    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Thu, 28 Mar 2019 23:17:10 +0100
    <q6rpef$pl8$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7efvk$gi2$1@node1.news.atman.pl>

    Marek S <p...@s...com> writes:

    > Zgoda, ale wąskim zakresie.

    No tak, w wąskim zakresie. Np. 8, 10, 12, 14-bitowym. Nieco mniej
    światła i dostajesz zero (+/- szumy), nieco więcej i 0xFFFFFFFF.

    Szczerze mówiąc ja nie wiem jak działa oko. Myślałem że nieco wiem, ale
    to było chyba naiwne.

    > Oko widzi logarytmicznie więc pozornie
    > długi liniowy odcinek jest i tak zdominowany przez nieliniowości w
    > światłach i cieniach z naciskiem na te pierwsze. Dużo trudniej
    > odzyskać szczegóły z przepaleń niż z cieni. Tak mówi praktyka z
    > kilkoma matrycami, jakie przetwarzałem.

    No ale jak chcesz odzyskać cokolwiek z wysyconej matrycy?
    Nawet jeśli wysyci się tylko 1 kolor, to i tak nic z tego nie będzie
    (pomijając ew. domalowanie).

    > Zauważ, że z mojego pliku kolega Piotrne odzyskał sporo z bieli.

    Widocznie to nie była biel.
    Może to była biel po konwersji jakiejś, ale gdyby to po prostu była biel
    raw, to nikt by nic nie odzyskał.

    > Jeden z kolegów w niniejszym wątku zwrócił mi uwagę na błędne
    > postrzeganie dynamiki matrycy poprzez liczbę bitów. Liczba bitów
    > określa bowiem ilość poziomów kwantyzacji w obszarze dynamiki jaki
    > widzi przetwornik. Czyli jeśli podzielimy na 14 bitów kwantyzacji
    > zakres czułości przetwornika np. 4ev i 10ev, to z ilości bitów
    > wyniknie równoważność.

    Nie do końca rozumiem, co masz na myśli pisząc o równoważności. To
    w ogóle jest tak, że liczba bitów nie definiuje całkowicie dynamiki
    (przetwornik może być teoretycznie bardzo nieliniowy, albo może mieć
    wielkie szumy itp). Natomiast liczba bitów ogranicza dynamikę od góry.

    > Nie zgodzę się. Duża matryca 50Mpx może być znacznie gorsza od
    > mniejszej, ale 8Mpx.

    Ale tak w praktyce, znasz taką parę matryc, które by spełniały te
    warunki?
    No nie wiem, jakaś APS-C 8MPix?

    > Kluczem jest wielkość piksela. W drugiej
    > kolejności technologia.

    Owszem, aczkolwiek stare matryce (z początku wieku i starsze) były dużo
    gorsze. Teraz to się chyba wolniej zmienia, zdaje się że jesteśmy zbyt
    blisko teoretycznej maksymalnej sprawności.

    > Tu się zgadzam. A już w szczególności zaskakuje mnie twierdzenie osoby
    > z grupy GSM, która upatruje problemów przede wszystkim w stopniu
    > kompresji JPG aplikacji do robienia zdjęć.

    To ew. może być problemem przy dobrym oświetleniu. Może można
    zainstalować aplikację z większymi możliwościami ustawień parametrów.

    > Mały piksel w dodatku w kiepskiej technologii i doby obiektyw nic nie
    > da. Jakość jest tak dobra jak najgorszy element łańcucha.

    Niezupełnie. Tzn. małe piksele pewnie łatwo będzie przepalić dużym
    obiektywem, ale przy małym oświetleniu (a to jest główny problem) jakość
    całości wynika raczej z mnożenia, nie z minimum. Tyle że niestety
    w telefonach jest to zwykle mały obiektyw * mała matryca.
    --
    Krzysztof Hałasa