    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: AOMEI -- zabójca partycji?...
    Date: Sun, 3 Sep 2017 21:27:36 +0200

    "romil" 0...@g...co

    : Zachowujesz się kolego jak dziecko bawiące się
    : skalpelem, palnikiem i kwasem solnym naraz.
    : I jak mówisz? AOMEI jest zabójcą partycji?
    : Raczej ty, kolego, raczej ty.

    Jak już napisałem -- AOEMI uznał swój błąd wypuszczeniem kolejnej
    (chyba 6.5) wersji, która owego błędu (ponoć -- nie sprawdzałem)
    jest pozbawiona.

    Inne programy bezproblemowo zamieniają GPT w MBR i MBR w GPT.
    (i na tym dysku -- o pojemności 2 TB, i na innych -- mniejszych)

    Moje zabawy (skalpelem, palnikiem i kwasem solnym naraz?) ANI RAZU
    nie poskutkowały nieodwracalną i zarazem niezamierzoną utratą danych,
    choć zabaw tych mam za sobą raczej ;) sporo -- tak na dyskach emulowanych,
    jak i na rzeczywistych; tak na danych zbakapowanych, jak i na danych,
    których kopii nie miałem w chwili wiadomego bawienia się... :)

    Odzyskiwałem (mymi zabawami) informacje z różnych dysków -- także
    takich, które rzekomo były nieczytAlne. Jeden z takich dysków
    dosłownie rozmontowałem (do talerzy rdzawego koloru) i lekko ;)
    przeczyściłem [niezbyt czystą?] szmatą... ;)

    -=-

    Interesują mnie partycjonery (i edytory dysków) stabilne, jako
    że partycjami bawię się także (czy raczej -- zazwyczaj) wtedy,
    gdy komputer zajęty jest masą innych operacji niechirurgicznych...

    Mam za sobą skuteczne odzyski danych zarówno z dysków popsutych
    fizycznie (zazwyczaj przegrzanych i/lub potłuczonych) jak
    i logicznie (pokrzyżowanych, z błędami w MFT/FAT i BS/MBR itp.)
    i raczej ;) nie odnotowałem w swym życiu niepowetowanych strat...
    (o czym już wcześniej napisałem w tym poście)
    [pomijając straty czasu -- rozmowy z ludźmi niezbyt rozumnymi,
    takimi jak obecny mój interlokutor, który nie zauważył tego,
    że najwyraźniej także AOMEI uznał wiadomy problem]

    -=-

    Do czego służy MBR i GPT?
    Do czego ma służyć?...
    Do korzystania. ;)
    Do czerpania korzyści. ;)

    Jedną z zalet GPT (względem MBR) jest mnogość ;) podstawowych partycji.
    W istocie to zaleta pozorna. Od dawna można bootować z partycji innych
    niż aktywne partycje podstawowe a ciurkowaty ;) zapis miejsca położenia
    jest też stosowany od dawna -- w partycji rozszerzonej...

    BTW tego bootowania -- nawet WinDosa można wystartować z rozszerzonej
    partycji bez posiłkowania się zewnętrznym bootmenadżerem. Można nawet
    tak zbootować WinDosa z dysku, który w BIOSie nie jest ustawiony jako
    bootujący i nie ma żadnej partycji aktywnej, a nawet żadnej podstawowej...

    Wystarczy pokombinować z ukryciami (hidden) partycji i ich mnogością... ;)
    Filozofom pozostawiam rozgraniczanie:

    - system (w tym -- jądro systemu, aplikacje systemowe itd...)
    - partycja systemowa
    - partycja rozruchowa

    itd... Jestem pragmatykiem a takie uruchamianie dawało możliwość
    zapisania pełnej (z wszelkimi ustawieniami i wszystkimi potrzebnymi
    sterownikami) partycji systemowej (W95, W98, WME) w wielu miejscach
    (także na ,,dyskach logicznych'' wewnątrz partycji rozszerzonej) na
    jednym dysku (czy kilku dyskach) komputera i szybkiego startowania
    takiego komputera po fatalnej (niby naprawialnej, ale w praktyce
    nienaprawialnej z uwagi na nieopłacalność naprawy -- gdyż zbyt
    czasochłonnej) awarii systemu... (spowodowanej zanikiem zasilania,
    niefrasobliwym kasowaniem, fatalną aktualizacją itd...)

    Taki układ dawał możliwość odpalenia systemu (Win) z różnych partycji po
    drobnych modyfikacjach typu -- ustawienie partycji aktywnej i/lub ukrycie
    (hidden) stosownych partycji za sprawą wykorzystywania po prostu [o]błędnej :)
    filozofii literowania w WinDosach...

    Kolejność automagicznego literowania teoretycznie była mniej ;) więcej taka:

    - zerowa podstawowa na zerowym dysku C
    - zerowa podstawowa na pierwszym dysku D
    - zerowa logiczna na zerowym dysku E

    lecz niekoniecznie przewidywała błędy takie, jak:

    - mnogość partycji podstawowych
    - skrywanie partycji...

    Reasumując -- GPT wcale nie zwiększa liczby partycji podstawowych. :)

    Raczej -- zeruje ich liczbę a z partycji zwanych ,,dyskami logicznymi''
    czyni partycje podstawowe bez korygowania rzekomego problemu, jakim
    jest ciurkowatość ;) adresowania. (położenie partycji jest zapisane
    w partycji ją poprzedzającej lub w bootsektorze (który od dawna nie
    jest pojedynczym sektorem, lecz liczy sobie masę sektorów), bądź/i
    jakoś ;) podobnie)

    -=-

    Wracając do literowania partycji... Prowizorki są trwałe -- wiadomo...
    Najpierw (w IBM PC) były dyskietki (FDD) którym przypisano litery A i B...
    Projektanci optymistycznie zauważyli, że personalny komputer
    może zostać zaopatrzony aż w dwa napędy typu FDD...

    Z tego właśnie powodu dyskom typu HDD dano litery zaczynające się
    dopiero od C, co dziś przyjmujemy bezkrytycznie jako poprawność,
    nierzadko jedyną poprawność, choć BEZ TRUDU można przypisać
    literki A i B partycjom na HDD czy napędom optycznym, a nawet
    partycji systemowej...

    W wypadku DOSa literowanie dowolne było dość trudne?...
    Niekoniecznie. ;) Można było przeliterować bardzo łatwo...

    W WinDosach było trudniej, WXP (chyba już od WNT) dawał możliwość
    łatwego literowania a nawet montowania partycji pod wskazaną
    literkę w trakcie pracy systemu, lecz literowanie to było zawodne...
    [mnie wqrwiało -- z ulgą powitałem BCD]

    Chyba od Visty zmieniono literowanie za sprawą BCD...
    (B od boot; C chyba od Command, ale od czego D?...)
    Jest ono mniej zawodne niż wcześniejsze...
    I dotrwało (z modyfikacjami?) do W10.

    Tu ciekawostka -- z jakiegoś powodu zazwyczaj mamy podział
    systemu na dwie partycje:

    - na jednej (w skrócie) jest BCD, i z niej zaczyna się start
    - na innej jest system właściwy

    choć (rzecz jasna?) można BCD umieścić na partycji systemowej.
    Można nawet umieścić wiele partycji systemowych zawierających BCD. :)

    Ja tak mam w netbooku o napędzie atomowym z W7Starterem na pokładzie
    i 4 partycjami systemowymi. (w wolnej chwili przeniosę wszystko na
    większy dysk i dorzucę kolejne 2 partycje z W7S)

    Umieszczenie BCD na wielu partycjach daje przewagę nad umieszczeniem
    BCD na oddzielnej partycji w połączeniu z zewnętrznym (Paragonowym)
    bootmenadżerem:

    - w bootmenadżerze (w czasie bootowania) mogę wskazać, z której partycji chcę
    startować
    a następnie mogę kolejny raz zdecydować o tym, z której partycji chcę startować ;)
    - nie okupuje oddzielnej partycji

    Bez bootmenadżera można by sterować aktywnością -- rzecz jasna w mniejszym zakresie.

    Lecz umieszczenie BCD na wydzielonej partycji też ma swe zalety.
    Tak właśnie postąpiłem w czasach, gdy BCD nie było stosowane.
    Mając kilka (4) partycji z WXP poświęcałem jedną z podstawowych
    (primary) na partycję ze SWAPem, z której startowałem. Jaki mam
    z tego zysk? Ano taki, że taka partycja jest odporna na znaczną
    część uszkodzeń -- jest tam tylko rozruch i SWAP.

    Na wszelki jednak wypadek dwie pozostałe partycje podstawowe też
    mogą (po wskazaniu ich w MBR, po ,,aktywizacji'' którejś z nich)
    też wystartować...

    Dlaczego dwie pozostałe? Wszak MBR ma miejsce na 4...
    Niby tak, ale jedną trzeba poświecić na rozszerzoną...
    Tak więc zostają tylko dwie podstawowe z WXP, lecz
    WXP mogę wystrtować (wskazaniami w pliku 'boot.ini'
    stosownie ;) położonym) także z logicznej...

    Tutaj (także tutaj -- bo nie tylko tutaj) właśnie jest problem
    z literowaniem pod WXP... Nie jest ważna kolejność ułożenia
    partycji na dysku, lecz ich wpisów w MBR... ;) Skasowanie
    partycji, manipulowanie pozostałymi, stworzenie
    nowej -- i możemy mieć problem... Niby naprawialny,
    ale czasochłonny...

    -=-

    GPT i UEFI/EFI nie jest żadną koniecznością życiową i nie
    jest raczej zbyt postępowe a MBR do dysku o pojemności 2 TB
    nadaje się równie dobrze co GPT.

    W wolnej chwili zamierzam w tym laptopie (kupionym z GPT)
    przejść z GPT na MBR. :) Na razie jest mi to obojętne.