  • 41. Data: 2019-11-08 13:59:38
    Temat: Re: Gniazdko 230V Wifi
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl> wrote:

    > Mnie w Fibaro najbardziej podobał się bezprzewodowy system alarmowy,
    > jeden dobry zagłuszacz i można się włamywać :)

    Na pewno tak było? Alarm nie włączał się, jak np. stracił sygnał? Nie znam
    tego systemu ale ciężko uwierzyć...

    > Pożyjemy zobaczymy. Kiedyś była moda na TV 3D, potem na tablety, teraz
    > na IoT. Część ludzi pewnie z tego skorzysta, ale jak się patrzy na
    > realne przypadki to jakiejś rewolucji bym się nie spodziewał.

    Tak... pamiętam, jak weszły tablety. Wszyscy się nimi jarali, a ja nigdy
    sobie takiego nie kupiłem, bo nie miałem dla niego zastosowania.

    Moda minęła, ja dostałem jakiegoś iPada (za darmo -- sprawnego, ale z
    pękniętym ekranem) i... nadal nie mam zastosowania. Do czytania mam
    czytnik ebooków (dużo wygodniejszy, mniej męczący oczy i z baterią, która
    trzyma nieporównywalnie dłużej), do pisania... nie wyobrażam sobie pisać
    na czymkolwiek bez klawiatury (nienawidzę dotykowych ekranów). A iPad
    leży.

    Dobra. Gram na nim w jakieś głupie gry na nudnych do porzygu,
    korporacyjnych spotkaniach. Jedyne zastosowanie. Może jeszcze jakieś PDFy,
    z dużą ilością grafiki, mógłbym na nim czytać, bo na Kindlu jest z tym
    mocno tak sobie, a na małym ekraniku telefonu jeszcze gorzej.

    Jakby EdW była dostępna w prenumeracie wyłącznie elektronicznej (mam już
    całą szafę roczników EP od 1997 wzwyż i EdW od początku powstania, nie
    pamiętam który rok), to bym wziął i czytał na iPadzie, a tak...

    iPad leży.

  • 42. Data: 2019-11-08 14:08:07
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Jakby EdW była dostępna w prenumeracie wyłącznie elektronicznej (mam już
    > całą szafę roczników EP od 1997 wzwyż i EdW od początku powstania, nie
    > pamiętam który rok), to bym wziął i czytał na iPadzie, a tak...

    ...chyba jest. Przyjrzę się.

    https://ulubionykiosk.pl/wydawnictwo/8-elektronika-d
    la-wszystkich
    https://ulubionykiosk.pl/archiwum/8-elektronika-dla-
    wszystkich

  • 43. Data: 2019-11-08 14:43:04
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Dmochowski wrote:

    > Ale to można zrobić zwykłym licznikiem z odczytem zużycia i jakąś
    > aplikacją do wykresów, po co do tego Internet i chmury? Wystarczy
    > lokalnie sczytać dane do
    > komputera (nawet po kablu), wrzucić w Excela i zrobione.
    > No i na konic sam przyznajesz że jednak mechaniczny timer rządzi, żadne
    > tam IoT i chmury :)

    Ty pewnie dałbyś radę, ja pewnie też ale Kowalski już nie.

    Wolę kupić w przysłowiowej Biedrze gniazdko IoT za 40 pln i mieć temat
    załatwiony.
    No i kowalski też tak zrobi bo to jest tak zrobione, ze średnio rozgarnięty
    człowiek da radę.

    Poza tym, jaki komputer, jaki kabel, skąd wziąć "aplikację do wykresów";
    teraz jest era mobilności :)

    Co zaś się tyczy tego archaicznego timera to go zostawiłem bo miałem
    problemy z Liveboxem od orange w czasie gdy się zaczynałem bawić. Pewnie za
    jakiś czas przejdę na harmonogram. CHociaż może go zostawię ;)

    > Normalny człowiek i tak musi kogoś wynająć, czy to będzie zamknięty
    > system czy open source, bo większość ludzi nie ogarnia takich tematów.
    > Musi przyjść ktoś kumaty i to skompletować, uruchomić, skonfigurować,
    > pokazać gdzie nacisnąć :)
    Tym gorzej to świadczy o danym systemie.

