    From: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: A po cholere to wysokie napiecie
    Date: Thu, 26 Feb 2015 18:50:54 +0100

    Am 26.02.2015 um 17:39 schrieb Pawel O'Pajak:

    > Powitanko,
    >
    > Procki pracuja przy jakims symbolicznym napieciu rzedu 1.8v i to na
    > ciezkich GHz. Wzmacniacze operacyjne, czy ogolnie uklady audio zwykle
    > zasila sie napieciami rzedu +/- kilkanascie V i to wcale nie koncowke
    > mocy, a preampy. W literaturze tlumacza to lepsza szybkoscia narastania
    > sygnalu. Ja wiem, tu cyfra, tam analog, ale jak to jest? Voodoo jakies,
    > czy ma to sensowne wytlumaczenie. Dawno sie analogowka nie bawilem.

    Dodatkowo do tego, co koledzy napisali: układy CMOS potrzebują energii
    praktycznie tylko przy zmianie sygnału. Gdzbz taki procesor pobierający
    30W przy 1V core pracował na 5 albo 15V to bzć potrzebował parę kW
    zasilania. Może nie problem, ale odprowadzić to ciepło z czipa nie jest
    takie proste.

    Kiedyś szybkie maszynki, jak np. Cray miały płytki ceramiczne chłodzone
    cieczą. Takim Cray XMP zainstalowanym w latach 80tych w Berlinie
    ogrzewano w zimie cały budynek i ciepłą wodę. Chyba 300kW mocy cieplnej.

    Waldek