  • Data: 2019-04-06 20:03:02
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Pokazując zdjęcie, z którego dało się wyciągnąć detale z cieni, mimo że
    > ich niby nie było.

    Chwila, detale wyciągnąłem z niezbyt ciemnej szarości jeśli uwzględnić
    to, co moje oczy widziały w tym pomieszczeniu. To aparat w ARW zrobił z
    tego czerń bo przetwornik ma wyższą dynamikę niż monitor. To
    wyciągnięcie, to niewielki fragment zakresu tonalnego jaki tam widziałem
    i o tym piszę. Spokojnie bym sobie poradził z tą sceną robiąc 3 klatki z
    przesunięciem 2ev. Wtedy udałoby mi się rzeczywisty obraz zobaczyć.

    > Może jesteś wyjątkiem, ale tak normalnie 99+% konwersji do JPEGa
    > (robionych przez aparaty) dokładnie to robi.

    Serio? No to właśnie zrobiłem JPG moim aparatem. Żadnych ręcznych korekcji.

    No to proszę bardzo. Zdjęcie sprzed momentu:

    https://drive.google.com/file/d/1y7BVup76SNSjUnvbrNz
    pjTo_E-srd8YL/view?usp=sharing

    Obok zobrazowałem miejsca białe i miejsca czarne. To jest JPG z mojego
    aparatu. Czyli występują takowe. Aparat się ich nie pozbył, choć mógł to
    zrobić.

    Co Ty na to? Mam wyjątkowy aparat bo czerni i bieli nie zmienił w płowe?
    Szczerze? Trochę pojechałeś z procentami ;-) Ja bym odwrócił procenty:
    1% lub mniej aparatów daje inne rezultaty.

    Teraz bardziej w kontekście tego, co JF mówił.
    Dodatkowo aparat zapisał RAW poza JPG. Tu to samo zdjęcie ale
    skonwertowane z RAW'a. Bez ograniczania czerni i bieli lecz poddane
    nieliniowej kompresji.

    https://drive.google.com/file/d/1hkswSNrvtsx2Aafd8Jk
    jgH2V5KExmNnh/view?usp=sharing

    Ilość czerni i bieli podobna a zdjęcie wydaje się być jaśniejsze... i to
    bez rozjaśniania. Magia, co? (to też do JF)

    > A tak swoją drogą, to nie słyszałem o 14-bitowym monitorze, chociaż
    > oczywiście nie oznacza to, że taki nie istnieje. Nie słyszałem także
    > o 14-bitowej (3 * 14 bitów) karcie graficznej.

    Chyba miały 3x12bitów z tego co pamiętam. Monitor wraz z dedykowaną
    kartą kosztował ponad 20 tys. $. Był to technologicznie zlepek plazmy i
    LED. Soft również musiał być specjalny. Ja używałem 3D Studio Max, które
    potrafiło wygenerować taki obraz.

    > Słyszałem np. o monitorach 8-bitowych z FRC (co dodaje podobno 2 bity)

    Nie, to są gameingowe zabawki. Toi zupełnie coś innego.

    > oraz o monitorach z kilkunastobitowymi LUTami (podobno) - no ale LUT nie
    > zwiększa przecież rozdzielczości bitowej matrycy, on tylko pozwala ją
    > kształtować w mniej lub bardziej dowolny sposób.

    W tym przypadku chodzi o realizację korekcji gamma + kalibracji na 16
    bitach, po to by banding nie występował. Obraz i tak potem jest np. 8-10
    bitowy.

    > Niektóre karty
    > graficzne także potrafią pracować w trybie 10-bitowym (cały czas piszę
    > o RGB, bo wiem że są urządzenia 12-bitowe YUV, ale to w końcu i tak jest
    > przerabiane na max 10-bitów RGB).

    Niestety nie śledzę rynku. W grafice 3D od lat już nie siedzę.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek