  • Data: 2018-05-13 14:10:25
    Temat: Re: Identyfikacja mikrorurki
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    leku napisał:

    > Wiem wiem
    > Dlatego też od początku chodzi mi po głowie metoda na "puk, puk" :-)
    > i odsłuchanie tego na drugim końcu np za pomocą
    > STETOSKOP DIAGNOSTYCZNY WARSZTATOWY SAMOCHODOWY
    > Koszt niewielki tak, że strata mała przy niepowodzeniu.
    > Możliwe, że przy niewielkich odległościach się sprawdzi.
    > Okaże się po testach laboratoryjnych :-)
    >
    > Druga odsłona problemu to identyfikacja rurki w wykopie spośród kilku
    > takich samych w celu przecięcia tej właściwej i co najważniejsze pustej.

    Po coś te mikrorurki sprzedają w różnych kolorach. Sądzę, że własnie
    po to. No ale myśleć o tym trzeba było wcześniej, teraz już za póżno.

    > I tu już dmuchanie nie pomoże :(

    Albo wręcz przeciwnie. O ile w otwartej rurze może wystarczyć stetoskop
    i "puk, puk" (z tym że bulbulizator i tak jest prostszy w realizacji),
    to detekcja gdzieś na trasie rurki ma marne szanse powodzenia. Chyba
    żeby zamiast "puk, puk" zrobić tęgie modulowane dmuchanie. Też nie ma
    pewności, że się powiedzie, ale jak ktoś lubi takie eksperymenta...

    Rozsądnym podejściem będzie zamiast światłowodu wrazić do środka cienki
    sprężysty drut stalowy, coś jak struna. Potem generator zmiennego napięcia
    i detekcja w wykopie za pomoca sprzężenia pojemnościowego (jeśli przepcha
    się tę strunę na drugi koniec i zamknie obwód, można też wykrywać pole
    magnetyczne).

    --
    Jarek