  • 31. Data: 2018-01-18 18:45:06
    Temat: Re: Jaki procesor zamiast Pentium D 820 (+ jaki system 64-bit)?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.01.2018 12:53, Adam Wysocki wrote:

    > Raz próbowałem otworzyć FB na raspi 3, żeby wrzucić film. Kawę bym wypił,
    > zanim to się wszystko załadowało, a i tak zabrakło mu RAMu i kompletnie
    > się przyciął, swapując na kartę.

    Raspi to akurat kiepski punkt odniesienia. Trudno porównywac te
    komputerki do sprzętu na x86, kiedyś jednak spotkałem się z poglądem, że
    pierwsza wersja miała moc obliczeniową zbliżoną do Pentium II + trochę
    fajnych możliwości multimedialnych, zapewnianych przez układ graficzny
    (np. dekodowanie współczesnych formatów). Współczesne RasPi jest parę
    razy szybsze, co i tak stawia je gdzieś w pobliżu pecetów z połowy
    pierwszej dekady XXI wieku.
    Bardzo fajne urządzonko do elektronicznych projektów, ale desktopa nie
    zastąpi.

    > Fakt, że pracuje z konta usera (z ograniczeniami), ale nawet wtedy można
    > coś poinstalować.

    Jak bym się bardziej martwił o to, co się może zdarzyć bez ingerencji i
    wiedzy użytkownika. Weźmy następujący scenariusz:
    Jest sobie podłączony do sieci komputer z od dawna niewspieranym
    Windowsem XP. Przeglądarka też nie jest najnowsza, bo nowe wersje nie
    chcą się instalować na XP albo wręcz nie działają na leciwych
    procesorach, którym brakuje jakiegoś zestawu instrukcji.
    Użytkownik wchodzi na stronę, na której został zaszyty niewielki skrypt,
    wykorzystujący znaną (choć na tym komputerze niezałataną) podatność i
    wykorzystuje ją aby "wyskoczyć" z przeglądarki do systemu. Potem szuka
    podatności, które można by wykorzystać do zwiększenia uprawnień i
    zainstalowania jakiegoś rootkita. Co dalej? Szpiegowanie użytkownika,
    kopanie BitCoinów, wykorzystywanie jego sprzętu do ataków DDoS albo
    wysyłania spamu...
    A sam user przecież nic nie instalował, ani nawet na nic nie klikał...

    Dlatego największą przewagą Linuksa nad starym Windowsem jest to, że
    jest wspierany i ciągle mamy aktualizacje.

    Właściwie na chwilę obecną widziałbym tylko jedno zastosowanie dla
    komputera z XP - gry sprzed kilkunastu lat. Nie wszystkie stare tytuły
    chcą działać poprawnie na nowym sprzęcie i systemach. Oczywiście nie
    podpinałbym takiego komputera do Sieci.

  • 32. Data: 2018-01-18 20:36:32
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 18 Jan 2018 18:45:06 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > wysyłania spamu...
    > A sam user przecież nic nie instalował, ani nawet na nic nie klikał...

    Zaraz tu przyjdzie kilku magików i będą toczyć świętą wojnę o zajebistości
    i wystarczalności XP oraz o tym, że fakt, iż nowy soft na XP nie działa to
    tylko i wyłącznie złośliwość/leniwość/głupota deweloperów a argumenty
    hardwarowe i bezpieczeństwa to bełkot.

    > Dlatego największą przewagą Linuksa nad starym Windowsem jest to, że
    > jest wspierany i ciągle mamy aktualizacje.

    Otóż to.

> [...]
    > komputera z XP - gry sprzed kilkunastu lat. Nie wszystkie stare tytuły
    > chcą działać poprawnie na nowym sprzęcie i systemach. Oczywiście nie

    Przy czym o wiele chyba lepiej odpalić wirtualkę niż trzymać starego,
    prądożernego i hałaśliwego szrota.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 33. Data: 2018-01-18 21:27:43
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 18.01.2018 o 20:36, Roman Tyczka pisze:
    /.../

    > Przy czym o wiele chyba lepiej odpalić wirtualkę niż trzymać starego,
    > prądożernego i hałaśliwego szrota.

    Gry na wirtualce?

  • 34. Data: 2018-01-19 06:37:06
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    W dniu 18 stycznia 2018 14:05:40 użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > W sumie teraz poszukałem dokładniej i... wygląda na to, że kości 2GB 533
    > są praktycznie niedostępne. Nie mogę znaleźć. 667 są...
    >
    > Tu, na przykład:
    > http://allegro.pl/kingston-kth-xw4300-2gb-i713507379
    8.html
    > W oznaczeniu jest 4300, więc powinna być 533, a jest 667...
    >
    > Tu:
    > http://allegro.pl/pamiec-kingston-kth-xw4300-2gb-pc2
    -5300-i6906437716.html
    > Piszą: KINGSTON KTH-XW4300 2GB DDR2 PC2-5300S 667MHz
    > czyli XW4300 Kingstona to PC2-5300?
    >
    > Pytam, bo tam jest teraz jedna kość KTH-XW4300/1G, i druga jakaś inna,
    > więc zakładałbym że 2x KTH-XW4300 2GB zadziała.

    > Mój Firefox w pracy (Win 7) ma teraz otwarte 18 kart i zajmuje 1.5 GB...
    > więc też tak myślę :)

    Zamiast jednej za 30/35zł proponuję kupić dwie po 20zł - sprzedawca gwarantuje, że
    będą identyczne,
    a ich większa prędkość przyda się może kiedyś później do innych celów...

    http://allegro.pl/ram-ddr2-2gb-6400-800mhz-ddr2-2gb-
    pc-gwarancja-hit-i7137174546.html

    Oczywiście wszystko zależy od powodzenia w naprawie płyty.

  • 35. Data: 2018-01-19 09:25:57
    Od: "zhbick" <n...@p...tu>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup

    > Ten RAM trzeba wymienić, bo oba sloty są zajęte (2x 1GB)... więc musiałbym
    > albo kupić 2x 2GB, albo 1x 2GB (czy to w ogóle zadziała?).

    Jeśli brak wolnych slotów na RAM to dałbym sobie spokój z wymianą. Do Linuxa
    z XFCE, który zużywa na starcie poniżej 300MB wystarczą te 2GB.

  • 36. Data: 2018-01-19 12:52:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Współczesne RasPi jest parę razy szybsze, co i tak stawia je gdzieś w
    > pobliżu pecetów z połowy pierwszej dekady XXI wieku. Bardzo fajne
    > urządzonko do elektronicznych projektów, ale desktopa nie zastąpi.

    Mi w niektórych zastosowaniach zastępuje, ale do innych jest za słabe.
    Poczta, newsy, ekg -- to jak najbardziej, zresztą teraz piszę z pi3. Z
    desktopowych rzeczy LibreOffice (calc, writer) to max, co można na nim
    robić.

    To, co nie działa, to:

    - FireFox -- działa z bólem, muli, a niektóre strony zabijają raspi (RAM)
    - DosBox (dla AutoTraxa) -- działa z bólem, na x86 nieporównywalnie
    szybciej
    - eagle -- nie ma wersji dla raspi
    - yEd -- muli tak, że nie da się używać (pewnie przez Javę)

> [...]
    > chcą się instalować na XP albo wręcz nie działają na leciwych
    > procesorach, którym brakuje jakiegoś zestawu instrukcji.

    Przeglądarka jest aktualna. Ale tak, kiedyś mogą przestać wydawać wersję
    wspierającą XP.

> [...]
    > wysyłania spamu...
    > A sam user przecież nic nie instalował, ani nawet na nic nie klikał...

    Tak, to prawda. To się jeszcze na tym kompie nie zdarzyło, ale nie jest
    powiedziane, że się nie zdarzy.

> [...]
    > komputera z XP - gry sprzed kilkunastu lat. Nie wszystkie stare tytuły
    > chcą działać poprawnie na nowym sprzęcie i systemach. Oczywiście nie

    Pytanie czy wtedy XP w wirtualce nie wystarczy, w końcu gry sprzed
    kilkunastu lat mają mniejsze wymagania niż aktualne -- na tyle mniejsze,
    że może VirtualBox sobie poradzi.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 37. Data: 2018-01-19 12:54:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Smok Eustachy <s...@w...pl> wrote:

    > Gry na wirtualce?

