  • Data: 2019-11-11 15:46:42
    Temat: Re: Czy jest sens i9 ?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Obawiam sie, że nie powiem Ci nic ciekawego. Bawie się tym na potrzeby
    > własnej fotografii rodzinnej. W pewnym momencie pomyslałem sobie, że
    > fajnie by było mieć taki rodzaj pamiątek, w międzyczasie technologia
    > rozkwitła i rynkowo zdechła. Co ciekawe nie widać tego zdychania w BD 3D
    > - tzn. nie że jest jakiś rozkwit, ale cały czas wychodzą nowe tytuły,
    > aktualnych produkcji.

    Ale niestety nikt jeszcze chyba nie poradził sobie z sensownym
    wykorzystaniem trójwymiarowści, w sensie artystycznym - żeby nie robić z
    tego cyrku. Przynajmniej ja takich filmów nie widziałem. To trochę tak,
    jak było w początkach telewizji kolorowej - realizatorzy bardzo wyraźnie
    cieszyli się z samej obecności kolorów, więc ich zestawienie biło po oczach.

    > Mam ww. W3 i zgadzam się z osądem. Zdjęcia da się jeszcze oglądać, ale
    > filmy to katastrofa.

    Ze zdjęciami też jest problem - w tak drogim aparacie mogliby dołożyć
    matryce 1/1,6" i więcej ustawień, a w nim nawet nie ma regulacji
    kontrastu, o możliwości robienia RAW-ów już nie wspominam. W wyniku tego
    kontrastowe sceny wychodzą źle - albo wychodzi za ciemno i trzeba
    wyciągać cienie razem z szumami, albo przepala się światła. I chyba nie
    ma egzemplarza, który nie miałby wad - Internet jest pełen głosów
    rozpaczy, w moim egzemplarzu był krzywo wyjustowany prawy obiektyw
    (nieostry z jednej strony) i dwa piękne gorące piksele blisko środka
    klatki, których nie można zmapować i które bardzo świeciły w filmikach.
    Dobrze, że mogłem skorzystać ze zwrotu w ciągu 14 dni.

    W tej chwili robię zdjęcia zestawem dwóch kompaktów Canon PowerShot S90
    (jeden zalegał mi w szafie, drugi dokupiłem na Allegro za 2 stówy) -
    swego czasu to były pierwsze kompakty, które zapewniały już przyzwoitą
    jakość obrazu, przede wszystkim dynamikę. Do tego wgrywany CHDK, który
    daje możliwość podpięcia "wężyka spustowego" do portów USB, co zapewnia
    synchronizację migawek. Zdjęcia oglądam na projektorze Epson EH-TW5350 i
    ekranie szerokości 2 m (i aktywnych okularach Samsunga - pełno ich po
    40-50 złotych na rynku wtórnym) - przy dobrze zrobionych zdjęciach efekt
    powala.

    Ale wideo te Canony mają kiepskie: zaledwie 640x480. No i konieczność
    bawienia się w synchronizację przy obróbce.

    Aby mieć dobre 3D, trzeba tak na dobrą sprawę mieć możliwość zmiany
    rozstawu osi - w zależności od odległości i od ogniskowej. Na razie
    obchodzę się samą zmianą ogniskowej - im bliżej jest główny obiekt, tym
    ma być dłuższa (lub mniejszy rozstaw). Muszę robić to na czuja, ponieważ
    ostateczny wynik zobaczę dopiero na ekranie. Do obróbki używam bardzo
    fajnego darmowego programu Stereo Photo Maker.

    > Ze 2 lata temu udało mi się nabyć nowiutkie
    > HDR-TD10 i to za pół ceny. Jakość jest mocno taka-se, ale efekt, mimo
    > dość wąsko rozstawionych oczek jest jak na moje potrzeby ok. Niestety
    > nie załapałem się na 3D TV jak jeszcze mozna było kupic*, ale mam Optomę
    > HD142X, z której jestem w sumie zadowolony.

    Optoma jest w technologii DLP, a ja niestety należę do tych, kto widzi
    tęczę. Ale podobno w nich praktycznie nie ma przenikania między prawym i
    lewym obrazem, w 3LCD Epsona bywa całkiem zauważalne.

    > A te rózne nakładki na/za obiektyw, które mozna było jakiś czas temu
    > dostac, to coś są warte?

    O nakładkach ZA obiektyw nie słyszałem i nie wyobrażam sobie, jak to
    mogłoby działać. Co do nasadek - generalni zapomnij. Będziesz miał dwa
    pionowe kadry z dwukrotnie większym ekwiwalentem ogniskowej, chyba że
    jesteś zwolennikiem vertical video ;) Poza tym stereoskopia wychodzi
    zbyt płaska, ponieważ przy takich ogniskowych rozstaw osi powinien być
    dużo większy, czyli będzie dobrze tylko przy robieniu zdjęć z
    niewielkiej odległości. Zniekształcenia wnoszone przez obiektyw
    (geometria, winietowanie itp.) na jednej parze klatek będziesz miał po
    przeciwnych stronach. Te lepiej wykonane nasadki były dedykowane do
    konkretnych obiektywów i innego rozmiaru klatki, więc trzeba będzie
    kombinować. Tu możesz zobaczyć przykłady anaglifów z
    radzieckiej/rosyjskiej nasadki ???-1:
    https://www.ixbt.com/digimage/stereocam/gal1a/gal1.h
    tm.

    Chińczycy teraz produkują tanie nasadki na obiektyw smartfona działające
    według tej samej zasady - to dopiero jest masakra, moim zdaniem wynik
    jest w ogóle nieużywalny.

    Aha, zainstalowałem przez ciekawość Vegas Media Studio - i mam mieszane
    uczucia. Poza nieco innym interfejsem i wizardami, które nie zawsze
    można obejść, niby praktycznie wszystko ma, co amator potrzebuje, ale
    wprowadzono na siłę ograniczenia. Na przykład nie można edytować
    szablonów kodowania - tylko wybrać spośród już istniejących.