    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Fri, 29 Mar 2019 21:13:03 +0100
    <q6rpef$pl8$1@node2.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>
    <q7efvk$gi2$1@node1.news.atman.pl> <m...@p...waw.pl>

    > No tak, w wąskim zakresie. Np. 8, 10, 12, 14-bitowym. Nieco mniej
    > światła i dostajesz zero (+/- szumy), nieco więcej i 0xFFFFFFFF.
    >
    > Szczerze mówiąc ja nie wiem jak działa oko. Myślałem że nieco wiem, ale
    > to było chyba naiwne.

    No więc ja właśnie już jakiś czas temu również walnąłem głową w mur -
    stąd mój wątek. Im więcej czytałem, tym mniej zgadzało się z realnymi
    obserwacjami.

    W/g moich obserwacji, oko ludzkie to taka "matryca", której piksel
    wysycony ma potencjał np. 100V a czarny 0V. To dzielimy na ileś tam
    poziomów kwantyzacji.

    Matryca elektroniczna ma identycznie, ale piksel wysycony daje 1V. Nawet
    jeśli pierdylion poziomów kwantyzacji będzie, to i tak nie spowoduje to,
    że ogarnie ona poziom oświetlenia potrzebujący 1.5V by go odwzorować.

    Wnioskuję, że nawet najlepsze matryce ogarniają niewielki procent
    dynamiki światła w porównaniu z okiem.

    > No ale jak chcesz odzyskać cokolwiek z wysyconej matrycy?

    Ależ ja to rozumiem i jedynie przytaczam jako argument w rozmowie.

    > Widocznie to nie była biel.

    Właśnie - był to nieliniowy fragment matrycy! I o tym właśnie piszę.
    Argumentowałem tym koledze JF, że matryce nie są liniowe, jak twierdził.
    Są bardzo nieliniowe. W związku z tym zupełnie inaczej należy
    przetwarzać światła, tony średnie i cienie by coś wydobyć.

    > Może to była biel po konwersji jakiejś, ale gdyby to po prostu była biel
    > raw, to nikt by nic nie odzyskał.

    Nie do końca. Zrobiłem mały research. W tych poszarpanych miejscach da
    się odzyskać część informacji, ale będzie to kolorowa mozaika. W tym
    przypadku niebieskawa - a to dlatego, że dziewczyna ma brązowe włosy,
    więc kanał R się wysycił.

    Mimo iż początkowo dało mi do myślenia, ale po powyższym eksperymencie
    uznałem, że nawet jeśli coś tam dało się wyciągnąć, to nie należy iść tą
    drogą.

    > Nie do końca rozumiem, co masz na myśli pisząc o równoważności. To
    > w ogóle jest tak, że liczba bitów nie definiuje całkowicie dynamiki
    > (przetwornik może być teoretycznie bardzo nieliniowy, albo może mieć
    > wielkie szumy itp). Natomiast liczba bitów ogranicza dynamikę od góry.

    Ok, to może obrazowo. Załóżmy, że mamy przetwornik 4-bitowy, więc 16
    poziomów kwantyzacji. Mamy 2 różne piksele leżące na stole pomiarowym.
    Jeden duży, drugi mały. Oświetlamy oba narastającym natężeniem światła.
    Mniejszy z nich wysyca się w pewnym momencie. Powiedzmy, ze to 1V.
    Kwantyzujemy go pokrywając zakres 4-bitów tak aby ten 1V oznaczał poziom
    16. Okazuje się, że duży piksel reaguje nadal na zwiększanie
    intensywności światła. Lecimy dalej i zauważamy, że wysycenie nastąpiło
    przy 2V. Również te 2V kwantyzujemy 4-ma bitami.

    Czy dostrzegasz różnicę w jakości obu pikseli? Oba dają tylko 4 bity
    więc w/g broszurki marketingowej są tak samo dobre. Tymczasem różnica
    okiem grafika jest kolosalna.

    To chciałem powiedzieć.

    > Ale tak w praktyce, znasz taką parę matryc, które by spełniały te
    > warunki?
    > No nie wiem, jakaś APS-C 8MPix?

    Ok, a teraz przeciwstawmy teorię. Skoro jest odwrotnie - jak twierdzisz
    - czy można zatem powiedzieć, że im mniejszy piksel, tym lepsza matryca?
    W końcu 50Mpx na FF jest lepsze od np. 20Mpx ponoć :-)

    Hint: zaczynamy mówić o różnicy w technologii wytwarzania tych pikseli i
    porównywania jabłka z gruszką a nie o tym czy piksele w tej samej
    technologii, duży vs mały, mają te same właściwości.

    Więc zbaczasz z kursu w dyskusji.

    > Owszem, aczkolwiek stare matryce (z początku wieku i starsze) były dużo
    > gorsze. Teraz to się chyba wolniej zmienia, zdaje się że jesteśmy zbyt
    > blisko teoretycznej maksymalnej sprawności.

    No to właśnie przyznałeś słuszność mojemu twierdzeniu. Żyjemy w czasach,
    gdzie kończą się różnice w technologii małych i dużych matryc więc
    wielkość pikseli zaczyna być kluczowa w odbiorze jakości.

    A'propos - porównałem RAW z Sony A99 z Sony A99 II. Matryca w tym 2-gim
    ma 2x mniejsze piksele. Po wyrównaniu rozdzielczości, jakość obrazu ta
    sama w cieniach. Bez wyrównania - gorsza w Sony A99 II.

    > Niezupełnie. Tzn. małe piksele pewnie łatwo będzie przepalić dużym
    > obiektywem, ale przy małym oświetleniu (a to jest główny problem) jakość
    > całości wynika raczej z mnożenia, nie z minimum. Tyle że niestety
    > w telefonach jest to zwykle mały obiektyw * mała matryca.

    Chodziło mi o to, że skoro mały piksel będzie swoim szumem zacierał
    detale w cieniu do nierozpoznawalnego poziomu, to nawet obiektyw za 20
    koła tego nie poprawi.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek