  • 11. Data: 2010-02-07 12:48:27
    Temat: Re: Pozwolisz żewtrącę swoje trzy grosze
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    >
    > Pod mikroskopem widać tez dokladnośc termotransferu. Zapewniam, że jest
    > porównywala z metodą foto bo zadalem sobie trud to sprawdzić.

    > Komu pokazał?

    > Na 100% sporo osób robi płytki pisakami i niczego to nie dowodzi.

    > Nie zauwazyleś pytań o fotochemie? Ilość elementów procesu ktore mogą
    > pojść źle jest większa i niestety droższa. W foto jesli źle naświetlisz
    > to laminat do kosza. A termo to koszt kieliszka acetonu i na nowo.
    > Amamtor jest zazwyczaj osoba liczącą każdą złotówkę. Nic dziwnego że
    > jest to metoda popularnaa błędy zazwyczaj wynikają z drobnostek.
    Można i tak można i tak. Czy ja komuś zabraniam robić termotransferem? Ja nim
    robił nie będę i wolno mi mieć swoje zdanie, niekoniecznie zgodne z Twoim. Dla
    mnie to zła metoda. Przez taniość zbyt droga. Niedawno opisałem jak robiłem
    płytki na laminacie z emulsją. Dla mnie przejście z positivu na fabrycznie
    powlekany laminat było takim samym krokiem jak dla ludzkości postawienie kroku
    na Księżycu. Nigdy więcej positivu i jakiś amatorskich metod nie będę stosował.
    Nie stać mnie na to. Jak pakuję na płytkę elementów za sto złotych to stać mnie
    zapłacić kilka złotych za naświetlarkę. Jak pakuję elementów za 3 złote to biorę
    płytkę uniwersalną. Jak na płytce jest elementów za 5 złotych i potrzebuję sto
    płytek to idę do firmy robiącej płytki.

  • 12. Data: 2010-02-07 13:08:11
    Temat: Re: Pozwolisz ? swoje trzy grosze
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    ToTylkoJa pisze:

    > A tu to ja się pozwole nie zgodzić. Fotochemią bawiłem się przed
    > termotransferem. Do tej pory został mi 'positiv UV' i 'transparent UV'
    > (chyba tak te spray'e się nazywały). Płytki wcale nie wychodziły lepiej co
    > teraz przy termotransferze. Według mnie fotochemia jest bardzo (straszliwe,
    > ekstremalnie) wrażliwa na grubośc "napsiukanego" positiva oraz stężenie
    > wywoływacza (wodorotlenku sodu).

    Wystarczy psikać na płytkę i zaraz potem lekko pomachać nią aby
    rozprowadzić lakier. Poza tym dwustronna pokryta fotolakierem płytka
    100*160 kosztuje w TME 10pln. Przy przygotowaniu wywoływacza wystarcza
    pamiętać, że łyżeczka do herbaty to około 5g. Należy jedynie unikać
    sytuacji, że zostały na dnie nierozpuszczone granulki NaOH bo wokół nich
    jest duże stężenie.

    Nie mam ochoty kupowac wagi labolatoryjnej
    > bo to dodatkowy wydatek. A na koniec szybkość metody. Mam szukać
    > naświetlarni, zlecić naświetlenie kliszy, jechać odebrać kliszę (lub
    > zapłacić za kuriera - to kolejne koszty) i dopiero naświetlac płytkę.

    Spokojnie można naświetlać przez zwykły papier przyłożony stroną z
    tonerem do płytki. Poza tym sam stosowałeś Transparent to nie zarzucaj
    tej metodzie że wymusza przygotowanie klisz w naświwtlarni.

    > nie metoda na zabawę sobota wieczór niedziela rano.

    Jeśli nie jeździsz do naświetlarni to jest.

    > dla mnie elektronika to zabawa - hobby a nie żródło utrzymania i wszelka
    > powtarzalność nie występuje. Rozumiem że dla 10 płytek termotransfer jest
    > bez sensu ale ja robię tylko jedną sztukę i albo zabawka zadziała albo do
    > śmieci bo nie umiem uruchomić.

    Obie metody nadają się na hobbystyczne wykonanie płytki w sobotni
    wieczór. Jednak jeśli Ci nie wychodzi termotransfer to wróć do
    Posistiva. Ja przeszedłem na termotransfer bo Positiv łapie trochę
    paproszków i trzeba poprawiać mazakiem po wywołaniu. I nie mam żadnych
    problemów. A kładę płytkę na żelazku trzymanym w imadle i wcieram
    starannie szmatką. Positivem robię czasami płytki dwustronne bo można je
    obrobić w jednym procesie. A właściwie to już coraz bardziej powinienem
    pisać w czasie przeszłym, bo nie robię tego hobbystycznie i nawet
    prototypy w ilości 1-2 sztuk zamawiam w płytkarni.

    MD

  • 13. Data: 2010-02-07 13:20:41
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    kogutek pisze:

    > użył kliszy z naświetlarki to by było dobrze. Piszesz że to hobby. Dlaczego nie
    > używasz płytek uniwersalnych. One są zrobione do jednostkowej produkcji i
    > zastosowań amatorskich. Od dłuższego czasu jak robię coś w jednym egzemplarzu to
    > do sprawdzenia czy działa używam płytki ze stykami. Nie lutuje się na niej tylko
    > wtyka elementy. Jak zadziała to przenoszę to na płytkę uniwersalną. Te same
    > elementy co były na płytce prototypowej przenoszę na uniwersalną. Nie zdarzyło
    > mi się jeszcze żeby nie działało.

    Lepiej przy prototypie zrobić już gotową płytkę z programu CAD po to
    żeby na niej wyłapać błędy i poprawić w produkcie finalnym. Robienie na
    uniwersalnej nie daje takiej możliwości.

> [...]
    > się ze użycie niewłaściwej metody robienia płytki powoduje że całość ląduje w
    > koszu. Widzisz gdzieś sens w takim postępowaniu, bo ja nie widzę. Jest jeszcze
    > jeden aspekt tej sprawy. Teraz robisz dla zabawy. Życie jest dziwne. Za moment
    > może okazać się że twoje umiejętności wykorzystasz do zarabiania rozsądnych
    > pieniędzy. Projekty będą jednostkowe i nie powtarzalne. A Ty się wyłożysz na
    > tandetnych płytkach albo będziesz bulił jak za zboże żeby ktoś Ci łaskawie
    > zrobił płytkę. Jak poznasz technologię to sobie sam zrobisz bez proszenia.

    Problemem z projektem hobbystycznym jest fakt że chciałoby się
    ograniczyć koszty. Zrobienie prototypu z płytek pokrytych fotolakierem i
    korzystając z klisz do jest ze 30 zł robiąc w płytkarni to jest wzrost
    kosztów o ok 100 zł. Dla kogoś kto chce coś zrobić żeby sprzedać to
    oszczędzanie na technologii nie ma sensu, ale w przypadku hobbysty
    (ucznia czy studenta) to jest już równowartość paru zgrzewek piwa :)

    MD

  • 14. Data: 2010-02-07 13:21:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    grg12 wrote:
    > Albo znalazłeś naprawdę tanie źródło niepowlekanego

    Po prostu kupilem arkusz 1m/1m.

    > niepowlekany : 2.99 Euro
    > powlekany : 3,75 E

    Obydwie ceny są nieakceptowalne dla amatora (wysyłka).

  • 15. Data: 2010-02-07 13:30:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Zapominasz o pozycjonowaniu klisz. Nie mam wprawy w układaniu z taką
    > dokładnością kliszy, ale może znasz jakiś super patent. Swoja drogą:
    > wydaje Ci się że z jaką dokładnością drukują drukarki?

    Problem z drukarkami jest taki, że nierówno prowadzą papier podczas
    druku i są spore deformacje rzędy 0,25mm do 0,5mm. Trzeba przypilnować
    żeby w miarę równo szły. Co do dokładności pozycjonowania to obawiam
    się, że w warunkach domowych lepiej niż 0,25mm nie da się tego zrobić.

> [...]
    > Amamtor jest zazwyczaj osoba liczącą każdą złotówkę. Nic dziwnego że
    > jest to metoda popularnaa błędy zazwyczaj wynikają z drobnostek.

    Mała ilość zapytań o Positiv wynika chyba z tego, że jest mała ilość
    ludzi zaczynających hobbystycznie robić płytki tą metodą. Pewnie jest
    teraz uważana za metodę "dziadków" tak jak dawniej pisak :)

    MD

  • 16. Data: 2010-02-07 13:35:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:
    > Można i tak można i tak. Czy ja komuś zabraniam robić termotransferem?

    Nie musiałeś w tym celu cytowac całości. Jednak wywyższanie jednej
    technologi nad drugą z która jak widac masz mizerne doświadczenia nie ma
    sensu. Obie dają identyczne efekty jakościowe dla amatora.

    > mnie to zła metoda. Przez taniość zbyt droga.

    Obserwacje znacznej ilości amatorów na tej grupie tego nie wykazały.

    > Nie stać mnie na to. Jak pakuję na płytkę elementów za sto złotych to stać mnie
    > zapłacić kilka złotych za naświetlarkę.

