  • 11. Data: 2018-11-17 00:03:05
    Temat: Re: Pytanie nowicjusza - zasilacz napięcia 50 Hz
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > -mozna zlozyc dwa transformatory, jesli typowe, to moze byc taniej.
    > np 230-24-230V.

    A próbowałeś kiedykolwiek? :-)

    Nawet na transformatorach zwijanych 50W 230/12VRMS
    wyniki są odległe od przewidywań uproszczonej teorii,
    przy połączeniu "dupami" transformatorków 1,5W w ogóle
    już jest jakiś nieprzewidywalny odlot. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2018-11-17 14:16:21
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Tester <n...@v...pl> wrote:

    > Problem polega na tym: jestem początkujący i mam ochotę przećwiczyć
    > układy typu ściemniacza (prąd zmienny diak tyrystor, wiadomo o co
    > chodzi). Mam wrodzoną awersję do podłączania sie do sieci, chciałbym
    > mieć źródło napięcia sinusoidalnego, 50 Hz, ale izolowane i regulowane.

    Awersja całkiem słuszna, ale zastanowiłbym się, czego tak naprawdę się
    boisz -- czy porażenia czy niekontrolowanego wzrostu prądu (zwarcia) i
    tego, że wszystko wybuchnie.

    U siebie w "warsztacie" mam do uruchamiania różnych dziwnych układów
    ogranicznik prądu zrobiony z trzech halogenów 400 W połączonych równolegle
    (z przełącznikiem który wybiera, ile halogenów ma być podłączonych). Do
    tego foot-switch (przełącznik nożny), który włącza zasilanie, okulary
    ochronne, a na parapecie gaśnica. Czuję się z tym zestawem w miarę
    bezpiecznie (w miarę, bo foot switch przy dużych prądach potrafi się
    zapiec i nie odpuszczać, chcę dorobić do tego stycznik).

    http://www.chmurka.net/r/usenet/halogeny/20181117_14
    1110.jpg
    http://www.chmurka.net/r/usenet/halogeny/20181117_14
    1121.jpg
    http://www.chmurka.net/r/usenet/halogeny/20181117_14
    1136.jpg

  • 13. Data: 2018-11-17 15:46:06
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 16.11.2018 o 14:56, Tester pisze:
> [...]
    > chodzi). Mam wrodzoną awersję do podłączania sie do sieci, chciałbym
    > mieć źródło napięcia sinusoidalnego, 50 Hz, ale izolowane i regulowane.
    [...]

    Na początek możesz kupić coś takiego:

    https://allegro.pl/tranzystor-2n6027-jednozlaczowy-3
    50ma-to92-i7189668241.html

    i zastosować zamiast diaka. Mógłbyś kupić transformator do halogenów 12
    lub 24 V i zacząć zabawę :-)
    Transformator do halogenów ma dodatkową zaletę, jest "miękki".

    P.P.

  • 14. Data: 2018-11-19 14:18:52
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Do tego foot-switch (przełącznik nożny), który włącza zasilanie,

    Zapomniałem napisać, a istotne: foot switch koniecznie od strony fazy, nie
    zera.