  • 31. Data: 2010-08-23 20:00:23
    Temat: Re: Canon G12 - chyba nie było jeszcze
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 23.08.2010 13:23, b...@n...pl pisze:

    > Już odkryli, z tym, że z soczewki o średnicy 1cm za dużo nie
    > wyciągniesz. Całkiem dobry obiektyw daje 50 linii/mm. Z 1 cm wyciągniesz
    > 500 linii. Troszkę lepiej niż VGA. A pakuje się już 8Mpix (ok. 3200x2400).

    To prawie full HD. Linii optycznych czyli czarnych na białym tle lub
    odwrotnie. Gdzie te czasy, co podawano uczciwie rozdzielczość telewizora
    standardu 625 lini (575 widocznych) jako ok 240 linii.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 32. Data: 2010-08-23 21:33:37
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 23 Aug 2010 22:00:23 +0200, Cezary Grądys napisał(a):

    > To prawie full HD. Linii optycznych czyli czarnych na białym tle lub
    > odwrotnie. Gdzie te czasy, co podawano uczciwie rozdzielczość telewizora
    > standardu 625 lini (575 widocznych) jako ok 240 linii.

    240 x 2 = 280 ~= 275
    Zapomniałeś, że telewizory kineskopowe w danym momencie wyświetlały tylko
    pół obrazu - co drugą linię. I to nie z powodu ograniczeń telewizora, tylko
    standardu telewizyjnego, według dzisiejszej nomenklatury - za małej
    przepustowości.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 33. Data: 2010-08-23 21:34:21
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    > 240 x 2 = 280 ~= 275

    = 580 ~= 575 oczywiście miało być...

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 34. Data: 2010-08-24 05:38:09
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 23.08.2010 23:33, Waldek Godel pisze:

> [...]
    > pół obrazu - co drugą linię. I to nie z powodu ograniczeń telewizora, tylko
    > standardu telewizyjnego, według dzisiejszej nomenklatury - za małej

    Nie zapomniełem, najpierw było pole parzyste zaczynające sie połową
    linii, nastepnie pole nieparzyste kończące się połową linii. Stąd
    nieparzysta liczba widocznych linii. Wszystkich linii
    parzystych+nieparzystych+niewidocznych było w sumie 625, z czego 50
    odpadało na synchronizację pionową.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 35. Data: 2010-08-24 09:07:15
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 24 Aug 2010 07:38:09 +0200, Cezary Grądys napisał(a):

> [...]
    > nieparzysta liczba widocznych linii. Wszystkich linii
    > parzystych+nieparzystych+niewidocznych było w sumie 625, z czego 50

    no więc zostawało 575, dziś zwane w nowoczesnej nomenklaturze 575i
    Po deinterlace będzie rozdzielczość 575 linii albo niewiele mniej a nie 240
    jak pisałeś - z czym polemizowałem.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 36. Data: 2010-08-24 17:33:45
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Cezary Grądys napisał:
    > To prawie full HD. Linii optycznych czyli czarnych na białym tle lub
    > odwrotnie. Gdzie te czasy, co podawano uczciwie rozdzielczość telewizora
    > standardu 625 lini (575 widocznych) jako ok 240 linii.

    Coś obaj mieszacie. Standard 625 linii minus 50 na powroty pionowe, daje
    575 linii POZIOMYCH. Użytecznych do pokazania obrazu na ekranie. W
    trakcie jednego półobrazu wyświetla się linie parzyste a w trakcie
    drugiego linie nieparzyste. Linie się nie nakładały, więc naprawdę
    telewizor mógł odtworzyć 575 linii. Poziomych. Generator odchylania
    poziomego zawsze tak samo pracuje z częstotliwością 15625 Hz.
    Te 240 i więcej linii było związanych głównie z zapisem video na
    kasetach VHS i oznacza rozdzielczość w liniach PIONOWYCH. Bardzo cienką
    zresztą. Ile da się odczytać linii pionowych. Parametr ściśle związany z
    pasmem przenoszenia zapisywanego sygnału. SVHS, czy Video Hi8 pozwalało
    na rozróżnienie nawet do 400 linii. Pionowych. Poziomych zawsze było
    tyle samo, chyba że obowiązywał inny standard telewizyjny, np. w USA,
    Japonii i innych.
    Maciek

  • 37. Data: 2010-08-24 17:43:59
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 24.08.2010 19:33, Maciek pisze:

> [...]
    > na rozróżnienie nawet do 400 linii. Pionowych. Poziomych zawsze było
    > tyle samo, chyba że obowiązywał inny standard telewizyjny, np. w USA,

    Podawali rozdzielczość pionową ok 240 linii, jest to mniej więcej połowa
    tego 575, czyli ja wyciagam wniosek, że podawali ilość czarnych linii na
    białym tle, w uproszczeniu pole parzyste czarne, nieparzyste białe.
    Jeśli chodzi o rozdzielczosć poziomą, to przyjmowało się ok 800 punktów,
    to pamiętam ze szkoły.
    Te 240 linii to podawali dla telewizora konkretnego np Ametyst (przykład
    z palca, bo nie wiem czy podawali dla Ametysta).
    Na pewno nie miało to nic wspólnego z zapisem VHS czy innym, wtedy to
    sie użytkownikom telewizorów nawet nie śniło.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 38. Data: 2010-08-25 17:49:20
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Cezary Grądys napisał:
    > Podawali rozdzielczość pionową ok 240 linii, jest to mniej więcej połowa
    > tego 575, czyli ja wyciagam wniosek,

    No niebardzo. Linii poziomych, wyświetlanych na ekranie poziomo jest
    zawsze 575. To wynika z częstotliwości odchylania poziomego w TV = 15625
    Hz. Ona naprawdę nie może być inna. W każdym TV jest identyczna.
    Przynajmniej w Europie i na ekranie kineskopu. Na malutkim to się może
    zlewać ale generowane jest zawsze tyle samo.
    Te 240 w takim razie mogły być tylko liniami pionowymi, których
    rozróżnialna ilość określała rozdzielczość poziomą. Cudów nie ma tylko
    fizyka. Pionowe linie liczysz poziomo. Zapewne stąd pomieszanie z
    poplątaniem.
    Rozdzielczość pozioma jest bezpośrednio powiązana z szerokością pasma
    przenoszonej częstotliwości. Na obrazie kontrolnym są pola wypełnione
    coraz gęstszymi pionowymi liniami. Znajdują się tuż poniżej krzyża
    dzielącego obraz na pół, wskazujacego środek obrazu.
    Może jeszcze inaczej - telewizor może mieć problemy z jakością obrazu,
    np. źle wyregulowana ostrość, ewentualnie bardzo mały ekranik i wtedy
    nie da się odróżnić zbyt wiele linii. Malutkie, kieszonkowe LCD mają
    matryce o bardzo niskiej rozdzielczości, więc też nie pokażą zbyt wiele.
    Tylko że wtedy niska rozdzielczość nie jest wnioskowana z podziału
    częstotliwości odchylania, z ilości linii generowanego obrazu, tylko
    rozdzielczości matrycy. Interpolowanej przez elektronikę, np. 320x240 to
    Ci zbyt wiele nie pokaże.
    Ametysta, czyli lampowy czarno biały pamiętam i może nie był ideałem ale
    poziomych linii mu nie brakowało na ekranie. Rewelacyjnego pasma
    przenoszenia nie miał i te poziome linie mogły zawierać niezbyt ostry
    rysunek punktów obrazu.
    Maciek

  • 39. Data: 2010-08-25 20:37:14
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.08.2010 19:49, Maciek pisze:

> [...]
    > rozróżnialna ilość określała rozdzielczość poziomą. Cudów nie ma tylko
    > fizyka. Pionowe linie liczysz poziomo. Zapewne stąd pomieszanie z

    Nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Jak weżmiesz białą kartkę papieru i
    flamastrem narysujesz 240 linii, to powiesz, że masz rozdzielczosć 240
    linii. Ale między tymi liniami jest też 240 linii białych. Czyli te
    białe to w TV pole parzyste. Jak masz planszę testową to chyba liczone
    są linie czarne na białym tle, a nie czarna, biała, czarna, biała...
    Linia telewizyjna to co innego niż linia rozdzielczości optycznej. Na
    kineskopie nie wyświetlisz 575 linii czarnych, tak żeby można je
    policzyć jako czarne na białym tle, można połowę czyli w przybliżeniu
    niecałe 240. A komuniści oszukiwali w góre zaokrąglając ;)

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 40. Data: 2010-08-26 06:29:06
    Od: osiek <o...@g...pl>

    Waldek Godel pisze:

    > = 580 ~= 575 oczywiście miało być...

    240 x 2 = 580?? Waldek gdzie Ty się matematyki uczyłeś? po mojemu to 480