie
    > prawie nie kręci, natomiast siły duze.
    > W helikopterze jakby odwrotnie.

    > A tu moze byc calkiem inaczej i to nie przeszkadza.
    kołem walcowym wzdłuż tego samego odcinka.
    > J.

    Przekładnia koronowa ma szerokie zastosowanie.
    https://balance-drive.com/en/kronenrad-royal/
    Tu jest pokazane i omówione działanie dyferencjału Audi.
    https://youtu.be/QftlBauaytw?si=rZ3xjiBkTApTtgQM

  • 22. Data: 2023-10-24 22:07:56
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 6 September 2023 at 14:53:46 UTC+2, WM wrote:
    > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
    > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
    > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
    >
    > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
    > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
    re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

    Ja widziałem, wiele razy. W koreańskich frezarkach. Można w nich przestawić wrzeciono
    z pozycji poziomej do pionowej, a być może i da się zablokować w jakiejś pośredniej
    (skośnej), ale nie miałem potrzeby więc nie drążyłem :-) To są duże frezarki, zawsze
    wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa przerobiły, znaczy
    przekładnia jest trwała. Zdziwiłem się jak ją zobaczyłem, bo na samochodach się nie
    znam, więc raczej czegoś takiego wcześniej nie widziałem poza prymitywnymi kołami
    wiatrakowymi z drewnianymi kołkami, więc po inżyniersku nawet nie podobnymi. A potem
    pomyślałem że to znacznie lepsza konstrukcja od kół stożkowych, bo w ogranicznonej
    przestrzeni obudowy taka przekładnia daje znacznie większą średnicę podziałową, więc
    wychodzą mniejsze siły na zębach.

  • 23. Data: 2023-10-24 23:22:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 24 października 2023 o 17:14:08 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > https://balance-drive.com/en/kronenrad-royal/
    > Tu jest pokazane i omówione działanie dyferencjału Audi.
    Jak ma szerokie zastosowanie to wymień 10 powszechnie znanych i dostępnych
    zastosowań. Tylko chwilę poczekaj bo orzeszki i cole musze przynieść. Tego co juz
    zostały nie przez ciebie wymienione drugi raz wymieniać nie warto.

  • 24. Data: 2023-10-24 23:50:18
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    wtorek, 24 października 2023 o 22:07:58 UTC+2 Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    frezarki, zawsze wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa
    przerobiły, znaczy przekładnia jest trwała.

    Ciekawe

[...]

    Tu są przykłady zastosowań tych przekładni:
    https://de.wikipedia.org/wiki/Kronenrad#

    Rysunek poglądowy rozwiązań dla różnych kątów:
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/
    Kronenrad-Turm.png

  • 25. Data: 2023-10-25 11:55:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 24 października 2023 o 23:50:45 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    > Tu są przykłady zastosowań tych przekładni:
    > https://de.wikipedia.org/wiki/Kronenrad#
    >
    > Rysunek poglądowy rozwiązań dla różnych kątów:
    Napisz swoimi słowami gdzie je widziałeś, ale nie na na zdjęciach. Ewentualnie gdzie
    widziałeś duzo urządzeń z przekładniami koronowymi. Jeśli jest tania, dobra itp. to
    dlaczego nie jest stosowana w samochodach. W zeszłym roku na swiecie wyprodukowano 85
    milionow samochodow. Nie wszystkie z przednim napędem maja przekładnie hipoidalne.
    Ale jest sporo z napędami na więcej niz jedna os i one maja przekładnie hipoidalne.
    To skromnie mogę oszacować ze zrobiono stok z 80 milionow przekładni hipoidalnych.
    Trudnych w produkcji i regulacji. To oznacza tylko jedno. Ze przekładnie koronowe w
    tej chwili sa dużo gorsze od hipoidalnych. I tyle w temacie przekładni koronowych.

  • 26. Data: 2023-10-25 13:22:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 25 Oct 2023 02:55:37 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    > Ewentualnie gdzie widziałeś duzo urządzeń z przekładniami
    > koronowymi. Jeśli jest tania, dobra itp. to dlaczego nie jest

    No widziałes - jest stosowana, w Audi.

    Powód - chęc zrobienia dyferencjału o podziale momentu 70:30.

> [...]
    > jedna os i one maja przekładnie hipoidalne. To skromnie mogę
    > oszacować ze zrobiono stok z 80 milionow przekładni hipoidalnych.

    zdecydowana wiekszosc to napęd na jedną, przednią oś.

    A jak w dostawczakach teraz jest?

    > Trudnych w produkcji i regulacji. To oznacza tylko jedno. Ze
    > przekładnie koronowe w tej chwili sa dużo gorsze od hipoidalnych. I
    > tyle w temacie przekładni koronowych.

    No coz, ta w dyfrze sie niemal nie obraca, ale obciązenia tam duże ...

    J.

  • 27. Data: 2023-11-27 00:05:58
    Od: Alojzy Gąska <g...@g...com>

    Ciekawostka której nie znałem.