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 44. Data: 2019-11-08 14:46:50
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-11-08 o 13:40, Queequeg pisze:

    > Bo im coś bardziej skomplikowane, tym bardziej może się zepsuć :)
    Dlatego jeżeli już to trzeba brać wszystko od jednej firmy, przynajmniej
    nie ma ping-ponga że to nie nasza wina tylko drugiej albo trzeciej firmy.
    I mieć obejście na smart systemy żeby nie zostać w ciemnym i zimnym
    domu, albo w ogóle na zewnątrz.
    Całkiem niedawno Google zaliczyło awarię Nesta, zanim podnieśli serwery
    ludzie koczowali pół dnia pod własnymi drzwiami bo apka nie działała i
    nie mieli jak otworzyć zamka.

    > Mało było przypadków, że np. drive-by-wire w samochodzie zwariowało i
    > samochód nagle zaczął przyspieszać? Z linką nie ma takich problemów. Linka
    > może się oczywiście zerwać, ale ile razy zerwała się wam linka od gazu? Mi
    > nigdy.

    A mnie tak, i jeszcze paru osobom. Nissan Primera P11, linka gazu się
    strzępi i druty zaczynają wystawać na zewnątrz, te druciki potrafią się
    zaprzeć o przepust w grodzi i masz permanentny gaz, na szczęście
    sprzęgło jest na dźwigni i działa bezproblemowo. I można prowizorycznie
    te druciki jakoś pourywać, a przy ride-by-wire nic nie podłubiesz.

    > Nie mówię, że nigdy sobie nie zrobię rozwiązania "smart", ale jeśli
    > zrobię, to na pewno nie będzie zależało od zewnętrznego serwera -- ten
    > może być najwyżej dodatkową funkcjonalnością. Nie wyobrażam sobie, że nie
    > mogę zgasić światła w domu albo podkręcić kaloryferów, bo jakiś serwer
    > poza moją kontrolą zdechł. Zresztą nawet jeśli pod moją kontrolą -- nie
    > widzę żadnego powodu, żeby sygnał z wyłącznika do żarówki szedł przez
    > jakiś serwer. Co najwyżej przez lokalne urządzenie, które pyknie
    > przekaźnikiem w momencie a) dostania sygnału z wyłącznika, b) z serwera.

    Pozostaje jeszcze kwestia dziur w sofcie, to chyba największa bolączka
    IoT. Mało kto ogarnia temat bezpieczeństwa, poprawnego programowania,
    testowania itp. itd. Byle jakoś działało, a potem to nie nasza broszka.

    > Btw. Mama kiedyś kupiła sobie telewizor. W telewizorze było YouTube i
    > ipla. YouTube po którejś (automatycznej) aktualizacji zniknęło i... i co?
    > Telewizor był kupiony m.in. dlatego, że miał aplikację YouTube, ale teraz
    > nie ma i pocałujcie misia w pysia. Ipla przestała działać (łączyć się) i
    > znów -- kto jest winny? Producent TV, sama ipla, dostawca łącza? Puściłem
    > iplę przez proxy i działa, ale gdyby nie działała, to znów -- spadaj
    > kliencie na szczaw, odpowiedzialność się rozmyła.

    No niestety taki mamy klimat, coraz więcej rzeczy jest jednorazowych, za
    to wszyscy się reklamują jak to kochają ekologię.

    Piotrek

  • 45. Data: 2019-11-08 14:48:41
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Queequeg wrote:

    > To gniazdko raportuje bezpośrednio do smartfona? Masz kilka gniazdek i
    > masz w aplikacji podgląd ze wszystkich?

    Przez chmurę, mam 3 gniazda i dwie żarówki, statystyki raczej w chmurze są,
    Gniazdko raczej nic nie składuje w sobie.

    > Masz jakiegoś linka? Ile to kosztuje?
    To w biedrze było (może jeszcze jest a może jeszcze będzie) po 40pln. Ale to
    ponoć jakaś "firmówka". poszukaj sobie jako gniazdko z biedry czy jakoś tak.

    Nie jestem specem od tych spraw, są też jakieś inne gniazda dostępne w
    handlu

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 46. Data: 2019-11-08 15:26:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...

> [...]

    >Linka
    >może się oczywiście zerwać, ale ile razy zerwała się wam linka od

    Ale zaciac tez sie potrafila.

    Jest inny problem - linka sterowala przepustnica w gazniku.
    Potem sterowala przepustnicą przy wtrysku.
    A potem sie chyba okazalo, ze przepustnicą powinien sterowac komputer,
    bo to czystsze spaliny ...

