  • Data: 2017-12-04 16:37:22
    Temat: Re: Impulsy wysokiego napi?cia
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    Pawe? Paw?owicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:
    > Czo?em,
    > Potrzebuj? uzyska? impulsy napi?cia 20-26 kV o czasie trwania 20 do 40
    > us powtarzane co 200ms. O ile samo napi?cie da?oby si? uzyska?, o tyle
    > zupe?nie nie mam pomys?u, jak robi? te impulsy.
    > Dla ciekawych: chodzi o sterylizacj? ?ywno?ci metod? Pulsed Electric Field.

    Jak chcesz zbaczyc jak podobne rzeczy robiono 70 lat temu to popatrz
    na:

    http://www.febo.com/pages/docs/RadLab/VOL_5_Pulse_Ge
    nerators.pdf

    W skrocie alternatywy:

    1) kluczowanie lampa wysokonapieciowa
    2) kluczowanie lampa gazowana (tyratronem wodorowym)
    3) generowanie przy nizszym napieciu i transformator impulsowy

    Omawiaja tam tez formowanie impulsu i wygaszanie.

    Do kluczowania przy wysokim napieciu chyba nic istotnie lepszego
    niz lampy nie ma. Tzn. niby mozna uzyc lancuszki mosfetow,
    tyrystorow czy tranzystorow w trybie przebicia lawinowego
    (avalanche mode), ale sterowanie mosfetami czy tyrystorami
    w lancuchu jest klopotliwe. Tranzystory w trybie przebicia
    niby sa postsze (wyzwala sie jeden na relatywnie niskim
    napieciu i od tego strzela caly lancuch), ale przy tym
    napieciu wychodzi strasznie dlugi lancuch.

    W sumie chyba wersja z transformatorem impulsowym bylaby
    najlepsza, tyle ze transformator pewnie trzeba by zrobic...

    --
    Waldek Hebisch