  • Data: 2017-03-27 15:51:57
    Temat: Re: Druk dwustronny - jak? (długi wątek)
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-03-27 o 13:20, Maciek pisze:

    > Osobiście dla mnie prasowanki to jakaś porażka, może dlatego, że nigdy
    > idealnie mi nie wychodziły i nie czułem do tego sposobu "mięty" ;-).

    Mi wychodzą idealnie w sensie jakości ścieżek ale cóż z tego kiedy
    problemy zaczynają się później... Nie sposób to to zsynchronizować z
    otworami.

    > Dopracowałem sobie metodę foto i tego się już od dawna trzymam.
    > Jak dopiero z nią zaczynasz od razu mogę Ci zasugerować kilka spraw.

    No i chyba to najlepsze rozwiązanie.

    > Do prototypów klisz również od dawna nie stosuję, szkoda się z tym
    > bawić, jest prostsza i tańsza metoda dająca b.dobre efekty.
    > Wydruk robię na kalce Canson-a laserówką z maksymalnym zaczernieniem.

    Wow! Dokładnie taką wczoraj zamówiłem! :-D Wiele osób ją chwali przy
    zastosowaniach PCB. Wziąłem 90-gramową by była bardziej sztywna.

    > Dwustronnych nie robię bo nie mam takiej potrzeby ale w takim przypadku
    > co opisujesz, chyba nie będzie problemu zrobić to etapami, najpierw
    > jedna strona potem druga.

    W sensie naświetlania?

    > Spróbowałby to zrobić w taki sposób:
    >
    > - uwzględniłbym w projekcie płytki znaczniki punktowe i wydrukowałbym
    > jedną stronę PCB (np. jeżeli płytka ma mieć otwory montażowe byłby to
    > okrągły pad 3mm z 0,5mm otworem po środku, tak aby po wydruku to miejsce
    > nie było zadrukowane i można było łatwo w nie trafić)

    Jasne.

    > - przykleiłbym na cienkiej (0,1mm np tessa itp) taśmie dwustronnej
    > wydruk do laminatu (bez zrywania z laminatu warstwy ochronnej)
    > - przewierciłbym otwory w miejscu znaczników na wylot (np. 1mm).
    > No i tutaj aby nie narobić sobie bigosu, należałoby to wykonać np. w
    > imadle krzyżowym, na stojaku z precyzyjną wiertarką i ostrym wiertłem
    > CNC a nie ręcznie dziadowskim wiertłem robiącym kołnierz z miedzi i z
    > biciem wiertarki, czyli jak wyjdzie to wyjdzie ;-)

    Z tym dam sobie radę. Na mojej CNC otwory wychodzą idealnie po obu stronach.

    > - zrobiłbym nowy wydruk PCB, położyłbym go na płycie do naświetlania
    > (myślę o moim turbo-skanerze ;-)
    > - ściągnąłbym warstwę ochronną tylko z jednej strony laminatu
    > - przez nawiercone otwory dopasowałbym znaczniki

    I tu mam pytanie - jak chcesz je ze sobą zgrać? Płytka leży warstwą
    światłoczułą do dołu - gdzie "skaner" ją potem naświetli. Tak więc
    znaczniki masz pod płytką i ich nie widzisz. Z kolei jeśli spasujesz je
    na odwróconym laminacie, to po jego położeniu na szybie skanera z
    pewnością szlag trafi pasowanie. Właśnie z analogicznym problemem
    walczyłem w moich prasowankach.

    No i powstaje nowy problem: wiercenie po wytrawieniu. Mianowicie jak
    idealnie umieścić i umocować płytkę pod wrzecionem? Głównie chodzi o to
    aby nawet minimalnie nie była skręcona bo otwory zostaną nawiercone obok
    padów.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek