  • Data: 2019-09-30 22:50:07
    Temat: Re: Broń
    Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 30.09.2019 o 18:55, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Powitanko,
    >
    > Przeglądam sobie oferty pistoletów i rewolwerów na naboje CO2 i kulki
    > gumowe/gumowo-metalowe/pieprzowe. Mamy ten sam nabój 12 g CO2. To samo
    > ciśnienie (źródła podają od 60 do 80 bar), podobną długość lufy i te
    > same pociski. To czemu różni się tak bardzo prędkość wylotowa pocisku i
    > energia? Prędkości wahają się od ok. 100m/s, do nawet 170. A energie od
    > nie podają, ale z filmów to złapać można, po 14J, a tego to już wolałbym
    > nie łapać.
    > Jedyne co mi przychodzi do głowy to dokładność wykonania lufy i
> [...]
    A nie jest tak, że energia będzie zależeć od wielkości jednorazowej
    porcji gazu?
    Mała dawka = mała energia. Oczywiście nie da się tej energii zwiększać w
    nieskonczoność.
    Z prostego obliczenia mamy w przybliżeniu:
    śrut 6mm na przekrój ok. 0,25 cm2
    ciśnienie weźmy 60 bar = 60 kG/cm2
    siła, jaka działa na śrut 60x0,25 = 15 kG = 150 N
    droga, na jakiej działa siła na śrut powiedzmy, że 2,5 cm = 0,025 m
    Mamy więc energię równą siła x droga, czyli 150 N x 0,025 m = 3,75 J

    Zakładam, że (jakaś tam) dawka gazu w powyższym przypadku zapewni siłę
    średnio 150N na drodze 2,5 cm. Jak tę dawkę zmienić, to w pewnych
    granicach zmieni się energia.
    Jacek