  • 21. Data: 2020-04-08 00:49:00
    Temat: Re: RAMdyski na DDR3 czy DDR4
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" r6ias4$92b$...@d...me

    > Ogólnie nagłe wypięcie zasilania w przypadku dysku HDD/SDD nie powoduje utraty
    danych już zapisanych.

    Ze szczególnym uwzględnieniem 'już zapisanych'.

    'HDD' to już dysk, natomiast 'SSD' to jeszcze nie jest dysk.

    Zatem -- 'HDD' i 'dysk SSD'.
    Źle:
    - artykuły AGD
    - wszystko OK
    - dysk HDD...

    Dobrze:
    - dysk SSD...

    > Co do kontroli cache systemowego to nawet taka opcja jest:

    > https://social.technet.microsoft.com/Forums/getfile/
    1395031

    > Ta na dole, szara.

    Dobrze, że wiesz, czego i gdzie szukać -- bo nie trzeba
    Ci wskazywać palcem, ale źle, że nie rozumiesz tego, co
    tam jest zapisane.

    > Jeśli zaś zestaw taki nie traci danych z byle powodu, osiąga prędkosć wysycającą
    pełny IDE, TO GDZIE ZYSK?

    > Ogólnie DDR4 przepychane przez załacze IDE nic nie da. Jest do dupy pod każdym
    względem. Nic dziwnego że tego nie produkują.

    Nie pojmujesz 'szybkości' -- kot (choćby i gepard, ale także
    domowy) 'jest szybki' dlatego, że 'szybko reaguje', nie zaś
    dlatego, że 'szybko biega na dużym dystansie'. ;)

    W pamięciach ważny jest czas reakcji -- opóźnienia, czyli liczba IOpSów.

    > Elenuelek wymyslił sobie jakąś głupotę i zakłada sobie że ktoś inny też wymyśli i
    specjalnie dla niego produkuje stosowny
    > hardware. No więc nie. Co za ulga.

    Znów -- brak argumentów i wiedzy podstawowej kieruje w stronę inwektyw?...

    Jak collie z GSM? -- zmieniający ogniskową obiektywu matrycą aparatu
    fotograficznego...

    -=-

    RAMki jako dysk są dobre, bo mają małe opóźnienia.
    Nie o setki MB/s chodzi, ale o ms, czy ns czasu dostępu...

    Takie ,,dyski'' na DDR2 są od dawna -- problem w tym, że
    SODIMM DDR2 są niezbyt pojemne a raczej potrzebny jest
    tu pojemny ,,dysk''... Zaś DIMMy mają spore gabaryty...

    Jasne, że na AHCI nie ma szału NVMe ;) -- ale taki RAMdysk
    Z DDR3 byłby szalonym ułatwieniem w starym komputerze...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

    Postscriptum: Pierwsze podejście do zapisania TrawelStarego ;) dało FatalError!
    Jakiekolwiek próby ożywienia dysku też nie dawały dobrego
    rezultatu do czasu odpięcia od USB i ponownego podpięcia...

    Zaczęło się od tego, że na partycji kopiowanej partycjoner rzekomo
    znalazł jakieś logiczne błędy uniemożliwiające kopiowanie... (mogły
    powstać w efekcie padu zasilania podczas pisania?) W istocie takich
    błędów tam nie było...

    Po ponownym podpięciu TrawelStarego ;) partycja kopiuje się bez
    problemów. Obaczę, co później...

    Na razie temperatura TS sięga 33°C podczas tego pisania
    ciurkiem via USB2.

    HDTune twierdzi, że po tymże USB2 można czytać z tegoż TrawelStarca ;)
    z szybkością 41.7 MB/s -- HDTune łże, ;) czy mówi prawdę?!

  • 22. Data: 2020-04-08 01:09:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" r6iat5$92b$...@d...me

    > Więc wyjaśnij. Z chęcią dowiem się czego nie ogarniam.

    Stare CPU niekoniecznie mogą obsłużyć 16 GiB czy więcej. ;)
    Nadto DDR2 SODIMM niekoniecznie mogą mieć więcej niż 2 GiB,
    zaś laptopy niekoniecznie ;) mogą mieć więcej niż 2 sloty...

    Jasne, że łatwiej umieścić 16 GiB bezpośrednio w słotach
    SODIMM niż w przejściówkach, ale są pewne trudności...

    Co więcej -- staruteńki CPU może obsłużyć tylko DDR2,
    lecz przejściówka może obsłużyć DDR3, które niebawem
    mogą być (używki rzecz jasna) bardzo tanie...

    -=-

    Do gier taki komputer być może jest słaby, ale do pracy
    może być jeszcze bardzo dobry przez wiele lat! Forsę
    zaoszczędzoną można wydać na coś użytecznego...

    -=-

    Mnie nadal WXP jest potrzebny -- nie tylko do OE. ;)
    F-S gości u siebie i WXP, i W10. Można pokusić się
    też o instalacje Linuksa... ;)

    Niby można bawić się na wirtualkach, ale tak twierdzą
    chyba głównie ci, którzy znają wirtualki z opisów.

    Można -- dać szybki i pełny CPU + 64 GiB RAMek, ale to kosztuje!
    (pełny -- u mnie NVMe Evo Samsunga ma 4 linie PCIe, ale laptop
    oferuje mu tylko 2 linie PCIe)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 23. Data: 2020-04-08 01:18:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <m...@s...com> 5...@4...com

    > Za czasów XP istniał Gavote Ramdisk, sympatyczny o tyle
    > że mając kompaz np. 8GB RAM,

    Mam tylko 4 GiB -- więcej ani nie można wstawić, ani CPU nie obsłuży.

