    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ceny samochodów w roku 1989 - ciekawostka
    Date: Fri, 10 Oct 2014 16:28:02 +0200

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości

    >Takie cenniki to pamiętam jeszcze długo później, nie tak dawno
    >jeszcze reklamy z cenami w zł a na dole kurs po jakim były
    >przeliczone. I zawsze to był najlepszy kurs z ostatniego pół roku a
    >nie obecny :-)

    No, byl czas, gdy wahan kursu nie bylo, tylko zawsze wzrost :-)
    A i w wahaniach importer sie musi zabezpieczyc i korzystny dla siebie
    kurs dostac.

    >Nie, po prostu zarabiasz więcej - wódka jest ciągle na podobnym
    >poziomie ale statystycznego człowieka (zarabiającego średnią) stać na
    >znacznie więcej niż dawniej.

    Nie, zdecydowanie nie powiem ze sie ciesze, bo teraz to mnie stac na 5
    flaszek wodki dziennie, a kiedys tylko na jedna :-)
    Choc jakis pijak za PRL moglby narzekac ze nie starcza na artykul
    pierwszej potrzeby, a jak nawet starcza to juz nic nie zostaje :-)

    Przy czym ta wodka podrozala. Wtedy to byl ~1$, teraz ten dolar warty
    2$, a wodka kosztuje chyba z 6$ za najtansza.
    Ale polskie zarobki w $ skoczyly bardziej, wiec relatywnie potaniala.

    Ale to znow bardzo zly przyklad, glownie podatki w tym towarze i cena
    regulowana.

    >To tak jak maluchy - też były tanie. Na tyle "tanie" że jak już ktoś
    >kupił to mógł sprzedać za dwukrotność :-) Nie ma co dyskutować o
    >cenach dóbr nieosiągalnych w wolnej sprzedaży. Mieszkania były tanie
    >bo ich nie było natomiast budowa domu tak samo wtedy jak i teraz
    >wymagała kredytu na 20 lat,

    Z tym zze tak mi chodzi po glowie, ze wtedy standardowo dawano cos
    milion kredytu. Dzis przecietny Polak nie ma takiej zdolnosci
    kredytowej :-)
    Procenty byly toche nizsze, czy w ogole jakies preferencyjne, wiec
    nawet tych 20 lat mniej bolalo.

    Dawano, o ile domek mial ponizej 110m^2 ... dzis pelen przekroj od 80
    do 200 w ofertach.

    Ale jak zona pracowala, to 3/4 zostawalo.

    >???
    >Nadwyżka zostawała bo nie było jej na co wydać. Jakby teraz ludzie
    >nie kupowali elektroniki i samochodów to też by mieli "nadwyżkę".

    Ta elektronika droga byla. Telewizor kolorowy to kilka pensji
    kosztowal.
    Pralki, lodowki, meble - relatywnie drozsze niz dzisiaj.
    Zawsze mozna bylo przepic :-) A nie - wodka tez na kartki :-(

    Za Gierka jeszcze towary w sklepach byly. Na kredyt jak sie okazalo
    ... ale to chyba jednak z tej ksiezycowej ekonomii wynikalo.

    >No właśnie doszedłeś do sedna! Budżety były napięte a pieniądze w
    >portfelu były bo nie było towaru na który miały być wydane stąd
    >cudowanie - chodzenie w butach/kurtkach po starszym rodzeństwie,
    >jeden rower na dwoje dzieci itp.

    No tak, tylko jak w takiej sytuacji mieso drozeje, to nie powinno byc
    zamieszek.
    A wybuchly.

    J.