> [...]
    >nie
    >mogę zgasić światła w domu albo podkręcić kaloryferów, bo jakiś

    A jak zdechnie domowy serwer ? a tu w poniedzialek swieto :-)

    Poza tym patrzysz przez siebie ... a zona czy corki to juz maja przez
    serwer poza ich kontrolą :-)

> [...]
    >jakiś serwer. Co najwyżej przez lokalne urządzenie, które pyknie
    >przekaźnikiem w momencie a) dostania sygnału z wyłącznika, b) z

    Bardzo rozsadnie ... ale to generuje pare dodatkowych problemow.
    A jak serwer zwariuje i bedzie gasil swiatlo co sekunde ?

> [...]
    >się) i
    >znów -- kto jest winny? Producent TV, sama ipla, dostawca łącza?

    Jakos tak ... choc mozna probowac dochodzic swoich praw.

    Co warte te "Android TV" ? Tam chyba tak latwo nie zniknie ?

    J.

  • 47. Data: 2019-11-08 15:33:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    Tym niemniej w razie urlopu moze sie przydac.

> [...]
    >aplikacją do wykresów, po co do tego Internet i chmury? Wystarczy
    >lokalnie sczytać dane do komputera (nawet po kablu), wrzucić w Excela

    Ale glowny licznik to pewnie za duzo mierzy.
    Potrzebujesz wiec wsadzic osobny licznik ... i tu sie zaczyna cala
    masa problemow jak dane odczytac.
    Dlugopis i notes ?

    >Pożyjemy zobaczymy. Kiedyś była moda na TV 3D, potem na tablety,
    >teraz na IoT. Część ludzi pewnie z tego skorzysta, ale jak się patrzy
    >na realne przypadki to jakiejś rewolucji bym się nie spodziewał.

    Tak sie czasem zastanawiam:
    -dom jak sie ma ... zamykanie wszystkich okien przed wyjsciem.
    Gaszenie swiatla itp.
    -pekl mi kiedys wezyk w toalecie ... i co tu zrobic - centralny zawor
    wody przy drzwiach, czy moze jakis zawor z silownikiem, i komputer
    sprawdzi przez wodomierz czy woda nie plynie i zamknie jak nikogo nie
    ma w domu ...

    -sterowanie ogrzewaniem z urlopu ...

    Bo siegac po telefon, zeby swiatlo wlaczyc ... upierdliwe chyba ...

    J.

  • 48. Data: 2019-11-08 16:34:43
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wody przy drzwiach, czy moze jakis zawor z silownikiem, i komputer
    > sprawdzi przez wodomierz czy woda nie plynie i zamknie jak nikogo nie

    Tak... te wężyki to jest koszmar.

    ElectroBOOM miał kiedyś pomysł, żeby woda lała się z umywalki tylko wtedy,
    kiedy naciśnie na foot-switch. Fajny pomysł.

    Elektrozawór odcinający wodę w domu, gdy nas w nim nie ma, to też byłoby
    coś fajnego właśnie na takie pękające wężyki, choć taniej pewnie wyjdzie
    wymieniać te wężyki co 2-3 lata :)

  • 49. Data: 2019-11-08 16:41:43
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl> wrote:

    > Dlatego jeżeli już to trzeba brać wszystko od jednej firmy, przynajmniej
    > nie ma ping-ponga że to nie nasza wina tylko drugiej albo trzeciej firmy.

    To prawda.

    > I mieć obejście na smart systemy żeby nie zostać w ciemnym i zimnym
    > domu, albo w ogóle na zewnątrz.

    To też prawda. Do czego sam się niestety nie stosuję -- od zawsze wchodzę
    przez domofon kodem, nie noszę klucza. Zastanawiam się, kiedy będzie
    pierwsza sytuacja, że nie będzie prądu i domofon nie będzie działał.

    W sumie to wystarczy, żeby ktoś rozwalił klawiaturę czymś ciężkim, żebym
    nie mógł się dostać do domu.

    Kolejny temat -- centralny zamek w samochodzie. Teoretycznie mogę wejść z
    kluczyka, praktycznie ten zamek widział kluczyk może parę razy w życiu,
    więc chodzi tak, jak może chodzić nieużywany przez wiele lat zamek. Już
    się zdarzało, że wyciągając akumulator do ładowania zostawiałem lekko
    uchyloną maskę i liczyłem, że żaden wandal nie zauważy.

    Sam pilot też przecież działa radiowo. Wystarczy ktoś złośliwy z
    Baofengiem za 80 zł w kieszeni.

    > Całkiem niedawno Google zaliczyło awarię Nesta, zanim podnieśli serwery
    > ludzie koczowali pół dnia pod własnymi drzwiami bo apka nie działała i
    > nie mieli jak otworzyć zamka.

    No właśnie... :( i teraz kto jest odpowiedzialny? Google na pewno ma na to
    jakieś zapisy w umowie. Więc wychodzi, że użytkownik.

    Zresztą Nest Nestem. Wystarczy, że provider ma awarię albo robi
    konserwację sieci i nie ma Internetu.

> [...]
    > sprzęgło jest na dźwigni i działa bezproblemowo. I można prowizorycznie
    > te druciki jakoś pourywać, a przy ride-by-wire nic nie podłubiesz.

    Nigdy tak nie miałem. Różne linki mi się zrywały, ale ta od gazu przecież
    nawet nie przenosi dużego momentu. Może to wada fabryczna?

    Zresztą nie musi być linka, są rozwiązania hydrauliczne. Sprzęgło chyba
    już wszędzie jest hydrauliczne, hamulce też. Inna sprawa, że wtedy np.
    wysprzęglik może zacząć cieknąć, albo niezmieniany przez lata płyn nałapać
    wody...

    > Pozostaje jeszcze kwestia dziur w sofcie, to chyba największa bolączka
    > IoT. Mało kto ogarnia temat bezpieczeństwa, poprawnego programowania,
    > testowania itp. itd. Byle jakoś działało, a potem to nie nasza broszka.

    Oj tak. I to jak. Zawsze tak było, ale kiedyś nie było smart-domów.
    Jeszcze niech w tym smart-domu będzie monitoring pokojów przez kamery i
    robi się niebezpiecznie.

    > No niestety taki mamy klimat, coraz więcej rzeczy jest jednorazowych, za
    > to wszyscy się reklamują jak to kochają ekologię.

    Pozorne działania...

  • 50. Data: 2019-11-08 16:57:49
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale zaciac tez sie potrafila.

    Jak się nie dbało i nie smarowało. Miałem tak tylko w tanim, chińskim
    skuterze.

    > Jest inny problem - linka sterowala przepustnica w gazniku.
    > Potem sterowala przepustnicą przy wtrysku.
    > A potem sie chyba okazalo, ze przepustnicą powinien sterowac komputer,
    > bo to czystsze spaliny ...

    Tak, to prawda.

    Ciekawe, czy jest już brake-by-wire, lub czy kiedykolwiek będzie. Nie
    chciałbym jechać takim samochodem. Teraz mamy wspomaganie, mamy ABS, ale
    ABS musiałby chyba totalne oszaleć, żeby uniemożliwić hamowanie. Nie wiem,
    czy to się kiedykolwiek zdarzyło.

    Zastanawiam się w sumie, czy gdyby ABS zwariował i odbijał tak, jakbyśmy
    jechali na lodzie, to czy wciskając z całej siły pedał można go pokonać.

    > A jak zdechnie domowy serwer ? a tu w poniedzialek swieto :-)

    Jak zdechnie domowy serwer, to musi być też ręczny wyłącznik :)

    Czasem robię różne urządzenia sterowane bardziej lub mniej automatycznie.
    Zwykle dodaję trzypozycyjny przełącznik. Włącz, wyłącz, automat. Normalnie
    jest w pozycji auto, ale w razie czego można przełączyć.

    > Poza tym patrzysz przez siebie ... a zona czy corki to juz maja przez
    > serwer poza ich kontrolą :-)

    Tak, to też racja, gdy się mieszka z kimś.

    > Bardzo rozsadnie ... ale to generuje pare dodatkowych problemow.
    > A jak serwer zwariuje i bedzie gasil swiatlo co sekunde ?

    To się serwer odłączy / wyłączy i zostanie mechaniczny wyłącznik :)

    > Jakos tak ... choc mozna probowac dochodzic swoich praw.

    Ale od kogo w tym przypadku?

    > Co warte te "Android TV" ? Tam chyba tak latwo nie zniknie ?

    Nigdy nie miałem. Teraz mam "Raspbian TV", czyli Raspberry podpięte do TV
    i sterowane z (bardzo) małej, bezprzewodowej klawiatury.

    Nie żeby to był najlepszy pomysł, xBMC / Kodi / cośtam innego podobno jest
    lepsze.