    Subject: Re: Broń
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Mon, 30 Sep 2019 21:19:30 +0200

    W dniu 30.09.2019 o 18:55, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Powitanko,
    >
    > Przeglądam sobie oferty pistoletów i rewolwerów na naboje CO2 i kulki
    > gumowe/gumowo-metalowe/pieprzowe. Mamy ten sam nabój 12 g CO2. To samo
    > ciśnienie (źródła podają od 60 do 80 bar), podobną długość lufy i te
    > same pociski. To czemu różni się tak bardzo prędkość wylotowa pocisku i
    > energia? Prędkości wahają się od ok. 100m/s, do nawet 170. A energie od
    > nie podają, ale z filmów to złapać można, po 14J, a tego to już wolałbym
    > nie łapać.
    > Jedyne co mi przychodzi do głowy to dokładność wykonania lufy i
> [...]

    Z czego wynikają różnice, to już bez wskazania konkretnego modelu nikt
    chyba Ci nie powie. Mogę jedynie wskazać, z czego mogą wynikać:

    1) Z długości lufy, a co za tym idzie koniecznej do wykonania pracy
    pokonania ruchów oporu. Przy limicie energii wylotowej pocisku
    zwiększanie długości lufy powoduje zmniejszenie wydajności naboju
    CO2, ale zwiększa celność poprzez wydłużenie linii celowania - o ile
    masz klasyczne przyrządy celownicze.

    2) Z dokładności wykonania średnicy lufy oraz kulek - pocisków. Im
    większe pasowanie, tym większa szczelność układu, ale i większe opory
    tarcia. Te ostatnie można zmniejszyć poprzez smarowanie.

    3) Z warunków, w jakim badasz ten układ. Im zimniej, tym wydajność
    naboju CO2 mniejsza. Co więcej, przy rozprężaniu temperatura naboju
    spada i w celu wyrównania temperatury musi on pobrać ciepło z
    otoczenia. Teraz ważne, w jakim miejscu ów nabój broni jest. Jeśli
    nabój jest w aluminiowej komorze, to szybciej to ciepło pobierze,
    niż w wypadku plastiku. Ma to znaczenie przy szybkim strzelaniu.

    4) Różne kraje na świecie miewają różne limity energii dla broni
    pneumatyczne. Jeśli producent działa na wielu rynkach, to przeważnie
    stara się dostosować produkt do warunków we wszystkich tych krajach,
    żeby ne musiał kombinować. Powiedzmy sobie szczerze, że nasza
    ustawowa granica 17 J z niczego nie wynika. Broń z energią 18 J nie
    jest jakoś szczególnie bardziej niebezpieczna. Po prostu gdzieś tę
    granicę musiano ustalić i tyle.

    5) Podawane przez producentów parametry są często po prostu fałszywe.
    Weź i poprzeliczaj sobie dla kilku ofert internetowych energię
    kinetyczną poprzez pomnożenie masy pocisku przez kwadrat deklarowanej
    prędkości wylotowej i podziel na pół. Dość regularnie wychodzi dla
    broni w limicie 17 J faktycznie jakieś 20~21 J. Bierze się to z
    zaokrąglania prędkości wylotowej do dziesiątek i to zawsze w górę.

    W praktyce deklarowane przez producentów parametry są na tyle
    niewiarygodne, że nie przywiązywał bym do nich jakiegoś większego
    znaczenia. Nie widzę większego sensu walczenie o kilka Juli. Na celność
    ma to wpływ niewielki. Ważniejsza tu jest powtarzalność tego strzału, bo
    resztę sobie skorygujesz celownikiem lub wyborem punktu celowania.

    Na skuteczność w obezwładnianiu również ma to wpływ znikomy, bo żadna
    broń w przedziale kilkudziesięciu Juli skuteczna nie będzie. Gdyby Ci na
    takiej skuteczności zależało, to raczej zejdź z kalibrem w dół, bo na
    skuteczność ma kluczowy wpływ natężenie energii na pole powierzchni, a
    nie sama energia.