    > miało się ca. 3.2GB

    Mam tylko 3 GB -- 32WXP.

    > dla windy i ramdysk 4.8GB

    Mam 1 GB.

    > na pliki tymczasowe.

    > W połączeniu z ssd całość chodziła na tyle szybko, że
    > wąskim gardłem okazywała się wydajność proca :D

    Bez SSD też chodzi bardzo szybko!
    Wąskim gardłem jest zazwyczaj dysk
    tymczasowy -- RAMdysk rozwiązuje ten problem!

    > Nie wiem czy Gavote ruszy na czymś powyżej
    > XP, ale pewnie są jakieś nowsze...

    Po co ma ruszać, skoro jest 64W10?
    Dla 32W10 nie rusza. Ponoć rusza dla 32W7 -- nie sprawdzałem.

    -=-

    Wydajność procka? -- nie ma takiego procka, którego nie można zadławić!

    Zazwyczaj jednak CPU czeka cierpliwie na resztę -- głównie na
    błakoobsługanta... Czasami/lub na peryferie, gdy brak RAMdysków itp...

    -=-

    Dziś do Acera wolałby wrzucić 16 GiB DDR4 miast 250 GB SSD Samsunga.
    (~ta sama cena)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 24. Data: 2020-04-08 22:02:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/04/2020 01:09, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Stare CPU niekoniecznie mogą obsłużyć 16 GiB czy więcej. ;)

    Więc zamiast zmienić na nowy CPU łapiesz się idiotycznych rozwiązań.

    > Nadto DDR2 SODIMM niekoniecznie mogą mieć więcej niż 2 GiB,
    > zaś laptopy niekoniecznie ;) mogą mieć więcej niż 2 sloty...

    I znowu to samo, religijne przywiązanie do antyków w sytuacji gdy
    wymagane jest coś nowszego. Pytasz jak przyczepić silnik rakietowy do
    łopaty zamiast brać koparkę.

    > Do gier taki komputer być może jest słaby, ale do pracy
    > może być jeszcze bardzo dobry przez wiele lat! Forsę
    > zaoszczędzoną można wydać na coś użytecznego...

    Forsy nie oszczędzisz. Nikt tego nie produkuje, czyli w normalnej cenie
    nie kupisz. Będziesz się kisił na systemie operacyjnym i procesorze
    który przestanie wystarczać nawet do przeglądania google.

    > Mnie nadal WXP jest potrzebny -- nie tylko do OE. ;)

    Wątpie. Nie znam sensownego powodu posiadania XP natywnie na komputerze.
    Jesli ktoś używa średniwiecznych aplikacji może je uruchamiać na
    maszynie wirtualnej.

    > Niby można bawić się na wirtualkach, ale tak twierdzą
    > chyba głównie ci, którzy znają wirtualki z opisów.

    Odwrotnie, ja znam z praktyki.

    > Można -- dać szybki i pełny CPU + 64 GiB RAMek, ale to kosztuje!

    Przelotka tez kosztuje. Bo jej nie ma.

    > (pełny -- u mnie NVMe Evo Samsunga ma 4 linie PCIe, ale laptop
    > oferuje mu tylko 2 linie PCIe)

    To krytycznie istotne dla OE pod XP na 12 letnim CPU.

    Wszystkie Twoje problemy rozwiązuje niskopółkowy laptop z Auchana. Lub
    taki sam za pół ceny z OLXa. Ale religia to religia.

  • 25. Data: 2020-04-08 22:14:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/04/2020 00:49, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Nie pojmujesz 'szybkości' -- kot (choćby i gepard, ale także
    > domowy) 'jest szybki' dlatego, że 'szybko reaguje', nie zaś
    > dlatego, że 'szybko biega na dużym dystansie'. ;)

    Dalej, biedaku, nie przedatwiłeś *Zastosowania*. Innymi slowy tak sobie
    tylko trolujesz. Nie istnieje zastosowanie na 12 letnim złomie z XP
    które wymaga *szybkiego* dysku z pikosekundowym czasem dostępu,
    przepychany przez wąską rurkę IDE. To po prostu pic na wodę bez żadnego
    zastosowania. Przedstaw jaki problem rozwiązujesz. No tak, zapomniałem,
    ten problem nie istnieje.

    > W pamięciach ważny jest czas reakcji -- opóźnienia, czyli liczba IOpSów.

    Nie jest ważny. Gdyby był miałbyś komputer z dużą iloscią RAMu jako
    cache. Nie masz. Dysponujesz antykiem. To tylko takie bredzenie.

    > Znów -- brak argumentów i wiedzy podstawowej kieruje w stronę inwektyw?...

    Ta wiedza jest szersza niż Ci się wydaje. Problem polega na tym że ta
    wiedza pozwala mi tylk orechotać na koncept małego latency wsadzonego za
    interfejs IDE który z małym latency ma 0 wspólnego.

    > RAMki jako dysk są dobre, bo mają małe opóźnienia.
    > Nie o setki MB/s chodzi, ale o ms, czy ns czasu dostępu...

    Więc czemu nie bierzesz ramdysku?

    > Jasne, że na AHCI nie ma szału NVMe ;) -- ale taki RAMdysk
    > Z DDR3 byłby szalonym ułatwieniem w starym komputerze...

    Nie. Szalonym ułatwieniem jest bycie ateistą zamiast religijnie
    trzymania się czegoś co nie ma śladu sensu, jak 12 letni laptopowy złom
    z XP do wykonywania krytycznie szybkich operacji dyskowych.