    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Discovery a Pajero
    Date: Sun, 26 Oct 2014 09:02:03 +0100
    <m2ddbg$era$1@usenet.news.interia.pl> <m2g2lg$qiv$1@speranza.aioe.org>
    <m2h64l$eks$1@usenet.news.interia.pl>

    > Założenie: mówimy _wyłącznie_ o "klasycznych" automatach z
    > hydrokinetycznym przetwornikiem.

    Volvo XC70, chyba takie właśnie mam.

    > Z tego, co wiem, to brak obrotów od strony silnika oznacza spadek
    > ciśnienia oleju w obiegu automatu. Może to spowodować wypaczenie
    > tarczek, a w konsekwencji ich uszkodzenie. Może też spowodować
    > uszkodzenie mechatroniki.

    No proszę. U mnie trwało to kilka sekund, zanim się połapałem co zrobiłem.

    > Stąd też we wszystkich znanych mi instrukcjach samochodowych (Toyota,
    > Nissan, Subaru, Land-Rover, Mitsubishi i chyba jeszcze inne) radykalnie
    > zabrania się holowania auta w ogóle, albo holowania powyżej pewnej
    > prędkości (od powyżej 10mph do powyżej 40km/h w zależności od auta),
    > oraz holowania przez dłuższy czas (minuty, nie godziny).

    W moim też nie wolno - w ogóle.

    > Nie mam teraz możliwości dopytać się o szczegóły. Z człowiekiem dobrze
    > znającym i naprawiającym automaty będę się widział dopiero na wiosnę.

    Zapomnimy temat, ale w sumie, chyba nie szkodzi :)

    > Ja próbnie włączałem R podczas wolego toczenia się auta do przodu na
    > trawie. Próbowałem w: Subaru Legacy I, Subaru Forester II, Toyota LC
    > KDJ, Pajero II - te auta pamiętam. W każdym z nich był efekt
    > natychmiastowego zahamowania pojazdu. Przy większej prędkości nie
    > odważyłbym się.

    Ja też nie, ale spanikowałem. Lekka górka, lód, opony słabe i przy
    zjeździe (i hamowaniu silnikiem) zacząłem bok łapać. Nie było wyboru,
    trzeba było rozpiąć napęd, a że guzior R był wciśnięty (mocno gałkę
    chwyciłem) to i R udało mi się z rozpędu wsadzić :)
    Nic, ale to absolutnie nic się nie stało. Moim zdaniem skrzynia wybrała
    N, bo wróciłem z kontrolą.

    > A może Ty masz nie klasyczny "automat", tylko skrzynię zautomatyzowaną,
    > albo bezstopniową, albo jakąś dwusprzęgłówkę?

    Chyba nie. Zachowuje się klasycznie, a jedyne ficzery jakie ma, to
    pominięcie sprzęgła na 5-ce (ekonomia jak sądzę i to dobra, przy 100 na
    autobanie pali idealnie 5on) oraz jakieś tryby hamowania silnikiem na
    niskich biegach, ale szczerze powiem po kilku latach nadal nie ogarniam
    kiedy i dlaczego włącza hamowanie silnikiem ;)

    > Zdarza mi się jeździć czasami w ciągu jednego dnia dwoma lub trzema
    > różnymi autami, ale tego typu testów na obcych autach nie przeprowadzam.

    Świadomie też bym nie robił.
    Pytanie, dlaczego wsadzenie N na światłach jest szkodliwe?

    Miłego.
    Irek.N.