    Czemu nie?

    Fakt, że jak mi się zdarzy zagrać, to głównie w gry DOS-owe i DosBox sobie
    radzi.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 38. Data: 2018-01-19 13:06:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.01.2018 12:54, Adam Wysocki wrote:

    > Fakt, że jak mi się zdarzy zagrać, to głównie w gry DOS-owe i DosBox sobie
    > radzi.

    Jest ogromna różnica pomiędzy odpaleniem DOS-owej gry przez DosBox i
    graniem na Windowsie XP postawionym na wirtualce.

    Poza tym nawet jeśli taka gra odpali, to problem polega na tym, że część
    gier wydanych w pierwszej dekadzie XXI wieku jest mocno zależna od
    hardware'u. Zdarza się, że nawet jeśli odpalają się na współczesnych,
    potężnych komputerach (i współczesnym Windowsie) to nie wszystko wygląda
    tak dobrze, jak na high-endowych komputerach z epoki.

  • 39. Data: 2018-01-19 13:14:39
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-18 o 14:16, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > poszedłem z kolbą 100W, którą mam na specjalne okazje (lutowanie kabli,
    > których nawet 60W nie ruszy, czy różnych wielkich złącz) i poszło bez
    > problemu. Odsysacz, który mam (45W) nie chciał roztopić cyny, więc otwory
    > oczyściłem powietrzem (podgrzanie pada lutownicą i psiknięcie z kompresora
    > - cyna ładnie się rozbryzgnęła na taśmę, którą przykleiłem w okolicy
    > psikania, podejrzewam że plecionka też dałaby radę), teraz wyglądają jakby
    > nigdy nie było w nich żadnych elementów, na nóżkach też nie zostały
    > przelotki, więc jest szansa, że się uda :)

    Czasem jeszcze odcinało się elektrolity, zostawiając nóżki.
    Tyle, że takie manewry robiłem w innym sprzęcie, MB nie tykałem. Zresztą
    przy MB może to być utrudnione lub niemożliwe - elektrolity dotykają
    płyty, brak miejsca na odcięcie i na manewry.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 40. Data: 2018-01-19 14:12:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 19.01.2018 12:52, Adam Wysocki wrote:

> [...]
    > Poczta, newsy, ekg -- to jak najbardziej, zresztą teraz piszę z pi3. Z
    > desktopowych rzeczy LibreOffice (calc, writer) to max, co można na nim

    Sztuka dla sztuki. ;) Ja nie instaluje nawet na RasPi serwera X - może z
    jednym wyjątkiem, gdy projekt zawierał wyświetlacz graficzny i ta
    dodatkowa warstwa abstrakcji była całkiem przydatna. Nie używałem wtedy
    jednak systemu okienkowego, tylko odpalałem jeden konkretny program
    generujący GUI.
    Poza elektronicznymi projektami używam tych komputerków do
    automatyzowania pewnych procesów, jak np, archiwizacja ulubionych
    podcastów na dysku USB, na wypadek gdyby pewnego dnia zniknęły z sieci.

    > - eagle -- nie ma wersji dla raspi

    Eagle 7.7 testowo odpalony na Eee PC 901 ze starym, jednordzeniowym
    atomem chodził bardzo słabo. Od biedy dało się coś edytować, ale co
    jakiś czas pojawiały się irytujące przycięcia. Tak więc nie wróżę mu
    sukcesu na RasPi, nawet gdyby pojawiła się wersja na ARM-y.

    > Tak, to prawda. To się jeszcze na tym kompie nie zdarzyło, ale nie jest
    > powiedziane, że się nie zdarzy.

    Tak naprawdę trudno jednoznacznie stwierdzić, czy się zdarzyło, czy nie.
    Zauważymy, jeśli coś nagle zacznie zajmować 100% zasobów i komputer
    zacznie mulić. Jednak co w sytuacji, kiedy atakujący podjedzie do tego
    inteligentniej i wykorzysta tylko część mocy obliczeniowej? Albo po
    prostu przyczai się, budując większy botnet na jakąś "specjalną okazję"?