    Byc może robisz trywialne projekty jeśli nie odczuwasz problemów
    związanych z błędami w projekcie. W przypadku naświetlania - kończy sie
    to katastrofą (finanzowo/czasową). Kiedys liczyłem, ze przy przeciętnym
    projekcie opłaca mi się zrobić cały prototyp w firmie niż bawić się w
    metodę foto - głównie ze względu na czas czekania na klisze, zabawe w
    odpady (prześwietlenia, błedy itd) i meczący proces - dający w efekcie
    pi razy drzwi też tydzień czekania. Niestety nie każda płytka jest
    _prawidłowo_ zaprojektowana od razu. W termo poprawkę masz w 20 minut. W
    foto umawiasz się na nastepny termin w naswietlarni ...

    > Jak pakuję elementów za 3 złote to biorę
    > płytkę uniwersalną. Jak na płytce jest elementów za 5 złotych i potrzebuję sto
    > płytek to idę do firmy robiącej płytki.

    Jak potrzebujesz jedną płytkę TQFP to co robisz? Czekasz 3 dni na
    klisze? Ja mam ją za 20 minut wlacznie z trawieniem. Tu jest wlasnie
    zysk z termostransferu - efekty są już. Efekty są niegorsze niż w foto.
    Efekty za malutkie pieniądze. Argumentacja że to technologia z lat
    50tych jest żałosna i złośliwa.

    Nikt nie broni używać foto, ale kategorycznie twierdzić że coś da się
    uzyskac foto a nie termo wymaga jednak argumentacji merytorycznej,
    dlatego prosze o ta płytkę z dziesięcioma ściezkami między nogami scalaka.

    Żebyśmy się dobrze zrozumieli - nie polemizuje w foto do której mam
    szacunek i doświadczenie. Polemizuje w Twoimi argumentami przeciwko
    termo które są nieprawdziwe.

  • 17. Data: 2010-02-07 13:40:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mario wrote:
    > Problem z drukarkami jest taki, że nierówno prowadzą papier podczas
    > druku i są spore deformacje rzędy 0,25mm do 0,5mm.

    Wiesz, przy 0.25mm przemieszczenia masz klopot z wsadzeniem goldpinów.
    Teraz szkujaca wiadomość: nie udało mi się tego zaobserwować. Goldpiny
    40 pinowe pasują w granicach postrzegania ludzkiego oka do wydrukowanych
    padow. Więc dla amatora jest to _perfekcyjna_ jakość. oczywisćie
    wszystko zależy od drukarki. Moja HP LJ2100 nie pozostawia wątpliwości
    co do precyzji.

    > żeby w miarę równo szły. Co do dokładności pozycjonowania to obawiam
    > się, że w warunkach domowych lepiej niż 0,25mm nie da się tego zrobić.

    Tylko dla termo czy dla klisz również? Jesli dla obydwu to wlasnie o tym
    mówie - po co mi klisza z dokładnością do mikronów kiedy nie dam rady
    ich pozycjonowac.

  • 18. Data: 2010-02-07 14:47:49
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > Teraz szkujaca wiadomość: nie udało mi się tego zaobserwować. Goldpiny
    > 40 pinowe pasują w granicach postrzegania ludzkiego oka do wydrukowanych

    Nie rozumiemy się. Przecież wsadzasz w otwory które wiercisz np. celując
    w środek padów. Jak dobrze powiercisz to wsadzisz tego goldpina.
    Wspomniane przeze mnie deformacje nie wystąpią w obszarze porównywalnym
    z rozmiarem 40 pinowego goldpina. Po prostu nierówności prowadzenia,
    ewentualnie brak prostopadłości (kierunku ruchu kartki do listewki z
    ledami) może spowodować lekkie zniekształcenie rombowe wydruku.
    Drukujesz jedną stronę normalną a drugą w mirrorze. Potem składasz
    tonerami do siebie i jak zgrasz na punktach centrujących na dole to na
    górze jedna warstwa pójdzie w lewo a druga w prawo. Jak tak wykonasz
    płytkę to wiercisz z jednej strony w środek padów a od spodu dostaniesz
    półksiężyce. Przy małych płytkach to nieistotne, ale jak robisz ciś o
    rozmiarach 150*200 mm to już jest istotne.

> [...]
    >
    > Tylko dla termo czy dla klisz również? Jesli dla obydwu to wlasnie o tym
    > mówie - po co mi klisza z dokładnością do mikronów kiedy nie dam rady

    Bo oprócz dokładności zgrania otworów centrujących z maską masz jeszcze
    wspomniane powyżej błędy związane z deformacją wydruku.

    MD

  • 19. Data: 2010-02-07 16:17:28
    Od: Andrzej <w...@w...pl>

    kogutek pisze:
> [...]
    > Nie stać mnie na to. Jak pakuję na płytkę elementów za sto złotych to stać mnie

    No popatrz Pan. A okazuje się że z tym księżycem to też bujda.

    Andrzej